פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
קסמים לסכלים
אברהם בן-עזרא (יום שני, 06/07/2009 שעה 8:00)


קסמים לסכלים

ד''ר אינג' אברהם בן-עזרא



המובאות דלמטה מלמדות על התרחקות מן הנס, הימנעות מאמונות טפלות, היבדלות מהמיסטיקה.
לא במקרה דווקא היהודי משולם שהיה סמל לאמונה היהודית – ביטל במחי חץ הקולע למטרה, את העבודה הזרה של הגויים בלכתם אחר ''ציפור פלא'' בעלת תכונות מיסטיות המכתיבה להם את דרכם.

• • •

בפירושו לפרשת בלק, מבאר רש''י ומלגלג על הנביא ועושה הניסים בלק, אשר איים על אתונו הסוררת ואמר לה (במדבר כ''ב, פסוק כ''ט):
... לוּ יֶשׁ-חֶרֶב בְּיָדִי, כִּי עַתָּה הֲרַגְתִּיךְ.
ורש''י אומר:
... גנות גדולה היה לו דבר זה בעיני השרים, זה הולך להרוג אומה שלמה בפיו, ולאתון זו צריך כלי זיין.
כמו שתגיד היום ל''טלפאת'':
מה לך כי תתעסק בכיפוף כפיות ועצירת שעונים, אם אמת בפיך, לך ובחר כרטיסי לוטו.
במופע ה''טלפאתיה'' של האמן ניב הדר, בו נכחתי, הוא שיכנע כמה סכלים בקהל (הרוב, כמובן) כי יש לו כוחות נסתרים והוא לא רק ''כופף'' כפיות, אלא גם ''קרא מחשבות''. לא לפני ששמע הודאות ביכולותיו העל חושיים, גילה את סודותיו והסביר פרט לפרט את פעלוליו, המושתתים כולם על מדע, היגיון, זריזות ידיים ואחיזת עיניים.

הדברים מתקשרים עם קטע המובא במאמרו של א' ש' הרשברג באתר ''דעת'' בשם ''תנועת ההתגיירות הגדולה בתקופת הבית השני'' ולהלן ציטוט בענייננו:
... אריסטו צייר גם את ההסתפקות הגדולה והמפליאה של היהודי הזה באכילה ובשתייה. הטיפוס של היהודי ההלני הזה המקבל מעט והמשפיע הרבה הוא סמל דמות היהודים ההלנים בכלל. וכן סיפר (שם, שם) היקטיאוס מאבדרה, בן דורו של אלכסנדר מוקדון, בדבר יהודי אחד ושמו משולם שנמצא בחברת הרוכבים היהודים שהורו את הדרך למקדונים והוא איש גיבור חיל עולה על כל ההלנים והברברים במלאכת הירייה בקשת; כאשר עמדה החבורה מלכת, בפחדה מדברי הרואה שנבא לה רעה על פי סימני מעוף ציפור אחת, משך משולם בקשתו ויהרוג את הציפור וילעג לרואה באמרו: אם היתה רוח נבואה בציפור הזאת, למה זה לא ידעה את אשר יקרה מחציו של משולם היהודי? היהודי ההלני השתמש אפוא בכל מקרה ומקרה לקעקע את ביצת האליליות ולהשריש במקומה את יסודי דת היהדות. גם שאול הטרסי, שליח הדת הנוצרית, מעיד, כי בלב כל יהודי חיה הכרה עצמית של מורה דרך החיים.
מה נובע מכל הציטוטים לעיל?

מה, באמת, הוא המשותף לרש''י שלגלג על ''ראיית הנולד'' של בלק וערער על תכונותיו המאגיות, לקוסם ניב הדר (שהוא, אגב, חובש כיפה), וליהודי משולם שקלקל למאמינים בתכונותיה המאגיות של הציפור את השורה?

ההתרחקות מן הנס, ההימנעות מאמונות טפלות, ההיבדלות מהמיסטיקה. לא במקרה דווקא היהודי משולם שהיה סמל לאמונה היהודית – ביטל במחי חץ הקולע למטרה את העבודה הזרה של הגויים בלכתם אחר ''ציפור פלא'' בעלת תכונות מיסטיות המכתיבה להם את דרכם.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  מאמרו של א''ש הרשברג  (אריק פורסטר) (2 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי