פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מעבר לראש והזנב של הזמן: על האושר של השנה החדשה
גלעד זליבנסקי (יום רביעי, 08/09/2010 שעה 13:00)


מעבר לראש והזנב של הזמן: על האושר של השנה החדשה

גלעד זליבנסקי



לפי סיפור בן אלמוות שמופיע אצל הרודוטוס, סולון החכם, שנחשב לגדול המחוקקים של אתונה נשאל על ידי מלך לודי מפואר ורב עוצמה בשם קרויסוס: מיהו האדם המאושר על אדמות? קל למפרשים להניח שקרויסוס ניסח את השאלה רק כדי שהוא בעצמו, האדם הדגול והמאושר שמגלם בנוכחותו המלכותית את כל הדברים שאדם לא מאושר היה רוצה להשיג אותם במקומו. אבל במקום התשובה המצופה, סולון סיפר לקרויסוס על איש אלמוני מאתונה שנלחם במלחמות וראה את בניו גדלים ונלחמים בתורם למען המדינה, ולבסוף הוא מת באושר ובשיבה טובה. למה הוא המאושר ולא המלך קרויסוס? ראשית, כי הוא חי חיים מלאים, נעימים ומספקים. ושנית – כי ידוע שהוא מת ושחייו לא גזלו ממנו את האושר שהיה מנת חלקו בימים האחרונים. מסופר בהמשך על ידי הרודוטוס, שכורש מלך פרס, התחזק באותה תקופה ובסופו של דבר הביס את קרויסוס ולקח אותו בשבי. ואז קרויסוס הבין שאדם אינו יכול להיות מאושר כל עוד הוא חי כשהוא עיוור לגבי ההמשך של כל מה שהוא נשען עליו כל חייו.

במבט ראשון ניתן לטעות ולחשוב שהסיפור היווני הקלאסי הזה מדגיש את החשיבות של הסיום או של הקץ יחסית לאמצע או להתחלה. כי למראית עין, הסוף של החיים ושל האושר המושלם הוא הכי חשוב. הוא אמנם הנקודה הבלתי ידועה, הנעלם שצריך לחלץ מתוך המשוואה של זמן החיים האבוד. אבל עדיין, אין ספק שהאושר של האדם חשוב ומשפיע גם בנקודות זמן אחרות של שלבי החיים. הרי, אותו אתונאי מאושר לא היה עומד בדרישות של סולון, אם נניח שהאושר שלו היה נהרס בשלבים מוקדמים יותר. נניח למשל, שהוא לא היה אזרח אתונאי, או שהוא לא היה גאה מספיק בבנים שלו, או שאולי לא היו ילדים. בכל אופן, נראה שהיוונים התייחסו לאושר כברכה שחייבת להיות רצופה בכל חלקי הזמן ושכדי להיות ראויה לשמה, עליה להתמיד בתוצאות הגבוהות בכל השלבים, עד לסיום של כל השנים המאושרות בממוצע של הצטיינות.

בעולם העתיק של היוונים והרומאים נראה שבאופן כללי שלט סדר אחיד ופשוט בציר הזמן ובהרגשה של ההתחלה, האמצע, והסוף של פרק זמן ידוע. אבל בעולם שלנו, נראה שלאורך ההיסטוריה התרבות שלנו איבדה את האיזון ואת האחידות שבין חלקי הזמן, כמו שהם משתקפים למשל באותו סיפור על סולון וקרויסוס על הקשר בין הזמן לאושר.

בתקופה שלנו קל לראות כיצד קטעים מסויימים מהזמן מתנפחים וסובלים מעודף משקל נפשי, כשהם מתנתקים משאר חלקי הזמן שמחוברים אליהם ואפילו מסתירים ומעלימים אותם משדה הראייה המקובל. כמה פעמים אנחנו נתקלים בנקודות קטנות על ציר הזמן שמוגדלות בבת אחת לגודל של מטאור או של עולם שלם? אפשר לומר שבכל מהדורת חדשות או תוכנית ראליטי מתמחים באחיזות עיניים שמעוותות את היחס המציאותי בין פיסות מידע כאלה ואחרות, חלקיקי זמן שבעצם תלויים בין ההווה לעתיד ותולים המשך של התרחשות שהיא לא עולם בפני עצמה, אלא תוספת קטנה ולא מקורית למדור מסויים בהיסטוריה העולמית המתועדת.

אבל אחרי הכל, יש לפחות סיבה רוחנית אחת עמוקה שמסבירה את חוסר היציבות של הזמן ושל האושר שלנו יחסית לעולם העתיק. סביר להניח שהדת, שהאמונה הדתית שלנו גורמת לתופעות כאלה במידה מסויימת. שכן, היהדות ובעקבותיה הנצרות יצרו מהפכה בציר הזמן, כשהן הציבו בעתיד את ביאת המשיח. וכמו כן, בעבר התרחשה בריאת העולם על ידי אל כל יכול, ובימי הביניים נכתב בפירוש שאותו אל ברא את העולם ומלואו מריק, כך שנקודת ההתחלה בעבר קבלה משקל סגולי גדול הרבה יותר מאשר אצל העמים הפגאנים. ובמילים אחרות, בעולם העתיק, וגם ביהדות הקדומה, תחושת הזמן היתה יותר פשוטה ויציבה, מהבחינה הזאת ששום דבר משמעותי לכאורה אף פעם אינו משתנה. ושתמיד היתה ותהיה אותה מסורת ואותם חוקים ופחות או יותר אותם מעשים ואותן מידות טובות ורעות. אולם בזמן מסויים פרצה מהפכה רוחנית שערערה את האמונה בהמשכיות האינסופיות וברצף שמשווה בין כל נקודות הזמן ובכך שומר על השקפת עולם שלווה ויציבה, אך עדיין קצרת ראייה. בתקופת החיים האנושית, היהדות מתקופה מסויימת וגם הנצרות הדגישו התקופות שבין תוחלת החיים בעולם הזה, תוך כדי מגמה הפוכה להדגיש דווקא את העולם הבא ואת ההיסטוריה של הנשמה לפני הלידה, בדומה להיסטוריה הבראשיתית של העולם לפני בריאתו, ולכל העולמות האחרים שמתקיימים לפי עיקרי הדתות הללו במקביל לעולם החומרי.

באופן אירוני, ההשקפות הדתיות האלה דחו בדרך כלל את הפילוסופיה הפגאנית העתיקה, כשהן התנגשו איתה ולכן הן השאירו עד היום חותם היסטורי והתנהגותי בולט יותר בחברה המערבית המאוחרת וקל וחומר ביהדות לסוגיה השונים.

אמנם רבים מהפילוסופים הגדולים בעת החדשה הוכיחו שעצם השימוש בזמן או החלוקה של הרצף לחלקים, נובעת רק מחולשה של השכל האנושי, שבגלל חוסר יכולתו לתפוס את כל הארועים שידועים לו בבת אחת, הוא נאלץ לחלק אותם לשלושה חלקים בצורה מלאכותית. הם האמינו שאלוהים למשל, לא זקוק לתפיסה של זמן, כי הוא יודע הכל ותופס את הכל בבת אחת ובשלמות. אבל עדיין, ההכרה העקרונית הזאת לא מנעה מפילוסופים נוצרים רבים להתייחס למאה ה-‏18 וה-‏19 כמו לתקופה משיחית, כלומר להניח שאחרי נקודה מסויימת שמתקרבת כל העולם ישתנה לטובה, יתנפח ויפרד לנצח מהזמנים חסרי האושר שקדמו לו.

אפשר לראות שהעיוורון שמכסה את העתיד בכל צעד הוא הרקע לאובדן שיווי המשקל הן בזינוק מדומה שנתפסת כעתיד רחוק, והן בצעד דמיוני שנתפס כעתיד קרוב או מיידי, או כהתחלה טרייה. בשני הקוים של השוליים האלה, קל יותר לדמיין שחלקי הזמן אינם שווים, ושבהתאם גם האושר, הכאב, ההתרגשות, הדרמה, הטרגדיה ובעיקר מידת החשיבות של אותו זמן וההשפעה שלו על ההמשך. זה אמנם טבעי שיש רגעים בחיים שהם יותר הרי גורל מקודמיהם. אבל השאלה היא אם הם באמת חשובים בגלל מה שמתרחש בהם, או סתם כי נדמה לנו שהם מיוחדים כי הם יותר קרובים לעתיד. היסטוריון או סוציולוג מיומן יניח מראש שגם הארועים החשובים קשורים לארועים קודמים ולכן, גם אם מצטבר בהם הרבה משקל, זה משקל משותף של גורמים שונים מזמנים וממקומות שונים. למשל, השנה החדשה היא בלתי נפרדת מהקללות ומהברכות של השנים האחרונות וגם היא לא היתה קיימת ללא לוח השנה העברי העתיק והשמירה עליו לאורך הדורות הקודמים.

לסיכום, ניתן להבחין שחוסר הידיעה המובנה שקשור לעתיד הממשי שלנו, גורם לפגיעות שונות בכושר השיפוט וגם בבהירות הרגשית. לפי אריסטו, התחושות של פחד ותקווה מבוססות עליו. היו חכמים מכל הזמנים שקבעו שבגלל העתיד יש דברים שאדם לעולם לא יוכל לדעת על עצמו מראש. אבל מה שניתן לדעת שהעתיד ועצם המבט שלו הוא סוג של דמדומים באפלה מוחלטת. סוג של חלום שמתערבב עם אור השמש בלי הבחנה. ולכן צריך לדעת להיזהר בשטח שלו מרעשים דמיוניים, אבל באותה מידה גם משקט דמיוני. הכלל הבטוח ביותר הוא לזכור שהעתיד הלא ידוע הוא בסך הכל עוד לילה שהופך ליום ושהוא עובר את אותו תהליך טבעי תמיד ושאין שום דבר מיוחד בעוד דקה, יום או שנה שעדיין לא היתה, מבחינת זרם הזמן.
  • המחבר הוא בעל תואר M. Phil (מאסטר בפילוסופיה) ועוסק ביעוץ פילוסופי.



חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


מה זה זמן ?
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום חמישי, 09/09/2010 שעה 6:11) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אנשים העוסקים הרבה בהירהורים על משמעויות ונקראים משום מה ''פילוסופים'' מהרהרים גם על האושר ועל הזמן .
בעיית האושר היא אורך קיומו .
האושר הוא מצב נפשי של שביעות רצון . הרצון ''שבע'' . לרעב הרצון במזון , לעייף הרצון במנוחה/שינה . לחוקר הידע וכן הלאה .
דא עקא -
כשרצון אחד בא לסיפוקו , הרי אחריו צץ רצון אחר ושוב נעלם האושר . חמקמק האושר .

ומה עם הזמן ?
ובכן אין יודעים מה הוא הזמן !
מה שאנחנו יודעים הוא כי מתקיימים תהליכים שאנו משייכים אותם לזמן ולא יותר !

מחוזי השעון נעים ואנו אומרים כי הזמן חולף .
אבל לאמיתו של דבר אנו רק רואים תנועה של מערכת בעלת הפעלה מיכנית ובשעון מודרני ספירה של פעימות אלקטרוניות .
בגוף חי אנו רואים צמיחה או נבילה , אך אלה הם רק תהליכים ביוכימיים .
נדמה לנו-בני האדם , כי לכל דבר יש סיבה וכל גורם מביא תוצאה . נדמה לנו כי מה שהיה הוא שיהייה . זו בעיית האינדוקציה . אך זו השערה שאין לה הוכחה .

אז מה הוא ''זמן'' ?
_new_ הוספת תגובה



מה זה זמן ?
גלעד זליבנסקי (יום שישי, 10/09/2010 שעה 17:13)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''זמן'' נחשב לאחת הקטגוריות של הטבע או של השכל בשיטות פילוסופיות שונות, החל מאריסטו וקאנט וכלה בסארטר והיידיגר.

להגדיר ''מה זה זמן?'' זה אחד מהדברים הכי מסובכים שנעשו לאורך ההיסטוריה של הפילוסופיה, ואף פעם לא בצורה מושלמת. כי לשאלות יסוד במטפיזיקה אף פעם אין תשובות חד משמעיות וסופיות כמו באלגברה.

הבעיה עם מושג ''הזמן'', הוא שנראה שמדובר במושג או מרכיב מאד בסיסי בבעצם תהליכי החשיבה שלנו והצורה שבה אנחנו תופסים ומארגנים את המציאות או את עולם התופעות שאנחנו חווים באמצעות השילוב של השכל והחושים.

למעשה, זאת דוגמא טובה למצב שבו השכל שלנו מנסה לנתח את עצמו או חלק מעצמו, בלי שיש לו אפשרות ''לראות את עצמו מבחוץ''. זה בלתי אפשרי לצאת מהזמן ואנחנו תמיד נמצאים ''בתוכו'' והוא ''בתוכנו'' או ''בתוך הראש שלנו''.

אפשר למשל, להשוות את ה''זמן'' מהבחינה היסודית הזאת למושג של ה''חלל'', שגם הוא נחשב לקטגוריה פילוסופית מאותו סוג. גם ה''חלל'' הוא חלק בשביל מפרד מהתודעה שלנו ואנחנו לא יכולים לדמיין עולם או קיום בטבע בלי מושגים כלליים של חלל ו''תפיסת מקום'', מימדים וכו'. ובכך החלל מזכיר את הזמן בראשוניות שלו.

אם בכל זאת, ננסה ללמוד משהו על המימד של הזמן מההיסטוריה של הפילוסופיה, אולי אחת המסקנות החשובות היא שמדובר בקטגוריה או בחלק בסיסי מחשיבה עצמה ומכל החוויה של החיים או הקיום בעיננו בטבע.

על מנת להבין בצורה קונקרטית יותר מהו זמן, לא מספיק להגדיר אותו מחות למערכת או לשיטה פילוסופית, אלא שיש צורך להרכיב מערכת שלמה שמסבירה את הטבע (פיזיקה, מטפיקה ואתיקה), כדי שתדגים איך מתפקד הזמן ביחד לשאר המושגים והתופעות. ניתן למשל, להבחין בתפקוד של מושג הזמן בפילוסופיה של אריסטו, פלוטינוס, דקרט, שפינוזה, קאנט וכו'. אבל לשם כך, צריך לתאר לפחות בקוים כלליים את כל הפילוסופיה של כל אחד מהם, כי הזמן במהות שלו, הוא לא דבר מובחן שמבודד משאר הטבע או השיטה, אלא חלק מהכוליות.
_new_ הוספת תגובה



מה זה זמן ?
אריק פורסטר (יום שלישי, 14/09/2010 שעה 4:15)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אריה, הרי אתה בחור פיקח. מצא את נוסחת הטרנספורמציה של לורנץ (זוהי נוסחה קלה להבנה ושכל בוגר חטיבת ביניים יכול להשתמש בה) ומצא את התשובה לשאלתך.

אחסוך לך קצת זמן: עבור גוף שנע במהירות האור, הזמן והחלל לא קיימים.

דרך אגב,איינשטיין השתמש בנוסחת הטרנספורמציה של לורנץ בעבודתו על תורת הייחסות.
_new_ הוספת תגובה



מה זה ייעוץ פילוסופי?
גלעד היפתחי (יום ראשון, 12/09/2010 שעה 16:28) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



מה זה ייעוץ פילוסופי?
ע.צופיה (יום ראשון, 12/09/2010 שעה 16:34)
בתשובה לגלעד היפתחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כמו ייעוץ מיני, אך בנוסח אפלטוני.
_new_ הוספת תגובה



מה זה ייעוץ פילוסופי?
גלעד היפתחי (יום ראשון, 12/09/2010 שעה 18:23)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חהחהחהחהחהחהחה.... יופי של בדיחה (-;
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי