פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
2177 שנה אחרי המרד – מסע השוואתי אל הימים ההם
גלעד זליבנסקי (יום רביעי, 08/12/2010 שעה 9:00)


2177 שנה אחרי המרד – מסע השוואתי אל הימים ההם

גלעד זליבנסקי



ירא אני מפני היוונים, גם בשעה שהם נושאים מתנות וירגיליוס (70 לפנה''ס – 19 לפנה''ס).

לפני קרוב לעשרים ושתים מאות, היהודים שישבו על חלק קטן מיהודה ההלניסטית התמרדו נגד תוכנית ההתייוונות של אנטיוכוס הרביעי, שהם תפסו כניסיון להשמיד אותם כעם.

במונחים של העידן העתיק, אפשר להשוות את הניסיון למחוק את המסורת היהודית להתקפת טרור לא קונבנציונלית או לאיום בנשק גרעיני. בעולם העתיק אומנם לא היתה טכנולוגית השמדה מרחוק כמו במלחמה מודרנית, אבל פעם היה עולם רוחני נסתר שהיה המרכז האמיתי של החיים החברתיים. ולכל אדם היה עולם רוחני שהוא גדל בו ושהוא היה מוכרח להגן עליו כל חייו וגם במוות.

קשה להסביר או אפילו לכתוב בחג החנוכה בשפה העברית על מרד החשמונאים. מסיבה הברורה, שהעולם שלנו היום מסתובב בצורות אחרות. איך אפשר להסביר היום, בתקופה שהיא כל כך פשטנית מבחינה רוחנית ואידאולוגית, שבעבר הרחוק, מלחמה על דת היתה שווה למלחמה על החיים ועל הצלת העולם? במונחים שלנו, כל דבר שמעבר לטבע הפיזי הוא אמונה תפלה או אשליה אלימה מגונה. אז איך נוכל להנציח את הזכרון של מרד המכבים, אם העולם שלנו אפילו לא מאמין באמונות הבסיסיות של העולם שלהם?

כשמסתכלים על האש של חג החנוכה בראייה המורכבת של ההיסטוריה של החג הראשון, שוב אי אפשר לצמצם את המרחק המציאותי שמפריד בין שני הזמנים שהם שני עולמות שהם לא רק סותרים, אלא גם נסתרים זה לזה ולא נפגשים לעולם.

האשליה של ההמשכיות של השפה ושל הנוכחות שלנו בקצה הארכיאולוגיה מספיקה לפעמים כדי לשכנע אותנו שאנחנו מגלמים באופן גנטי מכבים ומתייוונים ושאנחנו ממשיכים את אותו סיפור תאולוגי או גזעי שאין לו מעצורים. שוב אנחנו מוקפים בגלגולי נשמות או זרעים של עמלק, פרעה, המן ואנטיוכוס ועוד פלישתים ויווניים וצבאות זרים בדרך לשני בתי המקדש באותו זמן. כולם חלפו מסביבנו, אבל אנחנו רימינו את ההיסטוריה ולימדנו את עצמנו שרק אנחנו שרדנו, כי נבחרנו מכל העמים. אבל באיזה מובן שרדנו? הניסוי הזה מראה שאנחנו כבר לא זוכרים את עצמנו בתקופות אחרות, וגם לא מזדהים עם התוכן ועם סגנון הכתיבה.

אם כן, כדי להתקרב בדרך יותר מעמיקה ומציאותית לחיבור אפשרי עם העבר המפואר של מייסדי ממלכת החשמונאים, הצעד הראשון הוא להכיר במרחק הרוחני שבין העידן הזה לתקופה שבה גדלו המכבים שהונצחו בדת שהם הגנו עליה.

אפשר להתחיל מאחד השינויים העמוקים שהתחוללו בעולם המערבי עוד בעת העתיקה: ההתייוונות שנהדפה או עוכבה ביהודה ובמעט מובלעות אחרות בעולם המתורבת למעשה נחלה הצלחה חסרת תקדים באימפריה הרומית ובכל העמים שהיא כללה. מיותר לציין שהרומאים או רוב העולם העתיק לא ראה בזה ''התייוונות'', אלא פשוט העשרה תרבותית. בתור הזהב של תקופת אוגוסטוס, הורטיוס הקדיש לזה שורה מפורסמת מתוך שיר - ''יוון הכבושה כבשה את כובשה האכזר''. יוון איבדה את העוצמה הפוליטית שלה והיא לא יכלה לגרום להתייוונות בכוח. אבל התרבות, הפילוסופיה, המדעים, הספרות והאמנויות שלה מילאו את רוב חיי הרוח בכל העולם היווני-רומי. במילים אחרות, עמים אחרים לא ראו בהתייוונות השתלטות או מעשה מזיק, אלא דווקא יתרון ושכלול, שלל תרבותי או התפתחות.

בעידנים שאחרי יוון ורומא, המסורת המערבית הנוצרית כבר הכירה בהם כחלק מהמורשת התרבותית שלה. ובהמשך, כל מי שבא במגע עם התרבות המערבית ספג דרכה באופן מודגש ובלתי נמנע את הכלים והעקרונות המדעיים שפיתחו היוונים, גם אם לא את האמונות הדתיות שהיו להם. כמו כן, התרבות המערבית המודרנית נעשתה הרבה יותר שתלטנית ומידבקת מהתרבויות של העמים ששלטו בנו או בכל עם בעת העתיקה.

ההתקדמות בטכנולוגיות רבות, ובעיקר בכאלה שמופעלות על ידי אנשים פרטיים מכל שכבות האוכלוסיה שלנו, תרבות הצריכה העכשווית והשימוש ההדוק באמצעי תקשורת חדישים, הקשר המוחשי עם מדינות אחרות והדמיון הכללי באורחות החיים העכשוויים של החברות המודרניות, כל אלה, יותר מאי פעם מגבירים את מה שהיום אפשר להשוות אותו ל''התייוונות'' מודרנית או פוסט מודרנית.

זה נכון שהיום זה נעשה כמעט בלתי אפשרי לא ''להתייוון''. ולמעשה, אפילו לחרדים או לדתיים יש סיכוי קטן לעמוד במשימה הזאת או להוביל מרד כזה במונחים של זמננו.

זאת טעות עמוקה ביותר להניח ש''התייוונות'' מובהקת מסתכמת באיסור לקיים כמה מצוות שממילא רוב מוחלט של האוכלוסיה בישראל שומר עליהן. כי ''התייוונות'' במהות שלה היא השתלה של חומר תרבותי זר שמעצב מחדש את המקור בהתאם לנטיות ולמניעים של התרבות הזרה. ''התייוונות'' היא בעצם המקבילה התרבותית והרוחנית לכיבוש זר ולקולוניאליזם שבו התרבות המקורית מסופחת לתרבות אחרת עד שהיא הופכת לחיקוי טוב או גרוע שלה.

מדינת ישראל הוקמה לפי מודל מערבי של מדינה מודרנית. המשפט הישראלי מבוסס בעיקרו על המשפט הבריטי ובמידה פחותה על המשפט התורכי, כלומר חוקי המדינה הם לפי מודל מערבי. אין צורך להרחיב לגבי הדמיון בין אורח החיים של ישראלים חילוניים לנוצרים אמריקאים או אירופאים. תרבות הצריכה, הצורה שבה התקשורת הישראלית בנויה, פועלת ומתייחסת לקהל שלה. זה אירוני לשמור כשרות בחברה כזאת, אם מניחים שמטרת הכשרות היתה להרחיק יהודים משולחנות של גויים. היום ההתייוונות לא מסתתרת ביין או במאכל לא כשר במדינה יהודית, אלא בכל המסכים החדשים וגם במוזיקה ובחומר הקריאה.

האיום המקורי של ההתייוונות נבע לא מהעובדה שהיא מנעה קיום של מצוות מעשיות מסויימות, אלא מהנסיון להחריב עולם רוחני, עם כל האמונות, המנהגים ואורחות החיים שלו. זאת רק היתה הדרך של אנטיוכוס לרוקן את החיים והתוכן של היהדות באופן כללי (מפני שאיסור מצוות בסיסיות היה מונע גם את ההמשך של כל שאר הדת או העולם הרוחני הפנימי).

אפשר עוד לציין שאפילו בנושאים רוחניים וקדושים, כמו מצפון ומוסר, ושלא לדבר על השקפות פוליטיות ומדיניות, אפשר להיווכח שרוב בני הדור החי לא מחזיקים בדעות שהיו מקובלות על החשמונאים או אפילו לא עמי העולם העתיק באופן כללי, אלא ברעיונות שמקובלים היום, שעיקרם בנאורות האירופאית, מעט ביהדות הגלותית ובציונות ומעט בהוגי הדעות של העשורים המאוחרים. בפועל, לפחות רוב החילונים לא יכולים להזדהות או לנסות להבין מערכת ערכים של יהדות מתקופת בית שני. הם לא מבינים את הקנאות ואת האלימות האובדנית באף מרד יהודי מהעת העתיקה. רוב הסכנות האלה נראות מיותרות וכאלה שעדיף להתרחק מהן או אפילו להשלים איתן. אפשר להבין לוחמים יהודים בגטו וורשה או במחתרות המודרניות שהיו להן מניעים מובנים מאליהם ומטרות מוצדקות ומציאותיות. אפשר גם להרחיק לכת עם ניסוי המחשבה הזה, ולומר שבזמן שלנו רוב העולם החופשי וגם מדינת ישראל היו מתייחסים ליהודה המכבי (או לאדם שמקביל לו בזמן שלנו) כאל אדם קיצוני ומסוכן. בעולם העתיק, אדם כזה הוביל מרד והקים ממלכה. אבל בתקופה שלנו, הוא לא מתאים לפוליטיקה שלא יכולה למרוד ושמבוססת על העתקה חיקוי של מדינות אחרות.

בעת העתיקה, ליהודים היה עולם מיוחד משלהם בכל תחומי החיים, שלא היה דומה לעולם היווני הרומי, כמו שהעולם שלנו דומה לעולם המערבי הנוצרי המודרני. למכבים ולעם היה הרבה מה לאבד ולהפסיד בחיי היומיום במובנים שונים בגלל ההתייוונות. אבל אם נשווה את עצמנו אליהם, השגרה החילונית שלנו בטח לא שונה מהשגרה של הרבה אנשים על הגלובוס שחיים בתנאים חומריים ופוליטיים דומים לשלנו. זה נראה כאילו שלאורך ההיסטוריה התרבות המערבית התפשטה עד שכבר אי אפשר לחיות היום בשום עולם בלי לשכפל את אותם עקרונות כלכליים, פוליטיים, תרבותיים, חומריים ורוחניים ששולטים לפחות בכל מדינה מפותחת בתור הצורה המפותחת והיעילה ביותר שהמשיכה בזמן האחרון את מה שהתחיל בהתייוונות הכושלת מימי המרד.

חברתו של אדם גדול נראית נעימה לאלה שלא התנסו בה, אלה שניסו יראים מפניההורטיוס (8 לספירה - 65 לפנה''ס).
  • הכותב הוא בעל תואר M.Phil (מאסטר בפילוסופיה), עוסק ביעוץ פילוסופי ובעל האתר http://www.phronesis.co.il.



חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  המקבילה הנוכחית  (אריק פורסטר) (7 תגובות בפתיל)
  אני חייב לומר שהייתי מצפה להרבה יותר ממסטראנט ויועץ בפילוסופיה..  (חכם ציון) (3 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי