פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הניחו לאסד, התרחקו מסוריה
אברהם בן-עזרא (יום רביעי, 26/03/2008 שעה 20:57)


הניחו לאסד, התרחקו מסוריה

ד''ר אברהם בן-עזרא



מוזר להיווכח, כי כל מדינאי ישראל מאז סיפוח רמת הגולן למדינת ישראל משחרים לפתחו של השלטון העריץ הסורי, מאסד האב ועד לאסד הבן, ומי שלמרבה המזל דוחה את היזמה הישראלית להידברות ולהסדרים – זה דווקא השלטון הסורי. כיום עומד על הפרק – ראש הממשלה אולמרט, המנסה ליצור דיאלוג עם סוריה, דבר שאם יתקיים רק יביא נזק לישראל, ואם יתממש הסכם שלום כלשהו בין ישראל לסוריה - הנזק לישראל יכלול סיכונים ביטחוניים מיותרים.

ואלה הסיבות מדוע עדיף להניח לאסד ולהתרחק מסוריה:
א. המצב של היעדר שלום בין ישראל לבין סוריה, כאשר הגולן מצוי בשליטת ישראל, הוא אידיאלי מבחינת האינטרסים של מדינת ישראל; מצד אחד מונצח יתרון צבאי ברור לישראל, החולשת מלמעלה ומאיימת על דמשק, ומצד שני מצב זה מרחיק תוקפנות סורית שעלולה לקבל אישוש אם צבא סוריה יתמקם בגולן ויביט מלמעלה על הכנרת והישובים סביבה.

ב. סוריה היא מדינה הנשלטת בידי כת עריצים עלאוית, הרודה בהמוני העם הערבי ביד קשה, מדינה תומכת טרור, והעולם המערבי ובעיקר ארה''ב רואה בשני מרכיבים אלו (1. מדינה לא דמוקראטית 2. חממה לטרור בינלאומי) סיבות מספיקות להימנע מכל מגע חיובי איתה. לא ישראל היא אשר צריכה להפר מצב זה.

ג. מלבד היתרון הצבאי, יש לישראל יתרונות בכל תחום על סוריה, כך שאם ייכון שלום בין שתי המדינות הוא יתבסס על תרומה חד צדדית של ישראל לסוריה, דבר שלא יקדם את המעמד ואת האינטרסים של מדינת ישראל במאום.


ד. הגולן היה מדבר בטרם נכבש על ידי ישראל, וההשקעות הישראליות בו לא צריכות לרדת לטמיון, כפי שקרה בגוש קטיף.

ה. מבחינה מוסרית אין הצדקה ליחסי שלום עם מדינה שכל ערכיה שליליים, ששלטונה שלטון עריצות המדכא באמצעות רצח המוני כל התנגדות ופותח שעריו למנהיגי הטרור הערבים.

ו. כמדינת טרור, אם הגולן או חלקו יימסר לסוריה, ישראל לא תוכל למנוע חדירת ארגוני פשע וכנופיות טרור לחבל ארץ זה, שיפעלו בתמיכת השלטון הסורי נגד ישראל, עם יתרון טופוגרפי וקרבה פיזית, דבר שכיום נמנע.


ז. אין לדעת מי יהיה השליט הבא בסוריה, ומה יהיה טיבו של השלטון בה, האם הוא יקיים את הסכמי קודמו אם לאו, ולפיכך אין לסמוך על שום ניר כתוב וחתום בין מדינת ישראל לבין אסד. לא מדובר במדינה דמוקראטית נאורה המכבדת הסכמים, זאת ועוד, אפילו לא תהיה מהפכה – אין שום ביטחון כי אותו השלטון יכבד הסכמים עליו חתם.

ח. כיום, במצב ללא שלום, ישראל יכולה להרשות לעצמה (ואני מקווה כי היא גם מבצעת זאת הלכה למעשה) מעקב ובקרה וגם פעולה צבאית לכשיתעורר הצורך בתוך שטחי סוריה - למניעת פיתוח נשק מאיים בתחומה. ספק אם בתנאי שלום הדבר יתאפשר.

ט. גבולות בין מדינות נקבעים כתוצאה ממלחמות. כך נוהגו של עולם, זהו המשפט הבינלאומי דה-פקטו. כך גם קרה ברמת הגולן. אין שום הצדקה לנהוג אחרת.

י. להזכיר, ראובן גד וחצי מנשה – נחלו נחלה בגולן, ואנו חזרנו לשם.
למרבה המזל, על אף הלהיטות הבלתי מובנת של מדינאים בישראל להידברות עם סוריה וכמיהה מוזרה ותמוהה שלהם לשלום בכל מחיר, ועם כל ''שכן'', אותו שכן בו מדובר - הוא אשר מסכל את ההידברות, מסיבות של מדיניות פנים בארצו.

אלא שאנו צריכים להתכונן למצב בו אסד [או יורשו] ישנה את דרכו ויבקש להשכין יחסי שלום בין שני העמים.
אם זה יקרה, אף ללא כל העברת שטחים מישראל לסוריה או מסוריה לישראל, התשובה הישראלית, הציונית, המוסרית, צריכה להיות דחייה של כל יזמה כזו.





חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  אתה טועה ומטעה  (ע.צופיה) (11 תגובות בפתיל)
  ערימה של הבלים  (עמיש) (2 תגובות בפתיל)
  קילקלת עם הנקודה האחרונה  (אלי תל אביב) (17 תגובות בפתיל)
  לפי התנהלותו של אולמרט וגב הדק שיש לו  (מאזין קבוע)
  טעויות ובכמויות  (ציון) (5 תגובות בפתיל)
  שלום עם סוריה ? למה ?  (אריה עירן)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי