פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
עלמא היה יישוב יהודי עד המאה ה-‏17
רבקה שפק ליסק (יום שני, 28/09/2009 שעה 23:00)


עלמא היה יישוב יהודי עד המאה ה-‏17 במאה ה-‏19 נוסדה עלמא הערבית

ד''ר רבקה שפק ליסק



עוד מאמרים באתר של המחברת.
אחרי המאמרים על נצרת, על כפר כנה, על ג'ש, על דבוריה, על פקיעין, על שפרעם, על כפר יאסיף ועל כורזים זהו המאמר תשיעי בסדרה ''יישובים יהודיים בעבר ובהווה'' שנועדה להפריך את הטיעון שהופיע במספר מסמכים שפורסמו ע''י ארגונים של ערביי ישראל ובראשם ''ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל'' לפיהם הפלסטינים הם ''עם ילידי'' והיהודים הם קולוניאליסטים אירופאים שהתיישבו על אדמה ערבית הסדרה פותחת בפרק על היישובים היהודיים בגליל. ערב המרד הגדול, 66 - 70 לספירה, היו בגליל, עפ''י עדותו של יוספוס פלביוס 204 יישובים יהודיים. לאורך הסדרה נראה מה קרה לאותם יישובים תחת הכיבוש הרומי, הביזאנטי, הערבי, הצלבני, העות'מאני והבריטי עד להקמת מדינת ישראל.
עלמא הערבית הוקמה ע''י פליטים ערבים מאלג'יר שברחו מהכיבוש הצרפתי במאה ה-‏19 וקיבלו רשות מהשולטן התורכי להתיישב בארץ

עלמה היא כיום מושב דתי השייך למועצה האזורית מרום הגליל. המושב נוסד ב-‏1949 ע''י עולים מלוב. ב-‏1953 הצטרפה למושב קבוצה של גרים מהעיירה סן ניקנדרו באיטליה. חלקם עברו, כעבור זמן, ליישובים אחרים ובמקומם התיישבו במקום עולים מקוצ'ין, הודו.


התקופה הרומית (70 – 324)

אין מידע על עלמא לפני התקופה הרומית. עלמא הייתה יישוב יהודי לאורך כל תקופת המשנה והתלמוד. באתר העתיק של עלמא התגלו שרידי בית כנסת מהמאה ה-‏3 לס', ובית קברות יהודי גדול.
בין שרידי בית הכנסת נחשף ב-‏1914, שבר של משקוף ועליו כתוב בעברית:''יהי שלום על המקום הזה ועל כל מקומות עמו ישראל''. מאוחר יותר נתגלה חלק נוסף של המשקוף שהיה משובץ באחד ממבני הכפר ובו נכתב שהכתובת הוצבה ע''י האמן יוסה בר לוי הלוי, האומן שעשה את המשקוף. ב-‏1949 נמצאה כתובת מקוטעת בארמית מהמאה ה-‏3 או ה-‏4 ותוכנה:''אנה הטברני שעושה המשקוף הזה. מלך העולם יתן את ברכתו במעשיו''.

גודלו של בית הקברות מעיד על גודלו של היישוב. במקום נמצאו מערות קבורה שתוכנן מעיד על העבר היהודי העשיר של עלמא. בעלמא נקברו רבי שמעון בן גמליאל, רבי אלעזר בן ערך, רבי אליעזר בן עזריה ועוד אנשי רוח.


התקופה הצלבנית (1099 – 1260)

בנימין מטודלה כתב בספרו ''מסעות בנימין'' על ביקורו בעלמא היהודית בערך ב-‏1170. הוא מצא בעלמא כ-‏50 משפחות ובית קברות גדול. עלמא עדין הייתה יישוב יהודי במאה ה-‏13 כפי שניתן ללמוד מתעודה בעברית מהגניזה הקהירית, בה הוזכר החזן של עלמא, רבי ששון ב''ר אלעזר. ב-‏1211 ביקר בעלמא רבי שמואל ב''ר שמשון. רבי יחיאל מפריס עלה לארץ עם תלמידיו באמצע המאה ה-‏13 והתיישב בעכו. בסיוריו בגליל הוא ביקר בעלמא היהודית. גם תלמידו של הרמב''ן ביקר בעלמא בראשית המאה ה-‏14.


התקופה העות'מנית (1516 – 1917)

ב-‏1522 ביקר בעלמא הנוסע משה באסולה. הוא דיווח שבכפר גרות 15 משפחות יהודיות ויש בית כנסת. הוא מסר שתושביה של עלמא הם מסורעבים, כלומר יהודים החיים בארץ ברציפות ומעולם לא עזבוה. הוא גם הזכיר שרוכלים יהודים מצפת נוהגים להגיע לעלמא, כנראה, לרגל עסקיהם.

בארכיון של השלטון התורכי יש דיווח על משלמי מסים בעלמא. ב-‏1555/6 היו 8 בתי אב משלמי מסים וב-‏1572/3 ירד מספרם ל-‏3 בתי אב. רבה של צפת במאה ה- 16 דיווח שעלמא נמצאת במהלך 2 שעות מצפת. רבי משה גאלנטי מסר בשו''ת על רוכל נודד בשם יצחק אלמירידי מעלמא. הרוכל נהג לבקר במקום תכופות ויתכן שהוא התגורר בעלמא.

משערים שהיישוב ננטש מסיבה לא ידועה במאה ה-‏17, אם כי אין עדות מפורשת על מועד הנטישה. רבי משה ירושלמי התיישב בארץ ב-‏1769 וסייר ברחבי הגליל. הוא דווח שבעלמא בית כנסת חרב. גם בספר ''שבחי ירושלים'' מ-‏1785 נכתב שבעלמא נותר רק בית הכנסת החרב.

בשלהי המאה ה-‏18 חי בצפת יהודי בשם רבי שאול עלמאני, כלומר, מעלמא, ושמו נמצא על מספר תעודות מ-‏1767, יחד עם שמם של רבנים אחרים מצפת.

מתוך דיווח של מונטיפיורי שביקר בארץ ב-‏1839, מתברר שיהודי עלמא עברו להתגורר ביישובים יהודיים אחרים: 14 משפחות עברו לפקיעין, 9 עברו לשפרעם ו-‏19 גברים ונשים מעלמא עברו לחיפה, כפי שנרשם בפנקסי כנסת ישראל.

הכפר הערבי עלמא הוקם לא רחוק מהאתר הקדום של עלמא. תושבי הכפר היו פליטים ערבים שברחו מאלג'יר במאה ה-‏19 מפני הכיבוש הצרפתי וקיבלו רשות מהשולטן התורכי להתיישב במקום.


תקופת המנדט (1917 – 1948)

במפקד האוכלוסין של ממשלת המנדט נמסר שב-‏1931 חיו בכפר 712 תושבים ב- 148 בתים.


ישראל

ערביי עלמא התגוררו בכפר עד מבצע ''חירם'' בסוף אוקטובר 1948. לאחר הכיבוש הם גורשו מהמקום.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


מעניין אם גם ערביי אלג'יר נחשבים לפלסטינים....
סתם אחד (יום שני, 28/09/2009 שעה 23:15) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מילא אלה שמבוסניה,הם אירופאים..... אבל מצפון אפריקה?
ועוד לתת להם מדינה?
_new_ הוספת תגובה



לפי הערבים המכונים פלסטינים
סתם אחד (יום שני, 28/09/2009 שעה 23:33) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה היה מספר הערבים בעלמה:

239 אנשים ב-‏1596
250 במאה ה-‏19
632 ב-‏1922
712 ב-‏1931
950 ב-‏1945
1,102 ב-‏1948
וכיום בערך נכון ל-‏1998 כ-‏6,767 פליטים וצאצאים.

(מאתר: זוכרות)
_new_ הוספת תגובה



לפי הערבים המכונים פלסטינים
סתם אחד (יום חמישי, 01/10/2009 שעה 19:11)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מכירה את אתר ''זוכרות''אינני יודעת מנין הם לקחו את הנתונים עד המפקד הבריטי ה- 1 , אבל, מסמכים תורכיים מראים שפליטים אלג'ירים קיבלו רשות לבתיישב שם במאה ה- 19 .
זו הייתה משיניות רשמית תורכית:להזמים מתיישבים מוסלמים, לא רק ערבים להתנחל בארץ.
רק סביב אמצע המא ה- 19 החלה מדיניות רשמית לישב את הבדווים ביישובי קבע.
עלמה הייתה נטושה- חרבה כמו ישובים יהודיים אחרים.
הסיבות ידועות:
הפשיטות של הבדווים למטרות שוד והרג הבריחו מתייבים.
החל מהמאה ה- 16 עד שנות ה- 1930 נהגו שבטים בדווים בעיקר מהצפון לחדור לגליל לבזוז ולהרוג.
רבקה
_new_ הוספת תגובה



מילא הישובים שכבר כבשנו ונמצאים אצלנו בתוך המדינה
סתם אחד (יום שלישי, 29/09/2009 שעה 12:02) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לדעתי נכון יותר לעשות סיכומים דומים לישובים ביו''ש ובירושלים כדי להדגיש שגם שם ישבו יהודים מאז ולתמיד ושגויי העולם לא יוכלו להם (כמובן בעזרתם הצנועה של הפלסטינים הטיפשים שתמיד כשצריכים להיות חכמים הם שוב טיפשים).
_new_ הוספת תגובה



בירושלים היה רוב יהודי מ- 1840
סתם אחד (יום חמישי, 01/10/2009 שעה 18:57)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היהודים ולא המוסלמים היו העדה הגדולה ביותר ברציפות
_new_ הוספת תגובה



אז לאן ישובו הפלסטינים?
סתם אחד (יום שלישי, 29/09/2009 שעה 23:28) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עבאס: לפליטים יש הזכות לשוב לבתיהם
---------------------------------------

יו''ר הרש''פ, מחמוד עבאס, אמר בטקס לציון 60 שנה להקמת אונר''א, כי הפליטים מצפים שיימצא לבעייתם פיתרון צודק על בסיס החלטה 194, הקובעת מפורשות שיש להם זכות לשוב לבתיהם ולחיות בשלום עם שכניהם ולקבל פיצוי הוגן לפי עקרונות החוק הבין-לאומי.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש''פ), 25.9.09
_new_ הוספת תגובה



אז לאן ישובו הפלסטינים?
סתם אחד (יום רביעי, 30/09/2009 שעה 8:47)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הקמת אונרא היא בחטא . לא קביל שאנשים יחשבו פליטים 60 שנה אחרי צאתם ממגוריהם הקבועים . עוד פחות קביל שאדם יחשב פליט מיפו כאשר נולד בצידון . וכן הלאה . לפי אונרא גם נין של תושב יפו כזה שנולד בצידון ואביו נולד בצידון וסבו נולד בצידון , מוגדר פליט כאשר ברור לגמרי שזה שקר .
זה חטא נוסף על פשע של הגדרת תושב יפו הזוכה למעמד פליט אם גר שם שנתיים .
אמור מעתה לפי אונרא שפליט הוא אדם שגר שנתיים ביפו ושישים שנה בצידון , הוא בנו נכדו ונינו .

ח ח ח ח ח ח ח ח ח ח ח ח ח ח ח ח ח ח ח ח
_new_ הוספת תגובה



¥ הם בטח מתכוונים לפליטים שהם מייצרים בלבנון,סוריה וירדן עם תו
סתם אחד (יום רביעי, 30/09/2009 שעה 16:07)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ייצור © חתום ב-². יש להם יחידה ליצור פליטים ומי שקונה 2 מקבל את השלישי חינם.

¢²¹°
_new_ הוספת תגובה



ישובו הפלסטינים למדינת פלסטין
סתם אחד (יום רביעי, 30/09/2009 שעה 17:18)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

החלטה 194 גם קובעת שלפליטים נתונה הרשות לחזור לבתיהם רק אם ישראל ץהיה מוכנה לכך.

אםהפלסטינים רוצים מדינה עליהם לשקם את הפליטים במדינתם.

לזה קוראים פתרון של 2 מדינות לאום.
החזרת הפליטים לישראל זה חיסול מדינת היהודים.
די לצביעות
_new_ הוספת תגובה



הערבים דחו גם את החלטה 194
סתם אחד (יום חמישי, 01/10/2009 שעה 21:12)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כי הכרה בהחלטה זו משמעותה היתה הכרה בישראל ובכיבושיה מעבר לתוכנית החלוקה.

קבלת ההחלטה היה מחייב את הערבים למשא ומתן כדי להגיע להסכמה וליישב את כל המחלוקות עם היהודים בדרך של שלום.

קבלת ההחלטה היתה מחייבת את הערבים להגן על המקומות הקדושים גם של הייהודים, ומתן חופש גישה אליהם.

מאחר שהערבים דחו את ההחלטה כי לא הכירו בזכות קיומה של ישראל הרי שאין יותר תוקף לאותה החלטה מפאת הזמן הרב שחלף מאז והמציאות שהשתנתה. ההחלטה טובה רק ללימודי ההיסטוריה והאופי של הסרבנות הערבית אסלאמית.

בתוך כך ויתרו הערבים על זכות לשוב לבתיהם או בזכות לקבל פיצויים לפי עקרונות המשפט הבינלאומי. שכן אם היו רוצים להגיע להסדר מדיני אז אז בודאי שהיו זוכים חלקם לזכות לשוב או לחילופין לקבל פיצויים.

יוסף גורל-רע-לי
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי