פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
דן אלמגור כותב על נעמי שמר
יוסף אליעז (יום ראשון, 31/01/2010 שעה 13:00)


דן אלמגור כותב על נעמי שמר

יוסף אליעז



עתון ''הארץ'' הוציא ביום 25.12.2009 מוסף יוצא מן הכלל לסיכום העשור. בלחץ העתים התפניתי לקראו רק עתה, ובין היתר מצאתי, בעמוד 54, מאמר בשם ''אצלנו בחצר'' שכתב הפזמונאי המחונן דן אלמגור על נעמי שמר.

להסרת כל ספק, או ''לגילוי נאות'' כמקובל לכתוב היום, אני מעריך מאד את דן אלמגור, הפקתי נחת מרובה מפזמונים נהדרים שחיבר ומעוד יצירות שכתב, ואף רכשתי מנוי לסדרת הופעות שלו בהן הוא מעלה מבחר מפזמוניו המבוצעים בידי זמרים מעולים ולווי מוזיקלי טוב, וסובבים כמובן סביב עצמו ויצירותיו, אם גם מצאתי פה ושם חריזה רשלנית שנכתבה כלאחר יד, אשר המוזיקה חיפתה עליה. בקצרה: דן תרם הרבה מאד לבידור ישראלי טוב, וכמות מכובדת אף לתרבות.

דן טרח לציין את תאריך הולדתו הלועזי דוקא, 13 ביולי, הזהה (בשנים שונות) לימי הולדתם של נעמי שמר ואהוד מנור, מנה את הופעותיו המשותפות על אותה במה עם נעמי שמר, בחינת ''אמור לי מי ידידיך ואומר לך מי אתה'' (או: ''ראה מי ידידי ותבין מי אנוכי...''), מילא, יבושם לו. הוא באמת פזמונאי מהשורה הראשונה.

בכתבתו אלמגור אינו מחמיץ הזדמנות לסנוט בנעמי, בהזכירו: לפחות פעמיים נפגשנו אז, נעמי ואני, גם במועדון ''עומר כיאם'' ביפו, שם הקשבנו יחד לטרובדור הספרדי פאקו איבנז, שאחד השירים שהשמיע בכל הופעה היה השיר הבסקי, שצליליו הדהדו לימים בירושלים של זהב.איני יודע עד כמה צדק אלמגור באבחנתו המוזיקלית, אך כאשר אתה מתהדר בידידות עם מי שאתה מכנה (בצדק!) ''המשוררת הלאומית'' הרי אם תגרע קצת מקומתה - הפרש הגובה ביניכם יקטן... מילא. קרוב אדם אצל עצמו. יצירתו של אלמגור, לבטח, לא הושפעה מאף יצירה קודמת...

מחצית מאמרו מקדיש דן לכתיבתו שלו, ומציין ששיר של אלתרמן על כיבוש העיר לוד, כמו שיר של דן עצמו, על הטבח בכפר קאסם, נאסרו לשידור או להצגה על הבמה . שוב שם דן את עצמו בחברה טובה... ניחא. דומה שכל זה לא בא אלא להכין את הרקע לטענה הקשה שיש בפיו כנגד נעמי שמר: היא לא כתבה על הסבל הפלסטינאי!!

נעמי שמר, כמו נתן אלתרמן בערוב ימיו, היתה מנאמני ''ארץ ישראל השלמה'', וכתבה שירים נפלאים, חלקם נשמעים כתפילה, אחרים כנבואה.
בתוך כלל יצירתה הכלל אנושית והישראלית כתבה בין היתר על הֵאחזות נח''ל בסיני, ושיר על אותו סרדין החי לצד כריש, אך לא ראיתי שכתבה נגד ערבים או ''פלסטינים'' - כמו שֵׁם הַפְּלִשְׁתִים, עובדי הַאֶלִיל דָּגּוֹן, שערביי יש''ע המוסלמים בחרו לעצמם באופן מוזר.

נעמי האמינה כי לעם ישראל יש זכות על כל ארצו, ממנה הוגלה פעמיים ושלוש, ופעמיים שב את שיבת ציון. היא בת הארץ הזאת, אשר תקומתה, פיתוחה, נטיעתה, בנייתה וההתישבות בה, היו מלווים לאורך כל השנים במעשי רצח חוזרים ונשנים של יהודים בידי ערבים.
היא לא מצאה צורך לכתוב על ה''נכבה'' של ערביי א''י, אסון שהם הביאו על עצמם בסירובם לחיות בשלום, כמו גם לחלוק את יתרת הארץ הזו, ממערב לירדן, עם היהודים.

שמעתי בקורות הנמתחות על פוליטיקאים, פובליציסטים, סופרים ומשוררים בגין מה שכתבו. אך לא שמעתי בקורת על משוררים בגין שירים שהם לא כתבו... זו אכן המצאה מעניינת של אלמגור.

מדוע היה על נעמי לכתוב על הפלסטינים? כמה משוררים ערבים כתבו על השואה? על גלות ישראל בימי אשור, בבל ורומא? כמה כתבו על יהודים שנרצחו בטבח בחברון , בצפת או בטבריה? בפיצוצי אוטובוסים, שנטבחו בליל הסדר במלון, או בתור לדולפינריום?
מה כתב דן אלמגור עצמו על השואה? על הפוגרומים באוקראינה (חמלניצקי ופטליורה), על הנרצחים בקו 5? על ה''לינץ''' ברמאללה? על הנער שפותה לבוא לקלנדיה לפגוש נערה ונרצח בידי ידידיה? או אולי על גירוש ספרד, גירוש יהודי יורק ויתר הגירושים באנגליה וביבשת אירופה? האם דן כתב על הרצח בדארפור? בקטנגה? בסרביה?
האם זה גורע משהו מגדולתו כפיזמונאי?
האם חורה לדן שנעמי שמר לא התחרתה עמו ועם גדעון לוי, אורי אבנרי או ספירו בתחום זה?

ובכלל- הניתן לאדם במשך חייו הקצרים לכתוב על כל עוולות תבל?!

האמנם חסרים אנו יהודים ישראלים המקוננים את אומללותם של הפלסטינאים, אם בעתון, אם בתיאטרון, אם בטלויזיה? ישראלים המוציאים את דיבת הארץ רעה? מרצים באוניברסיטאות כאן הקוראים לחרם על המוסדות האקדמאיים בישראל?

על מאמרים כאלו נאמר: ''לא מעוקצך ולא מדובשך''. הכתבה הזו הזכירה לי מאד את ספרו של אמנון דנקנר על ''חברו'' המנוח דן בן אמוץ...




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  ישראלים המוציאים את דיבת הארץ רעה  (אריק פורסטר) (43 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי