פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
סוגיית מחיר הנפט
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 15/07/2008 שעה 15:00)


סוגיית מחיר הנפט

ד''ר דוד סיון



אחת התופעות הבולטות במציאות שלנו בשנים האחרונות היא העלייה המטאורית של מחירי הנפט הגולמי. מאז שנת 2003 כאשר המחיר של חבית נפט גולמי היה כ-‏42 דולרים (במחירי 2007) עלה המחיר אל מעל 140 דולרים בשבוע שעבר. רק בשנה האחרונה הוכפל המחיר (מחירי נפט גולמי). רבים מאיתנו ודאי שמו לב שמחירי המוצרים שהנפט הוא תשומה בתהליך הפקתם עלו מאד באותה התקופה. בקבוצה הזאת מככבים מחירי הדלק, מחירי החשמל ועוד. במאמר מוסגר נזכיר שגם מחירים של מוצרים שמרכיב ההובלה בהם גדול (חיטה, אורז), או שהם משמשים לייצור דלק חליפי (אתנול), עלו במידה ניכרת.

מדוע זה קורה? מה הן הסיבות העיקריות לעליית מחירי הנפט? הגורמים העיקריים לעלייה המתמשכת במחירי הנפט הם כדלהלן:
  1. ירידת ערכו של הדולר,
  2. גידול מהיר וחד בביקושים בארצות המתפתחות,
  3. גידול נמוך, כמעט אפסי בהפקת הנפט בארצות החברות באופ''ק,
  4. ( - HighlightsInternational Energy outlook 2008) עלייה בעלויות חיפוש ופיתוח שדות נפט חדשים,
  5. ציפיות (לגבי העתיד) של המשתתפים בשוק הנפט הגולמי.
קידוח ימי
מקור: BBC
הנתונים מראים שבמהלך 5 השנים האחרונות ירד ערכו של הדולר (ביחס לאירו) בכ-‏25% (Conversion Table: USD to EUR). מאחר ומחירי הנפט נקבעים בדולרים זה גרם לעליה במחיר הנומינלי. אבל מחיר הנפט הגולמי עלה במהלך התקופה פי 4.7 (מחירי נפט גולמי) ולכן הגורם הזה מסביר רק חלק (קטן יחסית) מהשינויים במחיר הנפט. המשמעות היא שצריך לבדוק היטב את ממדי השפעת הגורמים הנוספים שהזכרנו.

הצמיחה הכלכלית בשורה רחבה של ארצות מתפתחות היא הגורם העיקרי למגמת הגידול המהיר בביקושים לנפט. גידול כלכלי מלווה בעלייה ברמת החיים (תוצר לנפש) מביא בחובו גידול משמעותי בשימוש בחשמל לתאורה, להניע מכונות בקווי יצור ולהניע מכשירי נוחות כמו מזגנים, מקררים. אל כל אלה מתווספים אמצעי התחבורה כמו מכוניות, משאיות, רכבות ואניות שמשנעים סחורות ואנשים על פני ארצותיהם. וישנם הכלים שמסייעים בבניה ובפיתוח הכלכלי – הטרקטורים למיניהם. כל אלה כמובן צורכים אנרגיה שמופקת באמצעות מקורות דלק מאובנים (פוסיליים).

סין והודו שביחד מאכלסות כ-‏2.5 מיליארד בני אדם, יותר משליש האנושות, הן
בין הדוגמאות הטובות לתהליך הצמיחה הכלכלית בארצות המתפתחות. לא רק שהן בין המובילות בשיעורי הצמיחה של התמ''ג (תוצר מקומי גולמי) אלא שהן מציגות תהליך צמיחה ממושך. הצמיחה בסין במהלך העשור האחרון נעה בין 8 ל-‏11 אחוזים ויותר (צמיחה בסין). אחת הסיבות להאצה בשנים האחרונות הן ההשקעות, בעשרות מיליארדי דולרים, בהכנות לאולימפיאדה. בהודו שיעורי הצמיחה יותר מתונים, אבל גבוהים בדרך כלל, והם נעים בין 6 ל-‏9 אחוזים ויותר (צמיחה בהודו).

תהליך הצמיחה המתמשך הזה הוא הגורם לגידול מתמשך מתאים בביקושים למקורות, תשומות, ליצור אנרגיה מכל הסוגים. חוץ מנפט אפשר למצוא בין המקורות הללו פחם, גז, כורים גרעיניים, תחנות כוח הידרואלקטריות, תחנות רוח ותחנות סולריות. עם הגידול בצריכת האנרגיה הולך ועולה חלקם של המקורות האלטרנטיביים הללו ולכן משקלו של הנפט באותם תחומים מצטמצם והולך.

אבל יש תחום אחד, התחבורה בו זה לא קורה. הנפט אחראי על כ-‏96 אחוזים מיצור האנרגיה לתחבורה (the Future of Oil). השמועות על פיתוח, והנסיונות שקיימים לפתח אמצעי תחבורה שלא משתמשים בדלק שמיוצר מנפט, עולים מידי פעם לראש החדשות. אבל עד היום לא פותח כלי תחבורה אלטרנטיבי, שמשתמש במקור אנרגיה אחר מנפט, שיכול גם להתחרות (כלכלית) להחליף את כלי התחבורה בהם משתמשים כיום. דוקא מגזר התחבורה, הקשיח לשינויים, אחראי לכ-‏75% מהגידול הצפוי בביקושים לנפט עד שנת 2030 (International Energy outlook 2008). גם בהקשר הזה לצמיחה הכלכלית בהודו ובסין יש השפעה חזקה. כך למשל מספר המכוניות בסין הוכפל פי 90 במהלך 20 השנים האחרונות ומספר כלי הרכב צפוי לגדול בכ-‏19% בשנה בעשורים הבאים (Fueling the Dragon).

המגמות האלה בסין, בהודו ובארצות מתפתחות אחרות משפיעות חזק מאד על המגמות בביקוש לנפט. וזה קורה כאשר במשקים המפותחים הצמיחה הכלכלית והגידול בצריכת הנפט קטנים יותר באופן משמעותי. לכן משקלם היחס של המשקים המתפתחים בצריכת הנפט צפויה להמשיך ולגדול. צריכת הנפט בסין ובהודו צפויה לצמוח ב-‏7.5% וב-‏5.5% (בהתאמה) בשנים הקרובות (the Future of Oil). בהנחה שהתהליך הזה ימשך עד 2030 יגיע חלקן היחסי בצריכת הנפט לכדי 34%, בעוד שכיום השיעור הוא כ-‏11%. יחד עם זאת כדאי לנו לזכור שישנם אלו שמטילים ספק ביכולת של המשק הסיני לצמוח בקצבים הללו. לכן הם גם מטילים ספק באפשרות שהגידול בביקושים לנפט ימשך בקצב הזה (The China growth story to 2020).

מחיר הנפט
מקור: מחיר הנפט ירד
התופעה הזאת היא בעצם גידול בביקושים בכל רמת מחיר ולכן גורמת לעליית מחירי הנפט בשנים האחרונות. לעומת זאת, בצד ההיצע יש לספקי הנפט קשיים להגדיל את התפוקה, אפילו בשדות מוכרים וידועים. זה מה שבעצם קורה בערב הסעודית ובאופ''ק כולה. גם האמריקאים נמנעים, מאז שנת 1981, מפיתוח שדות נפט חדשים במים הטריטוריאליים שלהם. ישנה גם מגמה מתמשכת של עליה בעלויות ההפקה של הנפט מרמה של 9 דולר בשנת 2003 ל-‏15 דולר בשנת 2007. אבל למרות הקשיים אספקת הנפט ממשיכה לגדול. מכאן שהמגמה של עליית המחירים שנובעת מהשינויים במאזן בין ההיצע והביקוש שתיארנו עד כאן לא מסבירים את כל העלייה הדרמטית במחירי הנפט (לחבית) מ-‏30.43$ ביולי 2003 לכדי 143.57$ ב-‏2 ליולי 2008 (כמעט פי 5).

יוצא שהירידה בערך הדולר והשינויים במאזן בין היצע וביקוש שהצגנו לא מסבירים את כל גודל השינוי במחירי הנפט הגולמי. נשאלת השאלה: איזה גורם או גורמים מסבירים את יתרת העליות במחירים?

הגורם החסר הוא כמובן הצפיות של השחקנים, הסוחרים, בשוק הנפט – המחיר של חבית נפט מושפע מהצפיות של הסוחרים בנפט (ספקים וקונים). כמו במקרים אחרים המחיר הזה כולל גם את 'הניחוש המיטבי של העתיד'. ניחוש מיטבי משמעותו היא שכאשר הסוחרים קובעים את הצפי שלהם לגבי המחיר הם לוקחים בחשבון את כל המידע הרלוונטי הקיים על המציאות בשוק הנפט. המידע הזה כולל את גודלם של שדות הנפט הידועים, את עלות ההפקה בהם, את כושר התפוקה שלהם, את התפוקה האקטואלית ואת זו הצפויה בעתיד. הצפי של מחיר הנפט לוקח בחשבון את חוסר היציבות הפוליטית בארצות מפיקות הנפט (ניגריה) וגם את המעורבות של פוליטיקאים בארצות המפיקות (אופ''ק). הצפי, 'הניחוש המיטבי', לוקח בחשבון את המידע על הרזרבות הידועות ואת המידע המיטבי על אלו שעשויות להתגלות. הצפי הזה כולל גם את התחזיות לגבי העתיד שעושים גופים ממסדיים שונים. בין המודלים המשמשים לחיזוי ישנם מודלים שהתחזיות שלהם מצביעות על התמוטטות שוק הנפט בצורה חדה בשנים הקרובות. כאן כוונתי למודל המכונה 'פיקאויל' (peak oil) שפיתח מריון קינג האברט (פיקאויל - האם יום הדין בפתח?).

הצפי של הסוחרים בנפט כולל גם את המידע על הצלחתם לחזות את המחיר בעבר – הם לומדים מהטעויות. מכאן שהצפיות הן גורם דינמי שמשתנה עם התפתחות המידע על השוק – בעלי הציפיות מתקנים אותן כל הזמן על פי תפיסת המציאות שלהם. בטווח הארוך מרווח הטעות מצטמצם לשיעור שולי ביותר. בטווח הארוך צפיות הסוחרים קרובות מאד למחיר במציאות. בטווח הארוך המציאות לא משטה בהם. המושג הזה של צפיות נובע מאותו הרעיון שהניע את לינקולן להכריז: אתה יכול לשטות חלק מהאנשים כל הזמן, וכל האנשים חלק מהזמן, אבל אינך יכול לשטות בכל האנשים כל הזמן (Rational Expectation).

• • •

המאמר הציג גורמים עיקריים שמשפיעים על מחיר הנפט. בתמצית מחיר הנפט נקבע על פי המציאות בשוק - התנאים של היצע וביקוש. אלו מושפעים גם מערכו של המטבע באמצעותו הם נקבעים וגם מציפיות הסוחרים בנפט.



נספח: השפעת הספקולנטים

לא מעט אנשים וגם פוליטיקאים רבים מרבים לטעון שמחירי הסחורות הגבוהים הם תוצאה של פעילות הספקולנטים. במקרה של הנפט הספקולנטים הם אותם סוחרים אשר רוכשים חוזים עתידיים ואופציות. האופציות והחוזים הללו מהווים הימור לאיזה כיוון ינוע מחיר הנפט בעתיד כאשר יגיע יום התשלום. המוצר שמחליף ידיים בקשר לחוזים הללו בבוא הזמן, הוא כסף (מזומן) ולא נפט. מאחר וההימורים הללו לא מניעים חביות נפט בשוק, גם לא נמנעת כל כמות נפט מהשוק בגללם, הם לא משפיעים על מחיר הנפט כפי שהימור על משחק כדורסל לא משפיע על התוצאה שלו (Don’t blame the speculators).

ספקולציה תשפיע על מחיר הנפט אך ורק אם היא תגרום לצבירה (או להקטנה) אמיתית של מלאים על ידי היצרנים ו-או צרכני הנפט. בתיאוריה זה יכול לקרות דרך השפעה על הצפיות של היצרנים והצרכנים ה''אמיתיים''. מאחר שמשקלם של הספקולנטים בשוק הנפט האקטואלי הוא שולי ביותר הסיכוי שזה יקרה הוא קטן ביותר, נדיר (The Oil Nonbubble). הנתונים והעובדות הידועות לא תומכים באפשרות שהמקרה הנדיר אכן ארע בשנים האחרונות.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  שלוש הערות לנושא  (שמעון מנדס) (4 תגובות בפתיל)
  הספקולנטים האמיתיים הם החברות המפיקות והסוחרות בנפט  (חכם ציון) (11 תגובות בפתיל)
  זה בהחלט אינו נכון  (חזי) (4 תגובות בפתיל)
  תנודות חריפות במחירי הנפט...  (חזי) (19 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי