פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_57

בית הלורדים
יובל רבינוביץ (יום שלישי, 26/03/2002 שעה 22:52)


הכסילות בקרב המדינאים שלנו היא עניין בולט ומדאיג. בתחום היחסים הבין-לאומיים נקל להבין את מנגנון הכשל. היכולת של אדם להגיע לראש הפירמידה במדינתו הדמוקרטית כיום תלויה בכישורים שאינם שימושיים ביחסים בינלאומיים. למדינאי חשוב שלא יהיו יריבים מרים מבית (כדי לעבור את הפריימריז. נדמה לי שעוזי ברעם היה בזמנו המנצח בפריימריז של מפלגת העבודה). חשוב שלא יעורר אנטגוניזם במחנה שלו מחוץ למפלגתו (לכן לא יוכל לעולם דן מרידור לרוץ בראשות הליכוד) וכדומה. הכישורים לנהל משא ומתן עם היריב ולהטות את דעת מקבלי ההחלטות החשובים בעולם אינם קשורים לכך כלל.

אחת הדוגמאות הבולטות היא אבא אבן, שבשיטת הפריימריז נבעט לכל הרוחות ממפלגתו. אין ספק שמדובר במדינאי רהוט, מנוסה ואינטליגנטי. הוא כנראה חסר את הכישורים הדרושים לבנות לעצמו לובי תוך מפלגתי.

חשבתי פעם שיתכן שהשיטה המתאימה היא 'בית לורדים' ישראלי. אנשים שיש להם השפעה על המערכת הפוליטית, מבלי להיות תלויים לחלוטין ב-vox populi. אנשים כאלה ייבחרו מתוך ארסנל המדינאים המנוסים. אני מודה שאני רואה בכך חסרונות רבים. לדוגמא: אם המפתח לכניסה לשם יהיה ותק בכנסת, אני חושש שיו''ר בית הלורדים הישראלי יהיה צ'רלי ביטון.

חיסרון נוסף הוא שהמדינאים שהייתי רוצה לראות שם הם כאלה שלא נבחרו בשיטת הפריימריז. אבא אבן הוא דוגמא טובה. אבל שיטת הפריימריז כבר קיימת כיום. כיצד יוכל, אפוא, פוליטיקאי צעיר להגיע אי פעם לבית הלורדים?

לסיכום - אני תקוע. מצד אחד אני מזהה חולשה בדמוקרטיה. מצד שני - אינני רואה כיצד ניתן לתקנה בצורה סבירה. אני עדיין מאמין שדמוקרטיה היא האמצעי הטוב ביותר להגן על הציבור מפני הפוליטיקאים. לכן פגיעה בה כדי לתקנה אינה באה בחשבון כלל.

האם למישהו יש רעיון כיצד ניתן להגן על הפוליטיקה הישראלית מפני מולך הרייטינג?




מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.