פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
טורקיז קטן / טור אישי
יובל רבינוביץ (יום חמישי, 11/07/2002 שעה 1:42)


טורקיז קטן


ד''ר יובל רבינוביץ


קשה לכתוב ביקורת על משהו טוב. קל לי מאד להסביר מדוע תוכנית הראיונות של דן שילון נהגה לעצבן אותי. הרבה יותר קשה לי לומר מדוע תוכניתו של מייקל פרקינסון ב-BBC היא אופרה אחרת לגמרי, למרות שיש מרכיבים דומים רבים בשתי התוכניות.

פרקינסון יודע לתת למרואיינים שלו להתבטא. הוא מושך אותם להיות ידידותיים, פיקחים ומוכשרים מבלי שהמאמץ ניכר עליו. הוא הצליח להעניק את המכובדות לבדיחות הנמוכות של הבמאי בן אלטון, ולהחמיא לחוקרת הקופים שארלוט אולנברוק שהדגימה את שפת השימפנזים. בשני המקרים קל למעוד ולהיסחף לחלק הקירקסי הבולט, אבל הוא מצליח להחזיר את השיחה למתווה המקורי.

ויש לאנשים האלה על מה לדבר. בן אלטון מביים מחזמר המבוסס על שירי להקת קווין (Queen). זהו מחזמר העוסק בעולם עתידני ורע שמוסיקת הרוק (האסורה בו) היא הפתח לגאולה שלו. כשהוא לא מתדרדר לבדיחות על הפרשותיהם של כלבים יכול אלטון להסביר מה רע בעולם שלנו שבו מתחוללת האחדה לא רצויה של מוסיקת הפופ ומדוע להקת הביטלס לא היתה מצליחה כיום. הוא יודע להסביר את המגמות האלה במונחים כלכליים וחברתיים, ופרקינסון מפתה אותו לומר גם משהו רגשני על להקת קווין. שניים מלהקת קווין, בריאן מיי ורוג'ר טיילור, הופיעו יחד עם כמה עשרות זמרים המופיעים במחזמר ומה שהם עשו על הבימה הקטנה ההיא בהחלט משאיר טעם של עוד ללונדונים בני המזל.

מייד לאחר מכן הופיע הזמר הסכריני בארי מאנילו. העובדה שלאחר הופעה מהממת של שירי להקת קווין ודיון מלומד על מוסיקת רוק ומשמעותה ניתן גם להקשיב לראיון עם מאנילו, מבלי להרגיש נפילת איכות, היא הישג של פרקינסון. הוא בחר להתמקד בתחושות הזמר המקבל תגובות קהל אוהדות מאד לנוכח ביקורת עויינת. בקיצור, גם מאנילו הצליח להיראות שנון ולעבור בצורה מכובדת את השעה הזו מבלי שמוסיקת הפופ שלו תעמוד בצל.

פרקינסון אינו מחניף למרואייניו. הוא חושף בהם את הצד הטוב ביותר ומנצל אותו עד תום. תאווה לעיניים. דברים טובים בעולמנו הם שקופים ולא מורגשים. הם דואגים ששאר העולם יהיה טוב יותר מבלי להתבלט בעצמם. מייקל פרקינסון הוא אחד מל''ו הצדיקים המאפשרים זאת.

(פרקינסון, מוצ''ש 01:30. שידורים חוזרים: יום ב' 23:30, יום ו' 21:00,
BBC prime, ערוץ 16 למנויי לוויין yes, תרגום לעברית).



אחת מהרעות החולות של הרפואה המודרנית היא הזיווג הבלתי קדוש בין משפט לרפואה. היות שאנשים מצליחים להשיג סכומי כסף נכבדים ממוסדות רפואיים בתביעות ובאיומי תביעות, נוצרה תעשיה משגשגת של עורכי דין הפונים לרופאים, לחולים, לנפגעי תאונות ולמשפחות נפטרים, בתקווה לחלץ מהמערכת סכומי כסף נאים וליהנות מהעמלה. הדבר מייקר את השירות הרפואי, משום שאפשר להעריך מראש את עלותן של התביעות העתידיות. יוצא שהחולים שאינם תובעים למשפט מממנים את סכומי הפיצויים לחולים שתובעים.

המערכת מתגוננת. עורכי הדין של בתי החולים הם הטובים ביותר שניתן לקנות בכסף. מדי פעם זה משתלם, כמו במקרה המדהים הבא:

אדם אושפז לצורך כריתת כליה חולה. בטעות נכרתה כלייתו הבריאה. לאחר חמישה שבועות הוא נפטר. הרופאים נתבעו על הריגה ברשלנות וזוכו! סיבת הזיכוי: הפתולוג אינו בטוח שכריתת הכליה האיצה את מותו של החולה באופן משמעותי...

אז נכון שהמידע שאני מביא אינו כל התמונה, מן הסתם. הרי מדובר בהליך פלילי שממנו זוכו, ויתכן שיש הליך אזרחי נילווה, ואינני יודע את כל הפרטים על מצב החולה לפני שנפטר, אך לומר שגרימת אי ספיקה כלייתית סופנית לחולה אינה מאיצה את מותו היא היתממות. אפשר היה, באותה מידה, לחסוך את דמי הפיצויים אם מישהו היה גם יורה למוות בחולה.

אין 'קשר שתיקה' בין רופאים. אין שום לחץ על רופא להסתיר את האמת כדי להגן על רופאים אחרים. אינני מכיר את המצב באנגליה, אך קשה לי להאמין ששם יש קשר שתיקה.

כמו שאמר פעם אפרים קישון: צריך ללכת לעורך-דין טוב. ואני מוסיף ששופט בור הוא תוספת הכרחית.



בשקט, בשקט, הגיע המארח שלנו, BlaBla, להודעה המיליון שלהם בפורומים. הדבר היה לפני כשבועיים וחצי, אך רק אתמול שמתי לב לכך. סחתיין.




קישורים:
ההודעה המיליון

חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  קורטיזון  (בועז אביאני)
  רבינוביץ - רפואה ומשפט וחבות המוצר בארה''ב  (ראובן גרפיט)
  פרקינסון  (מיץ פטל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי