פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
אירועי חודש מרץ - IDES OF MARCH
צבי גיל (שבת, 21/03/2009 שעה 12:00)


אירועי חודש מרץ - IDES OF MARCH

צבי גיל



מסיפורי יום אביב

מה שאצל רבים מאיתנו נחשבות לאמונות תפלות, אצל אחרים אלה אמונות, והם אף מביאים ראיות היסטוריות, וגם עכשוויות. אירוע מסוים, יכול להיחשב מקרי או חיזוק לאמונה.
בעולם המודרני, כמו בעולם הקדום, יש דעות קדומות, אולי לא במספר רב כמו פעם, אבל יש. לא רק בחברות שבטיות, אלא גם במערב. יש אנשים שכאשר רואים מרחוק חתול שחור פונים הצידה כדי שהחתול השחור לא יעבור על פניהם. מכאן הביטוי ''עבר חתול שחור'' כלומר גורם לחיכוך, לטינה לשנאה ועוד. באמריקה ברוב הבתים רבי הקומות, לרבות גורדי שחקים, אין קומה 13. יש קומות 12 ו-‏14. יהודים דתיים מפחדים מכלבים והורים מלמדים את ילדיהם שכאשר הם רואים כלב אומרים ''לא יחרץ כלב לשונו''. המקור לכך הוא הפסוק: וּלְכֹל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, לֹא יֶחֱרַץ-כֶּלֶב לְשֹׁנוֹ, לְמֵאִישׁ, וְעַד-בְּהֵמָה--לְמַעַן, תֵּדְעוּן, אֲשֶׁר יַפְלֶה יְהוָה, בֵּין מִצְרַיִם וּבֵין יִשְׂרָאֵל (שמות י''א, ז'). בעידן הרומי ימי חודש מרץ היו בבחינת ''הרי גורל'', לחיוב ולשלילה. יוליוס קיסר הוזהר מפני ימי מרץ – ides of march, בעצם ''דפי יומן''- לפני הירצחו. לפי האמונה הרומית רק אחד מתריסר ides מתרחשים כול חודש בשנה, במקרה זה ה-‏15 לחודש. לתכלית שלי נסתפק באלה, שכן, בנושא הזה יש הררי סיפורים, מחקרים, מאמרים, ספרים וכיו''ב.

עכשיו אנו מגיעים ליום שישי, ה- 13 במרץ. בנומֶרולוגיה מספר 12 נחשב מספר של שלֵמות. זה משתקף בשנים עשר חדשי השנה, שנים עשר המזלות (בגלגל), שתים עשרה שעות בשעון, שנים עשר שבטי ישראל, שנים עשר השליחים של ישו, שנים עשר האלים של האולימפוס ועוד. המספר שלאחריו, 13, נחשב לחריג ומכאן שהוא אינו מביא מזל. אצלנו, למשל, יום ג' הוא יום מזל, שכן בסיפור הבריאה נאמר עליו פעמיים ''כי טוב''. אשר לימי ו', אלה נחשבו לחסרי מזל מאז המאה ה-‏14 ואלה מוצאים ביטוי
ב ''סיפורי קנטרברי'' של ג'פרי צ'וסר ואחרים במהלך השנים. בהתאם לאמונה זאת אין להתחיל בשום מיזם ביום זה. ''יום השישי השחור'' קשור בנפילה הגדולה בבורסה, ובעוד אירועים חמורים כאלה והנוצרים מזכירים שישו נצלב ביום ו'. יש אומרים (''ויקיפדיה'') ששורש האמונה הזאת הוא במיתולוגיה הנורדית, שכן יום ששי Friday הוא שמה של frigga, האַלָה המתהוללת של אהבה ופוריות, וכאשר השבטים הנורדים והגרמניים אימצו את הדת הנוצרית הם גרשו את האלה להָרים והכריזו עליה כעל מכשפה.


13 במרץ ע''פ ויקיפדיה

13 במרץ אירועים היסטוריים ביום זה:

- 1781ויליאם הרשל מגלה את כוכב הלכת אורנוס (כוכב הלכת ה-‏7 ע''ש אל יווני, צ. ג.).
1881 - מהפכנים מתנקשים בחיי הצאר אלכסנדר השני קיסר רוסיה.
1884 - כוחות המהדי מתחילים לצור על חרטום (תבוסה של הבריטים בסודאן).
1898 - מתכנס הכנס הראשון של מפלגת הפועלים הסוציאל-דמוקרטית הרוסית, לימים מפלגה הקומוניסטית של ברית המועצות.
1900 - מלחמת הבורים השנייה: הבריטים כובשים את בלומפונטיין.
1920 - הפוטש של קאפ בגרמניה (ניסיון הפיכת נפל ימנית בראשות וולפגאנג קאפ נגד ממשלת ויימאר, צ. ג.).
1921 - מונגוליה מכריזה על עצמאותה, לאחר שכוחותיה מצליחים להדוף את הסינים מאולן בטור.
1925 - מדינת טנסי אוסרת על לימוד תורת האבולוציה בבתי הספר, חוק שהוביל למשפט הקופים.
1938 - האנשלוס - סיפוחה הרשמי של אוסטריה לרייך השלישי.
1943 - הנאצים מחסלים את גטו קרקוב . אחרוני יושביו מועברים לפלאשוב.
1948 - מלחמת העצמאות: ההגנה משתמשת לראשונה בדווידקה, בהתקפה על שכונת אבו כביר ביפו.
1950 - הכנסת מעבירה את ישיבותיה לבית פרומין, שישמש אותה במשך 16 השנים הבאות.
1954 - מוקם הק.ג.ב .(השרות החשאי הנודע לשמצה של ברית המועצות, צ. ג.).
1964 - קיטי ג'ינוביס נרצחת בפני מספר עדים אשר לא באים לעזרתה. בעקבות האירוע והזעזוע שהוליד התגבר המחקר במושג פיזור אחריות.
1992 - רעידת אדמה בעוצמה של 6.8 בסולם ריכטר גורמת לכ-‏540 הרוגים בטורקיה.
1997 - שבע תלמידות מבית שמש נרצחו בנהריים בידי חייל ירדני.

למאמינים באמונות תפלות לא יכולה להיות אסמכתא טובה מזאת, כאשר הבשורות הרעות באותו יום הם במספר מכריע.


יום ששי- ה- ides שלי

שליחות בחו''ל מזמנת אפיזודות מדיניות ואנושיות. מלבד לידת בתנו איילה, השתתפנו גם בלידה המרגשת ומעט קומית של הזמרת-שחקנית רבקה רז, כוכבת מחזות זמר. זה היה ביום שישי, ערב פסח וערב פסחא, כאשר מנהטן הייתה פקוקה בכלי רכב, פגוש אל פגוש. שיחק לי המזל ובלילה הקודם מצאתי מקום חניה באזור מגורינו, ב''מגדלי לינקון''. שמח בחלקי ובטוח שבעוד אנו מספרים ביציאת מצרים, לא יבוא אורח בלתי צפוי או השוער, וידרוש שאזיז את המכונית. הכול ניתן לחיזוי ולתכנון מלבד צירי לידה בכלל, ושל רבקה רז בפרט, שהתארחה בביתנו בלילה ועם בוקר פצחה באנחות שהרקיעו לאוקטאבות גבוהות כאילו הייתה על הבמה. יהודית גערה בי ושאלה מדוע אני מחכה. מדוע? ציפיתי לנס, אך לבסוף הוצאתי את המכונית מן העריסה הבטוחה שלה. רבקה ואני לבושים כיאות ואילו יהודית בחלוק בית, מיהרנו לבית החולים. מרגע צאתנו מן המתחם, המכונית נסעה במהירות צב, כאשר זעקותיה של רבקה רז מעוררות תשומת לב העוברים ושבים. יהודית בעלת התושייה יצאה מהמכונית התקועה כאשר כנפות החלוק מעופפות ורצה לעבר ניידת משטרה בצומת. היא הסבירה לשוטר את המצב, והוא הזעיק ניידת שהגיעה אלינו בצפירות שהתחרו בזעקות הכאב של היולדת. בליווי שתי מכוניות סיור של המשטרה מלפנים ומאחור, נסענו נגד כיוון התנועה אל בית החולים ''הר סיני''. עשר דקות אחרי כן נולד בן בשעה טובה וניו יורק הוכיחה שבמצבי לחץ, גם של הרחם, היא יודעת להיות אנושית, במיוחד השוטרים. אגב, מהשמים גמלו לי על המצווה, ובשובנו הביתה חיכה לנו אותו מקום חניה מובחר, שהשוער הגן עליו בחירוף נפש. השוטרים והשוער קיבלו במתנה תקליטים של רבקה רז חתומים על ידי הזמרת. באותו ערב, כולנו מסובים עם ידידים לסדר פסח, סיפרנו ביציאת מצרים וגם ביציאת הבן הבכור של רבקה רז, צחי רז, מוזיקאי ומוסיקולוג שחי ומצליח בניו יורק.
מתוך הפרק ''סיפורים אנושיים'', מוביולה- מסע בזמן ובמרחב, 2007

גם בארץ

ביום ששי שעבר, אני נוהג מירושלים בכוון לשפלה וסמוך לשער הגיא סיירת של משטרת התנועה נוסעת לפני בנתיב השמאלי במהירות של כ-‏80 ק''מ לשעה. היא נוסעת ולא פונה לנתיב הימני כדי לאפשר נסיעה מהירה יותר למכוניות בנתיב השמאלי. לא ברור לי אם השניים, שוטרת ושוטר שיושבים בניידת, עוסקים באיזה ''סדרת חינוך'', לנהיגה נכונה. בשלב מסוים כאשר נפתח מרחב נסיעה בנתיב הימני עברתי אליו ולאחר זמן מה חלפתי על פני הניידת והמשכתי שמאלה בנתיב השוטף.לא עברו אלא שניות בלבד והמכונית חזרה לפָני בנתיב השמאלי, ושוב בקצב של מארש לוויה בניו אורלינס. משחק מכוניות, לקוח מסרטים, אלא בנסיעה איטית. אני, אגב, נהגתי במהירות מותרת. בשלב מסוים ביציאה משער הגיא, מכונית המשטרה פונה לאמצע הכביש- כלומר לקו איסור החצייה, ובכך חוסמת גם אותי וגם את התנועה כולה. מה יכולתי לחשוב. קלקול בהגה בניידת, שוטר בלתי מנוסה ואולי אולי, הנהג בגילופין. השוטרים הטו את רכבם שמאלה, אפשרו לי מעבר צר ואותתו לי לעצור. כמובן שעצרתי.

מן הרכב המשטרתי יצא שוטר, קצת מבוגר, ובנימוס ביקש ממני את רישיון הרכב ורישיון הנהיגה. הוא הביא את המסמכים לשוטרת שישבה במכונית. השניים באו אלי, והשוטר המבוגר הציג עצמו, כמתנדב, ואמר לי. דרך שגרה אנו בודקים מכוניות, קראנו לך לעצור, ולא נענית. כנראה שמעת רדיו, אמרנו לעצמנו: יושב איש ברכב, אדם מבוגר (אני) נראה בסדר גמור, מדוע הוא לא מגיב, ולו לתמרוני הנהיגה שלנו. הודיתי שאכן שמעתי רדיו, ליתר דיוק מוסיקת פופ ברשת 88 כפי שצריך, לא בלחש אלא בפורטיסימו, ואני מתוודה שלא נהגתי, תרתי משמע, כשורה. והשוטר: נו באמת צבי גיל, רדיו טלוויזיה, מן הראוי שישים לב לדברים כאלה. אמרתי: דברי אלוהים חיים, מודה ועוזב ירוחם. מרים ידיים, צודקים. ואז פתחה השוטרת את פיה ואמרה, אימא שלי עבדה בקול ציון לגולה, ואני אישרתי שאני יודע מי היא. עוד כמה מילות מטיפות, עוד כמה ווידויים. לפני שנפרדנו בשבת שלום, אמרתי לשוטרים החביבים: בעצם הייתי צריך לחשוב על זה. יום שישי, 13 במרס. השוטרת לשוטר: אמרתי לך. מן הסתם היינו עוד מדברים, אני ושני השוטרים המלבבים, אלמלא אמרתי להם שאני פוגש את בתי, שיש לה יום הולדת היום, וקבענו לשעה מסוימת ואני כבר מאחר.

הלקחים: יש, ואולי הם רבים, שוטרים נחמדים ומנומסים. אני משוכנע שהם היו כאלה גם אילו רשמו לי דו''ח על נסיעה מהירה (והיו דברים מעולם) ולא נסעתי, כאמור, מעבר למותר. אם ניידת משטרה מתמרנת לפניך, סגור או תנמיך את הרדיו. אם אתה קצת כבד שמיעה, כמוני, תקע לך באוזן את המכשיר. למצער כאשר אתה עובר אותה, סמן להם מה הם רוצים. שלא לדבר על השוטרים שיכלו, בהחלט, להניע ידיים בשפת חרשים ולאותת לי לעצור בצד. אפשר, והם לא עשו זאת אם השוליים היו צרים, או כדי שלא לעצור את התנועה. ולבסוף. תיסעו גם תיסעו בימי ו', ה-‏13 במרץ, לכול מקום, ורק אל תתנו עילה למישהו לשבש לכם את לוח הזמנים ב-‏13 במרץ בימי ששי. יום השישי ה-‏13 לחודש הקרוב יהיה רק בנובמבר 2009.

והערה בשולי הרשימה האפיזודית הזאת. בשובי לירושלים ביום א', התנועה בקטע שלפני צומת גינות סחרוב הייתה איטית מאוד. רוב הנהגים כיבדו את הפס הצהוב בנתיב השמאלי, שמיועד לרכב הציבורי. אך היו כאלה, ולא מעטים, שנסעו בו. ישראלים גם כן. כאן לא היו ניידות, או שוטרים על אופנוע כדי לעצור את מפירי החוק. אבל זה היה לא ב-‏13 במרץ, אלא ב-‏15 לחודש. לא טוב ברומא העתיקה, אבל טוב בישראל של היום למפרי חוקי תנועה כשניידות של המשטרה לא נמצאות במקום. ועוד סיומת. בצאתי מן הרחוב שבו אני גר בירושלים, חנתה בפינה – חצייה על המדרכה וחצייה על הכביש- מכונית משטרה שאיש לא ישב בה. היא חסמה את שדה הראייה ברכב שלי. אבל זאת הייתה מכונית משטרה והתאריך היה 16 במרץ.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  צבי גיל, ברכות על שזנחתה את הפוליטיקה  (סתם אחד) (2 תגובות בפתיל)
  קיטי ג'נוביסי  (אריק פורסטר)
  15 במרץ  (סתם אחד) (2 תגובות בפתיל)
  אידו של מרס  (עמיש)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי