פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
החלשות הכוח ומניפולציות המילה ובוא מילות הפיתוי
מיכאל שרון ז''ל (יום חמישי, 27/06/2002 שעה 20:37)


יש הבדל בין מניפולציות המלה של כוח בוטח, ומילים ההופכות לפיתוי עם החלשות הכוח ואובדן הביטחה.

מה קובע אובדן בטחון הכוח? האם סייג והגבלה על ידי כוח אחר? לא רק. כאן קובע כוח המציאות או כוחן של הנסיבות, ושוב אנו חוזרים לקרל פופר המחלץ אותנו מהשבי במלכודת הזבובים (ביטוי של ויטגנשטיין) של המלה והכוח הערום. תנודות הכוח ומעברי הכוח אכן מותנים במדה גבוהה על ידי המציאות החיצונית.

כך פתיחת הפלשתינאים בלוחמה נגדנו המגובה על ידי ארצות ערב, ובמידות שונות על ידי מקצת מדינות אירופה
והקהילייה הבינלאומית, היא שהביאה לעליית הימין בארץ, וגבור האוריינטצייה הלאומית/ימנית. לא הנסיבות הכלכליות ברוח המרקסיסטית (שכן החלשות המשק ועליית האבטלה היתה אמורה להעלות דווקא גורמי אוריינטצייה סוציאלית כגון השמאל הקיצוני או ש''ס), וכן גם לא רשת מילולית/סמיוטית המהווה כביכול את המפגש המתווך שלנו עם המציאות. המציאות בכל זאת פעלה את פעולתה באופן אוביקטיבי, ניתן לאמר.

דבר זה מתבטא גם במילים: כך ''קרבנות השלום'' אינו ביטוי טרנסיטיבי, המוליך ומצביע כלפי מושגים אחרים; זהו ביטוי המתכנס בעצמו, כלומר ביטוי רפלקסיבי. הצבת הפרדוקס המילולי הזה אינה מבטאת רק שרירותיות של כוח. כאן יש גם אמונה בוטחת בצדקת הדרך, כלומר הביטוי מושלך כלפי המציאות, מציאות הצופנת בחובה טוב, דרך המוליכה ליתרונות. יש כאן הנחה בוטחת. הנחה זאת הופרכה על ידי המציאות.

עם החלשות הכוח על ידי המציאות שטפחה על פניו (ולא עקב שרירותיות כוח אחר, רשת מניפולציות מילוליות, או שינוי המציאות הכלכלית) הופכים הביטויים המניפולטיביים רפלקסיביים המשקפים בטחה, למילות פיתוי. עכשו מדובר כבר על ''חלון הזדמנויות'' המשקף תקווה וריבוי אפשרויות בחירה ומאוחר יותר, עם המשכה של המציאות המסכלת והחלשות הבטחה, עולה הביטוי ''אופק מדיני'', המשקף שחר חדש.

אלה הן מילות פיתוי שאינו רפלקסיביות (מכונסות בעצמן) אלא טרנסיטיביות, כלומר מצביעות ועוברות בתנופה כלפי מציאות זוהרת הממתינה לנו. זאת אם רק נעשה המהלכים שבמדה רבה מצופים מאיתנו מראש ובאופן יחידני (ללא בחירה רבה בין אפשרויות, אלא תוך בחירה באפשרות יחידה שהותוותה בהסכם אוסלו).

כאלו היו גם מילות הפיתוי של היוזמה הסעודית, ששמרה על נימה אופטימית ואף התוותה מעין מקסם מעורפל מאחורי מילים עמומות, אך במהות לא היתה שונה מ''אוסלו''.

שאלת המציאות הינה איפוא בעלת מרכז כובד משל עצמו, וכאן על כל אדם או קבוצה לבחון הדברים לאור תהליכיה ומגמותיה של המציאות, כפי שהיא נראית, ולא ל''עצבה'' באמצעות מקסמים סמיוטיים נוספים ותרצנות המאפיינת לעיתים במדה רבה את מחשבת השמאל.

חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי