פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
השר אלי ישי והפוחלץ העדתי
צבי גיל (שבת, 15/08/2009 שעה 19:00)


השר אלי ישי והפוחלץ העדתי

צבי גיל



אם נכונה ההנחה שפוליטיקאים קטנים עושים שטויות גדולות, השר אלי ישי, חיזק הנחה זאת, בבקשו חנינה מנשיא המדינה לשלמה בניזרי שהואשם ונדון על קבלת שוחד, ובטענת העוועים שהוא משקף את ''רחשי הציבור''.
בקשת החנינה של השר אלי ישי לחברו שלמה בניזרי עוררה כמובן תגובות אך אלה היו בעיקר מן ההיבט הלֶגליסטי, כלומר נושא השוויון בפני החוק או הפליה חוקית ''מתקנת''. הבקשה התמוהה, שהוגדרה אף כ''שערורייתית'', עסקה בעיקר בנורמות של חברה דמוקרטית, נורמות, שכנראה סגן ראש ממשלה ושר הפנים בממשלת ישראל או שלא מכיר בהן או שלא בקי בהן - שערורייה בפני עצמה. אולם לא עסקו מספיק לטעמי, בעצם הוצאת השדון העדתי מערמת ההיסטוריה שנגרסה מכבר ואשר אנשים צבועים וציניים כמו אלי ישי נוברים בה כדי למחזר אותה. הייתה קריקטורה מוצלחת של בידרמן ב''הארץ'' בצורת הוצאת השדון מן הג'יני. זה לא ג'יני . זה אי גרוטאות שממנו שלף מנהיג מפלגת ש''ס את השרץ הזה והכשיר אותו כדי שחברו, שלמה בניזרי, שר לשעבר, כמו אברהם הירשזון,ה''אשכנזי'' ובניגוד לו, יזכה לחנינה מן הנשיא לאחר שנידון לארבע שנות מאסר בגין קבלת שוחד.

מבחינתי, ובהקשר שאני מתייחס אליו, אילו השר אלי ישי היה מבקש חנינה כאקט של חסד אפילו אם מדובר בעמיתו למפלגה או בחברו, הייתי משאיר את הטיפול בנושא לאחרים. ככלל, ברשימותיי אני ממעט ''לגלות את אמריקה'', בכול הנוגע לענייני היום. אולם בנושא העדתי אני לא מחריש כי עסקתי בו בכמה וכמה מתוך רשימותיי באתר זה ובאחרים.

את דעתי והנתונים שהבאתי (אופטימיים) כללתי במסה שכתבתי באתר זה. הכותרת שנתתי לה הייתה: ''הנושא העדתי מת-ניסיונות להחיותו במערכת הבחירות ייכשלו''. ואכן הם כשלו. רק שתי מפלגות בנויות סביב המוצא העדתי- מפלגות דתיות. ש''ס - העדה ''הספרדית'' - רובה המכריע, ו''אגודת ישראל'' ו''דגל התורה'' - על טהרת ה''אשכנזים'', גם כן ברובן המכריע. ''ישראל ביתנו'' אף שבבסיסה היא קהילתית, יוצאי ברה''מ בעבר, הרי ככלל, היא אינה עדתית. משתי סיבות. אחת. בקרב עולי חבר העמים בעבר, יש גם יוצאי אשכנז וגם יוצא עדות המזרח מן הקווקזים. זאת, להבדיל מישראלים ממוצא ספרדי - כלומר מדרום אירופה, הבלקן ואף המגרב-יוצאי צפון אפריקה שמוצאם ספרדי. שתים. לאחר הבחירות האחרונות הצביעו בעבור מפלגה זאת רבים שלא מקרב חבר העמים.

עם זאת, הדגשתי, ואני חוזר על כך שוב. הבעיות קיימות, אך הן בעיות מבית יוצר אחר ויש להתייחס אליהן במסגרת התייחסות שונה. עם הסוגיות שעלינו להתמודד איתן בעידן החדש נמנות: יותר שוויונות חברתית, דגש חזק יותר והשקעות רבות יותר בחינוך לכל דרגיו, בעיות של אמהות חד הוריות במצוקה, ניצולי שואה בערוב ימיהם, נכים, זרים, פלורליזם דתי, הגדרת הדת מול המדינה, ענייני גיור של רבבות עולים מחבר העמים. שלא לדבר על בעיות אלימות בחברה, בבית, במערכת החינוך, ניצול נשים לשפחות מין, שוויון בין גברים ונשים, בין היתר בתחום השכר.

בעיה מרכזית אחת שמקוננת בתוכנו מאז קום המדינה ומשוועת לפתרון צודק היא היחס בין היהודים לערבים אזרחי המדינה. לפן קרדינאלי זה לא התייחסתי. זאת הן משום שהגבלתי את עצמי לנושא של ''מיזוג גלויות'', והן משום שסוגיה זאת, לא זו בלבד, שהיא נדונה בהרחבה בתקשורת העכשווית, אלא שכאן מדובר בעיקר במעשים שלא נעשו ובמחדלים שנעשו. על כך דומני אין חילוקי דעות. מחקרים יש למכביר, מעשים יש מעט מדי. אשר לעדות, הרי שמירת המסורת והמורשת של כול עדה היא בעלת חשיבות רבה ולא זו בלבד שהיא אינה גורעת מן ההתערות בחברה, אלא יש בה ערך מוסף של גאוות שורשים.

מכאן, שמוקד הנושא הוא מתן אפשרויות לאוכלוסיה ללא יוצא מן הכלל להתקדם, בראש וראשונה בהשכלה, בשוויון ובמתן סיכוי להתקדמות ותיקון עיוותים שונים. רבים מקרב ה''לא אשכנזים'' הגיעו ל''אוורסט'' בתחום הכלכלי- משקי (אם רוצים לראות זאת בכתובים תמצאו את המידע בכול המגזינים הכלכליים, ומדובר במולטי מיליונרים לא אשכנזים שעשו זאת בעמל כפיהם) בתחום החברתי, בתחום האקדמי, באמנויות, במוסיקה ובעצם בכול תחום ותחום, כולל בפוליטיקה. אלי ישי הגיע לדרגת סגן ראש ממשלה ושר הפנים. אבל יחי ההבדל בינו בתפקיד לבין אריה דרעי, הספרדי, באותו תפקיד בשעתו. מיהו כיום מנהיג רוחני שראשי כול המפלגות משחרים לפתחו? לא הרבי מגור, הרב יעקוב אריה אלטר, לא מנהיגה הרוחני של ''יהדות התורה'' הרב יוסף שלום אליישיב. האיש הוא הרב עובדיה יוסף. שכן, מלבד היותו המנהיג הרוחני של ש''ס, ספרדי בכול רמ''ח ושס''א, הוא הוגה הלכה משכמו ומעלה, פוסק ברוח ''בית הלל''. יש לו זיקה חזקה לחינוך ולחברה וחרף פרץ לשונו הבוטה כנגד החילונים ובייחוד השמאל- הוא איש שלום.

עמיר פרץ הגיע לראשות ההסתדרות להנהגת המפלגה שיותר מכול מפלגה אחרת הניחה את היסודות להקמת המדינה. אילו השכיל לנווט בכישרון האישי ולנצל הזדמנות פוליטית ניצול ראוי במעמד הולם, אפשר והיה מגיע לדרגת ראש ממשלה בתמיכת האשכנזים לא פחות מתמיכת הספרדים. זאת ועוד, הרי בשעתו רבים מן ''האשכנזים'' ראו באריה דרעי חומר מן הזן של מנהיג לאומי. יש שעדיין רואים בו כזה. והוא, כידוע, לא ''אשכנזי''.

ב''חדשות מחלקה ראשונה'' (NFC) התפרסמה בשעתו ידיעה שאריה דרעי חושב על ריצה לראשות העיר ירושלים. גם אם הידיעה הייתה אז בחזקת בלון ניסוי, היה בה לדעתי (ונתתי לכך ביטוי) בשורה, והיא שאריה דרעי החליט לצאת מ''מנזר השתקנים'' של הפוליטיקה. בין אם הוא שילם את כול המחיר על מעשיו ומחדליו ובין אם הוא שילם רק את רובו, מבחינה ציבורית, הוא מלא אחר גזר הדין שגזר עליו בית המשפט בלא שתיפסל שובו לזירה הציבורית מדינית. ואני אומר היום שמי ששילם בעונש כבד למדי על חטא, ראוי שיוסר אות קין ממצחו. זאת לא מכיוון שדרעי הוא ספרדי, אלא מכיוון שהוא אדם ובשר ודם ואדם שרשאי שיתנו לו סיכוי נוסף.

בהקשר זה כתבתי שהמנהיג הנוכחי של ש''ס, אלי ישי, הוא אדם סימפטי מאוד ואפשר גם שר סביר, אך מנהיג מפלגה- הוא לא, שלא לדבר על מדינאי. הוא אדם שמרטיב את האצבע ובודק מדי בוקר את כוון הרוח מימין. נוסף על כך הוא מדביק לעצמו מדליות כמו שחידוש הבנייה בירושלים ובחגורה מסביב הוא הישג של ש''ס. עורבא פרח. השר אלי ישי , כתבתי, מוציא כמעט מדי יום שפנים מן השרוול. כמו תוכניתו על בניית 800 דירות באבו דיס, כמספר הנרצחים ב''מרכז הרב'' כפול עשר. אלה להטוטים שאיש, דומני, כבר לא שם לב אליהם, למעט התקשורת אשר רודפת אחרי מצעדי האיוולת, כמו ילדים אחרי תהלוכה. 800 בתים לא ייבנו באבו דיס, אז מה יצא לשר אלי ישי? כותרות וראיונות בתקשורת, חיים היום וימותו מחר. מה יוצא לתקשורת? זאת כבר שאלה אחרת, שלא שייכת לכאן.

והוא ממשיך במעשי האיוולת של אדם שהוא פופוליסט, אשר ספק רב אם כולם במפלגתו שלו, רואים בו מנהיג ראוי. את הבקשה למחילה מן הנשיא לבניזרי יש לראות באור זה, אם אפשר לקרוא לזה ''אור''. ועוד משהו מעניין. בשעתו כאשר ישי אמור היה לרשת את אריה דרעי כראש ש''ס, לא שמענו על בקשת חנינה למען המנהיג המודח. עכשיו כאשר יש חילוקי דעות לגבי המועד להסרת הקלון מאת אריה דרעי, לא שמענו הד מלשכתו של ישי, אשר חושש לאבד את הכתר. אולי גם בחוגיו של ישי יש דרגות, יש עדתיות אופורטוניסטית. אם אין, אפשר והוא ימציא אותם. יש בו מאגרי הבל.

ואשר לענייני עדות, אם תשאלו את הדור השלישי מה המוצא שלהם, רבים יתקשו להשיב על השאלה. נכדתי דרור, שלא מכבר השתחררה מצה''ל, לאחר שהתנדבה ליחידה מעורבת ושרתה 3 שנים, אומרת שהיא חצי פולניה וחצי ספרדייה. לא מדויק. היא רבע פולניה, רבע הונגריה, רבע ממוצא פרסי (מזרחי) ורבע ממוצא ספרדי (לדינו). עד כדי כך כור ההיתוך העדתי הטמין בתוכו את דורות ההמשך. ישי רוצה להחזיר לאורווה, את נכדו של הסוס שברח משם מזמן ודוהר באָחו ולהרכיב עליו את שלמה בניזרי.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  בניזרי ירה לעצמו ברגל בעזרת האקדח ישי  (סתם אחד)
  יוחזר הרב אריה דרעי למשרד הפנים.   (סתם אחד)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי