פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_5865

הרב לעומת הפרופסור
אברהם בן-עזרא (יום שני, 25/01/2010 שעה 6:14)


הרב לעומת הפרופסור

ד''ר אברהם בן-עזרא



...והם שניהם שווים בעשייתם, בכישרונם, באינטלקטואליות שלהם, ביושרם האקדמי, בנאמנותם לדרכם ובאמונתם בצדקת דרכם, זאת ועוד, אפילו דרכם אחת היא, המורה שלא לטרנספר אנשים נגד רצונם.

• • •

מאז ומתמיד, מעמדם של הלימודים הרוחניים נחלק לשניים בלתי שווים, ללא כל קשר לרמת האינטליגנציה הנדרשת ולהישגים התוצאתיים:
  • לימודים הומניסטיים ''חילוניים'' כדוגמת: מדעי הרוח והחברה, זכו למענקים מובנים מאליהם באמצעות סבסוד אוניברסיטאות בהן הם נלמדים, בעוד כל העברה של כספים לישיבות בהן לומדים גמרא ולימודי קודש – לא רק שנעשתה לאחר דיון פומבי והקצעת משאבים מקופת המדינה לעיני כל, אלא גם – לוותה בשערורייה תקשורתית ובדברי נאצה של חסידי השמאל הקיצוני, שהעמידו את המערכת ההשכלתית הדתית כחבורה של מלחכי פנכה.
  • בעוד הפרופסורים המלמדים פילוסופיה נחשבו לדמויות התורמות למדינה ולציבור, גם כאשר הלהג היוצא מפיהם גבל בהסתה ו/או בהמרדה, הרבנים המשננים גמרא – דבריהם נבחנו בזכוכית מגדלת, אם לא במיקרוסקופ, שמא פגעו בדבר מה המקודש לאותם קיצוני השמאל.
והנה, הרב מלמד אמר וחזר ואמר כי חייל לא אמור לעקור ישובים ולפנות אנשים מבתיהם, כי זה טרנספר, כי זה לא תפקיד צבאי, וזאת הוא אמר וחזר ואמר – בדיוק כפי שאמרו לפני זמן מה הפרופסורים מהשמאל ואפילו על סמך אותם נימוקים, לגבי טרנספר אפשרי של יישובים, שכדי למנעו - צריך לסרב פקודה.

זה מקבל את משכורתו מהמדינה, וגם זה מקבל (או לא מקבל) את משכורתו מהמדינה.

זה מהווה מודל לחיקוי עבור צעירים ובכללם חיילי צה''ל המתגייסים מתוך צאן מרעיתו, וגם זה מהווה מודל לחיקוי לרבים ההולכים אחריו.

ושניהם, הרב והפרופסור, אמרו אותם דברים.

המכנה המשותף הזה אמור להמחיש את גודל האפליה ואת שיבוש המחשבה הבוחנת את זה ואת זה שלא בכפיפה אחת.

והם שניהם שווים בעשייתם, בכישרונם, באינטלקטואליות שלהם, ביושרם האקדמי, בנאמנותם לדרכם ובאמונתם בצדקת דרכם, זאת ועוד, אפילו דרכם אחת היא, המורה שלא לטרנספר אנשים נגד רצונם.

אלא שאחד רב, והשני פרופסור; האחד תלמיד חכם חילוני, והשני תלמיד חכם דתי.







http://www.faz.co.il/thread?rep=145485
האמת
אבנרש (יום שני, 25/01/2010 שעה 10:07)

האמת, שאף אחד לא סגר את ישיבת הר ברכה, ולאף אחד לא סותמים את הפה באפן מיוחד. לא הרגשתי אפילו שהתגובות המפוצצות בתקשרת הפלו לצד זה או אחר.
בסך הכל בטלו את ההסדר עם הישיבה, והיא תוכל להמשיך ולהיות בית מדרש מכובד, שיחנך גם חיילים לעתיד (שידחו גיוס).
בוא נאמר, שזה באמת לא יותר גרוע ממתן פקודה להשליך משפחה יהודית מביתה לרחוב, או מציות לפקודה כזו. כך שאין סבה להיות מופתע יותר מדי.

ראשי ישיבות ההסדר אמנם הוצגו כסופר-סמרטוטים בספור הזה, לאחר שיצאו בשמם הצהרות גבוהות על ערבותם לאחת מישיבות האגוד, ולבסוף יצא מזה איזה מסמך מלוקק ומטופש.
תחושת הסמרטוטיות עוד גוברת כשמדובר בכניעה לאהוד ברק, האיש שבריחה מקשיים היא האסטרטגיה הרשמית שלו (ע''ע אסון צאלים, ארוע מדחת יוסוף, הבריחה מלבנון, האולטימאטום המפואר שהציג אחרי נפילת שלשת חיילי ההנדסה בשבי בהר דב).

http://www.faz.co.il/thread?rep=145486
השוואה לא רלוונטית!
דוד סיון (יום שני, 25/01/2010 שעה 12:29)

לפרופסורים אין הסדר, שכולל גם תקציב, עם משרד הביטחון. לישיבות ההסדר יש. סביר מאד שהמפר הסדר זה לא ישתתף יותר בהסדר. זאת הבעיה של הרב מלמד. מה שעשה שר הביטחון הוא לקבוע שהרב לא יכול להחזיק את המקל בשני קצותיו.

החיילים, חניכיו, עברו על החוק כי הם ערכו הפגנה פוליטית במסגרת צבאית. הרב מלמד התבקש לפעול למניעת הישנות מקרים כאלה ולמעשה סירב.

http://www.faz.co.il/thread?rep=145487
ערימה של שטויות
עמיש (יום שני, 25/01/2010 שעה 16:45)

לגבי החילוניים אין בהסמכה לרבנות שום יתרון או דבר הראוי להתחשבות, מבחינתי יכול אדם לשאת בתאר רב ולהשאר בעיני כסיל גמור וגס רוח (כמו עובדיה יוסף), סתם רשע מרושע (כמו שך), סתם נוכל חלקלק (כמו לאו) או מריונטה (כמו מצגר). אולם לגבי אדם דתי די בהיותו של אדם רב על מנת להכפיף אותו לסמכותו באופן כמעט מוחלט.
ועל כן, השפעתם של רבנים היא רבה ואינה דומה כלל להשפעתם של מורים או מרצים או פרופסורים.
היותו של אדם פרופסור בכל תחום שהוא אינה מבטיחה שמישהו ישמע לדעתו או יתחשב בדעתו ובוודאי שאין היא מקנה קדושה או יתרון לדעתו אם הוא עוסק בדברים שהם מחוץ לתחום התמחותו.
ואחרון אחרון, איש לא סתם פיו של שום רב ושל שום פרופסור, לכל היותר החליטו שלא להמשיך אתם הסדרים כאלה או אחרים.
בניגוד לדעת כותבים אחרים, אהוד ברק גילה כאן (כרגיל) אומץ לב ציבורי למופת.

http://www.faz.co.il/thread?rep=145495
ערימה של שטויות
אבנרש (יום שלישי, 26/01/2010 שעה 8:24)
בתשובה לעמיש

הכותרת מתאימה לתכן, במיוחד לסוף הפסקה הראשונה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=145561
ערימה של שטויות
חוק שימור האלרגיה (יום רביעי, 27/01/2010 שעה 22:23)
בתשובה לעמיש

אתה טועה עמיש. לנו היה הרב ישעיהו לייבוביץ שסימא ועדיין מסמא עיני הרבה שמאלנים חדי-זוית.

http://www.faz.co.il/thread?rep=145488
שני דברים שונים שזורים כאן יחדיו .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שני, 25/01/2010 שעה 18:47)

האחד הוא השפעה וסמכות . בני עדתו של רב בוחרים לעצמם את הרב הראוי בעיניהם על פי הפסוק ''עשה לך רב וקנה לך חבר ואל תהייה סמוך לשולחנן של הבריות'' . מאידך לפרופסורים רבים ובמיוחד בתחום הנזיל של הומניסטיקה ומשפט יש לפרופסורים השפעה רבה , שאינה נופלת מזו של רבנים מסויימים .

השני הוא ההקצבות הכספיות . ישיבות ההסדר נהנות מכספי הציבור . גם אוניברסיטאות כך .

http://www.faz.co.il/thread?rep=145496
שכחת להוסיף כי תלמידי ההסדר
עמיש (יום שלישי, 26/01/2010 שעה 8:30)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה

הנשואים, גם מקבלים משכורת מקופת המדינה. (זה נקרא ''תשמיש'' - תוספת משפחה)
ישיבות ההסדר הן פלנגות של הרבנים, יש שבעים (!) ישיבות הסדר, החל משטיבלאך זערוריים של 20-30 תלמידים ועד לגדולות כמו כרם דיבנה שממנה צמח ועלה התלמיד המצטיין יגעל עמיר.

http://www.faz.co.il/thread?rep=145514
שכחת להוסיף כי תלמידי ההסדר
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שלישי, 26/01/2010 שעה 17:26)
בתשובה לעמיש

רצח הוא פשע עליו מענישים במדינת ישראל .
לפיכך יגאל אמיר נדון ויושב בכלא .

העובדה שרבין איננו תרמה הרבה לעיקוב ההקמה של מדינה פלסטינית .
חבל רק ששרון נעשה חסה באיחור .

http://www.faz.co.il/thread?rep=145562
חסה ערבית או חסה מתולתלת?
חוק שימור האלרגיה (יום רביעי, 27/01/2010 שעה 22:25)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה


http://www.faz.co.il/thread?rep=145586
חסה ערבית או חסה מתולתלת?
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום חמישי, 28/01/2010 שעה 17:03)
בתשובה לחוק שימור האלרגיה

כן

http://www.faz.co.il/thread?rep=145587
חסה ערבית או חסה מתולתלת?
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום חמישי, 28/01/2010 שעה 17:03)
בתשובה לחוק שימור האלרגיה

כן


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.