פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_4892

הכמיהה הנאיבית לקביעות
אברהם בן-עזרא (יום רביעי, 14/05/2008 שעה 21:00)


הכמיהה הנאיבית לקביעות

ד''ר אברהם בן-עזרא



אמר קהלת (פרק א' פסוק 9):
מַה-שֶּׁהָיָה, הוּא שֶׁיִּהְיֶה, וּמַה-שֶּׁנַּעֲשָׂה, הוּא שֶׁיֵּעָשֶׂה; וְאֵין כָּל-חָדָשׁ, תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ.
משחר ימי ההיסטוריה קיימת כמיהה של העמים ככלל ושל האדם כפרט לקביעות ולמחזוריות, המספקים משענת וביטחון כעוגן הצלה מסערת המציאות ומאי הוודאות שבחיים האמיתיים.

כך מרגיע שלמה המלך את העם ו''מבטיח'' – אולי גם לעצמו בשעת מצוקה – כי ''אין חדש תחת השמש''.

השלום שבחלום – בניגוד למלחמות המציאות – הוא חלק מהקביעות המיוחלת.

ברור שאפשר לייחס לפסוק המצוטט מגוון של פירושים, אך כאן ידובר על פשוטו. ופשוטו – הכול כמו שהיה, הכול יציב, הכול צפוי, אין הפתעות, אין חדש, תרגיעו.

מכאן ועד להאמין בזה – קל וחומר: לשאוף לקביעות הזו ולהתנהל בהתאמה לכך – ארוכה הדרך, ורק פתי יאמין, כי החיים זורמים, משתנים, מפתיעים, בלתי צפויים, בלתי נשלטים ותלויים באינספור גורמים.

למשל, הכמיהה לגבולות של קבע, כפי שבאה לידי ביטוי פומבי על ידי אולמרט לקראת בואו של בוש לישראל היא נאיבית, בלתי מציאותית, לא תקום ולא תהיה - ותהא זו איוולת לכלכל את המדיניות לאור כמיהה תמוהה זו.

כי לא יהיו גבולות של קבע, ולהזכיר, גם לא היו, מאז כיבוש הארץ בימי יהושע, ולא צריך שיהיו.

גבולות של קבע אינם גבולות בטוחים, ואינם בהכרח ''הגבול השקט''.

לדוגמא, רצועת עזה נמסרה לאויב תוך פינוי ישובים והעברת אוכלוסין, מתוך תקווה נאיבית כי נסיגה זו תביא שלום, שקט ויציבות, תקווה שלא לקחה בחשבון את העובדה הבסיסית שהצד השני – לא מסתפק במה שקיבל, ולא יסתפק לעולם במה שיקבל, לא יסתפק בפחות מהשמדת ישראל, וזאת לא יקבל. (על פי דבריו הוא – אפילו תהיה שביתת נשק, היא תהיה זמנית לצורך התארגנות לשם הגברת הטרור).

הדוגמא הכי טובה להפרדה בין המושגים – גבול קבע וגבול שקט – הגבול עם סוריה:

הגבול בין מדינת ישראל לסוריה הוא גבול שקט מאז שרמת הגולן בידי ישראל, ואף על פי כן חלקים חשובים במדינת ישראל, ערבים (ברור) ויהודים (תמוה) - לא רואים בגבול השקט הזה גבול של קבע, זאת ועוד, אם יעבירו שטחים לחזקת סוריה – במטרה נאיבית לשקט וליציבות – רק אז יתחילו פעולות איבה וטרור גם משם... והשקט יופר...

כמו בעזה...

הכמיהה לקביעות יכולה להופיע בספרי הנביאים ובספרות המשיחית כערגה לבואו של המשיח, אך לא יהיה זה חכם (בלשון המעטה) לכלכל על פי כמיהה זו את הצעדים המדיניים. יתירה מזו, הכמיהה לקביעות היא מסוג המאוויים הנשמרים פנימה בלב ואינם אמורים לגילוי בפרהסיה, בגלל שהכמיהה הזו היא נוסטלגית, נאיבית, משדרת פחדים ואין מקום לגלותה ברבים במסגרת עסקים ופוליטיקה, בדיוק כשם שלא אמורים לזהות חשש מהקלפים הגרועים אצל שחקן פוקר מנוסה.

אלא שהדיוט במדיניות וטירון פוליטי – אינו מסוגל להפנים את הכמיהה לקביעות, המתפרשת אצל האויב - בצדק - כמו הכמיהה לשלום – כחולשה, כרתיעה, כפחדנות וכהזמנה להקשחת עמדות ולגברת הטרור.

לא זכור לי כי בעימותים הצבאיים ולקראתם, בין ארצות הברית לבין מדינות שונות (ורבות) בעולם – התנסח נשיא אמריקאי כלשהו תוך חשיפת כמיהתו לקביעות או תקוותו לשלום בין ארה''ב לבית מדינת אויב (ואם יימצא אחד כזה לרפואה מבין עשרות הנשיאים – לא ממנו תילקח דוגמא).

ואולמרט, חושף את רגשותיו ואת מאווייו לקביעות ולשלום כלפי כל וללא עכבות, נוכח לגלוגם של הפלשתינאים, הפורעים את חשבון ההתרפסות והפחד - בלי להבטיח כלום.







http://www.faz.co.il/thread?rep=116143
שאלה על נאיביות לאב''ע
דוד סיון (יום חמישי, 15/05/2008 שעה 15:05)

איך אתה מסביר את המאוויים שלך (שמוזכרים במאמר) לקביעות?

http://www.faz.co.il/thread?rep=116144
שאלה על נאיביות לאב''ע
אב''ע (יום חמישי, 15/05/2008 שעה 15:34)
בתשובה לדוד סיון

יש מאוויים - צריך לדעת את מקומם ולשים לזה גבולות בהתאם לאינטרסים המהותיים.
רק מאוויים מפנימים?!

http://www.faz.co.il/thread?rep=116149
שאלה על נאיביות לאב''ע
דוד סיון (יום חמישי, 15/05/2008 שעה 18:52)
בתשובה לאב''ע

זו לא תשובה לשאלה. מוזר שאינך מיישם את עצותיך.

http://www.faz.co.il/thread?rep=116151
כשיהיה שלום כל גבול יהיה גבול ביטחון
אפרים קצורזיס (יום חמישי, 15/05/2008 שעה 20:37)

אבל להיפך,ההתעקשות על סיפוח מרחיק רגל הוא שיהיה מכשול לשלום.

http://www.faz.co.il/thread?rep=116162
כבר ירמיהו הנביא
שלום בר קיימא (יום שישי, 16/05/2008 שעה 6:52)

גינה את המדברים והמבטיחים ''שלום שלום, ואין שלום''
----------------------------------------------------

''נביאי וסוחרי השלום בני זמננו המבטיחים שלום עכשו
אינם שונים מנביאי השקר דאז

http://www.faz.co.il/thread?rep=116164
כבר ירמיהו הנביא
אפרים קצורזיס (יום שישי, 16/05/2008 שעה 15:28)
בתשובה לשלום בר קיימא

אני קורא אותך לסדר. בסדר?
''חייה שלום, ורדפהו'' כבר קבעו חכמינו ובכל זמן ובכל מקום ראוי אדם שידבוק בשלום גם אם הוא לא בהישג ידו וגם אם זה הורג בו. כי חשוב שלום משלום חפוז!

http://www.faz.co.il/thread?rep=116173
כבר ירמיהו הנביא היה אדם נחמד וזועף
אריה עירן (יום שישי, 16/05/2008 שעה 18:40)
בתשובה לאפרים קצורזיס

השלום הוא המנוחה בין מלחמה למלחמה . כמו כל עייף הרוצה במנוחה , כך הלוחם רוצה במנוחה . אבל...........

המלחמה היא רע הכרחי .

ה..כ..ר..כ..י..!


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.