פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
בונים ביחד את סוכת השלום
לילך בשן (שבת, 18/10/2008 שעה 19:00)


בונים ביחד את סוכת השלום

לילך בשן



כל התנהגותנו בארץ הזו, מאז שיבתנו מהגלות, מלמדת אותנו כי עם ישראל עדין בנדודיו. אנו בוחרים לא לשמר את עברנו, חורבות אלנבי יעידו על כך, כך גם חורבנה של נווה צדק וגם מצבה של עזרת הנשים בכותל המערבי, והרשימה עוד ארוכה. אנו בוחרים בכל יום מחדש, לנער מעצמנו עוד טיפת אחריות למצבנו, שמה ידבק בנו האשם, ובעיקר מגנים בכל תוקף כל אקטיביזם שהוא, שמה הוא יסדוק את משקפי אדישותנו, שמה מעורבות כלשהי תלמדנו כי בחרנו בארעיות, וכי אנו ממשיכים את רפיון הידיים הגלותי, המעשי והרוחני. בסוכות אנו מקבלים תזכורת, לחשיבות הקבע, לחשיבות ההדדיות ואהבת האחים שאמורה לאפיין את העם הזה ונשתכחה מליבנו.


סוכות 1987

בנית סוכה
המקור הוא: פורטל החינוך של עיריית רמת גן
אחי ואני בחצר למטה, על האדמה היבשה והקשה של חצר הבית המשותף מונחים כמה קרשים, מהם אנו עומדים לבנות סוכה לתפארת, בה נארח את חברינו ושכנינו, בה נתלה אורות שאחי יוריד מהקומה השלישית, ישלשל את הכבל המאריך עד שיגיע אל סוכתנו ויאיר בבת אחת את הקישוטים שנתלה על הסדינים הלבנים. שעות עמדנו שם, מרטיבים את האדמה כדי שנוכל לחפור בה, לייצב את הקרשים, לתמוך בהם עם אבנים גדולות... סוכה לא יצאה מזה. כשהחשיך, ועדין ניסינו להעמיד את הקורה השלישית, צעק אלינו אחד הילדים מהבניין הסמוך, שנעזוב... עוד שעה כולם נפגשים אצלם, הסוכה שלהם כבר עומדת, והעיקר להיות ביחד. אז עזבנו. עלינו למעלה, התקלחנו והתלבשנו, לקחנו את אחותנו הקטנה ואימא שלי נתנה לכל אחד מאיתנו צלחת עם אוכל, שלא נבוא בידיים ריקות. בצל הבניינים עם ילדי השכנים, היה לנו אחרי הכול חג שמח. שמירת המסורת חשובה לנו, אך אין בכוחה לעורר בליבנו את אהבת האחים, וזהו בדיוק המצרך הנדיר שמנהגי חג הסוכות מסמלים, התעלות מעל האגו שדורש לעצמו עוד ועוד, והמאבק הנפשי על אהבת הזולת.

לא בכדי בחרתי את הביטוי ''מאבק נפשי''. כשהרצון לקבל לעצמנו, גם על חשבון הזולת, נהיה לנו הרגל שני, אנו בהכרח עוברים סוג של מאבק עם האגו שלנו, כשאנו מבקשים לשנות את דרכי תפיסתנו. אולי לפני עשרים שנה היה קל יותר, אני זוכרת את אמי שוטפת לנו את הראש שאחים זו הערבות הגדולה ביותר של האדם, וכי גם אנו הילדים, מתוך היותנו חלק מהעם הזה, ערבים לכל זקנה עם שקיות בדרכה הביתה, ולכל ילד שמהסס לחצות את הכביש. בצורה זו, אהבת עם ישראל הפכה לטבע שני.

אולי מתוך החשש שבעולם מערבי זוג ידיים טובות שמושטות לעזרה יהיו נוף זר ללב הקהל, חוששים היום ההורים לומר לילדיהם קבל עם ועדה, כי הם חלק מהעם הזה, וכי שרדנו ואנו שורדים אך ורק בזכות מידת ערבותנו אחד לשני.


אף אחד לא יעשה את העבודה בשבילנו

ליד הסוכה, שמזכירה לנו את הארעיות ואת נדודי עם ישראל, עומד לו בית הקבע שלנו. ככה זה כשמסמנים וי על השלב הראשון ברשימת ''הסידורים'' של עם ישראל, והוא השיבה לארץ ישראל.

שבנו לכאן בגלל מעטים, שהפיצו את הבשורה הציונית, את רעיון שבירת הגלות בכוח, אנשי חזון, רוח ומעשה שקראו לעם היהודי לקחת אחריות על גורלו אחרי 2000 שנות גולה. ולאחר שעשינו את הבלתי יאומן, שבירת הגלות הפיסית, נותרנו עם השלב הבא, שבירת הגלות הרוחנית של העם. כי מאז ששבנו לארץ ישראל, לא השכלנו ללמוד מעברנו מאום, ובמקום לבנות חברה מוארת, מתקדמת, הנחנו לאגו האדם להשתלט, לדרוש לעצמו ורק לעצמו. אנו חסרי סובלנות אחד כלפי השני, כמו זרים אנו ולא עם אחד. מתוך אדישותנו ורפיון ידינו, אנו מקווים בסתר לבנו כי אכן יחול שינוי, אך לא אחד כזה שידרוש מאיתנו דבר מה, וודאי לא דרישות ערטילאיות כמו אהבת הזולת, או הפסקת ההתלהמות והאגרסיביות שהיא מנת חלקנו כאן בארץ הזו.

על הסוכה נאמר כי ''צלתה מרובה מחמתה'', וחכמת הקבלה מסבירה לנו כי האדם מחויב לשנות את יחסו אל החברה, לכן בסוכה יש יותר צל משמש, על מנת לסמל את הסכך שאנו אמורים להניח על האגו המתפרץ שלנו, על הרגלינו לבקש ולדרוש עבור עצמנו, על כל אלה אנו מניחים בחג הסוכות את הסכך, ומבקשים בלבנו כי אותו מעשה סמלי, יהיה מנת חלקנו בשנה זו, ושכל השנה נתנהל בצל הרצון להשיג לעצמנו עוד ועוד, ובאור שמסייע לנו לראות כי לכל מעשה שלנו, ישנה השפעה על החברה כולה.

על מנת שיתאפשר לנו לתקן עוולות חברתיות, עלינו לקבל על עצמנו חובות ''ערטילאיות'', כמו תיקון יחסנו אל האחר, תיקון יחסנו אל החברה ואל העם, וקבלת ערבות מלאה גם על מי שדעתו שונה, מתוך ההבנה כי זהו מבנה החברה, ואנחנו חייבים לבנות בתוכנו מידה של סובלנות, שתרמז על בגרותה של האומה ותשים קץ לשנאת החינם בינינו.

לילך בשן, כותבת בענייני חינוך וחברה וסטודנטית בקמפוס ''קבלה לעם''.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


מהנדס אזרחי: הכל יפה אבל
סתם אחד (יום ראשון, 19/10/2008 שעה 9:03) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האם עברת את המחסום ונגלו לך גילויים חדשים?

אם לא, אולי דרכך מוליכה לשום מקום
_new_ הוספת תגובה



מקסים, מוסיף משמעות לחג
סתם אחד (יום ראשון, 19/10/2008 שעה 9:28) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



מקסים, מוסיף משמעות לחג
סתם אחד (יום ראשון, 19/10/2008 שעה 12:09)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גם אני חושב !
_new_ הוספת תגובה



סוכת שלום
סתם אחד (יום ראשון, 19/10/2008 שעה 10:02) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יפה כתבת אבל כיצד עושים זאת
_new_ הוספת תגובה



השתנינו
סתם אחד (יום ראשון, 19/10/2008 שעה 10:36) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

פעם הייתה סוכה שכונתית, שכל אחד תרם בה את חלקו. היום רובנו בונים סוכה בתוך הבית, במרפסת, כל אחד לעצמו, כמו שכל אחד דואג לעצמו. אולי באמת הגיע הזמן לחיבור מחודש של כל החלקים בעם שלנו, חיבור של אהבה והתחשבות, חיבור של עזרה הדדית ונתינה. החיים כך יראו הרבה יותר יפים.
תודה על המאמר המעניין.
_new_ הוספת תגובה



אמן כן יהי רצון !
סתם אחד (יום ראשון, 19/10/2008 שעה 12:33) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

על מנת שיתאפשר לנו לתקן עוולות חברתיות, עלינו לקבל על עצמנו חובות ''ערטילאיות'', כמו תיקון יחסנו אל האחר, תיקון יחסנו אל החברה ואל העם, וקבלת ערבות מלאה גם על מי שדעתו שונה, מתוך ההבנה כי זהו מבנה החברה, ואנחנו חייבים לבנות בתוכנו מידה של סובלנות, שתרמז על בגרותה של האומה ותשים קץ לשנאת החינם בינינו.
_new_ הוספת תגובה



הלוואי שהיינו חיים כל הזמן בתוך סוכה
סתם אחד (יום ראשון, 19/10/2008 שעה 13:25) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ההסבבר על חשיבות הסכך שבסוכה מאוד מצא חן בעיני,שנחיה כל הזמן בסוכה שכזאת ככה ביחד כולנו, ושיהיה לנו יותר צל משמש,ושנלמד לאהוב את בני האדם לא מתוך אינטרס כלשהו.כל מה שנאמר פה משקף ממש את המציאות היומיומית שאנחנו חיים בה,והלוואי שנלמד להשתנות.
_new_ הוספת תגובה



משהו מקולקל....
סתם אחד (יום ראשון, 19/10/2008 שעה 14:35) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין ספק שמשהו מקולקל ביחסים ביננו אם תשימו לב אנחנו מתאחדים רק בעת צרה

מתי כבר נתחבר ביננו באהבה?????
_new_ הוספת תגובה



היינו שם
סתם אחד (יום שני, 20/10/2008 שעה 6:29) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ורק אנו היינו שם בסוכת שלום, וכנראה
שנחזור למוטב או בבעתה או בהחישנה. כל
העניים נשאות אליינו.כדימה יש דרך סלולה.
_new_ הוספת תגובה



מהנדס אזרחי: נראה
סתם אחד (יום שני, 20/10/2008 שעה 8:59) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שרק אחד מגיב פה...:-)
_new_ הוספת תגובה



מהנדס אזרחי: נראה
ע.צופיה (יום שני, 20/10/2008 שעה 9:04)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כבר אמרתי זאת בעבר.
מה שנקרא:''להקת מעודדות''
_new_ הוספת תגובה



מהנדס אזרחי: נראה
סתם אחד (יום שני, 20/10/2008 שעה 9:21)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לילך לא עונה לי

כמו שהלמוט לא עונה לנו

כמו שמשיח לא מטלפן לנו

אבל מה לילך מדברת על סוכה

ויחסי אהבה בין כל אחד ואחד

לילך איפה את? מה בסוכה אין אינטרנט?
_new_ הוספת תגובה



מהנדס אזרחי: נראה
ע.צופיה (יום שני, 20/10/2008 שעה 11:29)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כותב אחר בפורום כינה אותם ''נוכחים נפקדים''.
אבל מה? ללילך לפחות יש להקת מעודדות.
_new_ הוספת תגובה



סתם קשקשת
עמיש (יום שלישי, 21/10/2008 שעה 11:58) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה הקשר בין עברנו הלאומי לבין אלנבי ונווה צדק?
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי