פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
בחירות נוסח מצרים
שמעון מנדס (יום חמישי, 18/09/2008 שעה 17:00)


בחירות נוסח מצרים

שמעון מנדס



התהליך לבחירת מועמד/ת לראשות מפלגת קדימה הסתיים, וכפי שכבר פורסם נבחרה הגב' ציפי לבני לעמוד בראש מפלגת קדימה. היום, למחרת ההכרעה, פוליטיקאים ומעצבי דעת קהל (עתונאים), מתחו בקורת קשה על השיטה. הטענות הן שהסקרים למיניהם, במקום לשמש כמידע לצבור הפכו להיות כלי מלחמה בין המועמדים כדי להשפיע על המצביעים. והחמור מכל אירע אמש, כאשר מצד אחד, ראש ועדת הבחירות של מפלגת קדימה החליט להוסיף חצי שעה לזמן ההצבעה. ומאידך תחנות הטלוויזיה פרסמו את תוצאות הקלפי הנסיוניות שלהן - כאשר בפיהן שהמועמדת גברה על המועמד בהפרש של עשרים אחוזים. כמעט כל האנשים שעדיין לא הצביעו, עזבו את הקלפי מבלי להצביע.
חמור מאד.

כדי להמחיש לקורא את משמעות התופעה אשתף אתכם בתהליך דמוקרטי דומה ממדינה שכנה. לפני כחצי יובל שנים הייתי בקהיר באותו שבוע שבו התקיים משאל עם על בחירת הנשיא מובארק לכל ימי חייו. ביום הבחירות התארחנו אצל חסן עיסא, בדירת השרד שלו על גדות הנילוס, השייכת למשרד החוץ המצרי. בין האורחים, לבד מאתנו שני ישראלים, היו שני תעשיינים מצרים ושני עורכי דין עם נשותיהם - וכמובן המארח וזוגתו. כידוע, שפה משותפת שוברת מחיצות, כיון שהשיחה התנהלה באווירה נעימה, בלהג המצרי של השפה הערבית, השיחה קלחה משל כולנו היינו מצרים. נשתכחה האיבה כלפינו ונפלו כל מחיצות המגן שהמצרים נוהגים לעטות על עצמם, כאשר הם עומדים מול ישראלים.

ברגע המתאים שאלתי את בן-שיחי, אחד מעורכי-הדין, באם הוא כבר הצביע על השאלה האם להכריז על מובארק כנשיא לכל ימי חייו. האיש אחז אותי בידי ומשכני לאחת הפנות, משל בקש להמתיק אתי סוד, והשיב: : ''כמובן שלא''. כאשר בקשתי הבהרה הוסיף: ''הרי הכל מכור מראש'' (ما هي مبيوعة من اساسها). ומיד הוסיף להסביר. הקולות הצפים במצרים נמנים על חוגי האינטליגנציה - ואלה מהווים כעשרים אחוזים מכלל האוכלוסיה. יתר שמונים האחוזים נמנים על השכבות הנמוכות, שהם שכונות העוני בערים הגדולות וכל הכפריים. הנתח הזה של האוכלוסיה הוא בידי השליט באופן קבוע.

לכל מנהיג שכונתי הנקרא שיח' אל-חארה, ולכל ראש כפר, שאצלנו הוא נקרא מוח'תאר במצרים הוא נקרא עוּמְדָּה, לפונקציונרים האלה יש קבלני קולות. ביום הבחירות השליט דואג למלא את כיסיהם בהרבה מזומנים, כסף שיממן את ההצבעה הרצויה. בדרך כלל התעריף לכל ראש רבע לירה מצרית. (במצרים יש שטר כסף שערכו הנקוב 25 גרושים). צריך להבין שהעוני במצרים הוא כל כך גדול, כך ששטר של רבע לירה מהווה ברכה, ומשחרר לחץ לכמה ימים. העובדה שהאיש קבל בקשיש מן השליט, זה כבוד גדול עבורו. והם כאלה טפשים שאפילו אינם מעלים על דעתם שהם יכולים לקבל את השוחד ולשים איזה פתק שנם רוצים - כי אין שום אפשרות לבדוק אותם.

מעבר לזה יש גם הסבר סוציולוגי-דתי. כפי שאתה ודאי יודע ככל שהאדם הוא עני יותר, הוא מאמין גדול יותר באלהים. כי רק ממנו הוא יוושע. ובקוראן יש פסוק האומר: צייתו לאלהים, צייתו לשליחו (הנביא) ולמי שעומד בראשכם (اطيعوا ألله واطيعوا الرسول واولى الأمر منكم). כך שכל אחד מן המסכנים האלה מקבל את ההוראה להצביע בעד השליט כצו אלהי. ואם תוסיף לכך את העובדה שהוא גם קבל בקשיש, אז הוא בכלל בעננים. לכן האינטליגנציה לא הולכת להצביע. וכאשר אתה קורא למחרת היום שהשליט נבחר ברוב של 99.9% זה לא שקר. להיפך, זו האמת הצרופה. כי לקלפי מגיעים רק אלה שהם בעד - אין נגד. ואם כבר יש שקר, שהרי בלי זה אי אפשר, זה שהשלטונות מעלימים עשירית האחוז מן הקולות, כדי שזה יראה דמוקרטי.

עצוב שהעתונאים שלנו הפכו למעצבי דעת קהל, כי בכך הם דומים לקבלני הקולות של המצרים.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  אני עדיין לא מבין...  (חזי) (9 תגובות בפתיל)
  הבחירות בקדימה מסריחות   (מרמלדה) (5 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי