פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
לא הקפיטליזם קרס אלא הקפיטליסטים
עגל הזהב / דוד סיון (שבת, 10/01/2009 שעה 12:00)


לא הקפיטליזם קרס אלא הקפיטליסטים

ד''ר דוד סיון



זה מה שקרה בארה''ב: לא השיטה הקפיטליסטית קרסה, אלא ההתעלמות מכללים אלמנטריים, הן של ניהול מערכות פיננסיות והן של הרגולציה, יחד עם עצימת עין מול עבריינות כלכלית ומדיניות בלתי חכמה, לעתים מופקרת, בתחום התקציבי ומאזן התשלומים. כל אלה גרמו להפקרות בכלכלת ארה''ב, וכתוצאה מכך גם בכלכלה העולמית.
''טועה'' שובל בטענותיו שמוצגות כמסקנות מכמה טעמים. ראשית בניגוד למה שהוא טוען הקפיטליזם, כמו הסוציאליזם, הוא אידיאולוגיה איך צריך לארגן את החברה האנושית. בשני המקרים האידיאולוגיה מתמקדת באירגון הכלכלה. הקפיטליזם מעמיד במרכזו את הפרט, האדם, את הבעלות הפרטית ואת היוזמה הפרטית. הסוציאליזם לעומת זאת מעמיד במרכזו את החברה כולה, את הבעלות הציבורית והיוזמה הציבורית. שנית, בניגוד למה שטוען שובל, שתי האידיאולוגיות האלה מבוססות על ניתוח אופיו של האדם. טעות נוספת של שובל היא האמירה כי הרעיון הקיבוצי נכשל...... לבסוף, שוב בניגוד לטענותיו של שובל, שתי האידיאולוגיות מהוות מצע פוליטי – הן מציעות שיטה פוליטית.

השיטה הקפיטליסטית, המתוארת על ידי נאמני איין ראנד המובהקת כבר מזמן לא קיימת בעולם הרחב. זה אחד הנושאים המודגשים בספרו של הפרופסור מילטון פרידמן ז''ל, החופש לבחור (פרק 4, ''מן העריסה עד לקבר''). גם השיטה הסוציאליסטית לא קיימת בעצם בשום מקום. למרות הנאמר הרי ידוע שקיימים בעולם הרחב חסידים נאמנים של האידיאולוגיות הללו ששואפים ליישמן.

חשוב להדגיש ש''הטעויות'' של שובל נובעות מהעובדה שאידיאולוגיה לא קורסת. מה שקורס, אם בכלל, זה היישום של האידיאולוגיה על ידי בני האדם ובגללם. כאשר יש מתנגדים הנציגים הפוליטיים משפצים ומתקנים את המודל המושלם ולפעמים עוד לפני כל יישום. כדוגמה נזכיר את העובדה שחג הפועלים, האחד במאי, נולד כתוצאה ממאבקים לשינוי כללי הכלכלה החופשית-קפיטליסטית בארה''ב. אבל גם אם אין מתנגדים, יישום האידיאולוגיה תלוי בהבנת המיישמים את הפרטים ובמציאות הקיימת בראשית הדרך.

בפרק 4, מתאר מילטון פרידמן באופן יותר רחב את התהליך שתיקן את השיטה הקפיטליסטית במהלך המאה ה-‏19 וראשית המאה ה-‏20. למרות ההכרה ביתרונות היוזמה החופשית במדינות כמו בריטניה, ארה''ב, גרמניה ואחרות הלכה והתעצמה מדיניות הרווחה, הלכה והתפתחה מעורבות הממשל בכלכלה. התהליכים הללו התחזקו בעקבות המשבר הכלכלי הגדול שהחל בשנת 1929. הקפיטליזם שופץ ופינה מקום לעקרונות מדינת הרווחה – נוצר פער בין הביצוע של הקפיטליזם ו''האמת'' האידיאולוגית.

תהליך דומה עבר על הרעיון הסוציאליסטי וגם הסביבה הסוציאליסטית מציגה פערים בין הביצוע ו''האמת''. יחד עם זאת מתברר שאפשר לנהל אורח חיים כלכלי יעיל ומוצלח, בלי השאיפה להישג פרטי ולשיפור מצבו הכלכלי הפרטי (נצחון הבנימינאים).



אז מר זלמן שובל צודק שלא השיטה הקפיטליסטית קרסה אבל נימוקיו שגויים. ראשית בגלל שהיא למעשה לא קיימת ושנית משום שהשיטה הקיימת, מדינת הרווחה, לא קרסה. הסיבות למשבר אותן מזכיר שובל הן מהתחום של התנהלות בני האדם, הן בתחומי היוזמה הפרטית הקלאסית והן בתחומי המדיניות הציבורית בארה''ב. התעלמות מכללים ועצימת עין ומדיניות ''לא נכונה'' בנושאי פיקוח, הם מעשי בני אדם, אין להם דבר עם מהותה של האידיאולוגיה הקפיטליסטית. יחד עם זאת ראוי לזכור שפיקוח לא ראוי או כן ראוי איננו חלק מהקפיטליזם ולכן טועה שובל בכך שהוא קושר בין השנים.

המשבר הכלכלי בארה''ב התרחש-מתרחש בעיצומם של מספר תהליכים שהשפיעו על התנהלות האנשים הפועלים במשק. תהליך אחד הוא זה שלאורך שנים החליש את המעורבות של המדינה בכלכלה וצמצם את הפיקוח במספר תחומים. היה בכך נסיון לצמצם את הפער בין הביצוע ל''אמת'' הקפיטליסטית שנוצר בעקבות המשבר הגדול של שנת 1929. בעקבות החידושים של מהפכת המידע והמחשוב התפתח תהליך מהיר של שיפורים וחידושים טכנולוגיים בשווקים הפיננסיים. בתהליך הזה נוצרו מוצרים פיננסיים חדשים ולכן אפשר התייעלות משמעותית של תעשיית הפיננסים ותרם בכך ליכולת של המערכת הפיננסית לספוג זעזועים. השיפור ביעילות תעשיית הפיננסים תרם את חלקו לצמיחה הכלכלית (Kohn).

התפתחות מהירה במערכת הפיננסית כאשר הפיקוח מצטמצם מעלה את הסיכון שמשהו ישתבש. אכן ממה שידוע היום החיבור בין שני התהליכים היה הגורמים העיקריים למשבר הנוכחי. לא הקפיטליזם אלא הקפיטליסטים ביחד עם קובעי המדיניות הכלכלית של מדינת הרווחה הם שיצרו את המשבר.



המאמר של זלמן שובל טועה גם כאשר הוא מציין שסוציאל-דמוקרטיה היא גירסה ממותנת של כלכלת שוק קפיטליסטית. אבל אנחנו יודעים שסוציאל-דמוקרטיה היא גירסה יותר קרובה לסוציאליזם של מדינת הרווחה. שתי הגירסאות הללו מכירות בתועלת של כלכלת השוק אבל מדגישות את הצורך במעורבות המדינה וזה הרי מנוגד לאידיאל הקפיטליסטי.

לקראת סוף המאמר מתברר שבעצם הליכודניק שובל עוסק בתעמולה לטובת הליכודניק בנימין נתניהו. הטעות הגדולה ביותר כמובן היא הטענה שהמדיניות של נתניהו הובילה לצמיחה של 5% בשנה. הרי האמת היא שהמדיניות של נתניהו סייעה לצמיחת המשק אבל הגורם העיקרי היה ההתאוששות של המשקים במערב (גורמי הצמיחה הכלכלית). כל כך הרבה טעויות כדי לקדם את האינטרסים של הליכוד? אולי ראש המחלקה ליחסי חוץ של הליכוד כתב מאמר ... ממניעים נגחניים נטו (זלמן שובל).




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  ברור שלא הקפיטליזם קרס אלא הקפיטליזם החזירי  (סתם אחד) (23 תגובות בפתיל)
  אתה עושה הכללות לא במקום  (סתם אחד)
  יבנה המקדש: כדאי לחזור לענף הפילים?  (סתם אחד)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי