פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
משחק האינטרסים של סין
עגל הזהב / דוד סיון (יום שישי, 24/09/2010 שעה 11:00)


משחק האינטרסים של סין

ד''ר דוד סיון



בשנים האחרונות אנחנו שומעים יותר ויותר על פרטי המדיניות הכלכלית-מסחרית של סין ועל השפעותיה על המשקים בעולם. לפני מספר שנים שמענו על השקעות של סין ברכישת אלפי דונמים לחקלאות בברזיל ועל השקעות בהיקפים פחות משמעותיים בכל רחבי העולם. מהבחינה הזאת הם רואים את הכלכלה הגלובלית כשוק חופשי.

מצד שני כאשר זה נוגע לפעילות הכלכלית בתוך סין הם לא ממש משחררים את המשק ליוזמה חופשית. כבר שנים מספר ששער החליפין של ה''רנמינבי'' (שהיחידות שלו נקראות יואן) נשמר נמוך כדי למנוע פגיעה ביצוא, למרות מחאות ארה''ב והאיחוד האירופי. כתוצאה העודף (גרעון) במאזן המסחרי הסיני (האמריקאי) ממשיך לגדול. הסיבה העיקרית היא עידוד צמיחת הכלכלה הסינית תוך קליטה בעבודה של מיליוני המצטרפים לכוח העבודה, ובעיקר שיפור רמת החיים של מיליוני סינים (כלכלת סין בדרך לפיסגה). יש לא מעט חופש כלכלי אבל המשטר ''מנהל'' את היוזמה החופשית.

המדינה מאד מעורבת בקשרים העסקיים עם העולם החיצון, גם מעבר ל''ניהול'' שער החליפין. לאחרונה שמענו על יוזמה מעניינת, שמזכירה מאד את הפעילות בברזיל:
סין ואיראן חתמו אתמול על הסכם בהיקף של שני מיליארד דולר להקמת מסילת ברזל במערב איראן אשר תחבר בין טהרן לעיראק, ואשר בהמשך אמורה להוות חלק מרשת מסילות ברזל שתגיע מסין ועד לחופי הים התיכון בשטחה של סוריה, ואף תתחבר עד לאירופה. הפרויקט כבר הוכתר על ידי פרשנים בתור ''דרך המשי החדשה''.
אין ספק שיש כאן כוונות לחזק את המעורבות של המדינאים הסינים בנעשה בעולם באמצעות הכוח הכלכלי. הם שולחים זרועות כספיות ועמודי החדשות לא תמיד מפרטים את התביעות בתחום המדיני-פוליטי.

השבוע עשו הסינים שימוש ב''כוח כלכלי'' כדי להבהיר אינטרס מדיני-פוליטי. סיפור המעשה התחיל כאשר ספינת דייג סינית ניסתה לדוג במים בשליטה יפנית. עם הופעת ספינות משמר החופים היפני רב החובל ניסה להתחכם והתנגש בהן ולכן הוא נעצר. הסינים שיש להם תביעות טריטוריאליות על האיים הסמוכים (ולכן על זכויות דייג) לא ויתרו. לא רק שדרשו את שחרורו של רב החובל הם השתמשו בעובדה שלמעשה יש להם מונופול בייצור מינרלים נדירים.
סין מייצרת כ-‏93% מהמינרלים האלה ו-‏99% מהייצור של הנדירים ביותר – סין שולטת בשוק הזה. לכן הם גם עצרו, באופן מידי, את יצוא המינרלים הנדירים ליפן (China Blocks Vital Exports to Japan).

לא עבר הרבה זמן והיפנים הודיעו לפני מספר שעות שהם ישחררו את רב החובל.



עם צמיחתו והתחזקות של המשק הסיני מתחזק כוחם של המדינאים הסינים במגרש הבינלאומי. הם מנצלים זאת לא רע לחזק את המשק הסיני מצד אחד, ואת מעמדם המדיני מצד שני. זהו תהליך שכרגע נראה חד כיווני...




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  אין קשר בין שמירת שער היואן ליוזמה חופשית.  (ימני גאה) (2 תגובות בפתיל)
  למה אתה מתכוון כשאתה כותב ''תהליך חד כיווני''?  (איתן אדיר)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי