פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
ועדת חקירה פוליטית
דוד סיון (שבת, 22/01/2011 שעה 12:00)


ועדת חקירה פוליטית

''משפט ראווה''

ד''ר דוד סיון



בתאריך 5. לינואר, 2011 החליטה הכנסת להקים ועדת חקירה פרלמנטרית שתעסוק בחקירת מקורות המימון לפעילות פוליטית של עמותות. זו לא הפעם הראשונה שהכנסת הקימה ועדת חקירה פרלמנטרית, וודאי גם לא האחרונה ולכן לכאורה ההחלטה מאד לגיטימית.

אבל כאשר קוראים את נימוקיה של חה''כ פניה קירשנבאום, יוזמת ההצעה, מתבררות הכוונות. מדובר בהקמת ועדה של פוליטיקאים שתחקור פעילות פוליטית לא פרלמנטרית של גופים אופוזיציוניים (הצעה לסדר-היום, עמ' 191). חה''כ קירשנבאום הוסיפה ואמרה:
הוועדה תחתור לשקיפות מלאה של דרכי המימון של ארגונים אלו. זהו ניצחון הדמוקרטיה הישראלית ושלטון החוק על הבחישה הזרה בשיח הציבורי בישראל. הניסיון לפגוע בזכותה של מדינת ישראל להגן על עצמה והניסיון לערוך דה לגיטימציה לחיילי צה''ל ומפקדיו הינו חמור והכנסת, כריבון תפעל לחקרו עד תום.
הנימוקים וההתבטאות הזאת של חה''כ מזכירים לי את ההחלטה להקמת ועדת גולדסטון שלמעשה הרשיעה את ישראל. כמו מקימי ועדת גולדסטון היא כבר יודעת שיש בחישה זרה בשיח הצבורי; כמו מקימי ועדת גולדסטון היא גם יודעת באיזה חלק של השיח הציבורי יש בחישה זרה (הכפשה באמצעות דו''ח גולדסטון). היא גם קבעה מראש שמדובר ב''... נסיון לפגוע בזכותה של מדינת ישראל...''.

בראשית שנות ה-‏60 דוד בן גוריון היה ''קורבן'' של החלטה מהסוג הזה. הוא מחה נגד זיכוי פוליטיקאי על ידי ועדת פוליטיקאים (העסק הביש).

בעיני החלטת הכנסת היא חלק מנסיון מתמשך להרשיע אירגוני מיעוט ואופוזיציה, להשתיקם ולהפסיק את פעילותם. זהו נסיון לפגוע בדמוקרטיה על ידי הגבלת חופש הביטוי של המיעוט. כנראה שאינני יחידי החושב כך – ''יש [שרים] בירושלים''.



מסתבר שיש בין נסיכי הליכוד, חניכיו של מנחם בגין שאומרים את הדברים יותר טוב ממני. הם ודאי מבטאים עמדות שבסיסן בהגות של, אבי הרוויזיוניזם, זאב ז'בוטינסקי על אופיה של מדינת היהודים. אני מתכוון כמובן לערכים של הפרדת רשויות, חופש הביטוי, שוויון זכויות פוליטי ושוויון זכויות בכלל לכל אזרחי המדינה היהודית. אלה כמובן ערכים שמרכיבים את הערך, את המושג, דמוקרטיה. הגבלת ערכים אלה היא הגבלת הדמוקרטיה – פגיעה בדמוקרטיה.

אחד הבולטים בנושאי המורשת הזאת הוא בני בגין שבעקבות ההחלטה אמר לרשת ב' כי על ההחלטה שהתקבלה בכנסת מתנוסס שלט אזהרה 'כאן חשוך' (השר בני בגין...). באותה הזדמנות הוא גם סיפר על פגישה שקיים עם אנשי ד''ר רפי ולדן מ''רופאים למען זכויות אדם'' ושסייע להם היכן שחשב שנכון לסייע (מעריב, 7.1.2011).

כמה ימים אחר כך, בגין כבר דיבר על החלטת הכנסת כנסיון לפגיעה בעיקרון הפרדת הרשויות שהוא אבן יסוד בדמקורטיה, שמטרתו להבטיח את חירותו של האזרח, ועל עריצות הרוב:
הכנסת מקפידה בדרך כלל על הדיפת ניסיונות מצד רשויות אחרות להסיג את גבולה, אבל בעקבות החלטת הכנסת ביום רביעי שעבר, מתברר, בימים האחרונים ביתר שאת, כי חברים בכנסת מבקשים להשיג את גבולן של רשויות אחרות על ידי הקמת בית דין פוליטי בדמות ועדת חקירה פרלמנטרית שבו חברי הכנסת מבקשים לשמש גם חוקרים, גם תובעים וגם שופטים. אני מקווה, אדוני היושב ראש, שעד הדיון הנוסף הצפוי במליאה יבינו רוב חברי הכנסת את ההבדל בין שלטון הרוב לבין עריצות הרוב.
השר דן מרידור שידוע כנושא המורשת הז'בוטינסקאית, הוסיף דברי ביקורת משלו:
בעיניי, הרעיון הזה שחברי כנסת יחקרו גופים שיש להם דעות אחרות הוא מסוכן ביותר... חברי הכנסת לא צריכים להיות חלק מוועדות חקירה פוליטיות, זה מזכיר תופעות ממקומות אחרים שאנחנו לא רוצים להיות כמותם... לחקירות מהסוג הזה, אם יש צורך, כתובת: היועץ המשפטי לממשלה, הפרקליטות והמשטרה...
...
כשחופש הביטוי והחירות להביע דעה מאוימים, גם הדמוקרטיה הישראלית מאוימת. יש ללחום בתופעות הללו כדי לשמור על עצמנו מפני הידרדרות למקום שאני לא רוצה להיות בו. הגופים שפועלים למען זכויות האדם, עושים בדרך כלל עבודה חשובה וקשה, כי הם פועלים בתקופות של לחימה ומתח בין עמים, כשאין הרבה סבלנות לזכויות אדם, וזה מאפיין לא רק אותנו... יחד עם זה יש דברים שנעשים על ידי ארגונים פרטיים שאני סולד מהם, למשל ההלשנה בחו''ל על קציני צה''ל כדי שיועמדו לדין בפני טריבונל שיפוטי לא אוהד. זו תופעה מכוערת.
גם השר מיכאל איתן התנגד להחלטה – הוא היה היחיד מהקואליציה שהצביע נגד. היה אפילו עיתונאי שהציע ... לחקור גם את מיכאל איתן. שמאלן קיצוני בתחפושת של חבר ליכוד (זהירות, כאן חשוך). היה גם מי שחשב שראוי להזכיר לנו שאם מדברים על חקירה בדבר תרומות מגופים אנטי-ציוניים לפעולות מזיקות, אולי כדאי שהחקירה תבדוק את מקורות המימון של הימין הקיצוני:
האם החקירה תבדוק גם ארגוני ימין קיצוני שמקבלים מימון, נניח, מנוצרים קיצונים שרוצים להוביל להתנצרותו של עם ישראל כולו?
...
האם ייתכן שמטרתם של הנוצרים הקיצונים שמממנים את הימין היא מלחמה אפוקליפטית? מי משתף איתם פעולה בישראל והאם לא ראוי לחוקרו בחשד של עברה על סעיף 98 בחוק העונשין, שמגדיר בוגד,...
''הראשון'' בין נסיכי הליכוד יו''ר הכנסת, ראובן ריבלין, שהיה בעת ההחלטה בדרכו לאירוע האזכרה בבית אורן, הביע גם הוא התנגדות חד משמעית להחלטה:
ייתכן שיש דברים שהעמותות עושות ושמהווה פגיעה קשה במדינה. אבל מי שצריך לחקור את מעלליהם הם שלטונות החוק, היועץ המשפטי לממשלה, הממשלה. לקיים ועדת חקירה פרלמנטרית בה אתה יודע מראש מה הרוב ירצה לקבוע היא לקיים למעשה משפט ראווה. הרי ברור מראש שלא תהיה פה חקירה. לכן אני מתנגד באופן מלא לוועדת חקירה פרלמנטרית בנושאים הקשורים לפוליטיקה.
...
לומר שהקמת הוועדה מיועדת לבלום את אותם דברים שלטענת המבקשים פוגעים בישראל זו טעות... הרי לא רק שלא ימנעו, הם רק יעצימו את הפגיעה. עצם הטענה שתעלה, שבישראל יש רוח מקארתיסטית הפוגעת ברוח הדמוקרטיה, רק תעצים את הפגיעה בנו. גם אומות העולם בוודאי יראו זאת כך.
ריבלין הזכיר ימים אפלים כאשר השתמש במושג 'משפט ראווה'.



החשש שחרותו וחופש הביטוי של המיעוט יוגבל מנימוקים אידיאולוגיים, צריך להדאיג את כולנו. לכן כמו השר בני בגין אני מקווה שחברי הכנסת יקבלו את פרשנותו להחלטה וימצאו דרך למנוע את הקמתה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  החשש להפקרות של אויבי ישראל קודם לחשש שלך...  (מנקה בתי-משפט) (23 תגובות בפתיל)
  לפי ההגיון שלך כל ועדת חקירה היא פוליטית  (יענקלה) (31 תגובות בפתיל)
  ההישענות שלך על הימנמנים מצביעה על מצוקה גדולה  (חוק שימור האלרגיה) (6 תגובות בפתיל)
  טיעוניך, אריה, עלובים!  (דוד סיון) (3 תגובות בפתיל)
  הנה הסיבה מדוע ועדת החקירה מוצדקת.  (ע.צופיה) (6 תגובות בפתיל)
  מתוך תוצאות סקר שנערך לפני 10 ימים  (דוד סיון) (19 תגובות בפתיל)
  עוד סיבה מוצדקת להקמת ועדת החקירה(2)  (ע.צופיה) (5 תגובות בפתיל)
  ועדת החקירה התקדמה שלב.  (ע.צופיה) (2 תגובות בפתיל)
  האם ראש הממשלה נגד הקמת ועדת החקירה?  (דוד סיון) (7 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי