פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_570

טלית של תכלת / טור שבועי
נסים ישעיהו (יום שני, 15/07/2002 שעה 10:55)







http://www.faz.co.il/thread?rep=5255
אני מסכים איתך (סוף,סוף...) שהצד החינוכי
ישראלי (יום שני, 15/07/2002 שעה 14:21)

(רוחני) חשוב לא פחות ואף יותר מהצד המעשי (דחיקת רגליהם של עובדי המולך מארץ הקודש).
נהנתי לקרא את הטור שלך.

http://www.faz.co.il/thread?rep=5264
לישראלי, תודה. התמקדות בצדדים הטכניים במקום
נסים ישעיהו (יום שני, 15/07/2002 שעה 21:38)
בתשובה לישראלי

בצדדים הרוחניים, כפי שעושה מדינת ישראל ועושים רובנו, היא מתכון שכבר הוכיח את עצמו פעמים רבות במהלך ההיסטוריה היהודית כמוביל לאסונות נוראים. חז''ל קוראים לתופעה זו ''דחיקת הקץ''.
מרבים להזכיר (גם בפורום זה) את הקנאות אשר (לדעתם) גרמה לחורבן הבית. גם אם זה נכון, מה בכך? עצם הזיכרון ימנע את האסון? האם אנחנו לא חוזרים על אותן שגיאות קנאיות?
הם היו בטוחים כי ''לא יבוא צר ואויב בשערי ירושלים''. למה? ככה. ואנחנו? אנחנו כל כך חזקים עד שיכולים להתפרק מכל נכסינו וזה לא יסכן את קיומנו... במה אנחנו שונים מהם? בכך שיש לנו אינטרנט ולהם לא היה?
בברכה,
נסים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=5346
ניסים ישעיהו: עד כמה אני נהנית מקריאת
סוריא סהארה (יום רביעי, 17/07/2002 שעה 0:46)

טלית של תכלת, והדבר מחזק ומוסיף דעת . סוריא

http://www.faz.co.il/thread?rep=5351
מר ניסים ישעיהו: שאלה לי אליך
סוריא סהארה (יום רביעי, 17/07/2002 שעה 1:17)

אודה לך באם תוכל לכוון אותי לפירוש או הסבר. אשמח באם תוכל אתה להתייחס ולהסביר ולפרש ריקודה של בת-יפתח. או בכלל לריקודים בתנ''ך כגון ריקוד דוד כתודה לאל (''למה צחקה מיכל '' שעל כך נענשה בעונש כה מר - עקרות) אני יודעת למה, אך אשמח לישמוע פירוש, איזה סוג של ריקוד רקדו אז? האם רקדו נשים וגברים יחדיו. מרים וריקודה. ואולי עוד דמויות מהתנ''ך שאינני יודעת עליהם, ובכלל התייחסות היהדות בפירושים לכלל נושא הריקוד. אודה לך גם אם תציין פרקים וספרים. שאוכל לקרוא בתנ''ך. תודה סוריא

http://www.faz.co.il/thread?rep=5759
סוריא: ברשותך, ''מחול מרים'' ביציאת מצרים
מוטקה צביאלי (יום שישי, 19/07/2002 שעה 21:01)
בתשובה לסוריא סהארה

דוגמא קטנה: ''אז ישיר משה ובני ישראל''
ובהמשך:''ותען (לא ותשר) להם מרים''
ובהמשך: ותצאנה הנשים (לא נאמר שהם רקדו עם האנשים שאכן לא נאמר שבני ישראל רקדו אלא שרו עם משה.
מחול = יש אומרים שהוא כלי נגינה הדומה לחליל וסימוכיו: ''הללוהו בתוף ומחול,הללוהו בצלצלי שמע..וכו''' ויש אומרים שמחול הינו ריקוד פיזוז וכרכור.
בעניין מיכל,המפרשים מסבירים את הפסוק:''ותבז לו בליבה''. שעל זה שמיכל בזתה את דוד בלבה (שהוא היה מלך) נענשה על בזיון המלכות. עוד ידובר.

http://www.faz.co.il/thread?rep=5769
למוטקה תודה,
סוריא סהארה (שבת, 20/07/2002 שעה 0:09)
בתשובה למוטקה צביאלי


http://www.faz.co.il/thread?rep=5770
שאלה לי אליך מוטקה?
סוריא סהארה (שבת, 20/07/2002 שעה 0:25)
בתשובה למוטקה צביאלי

ובכל זאת לפי הבנתי מקוהלת יש עת לירקוד אז זאת אומרת מותר לרקוד בכל עת שאדם מרגיש צורך . אך אין איסור מי, לפני מי,קבוצה ,בתוך קבוצה ,, קבוצה מעורבת נשים גברים- אשה אומנית בפני גברים גבר אומן בפני נשים-ובכלל אין איסור כאומנים רקדנים בתנ''ך ,לדעתי יש מן העיוות בפרושי התנ''ך לגבי נשים המפרשים דאז והיום הינם גברים. מדוע חל על האשה איסור ללבוש בגדי גבר כשבתנ''ך יש איסור ברור ''גבר לא ילבש שמלת אשה, ואשה לא תישא כלי זין''? אודה לך באם תוסיף בנושא .תודה סוריא

http://www.faz.co.il/thread?rep=5999
סוריא: בענין הריקוד
מוטקה צביאלי (יום שני, 22/07/2002 שעה 14:26)
בתשובה לסוריא סהארה

בראשית אני מתנצל על שהתמהמהתי בתשובתי אלייך. כנסי נא ל ''גוגל'' GOOGLE והקלידי את המלים ''שמחת בית השואבה''. בערך השני (איפה שכתוב ''שלא ראה שמחה מימיו'' או דומה לזה) תלחצי על הנתב ותראי את התייחסותו של הרמב''ם למאורע המרומם הזה שנקרא שמחת בית השואבה בבית המקדש. (''ולא היו ..אלא חכמי ישראל וכו' וכו' והאנשים והנשים היו באים לראות ולשמוע).
הגמרא שם אומרת: ''והיו עושין שם תיקון גדול'', ומפרשים שה''תיקון הגדול'' היה בין עזרת הנשים לעזרת ישראל בבית המקדש, שהיו עושים מחיצות שלא יבואו ישראל לידי קלות ראש.
בעקרון, כל סוגית הריקוד היא די סבוכה. אבל, מבלי לפגוע בך או באמנים האחרים/ות הרי ''לכל זמן ועת לכל חפץ תחת השמש''. אותו הפסוק שאת מצטטת מקוהלת (פרק ג') שייך למכלול דברים שעליהם אומר שלמה המלך: עת לכך ועת לכך..
בעיקרון, כל דבר שיש בו מין התעוררות היצרים, הן אצל גברים מול נשים או נשים מול גברים היינו הך, יש בזה משום פריצות. בהקשר הזה, וכבר ראית וודאי את הנסיונות להגדיר את המילה ''צניעות'' בהקשר הזה, היפך המילה צניעות היא פריצות. אמנם, אבן שושן לא מביא את ההקשר הזה, אבל כאן ישנו חבל דק ואת החבל הזה יש לקשור רק בפורומים מתאימים. אישה שהיא אמנית ריקוד, כמוך,אני מניח, ראוי שתראה את כשרונה בפני נשים שתתפעלנה מתנועותיה ומאומנותה.
באותו ענין, אומרת הגמרא:'' לא היו ימים טובים לישראל כיום כיפור וט''ו באב, שבהן היו יוצאות בנות ישראל בבגדי לבן שאולים (כדי שלא לבייש את מי לא היה לה) ומחוללות בכרמים. אם זו היתה נגינה בחליל (ומכאן המילה מחוללות מלשון חליל לפי מי שאומר שמחול היה כלי נגינה כנ''ל) וכל אחת היתה אומרת (לא שרה) את פסוקה. הגמ' אומרת: יפות שבהן היו אומרות, בחור! תן עיניך ביופי שאין האישה אלא ליופי'' מיוחסות שבהן היו אומרות .בחור! תן עיניך במשפחה שאין האישה אלא לבנים (שיהיו מיוחסים) ..ועוד כמה אמירות כאלו. עשירות שבהן היו אומרות...משהו בקשר לכסף.. עניות שבהן היו אומרות, קחו מקחכם לשם שמים ובלבד שתעטרונו בזהובים''.
בעניין ''לא יהיה כלי גבר על אישה''...אני חייב לצטט את כל הפסוק: לא יהיה כלי גבר על אישה ולא ילבש גבר שמלת אישה כי תועבת ה' אל-היך כל עושה אלה'' (דברים פרק כב פסוק ה') בהמשך, אומרת הגמרא שכלי גבר כולל כלי נשק שאישה אסורה בהם. (יוצא מן הכלל היא מלחמת המצוה ש''ייצא חתן מחדרו וכלה מחופתה וכו') לצערנו,עקב המצב, צריכים היינו להיתר של ''שעת חירום'' ו''פיקוח נפש'' שנשים תוכלנה להחזיק בנשק. בעיקרון, התורה היא תורת חיים, ודרך התורה דורשת המון יצירתיות כדי שכל אמן יוכל לבטא עצמו/ה ולכל שאלה יש תשובה ולכל בעיה יש פתרון.
עם ה''ראש היהודי'' אנחנו חייבים למצוא את כל האפשרויות לתת לכל אחד לממש את כשרונותיו/ה במסגרת ההלכה. עוד דוגמא, שאלו פעם צייר חרדי מפורסם: איך אתה מצייר,הרי כתוב:''לא תעשה לך פסל וכל תמונה'' (עשרת הדברות). ענה אותו צייר, הרי על מנת לצטט פסוק צריך לדעת את כולו. ומה סוף הפסוק? ''לא תשתחוה להם ולא תעבדם''. כשציור נעשה למטרת עבודה זרה הרי הוא אסור, ואם לנוי, הרי מותר. הרמב''ם בהלכות עבודה זרה (הלכה ט' אם אני זוכר טוב) מבאר באר היטב את הסייגים והגדרים של ציור ועשיית צורת אדם. טוב, סוריא יקרה, יש עוד הרבה אבל כאן על קצה המזלג. אני מתנצל על אופן הכתיבה שאולי קצת לא מסודר, אבל לשאלה זו יש מספר ענפים וסעיפים. כללו של עניין, שאלה טובה שאלת והלוואי שיירבו כמותך בישראל. עוד נדבר.


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.