פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
ברעם היה כפר יהודי עד המאה ה-‏13
רבקה שפק ליסק (יום שלישי, 06/10/2009 שעה 19:00)


ברעם היה כפר יהודי עד המאה ה-‏13

ד''ר רבקה שפק ליסק



עוד מאמרים באתר של המחברת.
אחרי המאמרים על נצרת, על כפר כנה, על ג'ש, על דבוריה, על פקיעין, על שפרעם, על כפר יאסיף, על כורזים ועל עלמא זהו המאמר עשירי בסדרה ''יישובים יהודיים בעבר ובהווה'' שנועדה להפריך את הטיעון שהופיע במספר מסמכים שפורסמו ע''י ארגונים של ערביי ישראל ובראשם ''ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל'' לפיהם הפלסטינים הם ''עם ילידי'' והיהודים הם קולוניאליסטים אירופאים שהתיישבו על אדמה ערבית הסדרה פותחת בפרק על היישובים היהודיים בגליל.

ערב המרד הגדול, 66 - 70 לספירה, היו בגליל, עפ''י עדותו של יוספוס פלביוס 204 יישובים יהודיים. לאורך הסדרה נראה מה קרה לאותם יישובים תחת הכיבוש הרומי, הביזאנטי, הערבי, הצלבני, העות'מאני והבריטי עד להקמת מדינת ישראל.
פירוש השם בירעם בערבית הוא ניצה, פרח באיבו. לא ידוע מהפורושו בעברית.

ברעם היא כיום קיבוץ יהודי. הקיבוץ נוסד ע''י לוחמי הפלמ''ח לשעבר ב-‏1949, כ-‏2 ק''מ מהכפר בירעם, שפונה מתושביו הנוצרים-מרונים בזמן הקרבות של מלחמת השחרור בשל קרבתו לגבול סוריה, והפך לפארק לאומי.

הכפר הנוצרי- מרוני בירעם הוקם על חורבות הכפר היהודי העתיק ברעם, ע''י נוצרים-מרונים שהגיעו מלבנון במאה ה-‏18. בכפר הנטוש כיום הוקם פארק ובו בית הכנסת העתיק של ברעם, הכנסייה המרונית, בתי הכפר הרוסים, בית הקברות הנוצרי- מרוני ושרידים מברעם העתיקה. שרידים עתיקים נוספים נמצאים בשמורת יער ברעם. השרידים כוללים, מלבד בתי הכנסת, קברים ומערות חצובות בסלע.

חלק מתושבי הכפר יצאו לגלות בלבנון ורוב תושבי הכפר הועברו בזמן המלחמה לג''ש, היא גוש חלב, שרוב תושביו הם נוצרים-מרונים. ב-‏1948 היו בבירעם 1,050 תושבים. כיום מספרם עלה לכ-‏2,000. חלקם מתגוררים כיום בעכו, נצרת, כפר מכר, ירושלים וחיפה.


תקופת בית שני (538 לפנה''ס – 70 לס')

בחפירות שנערכו בבירעם ב-‏1998 התברר שראשיתו של היישוב היהודי הייתה בתקופה הפרסית, כלומר במאה ה-‏6 או ה-‏5 לפנה''ס. עפ''י עדותו של יוסף בן מתיתיהו היו בגליל ערב המרד הגדול 204 ערים וכפרים יהודיים. לאחר חורבן הבית השני הגיעו לגליל יהודים מאזור יהודה והגליל הפך למרכז תרבותי ורוחני של יהודי א''י.


תקופת השלטון הרומי והביזנטיני (70 לפנה''ס – 634 לס')

לפני מרד בר כוכבא נותרו רק 63 ישובים יהודים בגליל ולאחר המרד נותרו 56. מברעם היהודית בתקופת המשנה והתלמוד נותרו שרידי בית כנסת גדול ומפואר מהמאה ה-‏3 לס', ושרידי בית כנסת נוסף, מצפון-מזרח לבית הכנסת הגדול, שנהרס במאה ה-‏19.

בית הכנסת הקטן צולם ב-‏1865 ע''י משלחת הסקר הבריטית. עד לפני כ-‏100 שנים שרדו גם חלקים מבית הכנסת השני, שהיה דומה לראשון. על משקוף בית הכנסת נמצאה כתובת: ''יהי שלום במקום הזה ובכל מקומות עמו ישראל, יוסה הלוי בר לוי עשה השקוף זה, תבוא ברכה במעשיו''. חלק מהמשקוף הזה נמצא כיום במוזיאון הלובר בפריז.
אולם התפילה דומה לזה שבבית הכנסת בכפר נחום.

בית הכנסת הגדול נחפר כבר ב-‏1905 ולאחר קום המדינה נמשכו החפירות וחלק מהמבנה שוחזר. בירעם הפכה לפארק לאומי. בחזית הבניין רחבה מקורה ובה 6 עמודים ו-‏3 פתחים. בין שרידי בית הכנסת נמצאה כתובת בארמית: ''בנהו אלעזר בר יודן'' (בניו שלאלעזר בן יודן) הכתובת הייתה על אבן הסף של החלון המזרחי של בית הכנסת . זוהי כתובת לזכרו על תרומתו לבניית בית הכנסת או שיפוצו. אולם התפילה דומה לזה שבבית הכנסת בכפר נחום

בכפר נשתמרו גם שרידי מבנים עתיקים. מזרחית לבית הקברות המרוני נתגלו אבנים מבית הכנסת.

בברעם נקברו החכם התלמודי רבי זוטרא, ועובדיה הנביא.


תקופת הכיבוש הערבי-מוסלמי (640 – 1099)

ברעם נזכרת פעמים רבות בספרי מסעות של תיירים שביקרו בארץ בימי הביניים ובמכתבי הגניזה הקהירית.


התקופה הצלבנית (1099 – 1260)

ד''ר סילביה שיין קבעה במאמר, ''א''י בימי הצלבנים, 1099 – 1291'', שבמאה ה-‏13 נמצאו כתריסר יישובים כפריים באזור הערים צפת וטבריה וביניהם כפר ברעם. עפ''י סקר ארכיאולוגי של מרדכי אביעם נותרו בגליל המזרחי בתקופה הצלבנית 36 יישובים מתוך 58 שהיו בתקופה הנוצרית-ביזאנטית. בגליל המזרחי היה הריכוז של היישובים היהודיים.

רבי שמואל סייר בגליל ב-‏1211 ומצא בברעם קברים ושרידים, ללא פירוט טיבם.
במאה ה-‏12 נולד בברעם בן לפנחס ורחל וניתן לו השם נחמן. עפ''י סיפור שהשתמר הוא היה ילד פלא ובגיל 12 הוא ניבא ''5 נבואות על חורבן ואותות ועתידות ותלאות הנמצאות, עד יבוא לציון גואל ורב טוב לישראל''. לאחר שהתנבא נפטר נחמן. עפ''י גירסה אחת הוא נקבר בצפת ועפ''י גיסה אחרת הוא נקבר בברעם. כינויו היה ''הינוקא'' והוא הוזכר בפעם הראשונה ע''י עולה רגל אלמוני בראשית המאה ה-‏14. קברו הוזכר גם ב-‏1537 וב-‏1769.

קיימות 2 גירסאות על גורלם של תושביו היהודים של הכפר היהודי ברעם. עפ''י מקור אחד, שודדים תורכמנים ערכו טבח בתושבים היהודים. עפ''י מקור אחר היו אלה הצלבנים שטבחו ביהודי ברעם. אלה שנותרו בחיים נמלטו וגורלם אינו ידוע.


תקופת השלטון העות'מאני (1516 – 1918)

התייר משה באסולה ביקר בברעם ב-‏1521. הוא תאר בספר מסעותיו את שרידי בית הכנסת ואת קיברו של רבי פנחס בן יאיר. הוא סיפר על כתובת שמצא בבית הכנסת הקטן שבו נכתב: ''אל תתמהו על השלג שבא בניסן אנחנו ראינוהו בסיון''. מכאן, שבאמצע המאה ה-‏16 כבר לא היו יהודים בברעם. קיימת גם גירסה אחרת שבמאה ה-‏19 עדין היו בבירעם יהודים, אבל סבירותה נמוכה.

ויקטור גרן תאר את בירעם במאה ה-‏19. באותם ימים חיו בכפר 500 משפחות מרוניות עניות, והכנסייה נבנתה כ-‏30 שנה לפני ביקורו בכפר. הוא העיד שמצא שרידים של שני בתי הכנסת ומתחת אחד מהם היו 3 תאים תת-קרקעיים. הוא שיער שהיו אלה קברים שאחד מהם הפך לבור מים. במאה ה-‏19 כבר לא היו יהודים בכפר.

מהתקופה התורכית נותר חאן, ובו חצר גדולה, בור מים וחדרי מגורים. החאן הוקם מצפון מזרח לבית הכנסת. כמו כן נמצאו שרידי בית בד, בו ייצרו שמן זית.


תקופת המנדט הבריטי (1918 – 1948)

במפקד האוכלוסין הבריטי ב-‏1931 נמצאו בכפר 554 תושבים: 547 מרונים-נוצרים ו-‏7 מוסלמים. בכפר היו 132 בתים.


ישראל

בניגוד לכפרים אחרים, תושבי בירעם, הנוצרים–המרונים, לא נלחמו נגד ישראל. הם הועברו מסיבות ביטחוניות – החשש שקירבתם לגבול במרחק 5 ק''מ, תקל על הסתננות מלבנון. בזמנו נאמר לתושבים שעקירתם היא זמנית בלבד, ואף התקבלה בשלב מסוים החלטה להחזירם שלא קוימה. בעיית בירעם תיפתר, כנראה, רק עם מציאת פתרון מוסכם לכל העקורים ולזכות השיבה, בהסכם שלום עם הפלסטינים. ישראל חששה להחזיר את עקורי בירעם מחשש שזה יהווה תקדים.

עקורי בירעם החיים בגוש חלב השתקמו והם מעורים בחיי הקהילה הנוצרית-מרונית. מורה מהכפר, ששרת כקצין בצה''ל, אמר לי בביקורי בגוש חלב שהמרונים אינם ערבים אלא ארמים, שרידי הארמים הנזכרים במקרא. כתבי הקודש של המרונים כתובים בארמית.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


ומה על הפשע של גירוש תושבי בירעם?
עמיש (יום שלישי, 06/10/2009 שעה 19:22) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ועל כל ההבטחות?
ועל כל ההחלטות של בתי המשפט?
מדוע את עוברת על כך בשתיקה?
_new_ הוספת תגובה



ומה על הפשע של גירוש יהודי עיראק ?
סתם אחד (יום רביעי, 07/10/2009 שעה 0:43)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא מגיע להם זכויות על כל הנפט שם,
על קרקעות המדינה ?

מדובר על כמאתים אלף יהודים שנאלצו להגר משם בגלל עוינות הערבים...

רק זכויות הערבים חשובות לך ?
_new_ הוספת תגובה



ומה על הפשע של גירוש תושבי בירעם?
סתם אחד (יום רביעי, 07/10/2009 שעה 7:29)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

סליחה, אני כתבתי על כך. לא התעלמתי.
אפילו ביקרתי אצל אנשי בירעם ובעתי התנצלות אישית.

אני אינני ממשלת ישראל.לממשלה יש שיקולים משלה

לפחות גורלם אינו דומה לגורל הפליטים הפלסטינים. הפליטים הפלטינים הופקרו ע''י מדינות ערב שלא עשו דבר למענם רק הפכו אותם לכלי לניגוחה של ישראל.

פליטי בירעם חיים בגוש חלב עם בני דתם וממה שראיתי במו עיני בביקור בגוש חלב, מצבם הכלכלי טוב.הם אינם סובלים.
_new_ הוספת תגובה



סליחה אבל מה שכתבת אינו משקף
עמיש (יום רביעי, 07/10/2009 שעה 11:42)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

את הבעיה האמיתית והיא שתושבי בירעם עברו לגוש חלב בעקבות הבטחה להחזירם לביתם מייד עם שוך הקרבות, וכי מדינת ישראל הפרה בצורה בוטה ומרושעת את ההבטחה הזו וכי תושבי בירעם משמרים עד היום את הכנסיה שנותרה במקום.
זה שמצבם הכלכלי אינו גרוע אינו מצדיק את פעולת הגזל האכזרית והמרושעת הזו שעליה לא כתבת ולא כלום
_new_ הוספת תגובה



דעתי כדעת לוכד העריקים
סתם אחד (יום רביעי, 07/10/2009 שעה 11:55)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ורבקה. אין צורך ללכת לקראת הפלסטינים בויתור על שטחים עליהם השתלטנו כי זה יהווה פתח לחולשה ואות לחידוש התביעה לחזרת כל פליטי 1948.

יוסף גורל-רע-לי
_new_ הוספת תגובה



סליחה אבל מה שכתבת אינו משקף
סתם אחד (יום חמישי, 08/10/2009 שעה 8:10)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה חי על פלנטה אחרת?
בעיית בירעם קשורה בבעיית הפליטים הפלסטינים. ישראל אינה יכולה להרשות לעצמה תקדים. הם חיים טוב בהרבה מכל הפליטים הפלסטינים וכאשר יהי הסכם שלום הם יקבלו פיצויים על רכושם, או יוחזרו לכפרם- תלוי במצב.

משפחת אמי כמעט כולה נרצחה באוקראינה וכל הרכוש המשפחתי, והם היו עשירים, הכל אבד.
אם משפחתי יכולה לחיות עם העוול הזה- העוול לבירעם מתגמד לחלוטין.
היהודים ממדינות ערב הגיעו לישראל כפליטים והשתקמו כאן.אונר''אלא עזר להם.
כל רכושם נשאר במדינות ערב.
מספר היהודים במדינות ערב וערך רכושם- שניהם עולים בהרבה על מספר הפליטים הפלסטינים ורכושם.
בניגוד לפליטים שלפחות חלק מהם היו מהגרי עבודה ממדינות ערב והגיעו לארץ משלהי המאה ה- 19 ועד אמצע המאה ה- 20 - היהודים במדינות ערב חיו שם מאות אם לא למעלה מאלף שנים.
אז נא לשמור על פרופורציות
רבקה
_new_ הוספת תגובה



מוסר הגנבים החלשים
אבנרש (יום שלישי, 13/10/2009 שעה 19:22)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''אם משפחתי יכולה לחיות עם העוול הזה'', אז זה מתיר לי כל מעשה עוול כלפי כל אחד אחר מעתה ועד עולם.
זה בערך מה שכתבת, לצערי. זו התפיסה המנחה את מדיניות הבטחון של ישראל ברוב שנות קיומה, וזה די מצער.

תירוץ התקדים אומלל בפני עצמו, אבל עוד יותר על רקע פייסנותה של ישראל כלפי אויביה המוצהרים.
_new_ הוספת תגובה



ומה על הפשע של גירוש תושבי גוש עציון?
סתם אחד (יום רביעי, 07/10/2009 שעה 11:45)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האם אתה מקבל את ההתנחלות של הגוש היום?

לוכד עריקים
_new_ הוספת תגובה



ומה על הפשע של גירוש תושבי גוש עציון?
סתם אחד (יום חמישי, 08/10/2009 שעה 8:15)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גוש עציון היה מיושב ישראלים בתקופת המנדט.
לאחר מלחמת 6 הימים הם שבו ליישובים שנהרסו ע''י הערבים במלחמת העצמאות.
יש הבדל בין גוש עציון לשאר ההתנחלויות.
_new_ הוספת תגובה



הינוקא כתב גם ''צומי ישראל'', שהחזון איש קילס והילל
סתם אחד (יום רביעי, 07/10/2009 שעה 9:01) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



דובר ''צים'': יש לנו הצעה אטרקטיבית
סתם אחד (יום רביעי, 07/10/2009 שעה 9:03)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כדאי לסגור את העיסקה בהקדם.
_new_ הוספת תגובה



יולדת במחסום: רבקה, ומה איתי?
סתם אחד (יום רביעי, 07/10/2009 שעה 9:05) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



הפירוש בעברית של ברעם
סתם אחד (יום רביעי, 07/10/2009 שעה 11:52) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הוא בר ו-עם.

השם הערבי כמובן הביטוי בערבית של ברעם מעברית.

צריך לציין שמי שלא נותן לערבים לחזור לברעם הם חברי הקיבוץ המפ''מי שמו''צניקי ברעם ולא אחרים. הגופים הרישמיים של המדינה לא ממהרים לשנות את ההחלטה כי זה נוח לציונים. אין שום סיבה היום לתת לערבים שטח ארץ כאשר כל הויכוח שלנו איתם היא בכלל על הלגיטימיות של היהודים לארץ ישראל.

עלינו לחזק את השלטונות הציוניים בהתעלמות ממושכת מרצונם של הפלסטינים להתנחל בברעם.

לוכד עריקים
_new_ הוספת תגובה



סתם קשקשת לא לעניין
עמיש (יום רביעי, 07/10/2009 שעה 12:33)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הנושא כאן הוא מהימנותה של הכותבת ועד כמה ניתן להסתמך על המידע ועל ההערכות שלה.

ההתעלמות מהנושא אותו ציינתי מורה כי יש לקבל את דבריה בערבון מוגבל ביותר.
_new_ הוספת תגובה



אם יורשה לי להתערב
סתם אחד (יום רביעי, 07/10/2009 שעה 13:38)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אז טיעונך הוא בבחינת אונניה.

הרי רבקה כתבה:
''בניגוד לכפרים אחרים, תושבי בירעם, הנוצרים–המרונים, לא נלחמו נגד ישראל. הם הועברו מסיבות ביטחוניות – החשש שקירבתם לגבול במרחק 5 ק''מ, תקל על הסתננות מלבנון. בזמנו נאמר לתושבים שעקירתם היא זמנית בלבד, ואף התקבלה בשלב מסוים החלטה להחזירם שלא קוימה. בעיית בירעם תיפתר, כנראה, רק עם מציאת פתרון מוסכם לכל העקורים ולזכות השיבה, בהסכם שלום עם הפלסטינים. ישראל חששה להחזיר את עקורי בירעם מחשש שזה יהווה תקדים.''

בהחלט סיכום אמין למצב שאתה מנסה להתעלק עליו לשווא ועכשיו. ההתפתלויות שלך מיותרות בהחלט.

לוכד עריקים
_new_ הוספת תגובה



הפירוש בעברית של ברעם
סתם אחד (יום חמישי, 08/10/2009 שעה 8:13)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הנוצרים- המרונים אינם ערבים. הם ארמים- סורים.
קיבוץ ברעם מנצא כ- 2 ק''מ מחורבות ברעם ולא על חורבותיו
ולא הוא הקובע אלא האינטרסים של מדינת ישראל.
_new_ הוספת תגובה



בגין דרש שמגורשי ברעם ואיקרית יוחזרו
סתם אחד (יום חמישי, 08/10/2009 שעה 14:36)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בגין מלך ישראל. היידה שרה.
_new_ הוספת תגובה



הכפר בירעם לפלסטינים, הקיבוץ ברעם ליהודים
סתם אחד (יום רביעי, 07/10/2009 שעה 13:34) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היש חלוקת ארץ יפה יותר ומרגשת יותר מזה?

חבר'ה,צריכים ללכת על חצי-חצי שלכל צד יהיה את השלם שלו!
_new_ הוספת תגובה



הכפר בירעם לפלסטינים, הקיבוץ ברעם ליהודים
סתם אחד (יום רביעי, 07/10/2009 שעה 16:28)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם חצי-חצי אז כל השטח !
_new_ הוספת תגובה



התנצלות
עמיש (יום רביעי, 07/10/2009 שעה 14:57) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הכותבת כן התייחסה לבעיה עקורי בירעם ודברי בנושא הם תוצאה של קריאה מרושלת.
_new_ הוספת תגובה



יולדת במחסום: הכותבת לא התיחסה לדברי
סתם אחד (יום חמישי, 08/10/2009 שעה 14:38)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי