פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
''אוֹי לאלוהים שֶׁאֵלוּ מֳגִינַיו''
יוסף אליעז (יום שני, 12/10/2009 שעה 12:00)


''אוֹי לאלוהים שֶׁאֵלוּ מֳגִינַיו''



לעתים עולה בִּיְדֵי כּוֹתֵב לְתַמְצֵת רַעֳיון בפסוק אחד. ''אוי לאלוהים שֶׁאֵלוּ מגיניו'' הוא פסוק כזה.

מוּשַׂג האלוהות קשה לתפיסה ולהבנה. בניגוד לאמירתו המפורסמת של ז'אן ז'אק רוסו ''האדם נולד חופשי אך בכל מקום ידיו נתונות בכבלים'', דומה שֶׁהַאָדָם נולד משועבד מבטן ומלידה: הוא בוקע לעולם חסר-ישע. בזה שונה האדם מרוב בעלי-החיים, אשר זמן קצר לאחר לידתם כבר עומדים על רגליהם, כעופרים וגורים, או לכאלו שכבר בוקעים עם נשק להגנתם, כצפעים שכבר ארס תחת לשונם, התינוק האנושי חסר כל הגנה, אפילו פרווה אין לגופו להגן עליו מהקור. משך שנים ארוכות הוא חסר-ישע וכל קיומו תלוי באמו, או בהוריו. הוא חייב, מטבע בריאתו, לציית להם בכל. משנפטר הצעיר ממשמעת הוריו, ולרוב הרבה לפני כן, נתון הוא למרותו של המורה, של החזק בחבורה, של ראש החמולה, של המפקד בצבא או ראש השבט. למעשה האדם בכל חייו נתון בכבלי-משמעת, ואפילו אם טיפס ועלה לראש הפירמידה, עודו שבוי בפחדים ומורשות מהן לא ישתחרר. לא בכדי חלק ניכר מאד של השליטים, כמו סטלין, היטלר ולהבדיל ריצ'ארד ניקסון, נתפס לפראנויה ואינו מצליח להשתחרר ממנה.

מוקדם מאד בא האדם החושב למסקנה שמעל כל אב, מורה ומנהיג יש סמכות גבוהה יותר, והחל במסע חיפושים אחריה, הן כדי לסגוד לה ולשאת חן בעיניה והן כדי לִקְרַב אליה, למקור הכח. באופן זה יצר את מושג האלוהות. במאמציו לגלות את האל מצא כוחות רבים שדימה כי הם, הם אותה סמכות. בפרס עבדו את האש; בני המאיה והאצטקים עבדו את השמש; יורדי-ים עבדו את אֵל הים, והפלשתים-עם פולש מן הים שעבר לחקלאות בשפלת יהודה, הֶאֱלִיל את דָּגוֹן שבשמו מצויים הן הדג והן הדגן. אחרים בחרו בירח, או ברוח, או - כתרבויות אינדיאניות שונות - את האדמה. בתרבויות שונות, כמו במצרים, ביוון, ברומא וכן בהודו עד ימינו – יצרו כתות שלמות של אלים ואלילים.

עם ''גילוי האלים'' התפתחו פולחנים של ''עבודת-האל''. נראה שהפירמידות במצרים, כמו אלו של המאיה, או אבני ה''סטונהג''' באנגליה, נבנו תוך חקר השמש ולצרכי הסגידה לה. מונו כוהנים לביצוע הפולחנים, ומאחר וכלכלתם היתה על הציבור התפנו אלו לפיתוח התיאולוגיה בצד לימוד הקריאה והכתיבה, האסטרונומיה ולאחר מכן האסטרולוגיה, ניבוי העתידות וביצוע מלאכת השפיטה כשזו לא קוימה בידי השליט.

השליטים הבחינו חיש מהרה לאן נושבת הרוח. על כן חלקם הכתירו עצמם כאלים, כמו חלק מן הפרעונים או שליטי האינקא, ואפילו אותו אנטיוכוס אפיפנס, שכננו המתייון מסוריה ומאסיה הקטנה. אחרים הכריזו על עצמם כבני-אלים, תופעה שנתמשכה עד לאמצע המאה הקודמת ביפן. גם ביהדות המלך היה ''משיח ה''' וראשו נמשח בידי הנביא ב''שמן המשחה'' המקודש.

אלוהות מופשטת קשה עוד יותר להבנה ועל כן אימצו דתות שונות את הפסילים. יש להניח שתחילה הפסל ''ייצג'' את האל, ומאוחר יותר הפך הַפֶּסֶל עצמו לאל. עד היום הקתולים והפרבוסלבים מעניקים קדושה לפסלים. כוהני הדת, שדברו בשם האל, צברו כח אדיר. הם קבלו את התרומות לקודש, הן מחיים והן בצוואות, השיגו פטור ממס, ועד מהרה היה הכהן הגדול מתחרה רב-כח למלך. אחד השיאים היה התגברות כוחה של הכנסיה הקתולית. האפיפיור שבראשה היה חזק כמעט מכל מלך אירופי, בעיקר לאחר נפילת האימפריה הרומית ובמשך אלף השנים של שפיכות הדמים ומלחמות הפיאודלים בכל רחבי אירופה. הנרי השמיני, נואף נבון ורב-כח היטיב להבין זאת ובמהלך מסוכן ועקוב מדם הדיח את הכנסיה הקתולית, יצר את הדת האנגליקנית והעמיד את עצמו בראשה.
כמרים תאבי-כח לא הססו מעולם לעשות הכל על מנת לצבור כח, כספים וכבוד.

מלאכת אנשי-הדת קלה היתה מזו של כל רודף שררה חילוני, כי הם הרי פעלו בשם האל, כאשר כל מטרתם, לכאורה, לא היתה אלא להאדיר את שמו, את כבודו ולהעשיר את קופתו שמפתחותיה בידם. כל האמצעים היו כשרים. עוד ברומא ולאחר מכן בפירנצה ובקוסטנטינופול עשו שימוש ברעל ובפגיון, בהאשמה בכפירה ובהעלאה על המוקד, תוך החרמת אדמות הכופרים וכל רכושם.

לא עוד מונגולים וונדאלים תאבי-דם ובצע שהשתלטו על העולם המוכר, שדדו אותו ובנו אימפריות אדירות, לא אלכסנדר הגדול שנמלא דחף בלתי נשלט לכבוש עוד ועוד ארצות לתפארת שמו. מעתה המלחמות היו בשם האלוקים. מחצי האי ערב עלו צבאות הוואהבים הקנאים שקריאתם ''אללה אכבר'' ו''דִין מוּחַמָד בַּסֵיְףְ'' שילבה בין קנאות מסיונרית לתאוות-שוד. באירופה השסועה וזבת-הדם הוכרזו שוב ושוב מסעי-הצלב לשחרור עֶרֶשׂ הנצרות מידי 'הכופרים'. בדרך נרצחו יהודים ויריבים בשם הצלב. שם האלוקים בפיהם וחרב נוטפת דם בידם. הו, כמה רבים לאין-ספור מעשי-הנבלה והרצח שנעשו בשם האל. בשם האל, כלומר בשם הקתוליות והפרוטסטנטיות, רצחו גם בימינו באירלנד אירים את אחיהם, שלא לדבר על המלחמות והטבח הדדי בין סונים לשיעים בארצות האיסלאם.

ועתה ללב הבעיה: יושב מרומים [היכן זה בדיוק?] השקיף ממעל על יציריו, שברא בדמותו ובצלמו, בְּעֵת שטבחו בשמו אלו באלו וְהֶחֱשָׁה. כל שליחי-האל-מטעם-עצמם באו להגן עליו ונמצאו מבזים את מהותו. לא נכנס כאן לשאלה אם האל קיים, ואם כן - האם הוא מסדיר את תבל ומלואה בלבד, או גם מטה אוזן למצוקותיו של הפרט. הנקודה היא שכל הדתות מאמינות כי האל [או ''משפחת האלים'' שהיתה מוכרת במצרים או באולימפוס היווני, ועדיין קיימת בבודהיזם] הוא כל-יכול, וכי האדם הינו כְּאָיִן וְּכאֶפֶס לעומתו. זהו האל שיצר את כל הגלאקסיות, ובעולמנו הקט הפריד בין מים למים, בין אור לחושך, ויצר את כל הברואים. בצד עוצמתו העצומה של האל הנצחי ובן האָל-מָוֶת מוצא האדם, אותו אורח-לרגע בעולמנו, את הצורך, הזכות והעוז להגן על האל, ללחום על כבודו ולכפות את אמונתו בת-החלוף על בני-אדם אחרים !!
כלום אין עצם הטענה שבן-תְּמוּתָה עלוב זה בא להגן על האל, על שמו וכבודו, אינו ביזוי לאל? הרי בעצם הטענה מסתתרת האמירה שהאל האדיר אינו מסוגל להגן על עצמו, על שמו ותפארתו, וזקוק להגנת האדם! היש עלבון גדול מזה לאלוהות?! באופן זה האדם שבא לברך נמצא למעשה מקלל, בא לכבד ונמצא משפיל ומעליב.

בצד זה - עולה השאלה: ''מי שָׂמְךָ?''. מי הסמיך את האפיפיור, ילוד אשה, לשלוח לוחמים רצחנים לארץ הקודש, או למלחמות בצד מלך אירופי זה כנגד חברו? האִם הַאֵל אשר נִגְלָה למוחמד וצווהו להפיץ את האיסלאם גם הורה לו להרוג את יצירי-האל שנבראו בצלמו? מדוע המתין האל עד ש''שיגר'' לעולמנו את ישוע לקראת חורבן בית שני? כיצד המתין עד שנת 620 כדי לשגר לעולמנו את מוחמד? כיצד התנהל העולם שברא עד אותם תאריכים? אולם אפשר וזהו נושא אחר החורג מנושאנו.

לסיכום- בן-אדם, דע את מקומך. דע מנין באת וכי אֶל הֶעֲפָר תָּשׁוּב. האל הגדול, אללה אכבר, אינו זקוק להגנתך. עצם מחשבתך להגן עליו היא עלבון לו. אל תישא את שמו לשווא!! חַיֶה וְתֵן לִחְיוֹת!!






חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  יוסף אליעזר, אתה בהחלט צודק...  (סתם אחד)
  או שכן או שלא.מה שבטוח זה הספק.  (סתם אחד)
  ומי הסמיך את אלוהים  (עמיש) (5 תגובות בפתיל)
  שטחי למדי  (אבנרש)
  מי הסמיך את האפיפיור?  (סתם אחד)
  Religion  (סתם אחד) (7 תגובות בפתיל)
  7 חמורים במחירי מבצע. כל הקודם זוכה  (סתם אחד)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי