פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מדינה חילונית לעם דתי
אברהם בן-עזרא (יום שלישי, 15/09/2009 שעה 7:00)


מדינה חילונית לעם דתי

ד''ר אינג' אברהם בן-עזרא



אף אם מפלגת התקשורת תשרוד, ובג''ץ ימשיך בהרכבים הרחוקים מהעם, הדמוגרפיה הפנימית (עם נתונים של גידול טבעי אצל החרדים והדתיים הגבוהים בכ- 20% מהגידול הטבעי של ערביי א''י והסביבה) - תיתן אותותיה ותעצב את העתיד, דבר שישפיע בהדרגה גם על חילוניותה של המדינה, עד לאיזון בינה לבין העם.

• • •

יש בעיה עם הגדרה של דתי וחילוני, ואולי רק מסיבה זו כל הסקרים הסטטיסטיים בעניין כמותי זה מתבססים על הצהרה עצמית של הנסקרים.

במצב זה, לא מעטים שהם דתיים-מסורתיים בכך שהם שומרי שבת ומקיימי מצוות לא מעטות מעבר לאלו החברתיות – יצהירו על עצמם כחילונים, וזאת בעקבות ההלכה הבלתי פסוקה שניטעה בעם על ידי קבוצות שמאל שונות, לפיה חילוני (או שמאלני) זה נאור.

גם על פי סקרים אלו, הנגועים בהטיה ברורה, הרוב הדתי בעם לא רק שהוא מתבהר, אלא הוא גם הולך ועולה.

הדמוגרפיה הפנימית מדברת בעד עצמה. בבג''ץ לראשונה בתולדות העם יש 3 שופטים דתיים, קציני צה''ל הדתיים בסימן עליה, בתי הספר הדתיים מתרבים בבדיקת חלקם היחסי, יישובים חילוניים פונים לכיוון אחר (לדוגמא – חריש), שכונות מקבלות גוון חדש (כדוגמת הדר הכרמל והדר עליון בחיפה), ורק המפד''ל בגלל הנחתה בלתי דמוקראטית של יו''ר מוצנח ובלתי מתאים – בניגוד לכל קריטריון ובחינה כמותית של שיעור הדתיים בעם – מתפרקת ומצטמצמת.

ואילו המדינה – כפי שנוסדה על ידי יוצאי מערב אירופה ששורשיהם ביהדות, אך צמיחתם נטשה את השורש – וכפי שמעוצבת על ידי בג''ץ ועל ידי מפלגת השמאל התקשורתית מזה עשרות שנים – חילונית.

מדינת ישראל חילונית לא רק בהשוואה למרחב בו היא מצויה, אלא גם בהשוואה לארה''ב ולאירופה. זה לא סוד כמוס כי בלונדון שומרים את קדושת יום א' הרבה יותר מאשר בתל אביב שומרים על קדושת השבת, ואין זו הדוגמא היחידה.

אכן, אף אם מפלגת התקשורת תשרוד, ובג''ץ ימשיך בהרכבים הרחוקים מהעם, הדמוגרפיה הפנימית (עם נתונים של גידול טבעי אצל החרדים והדתיים הגבוהים בכ- 20% מהגידול הטבעי של ערביי א''י והסביבה) - תיתן אותותיה ותעצב את העתיד, דבר שישפיע בהדרגה גם על חילוניותה של המדינה, עד לאיזון בינה לבין העם.

זה עתה סיימתי לקרוא את ספרו של חתן פרס נובל, הסופר ש''י עגנון תמול שלשום, ואת הספר דורות ראשונים מאת חיים הזז; אחד מוגדר כחילוני, והשני כדתי, אך ניכר מכתביהם כי שניהם עם אותם הערכים, אותן הערגות ומעבירים הלאה מסרים דומים.

הנטישה של השורשים הינה זמנית, והחזרה אליהם מצויה בתהליך. מדובר בתהליך חיובי, ערכי, אשר ימלא בחיי העם ערכים ותוכן, ויחזיר ויאדיר תלמוד תורה לעם בדרכם של גדולי ישראל.

זהו גם מסלול אבולוציוני, כי כדי לשרוד, לומדי תורה (כולם – כולם לומדי תורה, וכל לומדי התורה) יתגייסו לצה''ל ויתרמו לבניית הארץ. כל דרך אחרת דינה להתפרק, מטעמים של הישרדות.

אין חשש להתחרדות במובן השלילי הנראה לקבוצת חילונים צעקנית. הזרם שיגבר הוא אחר - יצרני, מחקרי – הנדסי - מדעי, חזק ברוחו ובנפשו, הישרדותי ודתי
.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  הבל הבלים  (עמיש)
  מדינת ישראל קימת בזכות החילוניות  (סתם אחד)
  המדינה היא החילונות  (סתם אחד)
  אם אתה כזה גאון בחישובי ילודה  (ע.צופיה) (4 תגובות בפתיל)
  מדינה לא יכולה להיות דתית  (סתם אחד)
  תיאודור הרצל ''חוזה מדינת היהודים'' .  (סתם אחד) (7 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי