פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הקדמה לספר ''ליקויי בניה'', כרך ד'
אברהם בן-עזרא (יום שישי, 14/01/2011 שעה 7:00)


הקדמה לספר ''ליקויי בניה'', כרך ד'

ד''ר אינג' אברהם בן-עזרא



המחבר מודע למצוקה הקשה בה מצויים מומחים בתחום התכנון והבנייה, במעמדם מול שורת מומחים הממונים דרך קבע על ידי בתי המשפט בישראל, וכאילו בהסכמה שבשתיקה - יוצרים [מומחי בתי המשפט] ענף וירטואלי בהנדסה אזרחית, שאין לו שום אחיזה במציאות ואשר אינו בר יישום בפועל ולמעשה.

• • •

לכל כרך מסדרת ליקויי בנייה יש ייחוד מסוים, אף על פי שכל הכרכים דנים בהיבטים שונים על ליקויי בנייה. ייחודו של כרך זה הוא שימת דגש על תקצירי פסקי דין בנושאי ליקויי בנייה, כולל ציטוטים מהפסיקה ואזכורי פסיקה, ובמקרים יוצאי דופן בהם נראה למחבר כי יקשה על המעיין לאחר את פסק הדין בו מדובר – גם הבאת פסק הדין בשלמותו, לשימוש פרקטי וללמידה.

גם ייחוד זה, אשר בא לידי ביטוי בפרק מורחב [פרק ג' בספר] הינו תולדה של צורך הבא מלמטה – צורך שנוצר בעקבות עבודה בהכנת כתבי טענות ובהתמודדות משפטית מול טענות, בין במסגרת חקירת מומחה או במסגרת אחרת.

• • •


המחבר מודע למצוקה הקשה בה מצויים מומחים בתחום התכנון והבנייה, במעמדם מול שורת מומחים הממונים דרך קבע על ידי בתי המשפט בישראל, וכאילו בהסכמה שבשתיקה - יוצרים [מומחי בתי המשפט] ענף וירטואלי בהנדסה אזרחית, שאין לו שום אחיזה במציאות ואשר אינו בר יישום בפועל ולמעשה.

מדובר בשיטות ''תיקון'' בלתי אפשריות, בדרך כלל - בעלויות מזעריות, ולמעשה ברמיסה ברגל גסה את אושיות ההנדסה והבנייה.

המחבר אף הוא ממונה על ידי בתי המשפט כמומחה, ואינו הולך שולל אחר המומחים הללו, המהווים רוב מבין המומחים מטעם בתי המשפט.

מדובר במומחה המעז לקבל מינוי כקונסטרוקטור – ולקבוע גורל תיק, שעיקר המחלוקת בו היא קונסטרוקטיבית – במצב בו הוא אינו קונסטרוקטור בעצמו, ואינו מחשב נכון אפילו עומס מים [אקוואריום] בחוות דעתו.

מדובר במומחה המקבל מינוי כמומחה מטעם בית המשפט לגבי בריכת שחיה - שהוא עצמו אינו מוסמך לתכנן אותה, עקב מגבלת רישוי, קל וחומר – לשמש כמומחה לעניין זה.

מדובר במומחה המדיר מעיני בית המשפט מידע חיוני וממדר את מה שמגיע לפתחו של בית המשפט.

מדובר במומחה שהעריך את עלויות בנייתה של חומה, כולל הייעוץ והתכנון, בסך של 18,000 ש''ח, ובבוא בית המשפט לנהל ביצוע בפועל של החומה – מסתבר כי רק הייעוץ והתכנון עלו מעל הסכום שהוקצב על ידי אותו מומחה לשם התכנון כולל הבנייה של החומה, וטרם נבנתה בחומה זו אבן אחת.

מדובר במומחה אשר מודד תכולת רטיבות במכשיר שאינו מודד תכולת רטיבות, וכאשר נחקר על כך, בית המשפט משמש לו מחסה והגנה והודף את תקיפתו.

מדובר במומחה המרמה את הצדדים לדיון ואת בית המשפט, בכך שהוא טוען כי ערך בדיקת התאמה לתקן באמצעות המעבדה של הטכניון, במצב בו הוכח כי לא בוצעה שום בדיקת התאמה לתקן החל, והבדיקה שבוצעה – לא בוצעה כלל על ידי הטכניון, אלא על ידי מעבדה אחרת. ועדיין נהנה מומחה זה מחסותו ומהגנתו של בית המשפט.

מול כל אותן התופעות המתוארות לעיל, שכולן לקוחות מתוך המציאות – הפתרון אינו להתייאש אלא להפך; להתעדכן, להתמקצע, ללמוד וללמד, כולל – ובעיקר – ללמד את בתי המשפט, שלפעמים [בהחלט לא תמיד] בעלי אוזן קשבת ולב פתוח לשמיעת טענות כנגד מומחה בית המשפט.

• • •


יש לדעת כי המומחה חייב להיות בקי בכל הוראות התקן החל והתקנה החלה, כולל הפסיקה הרלוונטית הנוגעת לפרשנות התקן והתקנה, ולכן סדרת ספרים זו הינה עם הרחבות משפטיות בכל נושא הכלול בה.

אי אפשר לנתק את תחום התכנון והבנייה מהתחום המשפטי המבהיר והמכתיב תנאים לבנייה ולתכנון.

כדי להמחיש את הצורך של הידע המשפטי – יובאו דברי בית המשפט העליון בע''א 7298/00 עזרא חממי נ' בסט דוד ואח', שופטים: ד' ברלינר, ס' ג'ובראן, א' גרוניס, להלן ציטוט מפסק הדין הממחיש את הצורך שלמומחים יהיה ידע משפטי בתחום מומחיותם ועל השפעת המומחים בתחום המשפטי על פסקי הדין:
בית-המשפט קמא אמר בפסק דינו כי ''נראית לי דעתו של המומחה בן עזרא'' (כשהכוונה היא להעדפתה על פני חוות הדעת של מומחה בית-המשפט ד''ר זלינגר ומומחה המערערים). העדפה זו מצויה בתחום שיקולו והחלטתו של בית-משפט קמא. אין כל חובה להעדיף דווקא את חוות הדעת של מומחה בית-המשפט. יחד עם זאת – נראה כי במקרה הנוכחי הסוגיה כלל אינה מתעוררת חרף התבטאותו של בית-משפט קמא כנ''ל.

אין מחלוקת מקצועית אמיתית בין המומחים, או לפחות אין מחלוקת המצויה אך ורק בתחום המומחיות שלהם. כל המומחים מסכימים באשר לשטחי הדירות. הסוגיה בה נחלקו המומחים היא האם יש לפצות עבור ''השטחים הציבוריים'' שבהם מדובר בתיק זה. מדובר בענייננו בסוגיה משפטית ולא במחלוקת מומחים. גם הגדרתם של שטחים אלה ''כשטחי ברוטו'' – אינה משנה את אופייה של הסוגיה. עיון בחוות דעתו ובדבריו של המומחה זלינגר, מבהירים כי כך ראה אף הוא את הדברים. גם לשיטתו – תפקידו היה לספק לבית-המשפט את הנתונים ומכאן ואילך הותיר את שיקול הדעת לבית-המשפט. בחוות הדעת (נספח 3 בסיכומי התשובה של המערערים) מופיעים הנתונים הרלוונטיים באשר לכל סוג דירה. הנתונים כוללים את: שטח פנים הדירה, קירות חוץ, בצירוף שטח יחסי בחדר מדרגות וכן פיר פנימי. סיכומו של זלינגר לאחר פירוט הנתונים הוא: ''ניתן לראות שהשטחים המופיעים בפרוספקט (תוקן במקור בכתב יד ל''קטע מעיתון'') דומים לשטחים הנומינליים של הדירות אלו הם שטחי ברוטו (ההדגשה אינה במקור) של הדירות בפי אנשי המקצוע''. המומחה בן עזרא סבר ובית-משפט קמא קיבל דעתו, כי השטח שצריך היה להיכלל במה שהובטח לרוכשים הוא רק הסכום של פנים הדירה בצירוף קירות חוץ. הגדרתם של שטחים כשטחי ברוטו אינו מהווה הכרעה בסוגיה ואינו מאיין את תפקידו של בית-המשפט להכריע בשאלה האם יש לפצות בגינם וזאת הן בהתייחס לפסיקה והמדיניות המשפטית הראויה והן לנתונים הספציפיים בתיק.

כאמור, מקובלת עלינו דעתו של בית-משפט קמא: אם רצו המערערים להכליל את שטח הפיר וחדר המדרגות בגודל הדירה – היה עליהם להביא זאת במפורש ובאופן ברור לידיעת הרוכשים. גם אם ניתן במקרים מסוימים להסתפק בתשריט כתחליף להודעה כזו – הרי שהתשריט הנוכחי, שלא ניתן לדלות ממנו את מימדי הדירה – אינו יכול לשמש תחליף שכזה. אני רואה להעיר כי לא נעלמה מעיני העובדה שההגדרה שבתוספת לצו מכר דירות (טופס של מפרט) תשל''ד-‏1974 (פריט 1.9) אינה מציבה דרישה לציון שטחה של הדירה. עדיין החובה הבסיסית המוטלת על המוכר היא לאפשר לקונה לדעת מה בדיוק הוא קונה. כאמירה נורמטיבית, מן הראוי היה שנושא זה יוסדר מפורשות בחוק.
עינינו הרואות את מידת ההשפעה של המומחה על בית המשפט ופסק דינו, ובמקרה לעיל יובהר ויודגש כי בית המשפט המחוזי כמו גם בית המשפט העליון ביכר את חוות דעתו המשפטית של מומחה צד לדיון על פני חוות דעתו המשפטית של מומחה בית המשפט.

כרכים א' ב' ו- ג' ראו אור בהוצאת ''בורסי'', וכרך ד' נמצא בהכנה לדפוס.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי