פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
אבולוציה נגד בריאתנות
דוד סיון (יום שישי, 02/04/2010 שעה 19:00)


אבולוציה נגד בריאתנות

ד''ר דוד סיון



אם בספרי הלימוד יכתבו באופן מפורש שמוצא האדם מהקוף, ארצה שהתלמידים ייחשפו לדעות אחרות ויתמודדו אתן. יש הרבה אנשים שלא חושבים שתורת האבולוציה היא נכונה. חלק מהחובה שלי, במסגרת תפקידי במשרד החינוך, היא לבדוק את תוכניות הלימודים... כאשר התורה שלך מתבססת על תורת ההתפתחות של דרווין והנגזרות שלה, אתה מתבסס על יסודות לא-אמוניים, כלומר, אין אלוהים.
את הדברים האלה אמר הד''ר גבי אביטל, המדען הראשי של משרד החינוך, שהיה בעברו מורה, מחנך ומנהל בית ספר, ואת תאריו האקדמיים רכש בפקולטה להנדסה אווירונאוטית בטכניון. הוא גם אמר שבביולוגיה או במדעי החיים יש ... המון יסודות שעומדים על כרעיים של תרנגולת (המדען הראשי במשרד החינוך).

מאחר והדברים האלה מטילים ספק גדול במדעי החיים ובספינת הדגל – תורת האבולוציה, הם עוררו סערה בקרב המדענים. לכאורה יש בדברים האלה גם נסיון להעמיד את האמונה כנגד המדע; האמונה כאלטרנטיבה למדע.

בעקבות הדברים נזכרתי בסרט ''משפט הקופים'' שהציג את משפטו של מורה על שבשנת 1925 לימד בכיתה אבולוציה. אבל גם רציתי לגבש תשובה בדבר השאלה: היסודות של מי ומה עומדים על כרעי תרנגולת?



לפני מספר חודשים במהלך חיפוש מידע על אבולוציה ברשת האינטרנט קיבלתי בדואר חוברת בשם, ''האם אבולוציה מסבירה את טבע האדם?'' (Does evolution explain human nature?). החוברת הופקה על ידי ''קרן טמפלטון'' ששמה לעצמה לתמוך בתחומי מחקר שמדענים ופילוסופים מכתירים ה''שאלות הגדולות''. במסגרת הזאת הקרן מעודדת דו-שיח, בראש פתוח, בין מדענים ותאולוגים בעלי ידע בנושאים האלה. החוברת הנוכחית היא החמישית בסדרה שהפיקה הקרן העוסקת ב''שאלות הגדולות''.

בחוברת ישנו מאמר, Only up to a point של פרופסור פרנסיסקו איילה (Francisco J. Ayala), שבפתיחתו כתוב שהאבולוציה מסבירה את מוצא האדם וכי ידוע שלאדם ולקוף יש אב קדמון משותף. בהמשך מתאר איילה את אלפי הממצאים שתומכים בתיזה הזאת ואת כל המאפיינים חשובים של טבע האדם שמוסברים על ידי הביולוגיה האבולוציונית. אבל הוא כותב שלמדע אין אמירה נחרצת על ערכים (אסתטיים או מוסריים), על סיבת החיים ועל הדת, אלא אם ערכים אלה משמשים בסיס לטענות מופרכות על העולם הטבעי (natural world). אבולוציה מלמדת הרבה, אבל לא הכל, על טבע האדם. אבולוציה אולי מסבירה את היכולת שלנו להחזיק בערכים ואמונות אלה אבל היא לא מסבירה אותם.

במילים פשוטות על פי פרופסור איילה גם המדע, וגם האמונה (הדת) תורמים את חלקם להבנת תמונת המציאות.



עם הבקשה שישלחו אלי את החוברת גם נרשמתי לקבלת עידכונים במייל על פעילות הקרן. בעידכון האחרון התבשרתי שפרופסור איילה, גנטיקאי אבולוציוני (evolutionary geneticist) וביולוגיסט מולקולרי (molecular biologist) שבנחרצות מתנגד לסיבוך מדע ודת ובמקביל קורא לכבוד הדדי בין המדע והדת, הוא הזוכה בפרס טמפלטון (על סך 1 מיליון לירות שטרלינג) לשנת 2010. על פי הכתוב המועמדים לפרס ולכן גם הזוכים צריכים להיות בעלי הישגים משמעותיים מוכחים שמדגישים את אחת הדרכים שבאמצעותן מביעים בני האדם כמיהה להתפתחות רוחנית. ההתייחסות היא לכל עבודתו של המועמד ולא רק בשנה האחרונה. רשימת התחומים היא רחבה וכוללת את מדעי האדם, מדעי החיים, פילוסופיה חקר הדת (תאולוגיה) ועוד.

הדברים האלה המריצו אותי לחפש עוד מידע על חתן הפרס, פרופסור איילה. במיוחד עניינה אותי עמדתו בדבר הויכוח בין דת ואבולוציה. לצורך כך הבנתי שכדאי לברר את הרקע האישי שלו כולל עמדתי בדבר מקומה של הדת בחיי האדם. האיש נולד במדריד (בשנת 1934) ולמד בבית ספר קתולי פרטי. כבר בגיל צעיר הכומר שהיה גם מורה למדעים עורר באיילה את הסקרנות והתשוקה ללמוד אסטרונומיה, פיזיקה וביולוגיה. בהמשך הוא למד באוניברסיטה קתולית ושם התחבר עם שני פרופסורים (בגיל כפול משלו), שאחד מהם נחשב למומחה בגנטיקה, שעודדו אותו לצאת לארה''ב ללימודי התארים הגבוהים. עוד לפני כן הוא גם הוסמך ככומר. פרנסיסקו איילה בחר להשעות את תיפקודו ככומר ולצאת לארה''ב כדי ללמוד גנטיקה (Facts Sheet).

לאחר עוד כשלוש שנים, בשנת 1964, איילה השלים דוקטורט בגנטיקה ואבולוציה והחל את עבודתו כמרצה וחוקר באקדמיה האמריקאית. במהלך השנים הוא כתב כ-‏750 מאמרים, כתב וערך 18 ספרים וגם זכה לשורה של כיבודים ועיטורים כמו ה''המדליה הלאומית למדע'' (National Medal of Science).

בשנת 1981 איילה היה עד מומחה במבחן משפטי של החוק בדבר ''טיפול מאוזן למדע-הבריאתנות ולמדע-האבולוציה (Balanced Treatment for Creation-Science and Evolution-Science). בית המשפט המחוזי (Distirct court) פסל את החוק כאשר קבע שבריאתנות חסרת ערך מדעי וערך חינוכי כמדע. בשנת 1984, בגלל תפקידו זה, איילה נבחר על ידי ''האקדמיה הלאומית למדעים'' (National Academy of Sciences) להיות המחבר הראשי של ''מדע, אבולוציה ובריאתנות (Science, Evolution, and Creationism), שהגירסה האחרונה שלו יצאה לאור בשנת 2008. על זה הוא אמר שמה שעמד במוקד היה ההישרדות של הרציונאליות. והוסיף שהרשאה ללמד את ספר בראשית כמדע תהיה רעה למדע כמו גם לדת (Facts Sheet).

הספר בגירסתו האחרונה משנת 2008, מבסס את הטענה שמאחר ולמדע אין דרך לקבל או להפריך את הטענות של הבריאתנים הרי שהאמונות שלהם לא צריכות להיות מוצגות בכיתת מדעים במקביל לאבולוציה. למוד לא-מדע בשיעורי מדע רק יבלבל את התלמידים בהבנת תהליכים על הטבע ועל גבולות המדע. הספר גם מראה שטענות ביקורת עיקריות של הבריאתנים ביחס לאבולוציה הן חסרות ביסוס כלשהו - מופרכות. בכלל, מדע ודת מתייחסים להיבטים שונים של החוויה האנושית; הם דרכים שונות להבין. לכן הצבתם כניגודים מוריד את הפוטנציאל של שניהם לתרום לעתיד טוב יותר (Science, Evolution, and Creationism).

מחברי הספר הבהירו היטב שהבריאתנות איננה מדע ולכן לא צריכה להיות מוצגת ככזאת. מצד שני, גם האמונה והדת תורמות את חלקן להבנת המציאות של האדם.

בעת ההכרזה על זכייתו של איילה בפרס טמפלטון הוא אמר דברים מאד דומים, אבל בצורה חדה וברורה (איילה במסיבת העיתונאים):
  1. מדע ודת אינם יכולים להיות בסתירה משום שהם עוסקים בנושאים שונים.
  2. הדת והמדע הם כמו שני חלונות אשר דרכם מסתכלים על אותו העולם. דרך כל חלון רואים היבטים שונים של אותו העולם.
  3. רק כאשר מוצגות טענות מחוץ לתחום הלגיטימי שלהם הדת והמדע, במיוחד תורת האבולוציה, מופיעים כמנוגדים.
  4. מרגע שהמדע אמר את דברו נשאר לא מעט עניין במציאות – שאלות כמו ערכים, מהות ומטרה שהן מעבר לתחומו של המדע.
  5. הידע המדעי, במיוחד תורת האבולוציה, תואמים (consistent with) אמונה דתית באלוהים, בעוד הדעות (tenets) של הבריאתנות ואלה הנקראות תכנון תבוני לא.
  6. ידע מדעי, במיוחד תורת האבולוציה, נותנים הבנה מְסַפֶּקֶת (fulfilling) של עולם הטבע ושל החיים.


הכומר לשעבר, איילה, שהוא גם פרופסור לפילוסופיה ולפילוסופיה של הביולוגיה (Current Winner), מבהיר באופן חד משמעי שתורת האבולוציה נותנת לנו הסבר מספק על התפתחות החיים; שהאמונה הדתית ביחס לבריאה, הבריאתנות, לא יכולה להתפרש כמדע כי היא אינה ניתנת להפרכה באופן מדעי. לכן המדע, במיוחד תורת האבולוציה, והדת אינם מהווים תחרות אחד לשניה. יש עוד מסקנה שנובעת מקריאת דבריו של פרופסור איילה: תורת האבולוציה איננה מסבירה אמונות ודעות פוליטיות ולכן אינה אמורה להוות להן בסיס.

בכל זאת יש מדענים שלא מקבלים את המטרה העיקרית של קרן טמפלטון שהיא יצירת דו-שיח פתוח בין מדענים לבין תאולוגים (וגם עם בעלי מקצועות אחרים) כדי לספק תשובות ביחס ל''שאלות הגדולות'' בדבר המציאות. אחד מהם הוא הפרופסור ריצ'ארד דאוקינס, שנחשב מדען בעל שם עולמי בעיקר בגלל תרומתו לקידום הידע במדעי החיים ובעיקר ביחס לתורת האבולוציה.

דאוקינס משקיע זמן וכסף בהפצת מידע כדי לקדם את הבנת המדע (Free Dawkins DVD). הוא גם סגן הנשיא של האגודה ההומניסטית הבריטית (British Humanist Association) שנלחמת בכפיה הדתית ובהשתלטות הדת על היבטים שונים של החיים. ההומניסטים מכירים שערכי המוסר נטועים בטבע האדם ושהנסיון לבדו ויעדי (התכלית של) המוסריות צריכים להיות רווחת האדם, אושר סיפוק (מימוש). ההומניסטים מאמינים בזכויות וחופש הפרט. ההומניסט גם מאמין שאחריות הפרט, שיתוף פעולה חברתי שלו וכבוד הדדי חשובים לא פחות (Humanism).

פרופסור דאוקינס מאד לא שמח עם פעילותה של קרן טמפלטון לקרב בין המדע והדת. זאת הסיבה שלקראת פרסום הזוכה בפרס הוא פרסם בבלוג שלו התקפה חריפה על (US National Academy of Sciences) בגלל שהיא משתפת פעולה עם הקרן ועל הקרן עצמה. את האקדמיה הוא ביקר על שהסכימה לארח ההודעה על הזוכה בפרס השנה. האירוח הזה בדיוק משרת את שאיפת הקרן שללא לאות מחפשת הכרה בין מדענים אמיתיים והיא משתמשת בכספה ללא בושה כדי להשיג את ההערכה המדעית. דאוקינס הדגיש שזו אותה הקרן שנתנה את הפרס לבריאתן (creationist) הידוע בילי גרהם בשנת 1982 (Shame on the National Academy). מסתבר שדאוקינס מאמין שמטרת הקרן והפרס איננה משרתת טוב את קידום הידע המדעי.

פרופסור איילה לא נשאר חייב ושלושה ימים אחרי הפרסום בבלוג של דאוקינס, בתאריך 26.3.2010, הוא אמר שדאוקינס כבר חבר יותר מ-‏20 שנה, אבל זה מצער מאד שהוא יצא אל מחוץ לגבולות המדע בפרסום הצהרות שמעוררות עוינות כלפי מאמינים. על פי דברי איילה, מהקנאות המדעית המוצעת על ידי דאוקינס נובעת השקפת עולם חומרית. אבל חזר על טענתו שמרגע שהמדע אמר את דברו נשארים חלקים מהמציאות (ערכים, רוחניות) שהמדע לא יכול לספר עליהם או לבאר אותם.

פרופסור איילה הוסיף שמערכת הרבייה שלנו פגומה כי 20% מכל ההריונות מסתיימים בהפלה עצמונית (ספונטנית). המדע מסביר זאת בכך שזו הדרך המסורבלת של הטבע והתהליך האבולוציוני. מכך ניתן להסיק שתכנון פגום של האדם לא מתאים לדיוק והמושלמות שמיוחסים ל'תכנון תבוני' הבריאתני (Winner of £1m).



כרגיל במציאות סביבנו המאבק בין הבריאתנים למדענים לא ממש הוכרע. האמירות של ד''ר אביטל הן רק דוגמה מאד לא מוצלחת וזאת בלשון המעטה. כמובן שגם המשפטים נגד חוקים שנותנים מעמד שווה לבריאתנות ולמדע שעוד עולים לכותרות בארה''ב, מהווים אינדיקציה לכך שהקרב טרם הוכרע. אבל מה שהוצג כאן על עמדות מדענים מובילים כמו איילה ודאוקינס בהחלט משכנע שבריאתנות איננה מדע ואין לה ערך כאלטרנטיבה לחשיבה מדעית. גם טענות הביקורת הנפוצות של הבריאתנים כנגד האבולוציה הופרכו. הבריאתנות הורחקה עוד צעד מעולם המדע אליו היא שואפת להיכנס.

תורת האבולוציה, שמסבירה לא מעט מטבע האדם, איננה מסבירה אמונות ודעות פוליטיות. הסבר כזה הוא מחוץ לתחומי המדע. לבסוף הערכים על אחריות הפרט וזכויותיו (חופש הביטוי והקניין) שמציגה האגודה ההומניסטית הבריטית מאד מקובלים עלי וגם הקביעה של פרופסור איילה בדבר היחס בין תחומי המדע והדת.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  לא הבנתי שום דבר  (עמיש) (4 תגובות בפתיל)
  אבולוציה ובריאתיות  (יוסף אליעז) (4 תגובות בפתיל)
  השימוש במונחים מעורפלים או שאין הסכמה לגבי משמעותם .  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה) (10 תגובות בפתיל)
  מאמר מצויין  (איתן אדיר)
  המקור והמהות של אבולוצית היקום  (henisdov@netvision.net.il)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי