פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
השקר של שרה פיילין
דוד סיון (יום שלישי, 12/01/2010 שעה 15:00)


השקר של שרה פיילין

המאבק על רפורמת הבריאות בארה''בד''ר דוד סיון



בשנה האחרונה למדתי שתי עובדות חדשות על המערכת הפוליטית האמריקאית: המאבק להכשיל הצעת חוק מקדש את כל האמצעים אפילו שקר. הסיפור שלי מתחיל בראשית הקדנציה של ברק אובאמה. אז הוא ניסה להשיג את תמיכת האופוזיציה (הרפובליקנים) כדי לקדם מדיניות פיסקלית (תקציבית), שלדעתו היתה נחוצה כדי לחלץ את המשק האמריקאי מן המיתון החמור ביותר מאז המשבר הגדול של 1929. בדרך אל היעד נוהל משא ומתן על תוכנה של הצעת החוק, במשך מספר חודשים, ובסופו של דבר נעשו ויתורים משמעותיים עד כדי פגיעה באפקטיביות, בתועלת של, של הצעת החוק הסופית למשק האמריקאי. אבל בעת המבחן, בעת ההצבעה בסנט על הצעת החוק אף סנטור רפובליקני לא תמך בה.

השיעור השני שלי החל כאשר עלתה על הפרק הצעת החוק לרפורמה בביטוח הבריאות. למי שלא זוכר הרעיון היה חלק מההבטחות של אובאמה במהלך מערכת הבחירות לנשיאות. הצעות דומות היו על האג'נדה במהלך העשורים האחרונים. אחת מהן היתה בטיפולה של הילארי קלינטון לאחר שבעלה נבחר כנשיא. בשנת 2006 התקבל בבית הנבחרים של מסצ'וסטס חוק שמאד דומה להצעת החוק הנוכחית בשנת 2006 בעת שהמושל היה מיט רומני הרפובליקני (Affordable, Quality, Accountable health Care). היו גם שורה של הצעות חוק להרחבת הכיסוי של ביטוח הבריאות בקונגרס הקודם שהנשיא ג'ורג' בוש קידם וחתם כחוקים (Mr. Bush’s Health Care Legacy, Bush Health Care Agenda).

כל ההתפתחויות האלה הפכו ללא רלוונטיות, או לא חשובות, כאשר נלקחו בחשבון החישובים הפוליטיים של האופוזיציה הרפובליקנית. כמו במקרה של התוכנית הפיסקאלית הם החליטו להתגייס למלחמה. ובמלחמה כמו במלחמה גם אנשים כמו סנטור איזקסון שבקונגרס הקודם פעלו לקדם הצעות חוק שהיו כלולות בהצעת החוק הנוכחית התגייסו. כלי המלחמה שלהם כללו גם הכפשות ושקרים מילאו תפקיד מאד חשוב.



אחד המאפיינים של דיונים בהצעות חוק כלשהן הוא שמעטים המשתתפים שלמעשה קראו את הצעת החוק. מי שלא קורא נוטה לסמוך על פרשנויות של אחרים ולכן קובע את עמדתו ללא קשר ישיר להצעת החוק. כך קרה גם בארה''ב כאשר החלו הדיונים על הרפורמה בביטוח הבריאות.

כאשר החלו הדיונים על הרפורמה להתפשט לציבור הרחב, אסיפות מקומיות, ועיתונות, התחמם המאבק באופן טבעי. אלא שהפעם, כך נדמה לי, הוא התחמם הרבה מעבר לרגיל. החלו להישמע טיעונים שמשמעותם בעצם שמדובר במלחמה על הבית ובמלחמה כמו במלחמה. נבחרי ציבור טענו כי ממשל אובאמה מנסה להפוך את אמריקה למדינה סוציאליסטית שהיא סכנה לדמוקרטיה ושהמצב מזכיר את גרמניה לפני מלחמת העולם השניה ואת מה שקרה וקורה בוונצואלה של שאבז. היו גם קולות ופרסומים שהשוו את הכוונה להרחיב את הכיסוי הביטוחי למעשי הנאצים. בציבור גם הופצו תמונות של אובאמה כהיטלר (כנראה...). במאמר מוסגר אציין שהתמונות האלה הזכירו לי את תמונות של רבין בימים שלפני הרצח.

קצת קשה להאשים אנשים שמסתמכים על פרשנויות של תועמלנים כמו אותה אישה באסיפה עם הסנטור הדמוקרטי ברני פראנק (Woman At Townhall Comparing Obama To Hitler). אבל כאשר מדובר בסנטורים ובפוליטיקאים בכירים המשמעות היא הרבה יותר חמורה. אבל כפי שמתברר הארועים האלה, שהתרחשו בתחילת הקייץ שעבר, היו רק הספתח להפצת שקרים ביחס להצעת החוק.

הפוליטקאי הבולט שהתגייס למשימה הזאת היתה לא אחרת מהמושלת של אלאסקה, והמועמדת לשעבר לסגנית נשיא שרה פיילין. בתאריך 7 לאוגוסט 2009 היא פרסמה בחשבון שלה ברשת החברתית '' Facebook'' את הפרשנות הבאה:
The America I know and love is not one in which my parents or my baby with Down Syndrome will have to stand in front of Obama’s “death panel” so his bureaucrats can decide, based on a subjective judgment of their “level of productivity in society,” whether they are worthy of health care. Such a system is downright evil.
Sara Palin
אמריקה שאני מכירה ואוהבת היא לא זאת בה ההורים שלי והתינוק שלי עם תסונת דאון יצטרכו לעמוד לפני ועדות המוות של אובאמה כדי שביורוקרטים יוכלו להחליט, על בסיס שיפוט סובייקטיבי בדבר ''רמת הפרודקטיביות בחברה'' שלהם, אם הם ראויים לטיפול רפואי. מערכת כזאת היא בהחלט שטנית.
על פי זה הצעת החוק תתן לפקידים לא נבחרים, ביורוקרטים, (לא רופאים) את הכוח להחליט בעניין חיים או מוות. כמובן שתוך מספר ימים זכתה הגברת, שגם חשבה את עצמה למועמדת לנשיאות, לחשיפה נרחבת באמצעי המדיה השונים והנושא עלה לראש סדר היום בכל מה שקשור ברפורמה.

אבל בהצעת החוק שהיתה קיימת באותו מועד וגם הוצגה אז בהמשך לאותה הודעה היה סעיף (1233, עמ' 425) בן 10 עמודים שעניינו היה ועדות שיעסקו ביעוץ רפואי לזכאי הביטוח הרפואי לגמלאים (Medicare). אין בסעיף הזה מסירת סמכות כלשהי לביורוקרטים או לפקידים אלא באפשרות שניתנת לגמלאי לקבל יעוץ; שפנסיונרים במצבים רפואיים מורכבים וקשים יהיו זכאים למימון יעוץ רפואי בדבר החלטות אפשריות בנושאי חיים ומוות. זה כלל גם הנחיות בדבר הטיפול הרצוי לאחר שאבדה ההכרה (צוואה).

כמה ימים אחר כך אמר הסנטור הרפובליקני, ג'וני איזקסון בראיון שהצעת החוק נותנת את הסמכות בידי הפרט, הלקוח, ולא הביורוקרטים ושאל 'איך מישהו יכול לסבך כל כך את המשמעות של הנחיות, רצוניות, לסיום החיים' (Interview). הסנטורית הרפובליקנית מאלאסקה, ליזה מורקווסקי, היתה יותר חד משמעית כאשר אמרה 'שאין סיבה לטפח פחדים בציבור האמריקאי על ידי העלאת דברים שאינם בהצעת החוק' – אין סיבה לשקר (Lisa Murkowski).

אבל זה עוד לא הכל. מסתבר שבערך שנה קודם, במסגרת Healthcare Decisions Day הפצירה-דירבנה המושלת מוסדות ציבוריים באלאסקה לתת מידע יותר טוב בנושא, כחלק מהפצת המידע על החוק. למרות הביקורת הגברת פיילין לא ויתרה על הפרשנות שלה גם שכבר למרבית הציבור היה ברור שמדובר בבלוף, המצאה.



לקראת סוף השנה, ב-‏18 לדצמבר, הוכתרה הטענה של המושלת לשעבר כשקר של השנה על ידי האתר של St. Petersburg Times מפלורידה. נכון לנובמבר 2009 הודיעה המושלת לשעבר שהיא לא מתחרטת על הפצת הטענה השקרית.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  קראתי בענין   (elizorrsegal@013.net.il) (3 תגובות בפתיל)
  הטורקים יורקים עלינו אבל דוד סיון מתעניין בשרה פיילין .  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה) (8 תגובות בפתיל)
  (ללא כותרת)  (telavivsanur@gmail.com) (58 תגובות בפתיל)
  תופעת אובמה  (אריק פורסטר) (2 תגובות בפתיל)
  אינני מבין  (אבנרש) (14 תגובות בפתיל)
  אני שולל את הקביעות שלך  (גלעד היפתחי) (11 תגובות בפתיל)
  פיילין שיקרה?  (המסביר לצרחן)
  משום מה אתה רושם של מעתיקן כתבות אמריקאיות  (המסביר לצרחן) (4 תגובות בפתיל)
  מאיפה אתה מקריץ ששרה משקרת?  (חוק שימור האלרגיה) (2 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי