פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
תנו להם חכות ולא מדיניות פופוליסטית
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 15/02/2011 שעה 15:00)


תנו להם חכות ולא מדיניות פופוליסטית

ד''ר דוד סיון



הכותרות בשבועות האחרונים מתמקדות בהצגת ''פתרונות'' קצרי טווח של בעיות שפתרונן דורש תהליך רב ממדי, רצוף וארוך טווח. זה היה העיקרון המנחה בדברים החשובים שאמר המשנה לנגיד בנק ישראל, הפרופסור צבי אקשטיין, בכנס הרצליה. אקשטיין הציג בכנס את נייר המדיניות, צמצום הפערים הכלכליים, אינטגרציה חברתית וקידום אוכלוסיות ממעמד סוציו-אקונומי נמוך כיעד אסטרטגי למדינת ישראל, שהכין צוות בראשותו ומצא לנחוץ להדגיש את שוליות ''הפתרונות התקשורתיים'' מול הצורך לספק את ''ארגז הכלים'' הראוי:
הכותרות היום הדורשות תגובת מדיניות פופוליסטית... הבעיה העיקרית שמולה ניצבת המדיניות בתחום זה הנה הגידול בפערים בתעסוקה, בהכנסה ובהון האנושי, אשר מביא להתרופפות החוסן החברתי ולפגיעה בצמיחה הכלכלית. המדיניות צריכה להתמקד בהגדלת התעסוקה וההכנסה מעבודה על ידי הגדלת ההון האנושי של אוכלוסיות מרקע סוציו-אקונומי נמוך.
פרופסור אקשטיין גם הזכיר שהממשלה עצמה הציבה יעדים של הגדלת שיעור המועסקים, במיוחד בקרב מגזרים בהם השיעור נמוך מאד (חרדים, ערבים ובעלי מוגבלויות). על פי מסמך המדיניות הנזכר שיעור התעסוקה בקרב אותם מגזרים הוא המפתח לצמצום הפערים הכלכליים.



נקודת המוצא של מסמך המדיניות היא שהגורם העיקרי לפערים הכלכליים והחברתיים הוא פערים בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה. אלה נגרמים בעיקר בגין פערים ברמת ההון האנושי שמוגדרת כסך המיומנויות של האדם כולל אלה הנרכשות דרך מערכת החינוך ודרך הכשרות מקצועיות. לכן הפתרון קשור בתהליך של טיפוח של ההון האנושי שמוגדר כרמת הידע, הכישורים ואיכויות אישיות של העובד, האדם. בתהליך הזה יש לשלב טיפול בהסרת חסמים פנים-קהילתיים וחיצוניים שמונעים מאותם מגזרים (חרדים, ערבים ובעלי מוגבלויות) לממש את היכולת התעסוקתית הגלומה בהם. הנעת תהליך כזה אמורה כמובן לשפר את שיעורי השתתפות בכוח העבודה ולצמצם את הפערים הכלכליים-חברתיים.

על כן, מסמך המדיניות שנזכר מתחיל מהצגת השיעור הנמוך של ההשתתפות בכוח העבודה במגזרים אלה. ''שיעור ההשתתפות בכוח העבודה'' או בקיצור ''שיעור התעסוקה'' (בטווח הגילים של 25 – 64) בין הגברים החרדים הוא כ-‏40% ובין הנשים החרדיות - כ-‏56%. במגזר הערבי שיעור התעסוקה באותו טווח גילים בין הגברים הוא כ-‏74% ובין הנשים הוא כ-‏23%. בין בעלי המוגבלויות שיעור התעסוקה הוא כ-‏43%. עליה משמעותית בשיעורים אלה, במיוחד בין הגברים החרדים (עד 63%) והנשים הערביות (עד 41%) בתוך עשור, תמשוך כלפי מעלה את שיעור התעסוקה הממוצע שעומד כיום על כ-‏71%. מיותר לציין שעליה כזאת תצמצם את הפערים הכלכליים חברתיים ותתרום להתפתחות הכלכלה הישראלית.

סיבה עיקרית לשיעורי התעסוקה הנמוכים היא העובדה שישנם חסמים שאינם בהכרח קשורים ביכולות התעסוקתיות, ברמת ההון האנושי, של האנשים באותם מגזרים. החסמים האלה הם ביטוי למאפייני הקהילה בה הם חיים או נובעים מהתייחסות החברה הסובבת אותם. על פי המסמך החרדים, הערבים ובעלי מוגבלויות סובלים מאפליה מאחר ובעלי עסקים נרתעים מלהעסיק אותם. אם כבר מעסיקים אותם הם מתקשים להשתלב ויש נטיה לשלם להם שכר נמוך יותר מאשר לאחרים. במגזר הערבי חסרות תשתיות הולמות (כמו תחבורה ציבורית) שתאפשרנה לנשים להגיע למרכזי תעסוקה מחוץ לישובים בהם הן גרות. לגבי נשים במגזרים האלה יש בעיות נוספות הנובעות מהתפיסה הדתית-חברתית-קהילתית שיציאה לעבודה מחוץ לבית ועוד יותר מחוץ לישוב היא לא ראויה. אבל כאשר הן כבר מוכנות לצאת אל שוק העבודה התפיסה הזאת מייצרת להן קשיי השתלבות במקום העבודה.

החסמים האלה הם גם בין הגורמים לרמת ההון האנושי הנמוכה במגזרים אלה. אבל הגורם העיקרי לכך מקורו במאפייני מערכת החינוך וההשכלה שבה גדלים ומתחנכים החרדים והערבים. המערכות האלה לא מקנות להם מספיק מיומנויות (ביחס לשאר האוכלוסיה) בטכנולוגיית המידע במיוחד בתחומי העסקים, הניהול, והשירותים הפיננסיים. בהקשר הזה מדגישים מחברי המסמך שגם מערכת החינוך הכללית נדרשת לשפר ולשדרג את פעולתה כדי להתאימה לדרישות המאה ה-‏21, כפי שנעשה בארצות מה-OECD.



מסקנה חשובה של מסמך המדיניות היא שצריך לקדם את הקניית מיומנויות תעסוקה במערכת החינוך כדי להתאים אותה לנדרש וכדי שתתרום להנעת צמיחה כלכלית בת-קיימא. כדי לתרום למטרה זו, המסמך מציג יעדים אסטרטגיים ארוכי טווח ותוכניות שונות כדי להציע לקובעי המדיניות כלים ליישם את העקרונות הבאים:
מדיניות אקטיבית, יסודית, נבונה וארוכת טווח של צמצום פערים, במיוחד בתחום החינוך הבסיסי להקניית מיומנויות תעסוקה וההשכלה הגבוהה וכן בתחום עידוד התעסוקה וההכנסה ממנה בקרב אוכלוסיות ממעמד סוציו-אקונומי נמוך, ובייחוד המגזרים החרדי והערבי, וכן בקרב אנשים בעלי מוגבלות. בנייר זה אנו מבקשים להציג יעדים אסטרטגיים ארוכי טווח וכן תוכניות בנות-ביצוע שיכולות לשמש ''ארגז כלים'' למקבלי ההחלטות לשם השגתם של יעדים אלו.
המסמך מציג גם המלצות ספציפיות. ישנן בו המלצות לשיפור מערכת החינוך הכללית כדי שתוכל להקנות לתלמידי ישראל כישורים ומיומנויות למידה וחשיבה, והמלצות לשדרוג התדמית של החינוך להקניית מיומנויות תעסוקה. יש בו המלצות בתחום התעסוקה שמתמקדות בהתעיילות ובשיפור ההישגים של מערכת ההכשרה המקצועית. אבל ההמלצות בעניין צמצום הפערים, שיפור מעמדם התעסוקתי של אוכלוסיות ממעמד סוציו-אקונומי נמוך הן הנושא העיקרי. בהקשר הזה מודגשים יעדים ותוכניות שיספקו לאותם אנשים כלים שישפרו את הנגישות לשוק העבודה, את היכולות האישיות (רמת ההון האנושי) שלהם ואת המוביליות שלהם בו.



הרעיון המרכזי שמציג המסמך, הוא שיפור ושדרוג המערכות שמכשירות את האדם להתמודד עם אתגרי הפרנסה, על ידי הקניית הכלים הנדרשים. כפי שראוי, ההתמקדות היא באספקת סיכוי ותקווה לצאת מהבור - באספקת חכות לנזקקים ולאו דוקא דגים...




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  נתונים בבקשה .  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה) (4 תגובות בפתיל)
  תודה לטבלה .  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה) (8 תגובות בפתיל)
  אבא עשיר,אבא עני  (חזי, הרצליה)
  אני חולק על דעתך  (יענקלה) (2 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי