פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
האם נתניהו הישן חזר?
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 11/05/2010 שעה 19:01)


האם נתניהו הישן חזר?

ד''ר דוד סיון



תוך עשור ישראל תהיה בין 15 המדינות המובילות בעולם בתוצר לנפש.
אתמול (10.5.2010) בעקבות ההודעה שישראל התקבלה לחברות ב''אירגון לשיתוף פעולה כלכלי ולפיתוח (Organisation for Economic Co-operation and Development = OECD) הבטיח נתניהו הבטחה, שמשמעותה היא שרמת החיים תגדל במהירות.

מצד אחד זוהי מטרה שראוי לשאוף אליה. מצד שני, שוב נתניהו מבטיח שמדינת ישראל תגיע ליעד שאפתני מאד וכנראה שאפתני מדי. כדי שזה יקרה רמת החיים, הערך של ''תוצר מקומי גולמי'' (תמ''ג) לנפש, שלנו אמור להכפיל את עצמו בעת שרמת החיים במדינות שלפנינו בדירוג דורכות במקום (איכות החיים).


הפעם הקודמת

זו לא פעם ראשונה שנתניהו קובע יעדים, הציג תחזית, מהסוג הזה. באפריל 2005, במלאות שנתיים לכהונתו כשר האוצר בממשלת שרון, קבע נתניהו יעד שאפתני יותר:
אני מבקש להציב היום יעד לעשור למדינת ישראל - להגיע תוך 10 שנים לעשיריה הפותחת בעולם ברמת החיים ובהכנסה לנפש, לשפר את רמת החיים של כל אזרחי המדינה ולהשיג את הממוצע של מערב אירופה.
כבר אז הראיתי שסבירות התחזית הזאת היא מאד נמוכה (החגיגה המוקדמת של נתניהו).

מאז עברו 5 שנים מהן בשתיים המשק התכווץ. אבל שאר המדינות שהיו לפנינו בדירוג לא נשארו באותו המצב שהיו בו אז. למרות הצמיחה המואצת בחלק מאותן 5 שנים, הדירוג שלנו מבחינת רמת החיים לא השתפר (חייבים צמיחה מואצת). על פי מבחן התוצאה, נתוני הביצוע, של המשק הישראלי הרי שב-‏5 השנים הראשונות של תקופת התחזית המשק הישראלי דרך במקום. מכאן שאם לא יתרחשו תופעות יוצאות דופן גורלה של התחזית, בדבר מקום בעשיריה הפותחת, נחרץ.


ההבטחה החדשה

האם ההבטחה מאתמול יותר מציאותית? האם יש לה סיכוי להתממש?

על פי פרופסור דן בן-דוד, מנכ''ל מרכז טאוב, רמת החיים לא סוגרת את הפערים מול המדינות המפותחות, אלא להיפך. שני המכשולים העיקריים הם שיעור העוני ורמת אי השוויון אצלנו ומסתבר שאלה בעיות שאינן נפתרות אצלנו כבר מספר עשורים ואף החריפו עם השנים. במהלך שלושת העשורים האחרונים ירדו שיעור ההשתתפות בכוח העבודה בין החרדים והערבים ולכן גדלו שיעור העוני ואי-השוויון. במקום להסיר או לצמצם את המכשולים הם למעשה גדלים. נתון ''שלילי'' נוסף הוא השינויים ברמת (ביחס למקצועות הליבה) מערכות החינוך בהן הם לומדים.

על פי בן-דוד לפני 30 שנה היו שיעורי התעסוקה דומים לאלה של המדינות המפותחות שנמצאות לפני ישראל בדירוגים. מי שלא משתתף בכוח העבודה צפוי לחיות ברמת חיים נמוכה יותר מזה שמשתתף. גם הסיכוי שלו לשפר את רמת חייו הם קטנים. חינוך לא מתאים מונע השתתפות בכוח העבודה. אי-השתתפות בכוח העבודה מושפעת מאד מרמת החינוך ואיכותו; אי-ההשתתפות גוזרת את גורלו של בן אדם לעוני ולחיים בפער רחב יותר ביחס לשאר האוכלוסיה.

במציאות הזאת, טוען פרופסור בן-דוד, המשק נמצא על מסלול משברי - צריך לצפות למשבר (מערכת החינוך בישראל באנרכיה). על פי הניתוח של בן-דוד ללא שינויים מערכתיים לתיקון הפערים, הסיכוי לשפר את רמת החיים הממוצעת בישראל נמוך. צריך לציין שמבחינת הפערים האלה מצבנו גרוע יותר בהשוואה למדינות שמדורגות לפני ישראל.


סיכום

הסיכוי שהצבת היעד לפני חמש שנים וההבטחה החדשה של נתניהו יתממשו בתוך עשור הוא קטן. אם מבחן התוצאה של תקופת 5 השנים שעברו מלמד משהו הרי שהסיכוי הוא אפסי שבמהלך כהונתה, ממשלת נתניהו הנוכחית תבצע את השינויים המערכתיים הנחוצים כדי לקרב את המימוש.

נתניהו כדרכו שוב הבטיח מה שאפילו הוא יתקשה מאד לקיים.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  מה רע במתן הבטחות?  (ע.צופיה) (4 תגובות בפתיל)
  הרבה ציפיות וציפי אחת . . .  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה)
  מה נתניהו היה צריך להבטיח?  (דוד סיון) (11 תגובות בפתיל)
  נתניהו הוא גאון כלכלי  (איתן אדיר) (12 תגובות בפתיל)
  נתניהו והקוץ בעין .  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה) (12 תגובות בפתיל)
  ה-GDP לנפש ב-‏2009 היה  (איתן אדיר) (8 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי