פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הקפאת הבנייה כזרז להתעצמותה
אברהם בן-עזרא (שבת, 05/12/2009 שעה 22:00)


הקפאת הבנייה כזרז להתעצמותה

ד''ר אברהם בן-עזרא



יש לטפל ולהתעמת עם הקפאת הבנייה בדרכים חוקיות, ואלה לא חסרות. אם כך ינהגו תומכי הבנייה מעבר לקו הירוק, תהפוך ההקפאה לקטליזאטור שימנף את הבנייה בפועל ויאדירה.

ראשית יש לדעת כי ההקפאה אינה כוללת אלא מוגבלת. במסגרת ההקפאה כל מי שהחל בבנייה והגיע לשלב יסודות, רשאי להמשיך בבנייה.
במסגרת ההקפאה, אין מניעה של תכנון, ומן הראוי לנצל פסק-זמן זה בתכנון מקיף של הרחבת ישובים בין בבנייה למגורים ובין בבניית מבני ציבור.

שנית, רשות מקומית שבתחומה חלה ההקפאה, מנועה ממתן היתרי בנייה, ותחת הגבלה נכפית זו, היא גם עשויה להימנע מלשלוח את פקחיה כדי לאכוף באתרי הבנייה הפרטיים והציבוריים את חוקי הבנייה. מכיוון שחוק התכנון והבנייה תשכ''ה – 1965 אשר הוועדות לתכנון ולבנייה ומשרדי רשויות התכנון האחרים פועלים על פיו הוא חוק שלילי (מהבחינה שאינו מחייבם לפעול), יש מצב בו רשויות התכנון בישובים בהם חלה ההקפאה, לא יאכפו את חוקי הבנייה בתקופת ההקפאה.

מכאן אנו מגיעים לפקחי משרד הביטחון: לגביהם, 14 במספר, המשימה של האכיפה היא משימה בלתי אפשרית, והם כבר נכשלו בה בתחילת דרכם, וכישלונם נבע מהתלהבות יתר במרוצתם לחבל בבנייה. ההתלהבות מנעה מהם לדייק בקיום החוק, ככתבו, והחיפזון מן השטן הוא, שכן בעבירות הקפאה – נגרמו נזקים וצמחו עילות תביעה לכדי מאות אלפי ש''ח, וזאת בנוסף לנזקי ההקפאה ה''חוקית''.

אז הוחלט ע''י שר הביטחון כי יגויסו עוד עשרות פקחים חדשים. לא ברור מאין ההתלהבות הזו מול סיכוני בנייה בלתי חוקית, ומדוע לא מוצאים את אותה ההתלהבות והנחישות כשמדובר בבנייה בלתי חוקית אחרת, לאו דווקא של מתנחלים. הרי בתחומי טיפולו של משרד הביטחון מצויים אלפי יחידות דיור בלתי חוקיים, חלקם עם צווי הריסה וחלקם רק ראויים לקבלת צווי הריסה, והכול שם רוגע כמו בסביון מבחינת אכיפת חוקי הבנייה.

אך הבה ונבחן את עשרות הפקחים החדשים הצפויים:
  • כיצד יוכשרו בפרק זמן כה קצר למשימת קצרת מועד של 10 חודשים שמהם נותרו כבר רק 9 וחצי והזמן פועל לרעת הפקחים החדשים?
  • האם יהיה אפשר להכשיר אותם בדרך בזק וגם לסמוך על שיקול דעתם – כאשר אחיהם הבודרים והוותיקים כבר הסבו למדינה נזק של מאות אלפי ש''ח עקב נמהרותם וחפזונם?...
  • מה בדיוק יעשו הפקחים העודפים הללו בתום תקופת ההקפאה, ומי בכלל יסכים לקבל על עצמו ג'וב זה, שלא כל כך מאתגר מבחינה מקצועית?
  • שמא יתנדבו בעם למשרות הפקחים - דווקא מתנחלים או תומכיהם מתוך ציונות שאצלם היא עדיין ערך בלי מרכאות?
כך או כך, בתקופת ''ההקפאה'' ילמדו המתנחלים לבנות תחת הקפאה, במיוחד המשכי בנייה ותכנון, ויגישו תביעות הנאמדות כבר כיום במיליארד ש''ח - כסף שמן הסתם, לכשיתקבל, ינותב לבנייה, וכולם יודעים היכן...




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  לטפל בדרכים חוקיות.  (יענקלה) (19 תגובות בפתיל)
  אני לא בונה על משרד הביטחון שיאכוף את ההקפאה  (גלעד היפתחי) (2 תגובות בפתיל)
  (ללא כותרת)  (telavivsanur@gmail.com) (4 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי