פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
כך צריך לדאוג לאינטרס הלאומי
עגל הזהב / דוד סיון (יום חמישי, 13/01/2011 שעה 17:00)


כך צריך לדאוג לאינטרס הלאומי

ד''ר דוד סיון



שר הפנים ויו''ר ש''ס, אלי ישי, מתנה את תמיכתו ותמיכת ש''ס במסקנות ועדת ששינסקי לבחינת התמלוגים על תגליות הגז והנפט בהפניית הכסף שיתקבל מהתמלוגים לתשתיות ולפרויקטים שיש בהם קידום סדרי עדיפויות לאומיים. ישי סבור כי יש להקצות בתחילה את ההכנסות מהתמלוגים לגופים העוסקים במצב חירום כגון כיבוי אש ובכלל זה רכישת ציוד, תקנים להכשרת כבאים והקמה בפועל של טייסת כיבוי.
לא פעם טענתי שתפקידו של שר הוא לדאוג לאינטרס הציבורי – לדאוג לפי הבנתו לציבור כולו. הדאגה לאינטרסים של מפלגתו, בוחריו, היא משנית כל עוד הוא מכהן כשר. בדיון קודם טענתי בהסתמך על דעה זו ששר הפנים, אלי ישי, טעה כשלא עשה זאת בנושא הכבאות. הביקורת לדברי אלה התרכזה בשני היבטים. האחד היה שזו אוטופיה לצפות שזה יקרה. ההיבט השני של הביקורת היה שטענתי אינה במקומה משום שבעצם אין קשר בין חובתו של השר לדאוג לאינטרסים של בוחריו לבין חובתו לפעול לפתרון בעיות במסגרת תפקידו כשר. לכאורה משתמע מכך שאחריותו כשר היא משנית ולכן אין הוא צריך להשתמש בכוחו הפוליטי כדי לקדם את ענייני משרדו.

אני מניח שהשר אלי ישי חשב לא מעט עד שהגיע לכלל החלטה לתמוך בהמלצות ועדת ששינסקי, לפני שאמר את דברו. מהציטוט בראש העמוד מתברר שאלי ישי חושב ששר או מפלגה אמורים להשתמש בכוחם הפוליטי כדי דאוג לאינטרס הציבורי. יתכן שההחלטה הזאת מושפעת גם מההבנה שבמקרה הנדון אלי ישי חושב שהאינטרס הלאומי והמפלגתי זהים. אבל מה שחשוב כאן היא ההצהרה שעל פיה יש להשתמש בכוח הפוליטי לקידומו האינטרס הציבורי-לאומי.

אשמח אם בעת הצבעות המכריעות בעניין המלצות ועדת ששינסקי בממשלה ובכנסת ינהגו אלי ישי וחברי מפלגתו בדרך הזאת בה כבר השתמשו רבות לדאוג לאינטרסים של מפלגתם.



למיטב הבנתי המלצות ועדת ששינסקי התבססו על מבט ארוך טווח לגבי הצרכים התקציביים של המדינה. ישנם גם סימנים שהממשלה הנוכחית מתחילה מהלך של תכנון מדיניות כלכלית אסטרטגית (''ראש הממשלה ואני החלטנו לראשונה על תכנון כלכלי לטווח ארוך'').

נכון שמדובר רק על ראשית הדרך וודאי צפויים מכשולים לא קלים. אבל כמו שכבר כתבתי לא פעם, צריך לציין שמדיניות נכונה צריכה להתחיל מתוכנית ויעדים אסטרטגיים. ראוי שכך יהיה גם בקשר למדיניות כלכלית.



ממשלה וכל אחד משריה צריכים לפעול בעיקר על פי האינטרס הלאומי. הדרך הנכונה לעשות זאת היא על פי תוכנית אסטרטגית ברורה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  מה עניין שמיטה להר סיני  (ע.צופיה) (5 תגובות בפתיל)
  עכשיו צריך להחליט מה יהיו המטרות בעוד 20 שנה ?  (מנקה בתי-משפט)
  מה הוא האינטרס הלאומי?  (חכם ציון) (5 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי