|
עמוס עוז, ספרות הנבואה המגשימה את עצמה | |||||
יובל ברנדשטטר (יום ראשון, 17/02/2008 שעה 15:01) | |||||
|
|||||
הצגת המאמר בלבד |
[•] נדמה לי שא.ב. יהושע הביע אכזבה קשה מהפלסטינים | |||
|
|||
_new_ |
יפה כתבת! ברנשטטר | |||
|
|||
הסופר עמוס עוז ועימו א''ב יהושע ודוד גרוסמן ואחריהם נסחבים גם מאיר שלו ועמיר ועוד ועוד, יודעים לאן נושבת הרוח. אם היו מסתפקים בלהיות סופרים, מקומם מובטח בדברי הימים של עמנו. אך הם רוצים עוד ומה קל יותר מלהפגין הסתייגות מיושבי האוהל הדולף של ארצנו הקטנה? מה יותר קל בשביל להתחבב על האירופים ועל הגרמנים אפילו מיצירת מצג של יהודי מתייסר ורודף צדק כלפי קלגסי עמו המענים ונוגשים בפלשתינאים המיסכנים, מה יותר קל ומבטיח? לכל אחד מהם מובטח מקום של כבוד בעיתון בכל עת שיחפוץ, שם ישפוך מר ליבו תוך פזילה מתמדת מעבר לכתף , להעיף מבט באם דבריו נראים מספיק טוב. בכל עמי הים, עמי תבל הגדולה, הסופרים הגדולים הם חלק מהקנון התרבותי של עמם , קנון הבונה ומחזק את הרוח והחוסן של עמם, רק אצלנו אותם סופרים מציגים את הפן החלש והנרפה של עמנו פן המעדיף הופעה חנפה בתקשורת על העמדת דעה נחרצת ושורשית. כאלו אנחנו, עם קשה עורף... | |||
_new_ |
מוץ עז | |||
|
|||
_new_ |
מאמר חסר בסיס וחלש | |||
|
|||
אם היית מדבר על מישהו שספריו נקראים רק בארץ עוד אפשר היה לטעון שלמאמר שלך יש ערך כלשהו. אבל זה הרי לא כך. 1. הספרים (כ-30) והמאמרים של עמוס עוז שהופיעו ב-37 שפות (http://www.bgu.ac.il/aranne/Amos_oz/bio.htm) הם עדות לערכם הנמוך של טענותיך. 2. מספר הפרסים שבהם זכה עמוס עוז בכל מיני ארצות גם הם עדות לרמתו הספרותית. 3. העובדה שאתה לא מצליח ''... להמשיך מעבר לשלב מסוים'' אינה הוכחה לטיב הספרים של עמוס עוז. היא לכל היותר מעידה עליך בלבד. ----- הטיעון שלך מזכיר את הרקדן שמאשים את הריצפה בחוסר ההצלחה שלו. | |||
_new_ |
מאמר חסר בסיס וחלש | |||
|
|||
כמה מספריו מתמקדים בהכפשת מדינת ישראל והיהדות ? כמה מספריו מהללים את היהדות ומדינת ישראל . נראה לי שהתיחסות לנקודות אלו תבהיר את התמונה . אני מתרשם שעמדותיו הפוליטיות האנטישמיות משמשות כקידום מכירות ופרסים . | |||
_new_ |
מי שמדבר | |||
|
|||
תעשה קודם בדיקה עצמית. אתה הרי לא מפסיק לעסוק בהכפשות של מוסדות המדינה ותושביה. למרות כל זאת זה לא מקדם מכירות ופרסים... עבורך. | |||
_new_ |
מי שמדבר | |||
|
|||
למה אתה כועס ? אסור לשאול ? מה קרה ? הצעתי דרך לבחון את הנושא .מה רע בזה ? אין לי ענין רב בהיגיו ואיני מתכוון לבזבז את זמני היקר לחפור בכתביו . מי שמיתענין שיבדוק . לא רוצה לא צריך . רוצה להסתמך על הכתבנים המקצועיים שיקראו עבורו את הספרים ויסבירו לו מה הוא חושב . לבריאות . אני זוכר שבתיכון במסגרת עבודות בסיפרות חסכנו זמן יקר ובמקום לקרוא את הספרים והשירים קראנו את אורינבסקי הוא סיכם במהירות מה חשב הסופר הדגול . התהליך היה מאוד יעיל וחסכני . שיחרר זמן יקר לקרוא מה שבאמת היה מענין . | |||
_new_ |
הצעתי שתבדוק את עצמך | |||
|
|||
אתה עוסק בהכפשות וקידום מכירות לא מוצלח אבל מחפש את התיקון במקומות אחרים. לכן הצעתי שתבדוק את עצמך. כבר מזמן אינני כועס על אוסף השטויות שאתה אוהב לשרבט. | |||
_new_ |
הצעתי שתבדוק את עצמך | |||
|
|||
מה הקשר לדברי בקשר לסופר הדגול . | |||
_new_ |
הכל כבר כתוב בתגובה 112282 | |||
|
|||
פתאום אינך מבין עברית!!! | |||
_new_ |
הכל כבר כתוב בתגובה 112282 | |||
|
|||
כתוב, אבל לא נאמר דבר ענינית . | |||
_new_ |
בדקתי בתגובה 112282 | |||
|
|||
כתוב שם כלום. | |||
_new_ |
בתגובה 112282 כתוב מה שאתה מחפש | |||
|
|||
_new_ |
בתגובה 112282 כתוב מה שאתה מחפש | |||
|
|||
אל תתיימר לדבר בשמם של אחרים בעוד אתה מתקשה לדבר בשם עצמך | |||
_new_ |
אתה צודק עמוס עוז סופר נהדר | |||
|
|||
סופר את הכסף. הוא סופר כל כך נהדר שעל אף שחלם של ספריו משמימים הוא בכל זאת נקלט כבר בברנג'ה והפך לסלבריטי-לייט והמינה מתקתקת ומדפיסה דפים וכסף. עוז הגיע למעמד שמעבר לאיכות כתיבתו, שממנו קשה לרדת. פגשתי כמה שמאלנים מלמלנים ששיבחו בפני את עוז אבל לא ידעו בדיוק להסביר למה. כנראה שגם הפוליטיקה 'הנכונה' בונה קרדיט. ראינו זאת אצל עוד כמה שמאלמלנים שחלקם ברחו בבושת פנים מהארץ ונקלטו בבתי סיכלות באירופה (ובעיקר בבריטניה - אילן פפה למשל). שם שנאת ישראל משלימה את פערי הטימטום האקדמי שלהם - והנוסחה שככל שהם יותר אנטי ישראלים כך הם נדרשים לפחות מקצועיות אקדמאית - והשונאים האלה פשוט פורחים בביצת הפריץ על ליטרת הבשר. עוז הוא רק סופר ולא ממש מרצה ולכן הוא מסתפק בגיחות שחרור ושיכרות בחו''ל, כדי לשמור את שמו בכותרת. | |||
_new_ |
ערימה של הבלים | |||
|
|||
קנאת סופרים ככל הנראה אינה מרבה חכמה. סופרים נמדדים בין השאר בכמות הספרים שהם מוכרים והעובדה שעמוס עוז ועוד אי אלו אחרים מוכרים ספרים הרבה היא שנותנת להם את מעמדם בהוצאות הספרים. עם ישראל אוהב אותם ולכן הם מפורסמים. כבדרך אגב אציין כי הסופר הישראלי הפופולרי ביותר בגרמניה ובשפה הגרמנית בכלל היה לא אחר מאשר אפרים קישון שלא היה חשוד בהשתייכות לאיזו חונטה סמולנית. בקיצור דוקטור ברנדשטטר, לך חפש לך עץ אחר לטפס עליו. | |||
_new_ |
[•] ערימה של הבלים | |||
|
|||
עם ישראל קונה ספרים של המוץ עוז כדי לתת אותם מתנה. ואלה שמקבלים אותם מתנה מעבירים אותם הלאה. זה מזקיר לך את הסיפולוקס? מעטים הם אלה שבכלל טורחים לקרוא את הספרים האלה וגם בין אלה רבים מתחילים לקרוא ונרדמים. אפרים קישון הוא משו אחר בתכלית. הוא היה באמת אחלה אחלה. אנשים קראו אותו וסמולנים קרעו אותו והוא עשה מזה הרבה כסף ושם טוב. אני תומך בד''ר ברנדשטטר ולא בעמיש ואם אתה לא תטפס על העץ אז העץ יתעצבן עליך. | |||
_new_ |
FERENC KISHONT | |||
|
|||
היה הומוריסטיקן יהודי הונגרי ממשיכו של ההומוריסט היהודי הונגרי קארינתי . החיים בישראל היו היו ליוצר ההונגרי רק בוץ ממנו פיסל את ספריו מלאי ההומור . לצבר החסון ומלא העוז החיים בישראל הם רק בוץ להשליך על הבית הלאומי שלנו . | |||
_new_ |
FERENC KISHONT | |||
|
|||
אני קורא את קישונט בהוגרית אבל לא מבין כלום | |||
_new_ |
אני לא מסוגל להתמודד עם יכולת הכתיבה של עמוס עוז . | |||
|
|||
גם לא של מאיר שלו או דויד גרוסמן . לקבוצת החניוקים האלה יש קהל ספרותי , נפשושי , בהיכלי האויר הגבוה . אז מה ? יכולתם הספרותית לתאר את טיוליהם בין העיזים וחיבוטי נפשם מול חרציות השדה לא הופכות אותם למביני מדיניות או בוני ארצות . הם רק תלמידים בשיעור חיבור שהרחיבו את מחברתם . הם לא בנו עץ ולא שתלו בית . לא עדרו פרה ולא חלבו שדה . הם לא מסוגלים לתקוע מסמר בלוח עץ . או לתפור כפתור בחולצתם . תבונתם שוות ערך או פחותה מזו על כל תלמיד חכם בישיבה . מזו של כל רב גדול בתורה . כל פרופסור למתמטיה , או פיזיקה , כל ביולוג או רנטגנלוג , כל חוקר הנדסה או זואולוג שם אותם בכיסו הקטן . כל רופא או סנדלר מועיל יותר מהם . מומחיותם של החניוקים האלה הוא הוצאת מוך מטבורם וכתיבה על החוויה . יש סופרים גדולים מהם , שקספיר , וולטייר , סינקלר , הוגו , שו ... סופרים אלה לא פתרו בעיה מעולם והעמוס עוזים בודאי לא . את העולם עיצבו לאבואזיה , ניוטון , וואט , פאסטר , אדיסון . את הנזק גרמו רוסו , דהקרט , רובספייר , מארקס והגרופיז שלהם . | |||
_new_ |
אתה בהחלט צודק | |||
|
|||
אתה לא מסוגל להתמודד עם היכולות שלהם. וכן אתה טועה, מי שמעצב את העולם הם הפילוסופים, האידאולוגים, אנשי דת, אנשי הרוח, הסופרים והמשוררים. גם אם הם רק גורמים נזק הם עדיין המעצבים. כל הפסטרים והאדיסונים בסך הכל בונים את הכלים בכדי לממש את העולם שבנו אנשי הרעיונות. | |||
_new_ |
אתה בהחלט צודק | |||
|
|||
שטויות , כולם פקא פקא . בסוף היום הם הולכים לחנות לקנות לחם . בלעדיו הם ימותו ברעב . יש יותר אנשים בחנות המזון מאשר באולם הקונצרטים או בתיאטרון או ביציע הכדורגל . כמו שאמר האפיפיור : כמה דיויזיות יש לסטאלין ? | |||
_new_ |
אתה בהחלט צודק | |||
|
|||
לא מסכים אתך . אדיסון עיצב את העולם באמצעות המצאותיו . אינשטין עיצב את העולם ועוד איך עם רעיונותיו המשונים . מי שהמציא את הטרנזיסטור עיצב את העולם . מי שהמציא את המטוס . מי שהמציא את מכונת הקיטור ואפילו מי שהמציא את מכונת הכביסה , המקרר ,המיקסר וכו' המחשב, התרופות למיניהם ...... הם השפיעו יותר מרוב המרברנים . העמך חושב אולי שהברברנים השפיעו כי הוא הבין את דבריהם או חשב שהוא מבין . את המשוואות של ניוטון , אינשטיין,שרדינגר וכו' הוא לא הבין . | |||
_new_ |
אתה טועה | |||
|
|||
תנסה לחשוב על מה ולמה קמו כל האנשים הללו ועשו את מה שעשו, בשם איזה רעיון ולשם איזה צורך. אם תבין מה הרעיון הפילוסופי שדחף אותם לחפש, לחקור, להמציא ולממש תוכל גם לדעת מי האיש שעמד מאחורי זאת. יש תרבויות שלמות שבמשך דורות קידשו את הקיים ולא אפשרו התקדמות טכנית ומדעית ובכך עיצבו את המציאות ואת העולם. מרגע שרעיונות אלה של קידוש הקיים אבדו את תקפם התחילו האנשים לרוץ קדימה בהתפתחות טכנית. באירופה היתה הפילוסופיה של הכנסיה הקתולית המכשול העיקרי בפני התפתחות טכנית ומדעית ומרגע שסר עולה התחיל השינוי. דוגמה אחרת של קהילה המרבת לפעול על פי הקוד של התקדמות טכנית היא כת האמיש בארצות הברית. דוגמה נוספת העולה בדעתי ברגע זה היא האימפריה הרומית שעד קבלת הנצרות קידשה את מסורת האבות ומסרת הפילוסופיה היוונית העתיקה וסירבה לכל שינוי. דוגמה נוספת היא התרבות הממלוכית ששלטה במזרח התיכון וסירבה להסכים לשינויים (כגון קבלת אבק השריפה). מה שעומד מאחורי רצונם של האנשים לפעול היא אידאולוגיה מסויימת השלטת בתרבות. מי שבנה את האידאולוגיות הללו הם אנשי רוח למיניהם וסוגיהם. | |||
_new_ |
עורבא פראח . | |||
|
|||
את הכנסיה הקתולית מוטטו הדפוס של גוטנברג והטלסקופ של גלילאו . את אדיסון דחפה החריצות הסקוטית . גם את וואט וניוקומב . את הכימיה דחף לאבואזיה ואת הפיזיקה ניוטון . הפילוסופים הצרפתים קישקשו בסלונים 100 שנה , כל סיפר הרסגור ברדיו . אבל את הבסטיליה הרסו הרעבים ללחם . המשכילים המטורזנים תמיד באו אל ההמון הדינאמי הלכו בראש וצעקו ''אחרי'' . מעולם לא הפעיל הנאום את ההמון אלא הנואם התאים עצמו לדרישות ההמון . אחר כך ניכסו לעצמם את ההצלחה . אין הם אלא גנבי התהילה . | |||
_new_ |
לדעתי אתה לא חושב עד הסוף. | |||
|
|||
מה הדפיסו בדפוס של גוטנברג? מי הביא את זה לשם? מדוע? מי נתן להמונים בצרפת את הרעיון להפטר מהמלוכה? מי ניסח את הרעיון? מי כתב את העתונים? מי השפיע על דעת הקהל באמצעות כרוזים ונאומים? | |||
_new_ |
לדעתי אתה לא חושב עד הסוף. | |||
|
|||
אני פשוט מורד במה שמוסכם עליך ועל הפילוסופים . גוטנברג הדפיס את התנך . המהפכה בצרפת פרצה בלי קשר לרעיונות העת החדשה , עידן האורות . המהפכה פרצה כי היה אירוע אסטרונומי של ירידה בקרינת השמש שגרם לשנתיים של מחסור במזון . ההמון הרעב הפיל את הבסטיליה בלי הפילוסופים . את המלוכה לא חיסל ההמון ולא במהפיכה של המעמדות . לואי 16 נערף 4 שנים אחרי המהפכה . זה היה מעשה פוליטי של שלטון חדש . צעד של רצח השליטים הישנים אין לו שום קשר לרעיונות חדשים או ישנים . זה מאבק פוליטי פשוט וברוטאלי . הנאומים והכרזות לא יצרו את המהפכה אלא קידמו את חברי האסיפה לעמדות מנהיגות . כמו אצלנו הדברנות מובילה לשלטון . הקידמה האנושית מקורה טכנולוגי . האש , הגלגל , החקלאות , הקדרות , המטלורגיה , הספנות , האלקטרוניקה , חקר החלל . הפילוסופיה נדחקת ונימחקת . אנגליה השתנתה ללא פילוסופים וללא רעיונות גדולה . סידרה של מאבקים לשיפור מצבם של קטעים חברתיים שהתעשרו ו / או צברו השפעה רצו . נילחמו וקיבלו ייצוג ב''ביתם של הפשוטים'' תוך אבדן כח של הברונים . אלה עצמם קיבלו זכויות בניצחון על המלך במגנה קרטא , גם זה בלי פילוסופים . מיכאל הרסגור ייחס רק השבוע בפעם השלישית את הרנסנס לבוקאציו ודקמרון . זכותו לדעתו . אני סבור שמותם של 40% מתושבי אירופה בדבר יצר צורך בבעלי מקצוע חדשים CE TOUT . בסין יצרו קדרות מעולה , יצקו ברונזה , חישלו ברזל , יצקו ברזל . יצרו ניר , דפוס , הפיקו נפט וגז טבעי , אבק שריפה ותותחים , בנו ספינות וציים בלי סיוע פילוסופי . גילוי אמריקה וכל מה שבא בעקבות קולומבוס הוא תוצאה של בנית ספינות חזקות יותר ומדידה מדויקת יותר של האדמה , גיאומטריה שגילתה שהאדמה = כדור . הרצון בחופש קיים ללא הפילוסופים . זהו רצון מולד שקיים אצל בעלי חיים חסרי פילוסופים וגם אצל האדם שהוא חיה משובחת . | |||
_new_ |
בקיצור: | |||
|
|||
תקופת המערות נמשכת עד ימינו אלה. | |||
_new_ |
בקיצור: | |||
|
|||
זו לא תקופת המערות . תקופות מסומנות על פי החומר המוביל בטכנולוגיה של התקופה . תקופת האבן הקדומה . תקופת האבן החדשה . תקופת הברונזה . תקופת הברזל וכעת תקופת הפלסטיק . היומרה שמחזיקה שכבת יצרני הבידור מזכירה לי את המשל על הזבוב שישב על קרן של השור ואמר ''איזה תלם אנחנו חורשים'' . עמוס עוז ונינט הם בדרנים . כל אחד בתחומו . הפילוסופים הקדמונים עסקו גם בשאלות מתחום שהיום הוא מדע . רוב המחשבות שלהם התנפצו אל הידע האנושי . הפילוסופים המתקדמים עולם הולך וצר . הגיגיהם נעשים פלצנות לשמה . תרומתם לאנושות הולכת ומתקרבת לאפס . המזון שלנו , המגורים , הביגוד , התחבורה , התיקשורת , הרפואה , כולם מוצרים טכנולוגיים של מחקר ולא של הגות . | |||
_new_ |
גם הפרו ורבו הוא פעולה טכנית גרידא. | |||
|
|||
איש המערות הקדום היה זקוק בתום יום של צייד מפרך לציור קיר בכדי להתבונן בו ולהרגע. ביוון הקדומה הייתה ספרטה הלוחמנית ואתונה הפילוסופית. את מי זוכרים היום? מי בכלל מבקר בספרטה הקדומה? כל מי ש''עשה כסף'' בטכנולוגיה תורם את חלקו הגדול להגות והופך לאספן אומנות. אף אחד מהם לא משקיע את עודפי הונו בטכנולוגיה. אל תזלזל בעמוס עוז ונינט, הם מייצרים כסף כמו חברת הייטק בינונית. הם גם מעסיקים בעקיפין לא מעט כח אדם. | |||
_new_ |
אף אחד לא מזלזל בנינט או בעמוס עוז. | |||
|
|||
אולם אין ספק כי תרומתם לאנושות לא נקבעת מעל דפי הביקורת של ''הארץ '' או על ידי יחסי הציבור שיש להם במשרד החנוך הישראלי. ולגבי אתונה וספרטא- אולי אף אחד לא מבקר בספרטה הקדומה . אך ללא תרומתם של אנשי ספרטה לעצירת צבאו בן מליון החיילים של כסרכסס (אחשורוש?) במעבר תרמופילי, ההסטוריה האנושית היתה שונה לחלוטין. עמוס עוז הינו סופר ממוצע למדי, שמזה 25 שנה מוגשת מועמדותו ללא בושה, לפרס נובל אולם נידחית שנה אחרי שנה על ידי הוועדה . אם היה פנומן כמו שהשמאל הישראלי מנסה לתארו הרי שהיה מזמן זוכה לקבל את פרס הנובל. לא נהוג להגיש בקשה לועדת הפרס שנה אחרי שנה אלא להשהות את הבקשות . | |||
_new_ |
אף אחד לא מזלזל בנינט או בעמוס עוז. | |||
|
|||
אני לא דיברתי על תרומה לאנושות של נינט ועוז. אני ביקרתי את נימת הזלזול והבורות של ידידינו עירן. ''ההיסטוריה האנושית הייתה שונה לחלוטין'' אך אינך יודע אם לטובה או לרעה? עשרות סופרים בינוניים קיבלו עד היום את פרס נובל לספרות,בד''כ מסיבות פוליטיות.גם יומו של עוז יגיע. לדעתי,אין ויכוח, גם בשמאל וגם בימין שהיום עוז הוא בכיר סופרי ישראל. אך לא בכיר מדינאי ישראל. גם אני לא אהבתי את מאמרו.אך בגלל זה לזרוק בוץ על פועלו הספרותי? | |||
_new_ |
אף אחד לא מזלזל בנינט או בעמוס עוז. | |||
|
|||
ועדת פרס נובל אינה פוליטית לחלוטין- הכסף לא מגיע מקרנות ממשלתיות אלא פרטיות, ואחד הקריטריונים החמורים הוא לאייש את הועדה באנשים שלא נגע בהם רבב פוליטי. חברי מלגות, פרלמנטרים לשעבר, עסקנים, או תועמלנים פסולים מלכהן בועדה זו. מסיבה זו זוכים בפרס ישראלים ימנים לחלוטין כגון פרופסור אומן שהפרס נקבע על סמך השגיו המדעיים ולא על סמך דיעותיו הפוליטיות. בניגוד לכך יש לציין לרעה את ועדת קובעי פרס ישראל חבורה שדואגת לאנשי שלומה בלבד. הטענה שעמוס עוז הוא בכיר סופרי ישראל היא טענה טוענת קבוצת אנשים ואתה בתוכם אין זה אומר שיש בטענה זו אמת זוהי דעתך בלבד. עמוס עוז זוכה לקיטונות בוץ בגלל נוהגו לשים עצמו בחזית פוליטית שמאלנית- ונוהגו לתקוף את יהודים דתיים. | |||
_new_ |
אף אחד לא מזלזל בנינט או בעמוס עוז. | |||
|
|||
חברי הועדה אינם מזוהים פוליטית,אך צורת עבודתה פוליטית. סקור את הזוכים בעשורים האחרונים ותגלה שבכל שנה זוכה מישהו מיבשת אחרת וגם מאותה יבשת כל פעם מישהו מארץ אחרת ורק פעם בכמה שנים יש חזרה לאותה מדינה. האם זו לא פוליטיקה? לגבי צוותי פרסים אחרים בנובל איני עוקב ולכן איני יודע על מהות עבודתם. חברי ועדת פרס ישראל נקבעים על ידי ועדה ממשלתית,דהיינו פוליטיקאים. מאחר וברוב 30 השנים האחרונות שלט הימין במדינה,מה שאיפיין את הועדה היו מינויים של ממשלת ימין והזוכים בהתאם. אמרתי שזו דעתי ואמרתי שלא אהבתי את מאמרו. | |||
_new_ |
אנשי בידור תמיד מושכים יותר מזריעת תפוחי אדמה . | |||
|
|||
אבל גידול תפוחי אדמה הוא העיקר . במאבק בין ספרטה ואתונה ניצחה ספרטה . התרבות המצרית גדולה יותר , שמורה יותר ומתוירת יותר . התרבות הסינית עוד יותר גדולה וחיה עדין .מה האירופי יודע עליה ? כמעט כלום . בכלל מה האירופי יודע על משהו מחוץ לאירופה ? כלום . מהטכנולוגיה האתונאית יש מעט מאד היום , אם בכלל . ציורי הקיר שלהם זה כמו טפטים היום . ההתפעלות מהם היא תעמולה ושטיפת מוח . כך גם ההגות שלהם שלא עומדת בשום מבחן מודרני . אני לא אחיה בעוד 50 שנה וספק אם מישהו ידע מי זה עמוס עוז בעוד 50 שנה . כשם ששוכחים את ברנרד שו ואת באירון . | |||
_new_ |
דן בן אמוץ כמשל. | |||
|
|||
דן בן אמוץ היה סופר פורה שספריו נמכרו בכמויות גדולות . דב''א היה סופר שמאלן למהדרין וזכה לביקורות נאות בחוגי ''משטרת המחשבות השמאלניים'' אולם היום, מי זוכר אותו בכלל, נראה שספרו המונומנטאלי של אבא חושי ראש עירית חייפה האדומה ''חיי'' נמכר יותר מספריו של דן בן אמוץ. אני סבור שלא יאה להשוות את עמוס עוז עם ברנארד שאו או עם ביירון. לדעתי עמוס עוז לא מתקרב לקצה נעליהם. | |||
_new_ |
דן בן אמוץ כמשל. | |||
|
|||
עמוס עוז קל וביירון חומר . את האחד כיסה החול ואת השני יכסה . | |||
_new_ |
לחילופין היו גם שוברי או הורסי המכונות | |||
|
|||
אלו רצו למנוע ''קידמה'' על ידי הרס. מצד אחד הם כנראה כי לא שמעו או ידעו מה אנשי הרוח והמלומדים כתבו. מצד שני הם נבהלו שהקידמה תהרוס את פרנסתם. | |||
_new_ |
אריה עירן הוא מרקסיסט | |||
|
|||
מעניין שאתה משתמש ברעיונותיו של מרקס (מטריאליזם דיאלקטי) כדי לקדם את התיזה שלך. אתה כותב ש''הרצון בחופש קיים ללא הפילוסופים . זהו רצון מולד שקיים אצל בעלי חיים חסרי פילוסופים וגם אצל האדם''. מר עירן, ההמון הוא עדר שללא מנהיגים אינו מסוגל לפעול. אפילו רוצחי המונים כסטאלין והיטלר היו בנשמתם פילוסופים. | |||
_new_ |
אריה עירן הוא מרקסיסט | |||
|
|||
אם זה כך אז יש לי סיכויים . הטעות של צ'ארלי מרקס זה שהוא חשב, או קיווה או האמין שמאסות גדולות של בני אדם יפעלו בניגוד לטבע . אמנם יש בודדים שפעלו , פועלים ויפעלו כך , אבל לא מיליארדים ואף לא מיליונים . הוא כשל בזה וצ'ארלי דרווין הבין את זה . לכן אני לא מרקסיסט למרות שאתה מנסה להדביק אותי במחלה הזו . | |||
_new_ |
העדר לא רוצה עצמאות | |||
|
|||
חביבי עירן, כל זמן שהמנהיגות הציונית תחת המנדט הבריטי לא סברה שאנו זקוקים לחופש, לא היה חופש ולא היתה עצמאות. ובאותו זמן (לפני מלחה''ע השניה) לא זעקו יהודי א''י לעצמאות. העדר לא זקוק לחופש כל זמן שהפנכות מלאות. עצמאות קיבלנו כשהמנהיגות החליטה שהגיע הזמן לעצמאות, והממשל הבריטי הסכים עם כך. העדר עדיין לא יודע שישראל עצמאית - הוא יותר מדי עסוק בצפיה בטלוויזיה. 30% מהכבשים לא יודעות אפילו מי ראש ממשלתן. | |||
_new_ |
אתה בהחלט צודק | |||
|
|||
שטויות , פקא פקא . ''כל הפסטרים והאדיסונים בסך הכל בונים את הכלים בכדי לממש את העולם שבנו אנשי הרעיונות''.... יאלה, רוץ ותשלים את המסטר שלך בהיסטוריה עתיקת אובים. | |||
_new_ |
יצירות של עמוס עוז | |||
|
|||
עלילת דם דר שטירמרית: ''כת משיחית אטומה ואכזרית, גנגסטרים חמושים, פושעים נגד האנושות, סדיסטים, פוגרומיסטים ורוצחים, מתוך מרתפי התבהמות וסיאוב, להשליט פולחן דמים מטורף.'' (ידיעות אחרונות, 8 ביוני 1989) הגנה על הטרוריסטים הערבים והתעלמות פושעת מהפגנות השמחה שלהם: ''כמעט כל הערבים והמוסלמים מזועזעים ומצטערים, כמו כל המין האנושי, על הפיגוע ב-11 בספטמבר''. (New York Times, September 14, 2001) סופר למופת............. | |||
_new_ |
המומחה לתעמולה דר שטרימרית מילל... קישקוש למופת | |||
|
|||
_new_ |
יצירות של עמוס עוז | |||
|
|||
כל האין-טלקטואלים של השמאל מלייבוביץ ועד המוץ עוז פיארו את החמאס והעליליו על המתנחלים וקראו להם יוד-נאצים. על הללו יש לומר שאינם אנשי רוח אלא חולי רוח שעושים רוח. | |||
_new_ |
מעניין שאתה | |||
|
|||
מזכיר את ליבוביץ. | |||
_new_ |
מעניין שאתה | |||
|
|||
למדת אצלו? | |||
_new_ |
מעיון בהודעות על תפקיד האינטלקטואלים | |||
|
|||
מסתבר כי לדעת רבים כאן לאנשי רוח אין השפעה על המציאות האנושית. כך באבחת מקלדת הם ביטלו את מפעלם הרוחני של משה רבנו, מוחמד, קונפוציוס, קרל מרקס, מוצארט, הגל, אפלטון, ליאונרדו, פיקאסו, רוסו, אוגוסטינוס, מקיאוולי, הובס, שייקספיר, הרמבם, אריסטו, תוכידידס, הומרוס, סארטר, מרטין לותר, ואגנר, אורי צבי גרינברג, הנביא ירמיהו, ישו, הרצוג, לנין, וירגיליוס, קאפקא, בן יהודה, קורצ'אק, מה כבר אפשר להגיד... | |||
_new_ |
מעיון בהודעות על תפקיד האינטלקטואלים | |||
|
|||
אפשר להגיד שאתה לא קורא מה שכותבים . עמוס עוז הוא סופר בינוני . ליד שקספיר וולטיר ואחדים אחרים שהוזכרו הוא אפילו סופר קטן . גם בהשואה לגדולים בתורה שלפחות חלק מהם היו ענקי רוח . לכתוב במשפט אחד את עמוס עוז עם משה רבנו והרמבם זה ביזוי הלשון העיברית . שקספיר , מוצרט , הומרוס , וואגנר וקאפקא היו ספקי בידור לשעות הפנאי . אמנם מוכשרים מאד אפילו ביחס לעמוס עוז אבל זו מהות עיסוקם . הגל אפלטון ואריסטו היו פילוסופים שטעו בדרכי החיים . קארל מארקס ולנין היו הרסניים ממש . במיוחד ''צ'ארלי'' מארקס שחי בזמנו של ''צ'ארלי'' דארווין . ישו היה רבי יהודי קטן ובלתי חשוב שממיסד דתי האדיר והעצים כסמל . גדולתו של ליאונארדו דה ןוינצ'י היא יכולתו הטכנית והיצירתית שנבעו מחקרנות מעשית בחומר ולא ברוח . פיקאסו הוא צייר טאפטים . חייך מתנהלים בסביבה של קידמה טכנולוגית . טרקטור חקלאי שמזין אותך . נול מכני שמלביש אותך . אתה גר בבית מבטון שהמציא אדיסון . כן הוא המציא גם דברים לא חשמליים . המקלדת שלך מבוססת על המצאותיו . אתה לא יכול היום לבצע תנועת גוף אחת בלי לגעת בטכנולוגיה המבוססת על חקר מדעי . את זה גילה אדם אחד שלא הזכרת דיוגנס שחי בצניעות ככלב וגם הוא ניזקק לחבית ולפיד ששניהם מוצרים טכנולוגיים . | |||
_new_ |
מה שבטוח אפשר להגיד | |||
|
|||
הוא שאתה אולי קורא אבל אתה לא מבין שום דבר ממה שקראת. | |||
_new_ |
מה שבטוח אפשר להגיד | |||
|
|||
אני באמת לא מבין דבר . אבל לראות אני רואה ולשמוע אני שומע . אני גם אוכל , מתלבש וגר . למען האמת הגזמתי קצת ובכוונה תחילה . אך לא בהכל . שקספיר היה מחזאי וכתב לצורך בידור , זו האמת . ישו היה באמת רבי יהודי , חצרו מנה 12 גרופיז . את האירגון הקים פטרוס ואלה ניזקקו להמחשה סימלית .האירגון הזה הוא הכנסיה שניבנתה על השלד האירגוני של האימפריה הרומאית , אותה אתה שוכח להזכיר . אימפריה מאד חומרית ובלתי מוסרית על פי אמות מידה של אחרים שהזכרת . קארל - צ'ארלי מארכס היה ללא ספק מוכשר וגם לנין , אבל המבנה שלהם התגלה כארמונות חול שזרם מי החיים שטף ללא הכר . אריסטו הכניס את עולם הידע לכלא מחשבתי במשך 1200 שנה . מענין אך לא מפתיע שאתה מגן על ''רוחניות'' ולא מודה כל יום וכל שעה למרסני האש , ג'ון בארדין , לממציאי הגלגל , וולטא , קארל לינדסטרום , לאבואזיה , ניוטון , וואט , פאסטר , א. ג'אנר , מורס , גוטנברג , אדיסון , רייט , רנטגן , סאלק , פורד ... כולם ילדי הפאייסטוס . | |||
_new_ |
לא הבנתי מה אתה אומר | |||
|
|||
אתה אומר שלא היתה להם השפעה על האנושות? בין אם הם היו ''ספקי בידור'' או סתם ''מוכשרים'', השאלה היא האם אנשי רוח משפיעים על האנושות ועל המציאות האנושית. אם אתה סבור שהיתה להם אז אין ויכוח, אם אתה סבור שלא היתה להם אז אתה טועה. | |||
_new_ |
לא הבנתי מה אתה אומר | |||
|
|||
המוץ עוז לא השפיע אפילו על הספרות העברית החדשה. | |||
_new_ |
לא הבנתי מה אתה אומר | |||
|
|||
שום דבר אינו מושלם ב- 100% . השפעת אנשי רוח על האנושות מעטה אך לא אפס . השפעת המדע והטכנולוגיה על האנושות עצומה אך לא מוחלטת . לכן שים את הדברים בפרופורציה הנכונה . אנשי הרוח מתחת לטכנולוגיים . | |||
_new_ |
אינך מבחין בין אנשי רוח לבין סתם מאווררים | |||
|
|||
אינך מבחין בין איכויות של אנשי רוח. אנשי רוח שגם עושים וגם פועלים במסגרת הטפותיהם. אנשי רוח שמטיפים ועושים מה שבא להם, כולל ההיפך מדבריהם. אנשי ''רוח'' אידיאולוגיים, שהטיפו לביצוע פשעים. בימינו יש בעיקר מאווררים. מאווררים שכל קיומם תלוי בתקשורת, בלעדיה אף אחד לא היה מתעניין בדבריהם הנבובים. עמוס עוז הוא מאוורר כזה, מאוורר המפזר חרה על סביבותיו. | |||
_new_ |
קודם נסכים על העקרון | |||
|
|||
האם אתה מסכים כי לאנשי רוח יש השפעה מכרעת על האופן בו האנושות מתנהלת. אחר כך אפשר להתחיל לסווג להשפעות טובות או רעות, נכונות ושגויות, איכותיות או גרועות. אבל צריך לברר קודם את העקרון | |||
_new_ |
קודם נסכים על העקרון | |||
|
|||
אין עיקרון . אנחנו לא הזונות של ג'ורג' ברנארד שו . חלק מההתנהגות של בני האדם נובעת מהשפעת אנשי רוח . חלק ולא הכל ולא השפעה מכרעת . השפעה קטנה . עיקר התנהגות בני האדם נובעת מדחפים ביולוגיים . להישגים טכנולוגיים יש השפעה רבה . פחות מהדחפים הביולוגיים ויותר מההגות הרוחנית . אם תרצה נדון על זה . | |||
_new_ |
קודם נסכים על העקרון | |||
|
|||
אותך כבר הבנתי. מעניין לשמוע עוד אנשים | |||
_new_ |
קודם נסכים על העקרון | |||
|
|||
אין ספק עירן שאתה צודק. ''לאנשי רוח יש השפעה על האופן בו האנושות מתנהלת'' לטוב ולרע אבל אי אפשר שזוהי 'השפעה מכרעת' וקבועה. הרי הטיעון הזה בומבסטי ואינו אומר דבר. באופן כללי, לאנשי רוח היתה השפעה משתנה בזמנים שונים, בעניינים שונים, בחברות ותרבויות שונות ולאור אילוצים שונים שהמציאות כפתה על בני האדם. | |||
_new_ |
קודם נסכים על העקרון | |||
|
|||
בימינו גם למאווררים יש השפעה, כי התקשורת מעצימה את קולם פי מיליון. השפעתם של המאווררים היא תעמולתית, רדודה, ולכן גם מסוכנת. לפני היות התקשורת כוח עצום, רק אנשי רוח שהטיפו וגם עשו בפועל השפיעו על תקופתם. השפעות מאוחרות יש רק לאלו שכתביהם ודבריהם נשמרו ע''י מאמינים ונאמנים, ואלו הם ברובם אנשי רוח שגם השפיעו בחייהם על סביבתם. | |||
_new_ |
קודם נסכים על העקרון | |||
|
|||
אני שמח שאנחנו מסכימים בעניין. צריך לזכור כי תמיד היתה תקשורת שלבשה צורה ופשטה צורה במהלך כל ההיסטוריה האנושית. בתקופות קדומות היה מספרם של יודעי קרא וכתוב קטן מאד וההשפעות על רוחם של בני האדם נעשו באמצעים של מגע אישי, נאומים בעצרות וחגים וכו' ועיקרה היה בידי משכילים והוגים אם כי ידוע לנו שנושאים מסויימים נפוצו במהירות רבה ובתולדות עם ישראל יש לא מעט דוגמאות לתפוצה מהירה יחסית של חדשות ומידע בין קהילות בכל רחבי הפזורה היהודית מבבל ועד ספרד. לגבי הצד החיובי או השלילי בכל סוג של השפעה רוחנית - נראה לי כאן עשויות להתעורר מחלוקות ונשאיר אותן להזדמנות אחרת. | |||
_new_ |
קצת צניעות האדון ד''ר | |||
|
|||
יובל ברנדשטטר כועס על הכבוד שהוא מנת חלקו של עמוס עוז, והוא מאשים אותנו, את כל ישראל וביחוד את אנשי השמאל, בשחיתות. אפשר להתווכח עימו, אך היות ודי ברור שעמדתו מבוססת על פרשנות מאד מוגבלת של המציאות, אולי עדיף שנעיף מבט בקטע מסיפור קצר פרי עטו של ברנדשטטר, בשם 'השבויה': ''זהו, לדעתי מוות בעריסה'' אמר הרופא וקולו רם, גם אם רועד מעט ''זה קורה. הוא שכב על הבטן.'' ''אהה'' אמרתי. השינוי בהתנהגות הרופא בנוכחות המשפחה אמר דרשני. ''טוב. אני חייב לקרא למשטרה'' אמרתי. ''למה משטרה?'' שאל הגבר. ''סליחה אדוני, מי אתה?'' שאלתי בתקיפות. ''סובחי, אני הדוד של הילד. אבא שלו ואני אחיים'' לו היו פנים טיפוסיות לערבי. וכאילו שיש דבר כזה, טיפוסי. ''כל מקרה מוות מסיבה לא ידועה מחייב דיווח למשטרה, זה החוק'' עניתי לו. ''טייב, אם זה החוק אין מה לעשות.'' אמר סובחי ודבק בנו. חזרתי למיון. האלונקה היתה ריקה. ''אפוא הילד?'' שאלתי את נדיה. ''שמנו אותו בחדר צדדי, של המנקות'' אמרה. הצצתי שוב באם. היא סיימה את ההתייפחות, והרעלה נשארה על פניה. רק מצחה נראה, וציץ שיער נשמט, שיער זהוב, טבעי. בעלה ישב לידה, חמור סבר כתמיד. שני שוטרים הגיעו, שוטר ושוטרת, והחלו לרשום פרטים. אני נכנסתי אל חדרון המנקות. החבילה הקטנה הייתה מונחת על דרגש בדיקה, ישן וחלוד. הסרתי את הסדין. פניו החתומות של עולל ניבטו אלי, שפתיו כחולות, עיניו עצומות, אפו סולד, וכולו אומר מתיקות. לו היה חי. לבי נחמץ בקרבי. שתי מחשבות התרוצצו במוחי. תודה לאל שזה מן המגזר. שהיד אחד פחות. גועל נפש!! איך אפשר לחשוב כך? מה לעשות, זו המציאות, עראפאת אמר שאת שנאת הציונים יונקים הערבים עם חלב אמם. זה יכול היה להיות רפי הקטן שלי. אמנם הוא כבר בן שנתיים, כולו מתולתל ומתרוצץ ומקשקש, אבל אני זוכר אותו כזה קטן, כזה חמוד. משכתי את העפעפיים למעלה. דוק המוות כיסה את הקרנית, אבל צבע הקשתית היה ברור.'' זהו אמנם רק קטע מהיצירה של ברנדשטטר, אך גם מהקטע אפשר להתרשם מרמת הכתיבה. גם אם לא נתייחס לשימוש המרובה בסטריאוטיפים האתניים, קשה להתלהב מהכתיבה. הקוראים מוזמנים לקרוא את הסיפור בשלמותו ויוסלה אכן אינו מומחה לספרות, אך עמוס עוז זה לא. גם לא מתקרב. מרוב השימוש באיפיונים האתניים והסטריאוטיפים של גזע ולאום בסיפור הקצר הזה, באופן מוזר למדי איפיונים אלה הופעים לחוט השדרה של הסיפור. זו פעם ראשונה שיוסלה קורא יצירה ספרותית שאם מסירים ממנה (באיזמל של מוהל אם תרצו) את המאפיינים של גזע ולאום לא נותר ממנה כמעט דבר. מדהים. | |||
_new_ |
קצת צניעות האדון ד''ר | |||
|
|||
לא יכולתו הספרותית של הד''ר ברנדשטטר עומדת לדיון ולכן ביקורתך הספרותית אינה לעיניין . עמדתו הציבורית היונקת מיכולתו הספרותית היא הבעיה . ענף שלם של הכתיבה העברית צמח שמאלה . עוז , שלו , סובול , לוין , יהושוע , זך ... העובדה שהם כותבים ידועים מעניק להם זכות קדימה בהצגת דעתם הפוליטית . אבל ... הם לא חכמים או צודקים יותר מכל מהנדס , רופא , עורך דין או רואה חשבון . גם לא מבעל מכולת או חנות נעליים . אבל...לאלה אין גישה למיקרופון הציבורי וגם כשיש השפעתם מועטה . חיים איתנו 3 זוכי פרס נובל . מה דעתם הפוליטית ומה השפעתה ? אני מכיר בערך 150 פרופסורים באופן ישיר , היכן דעתם ? עד כמה הערכותיהם טובות יותר משל סופר ידוע ? מה בעינין זמרים שחקנים ושאר בדרנים ? הכוונה לזה שמפרסם כדורים לכאב ראש , לזה שמפרסם בנק ולזו שמפרסמת שמפו או קרם ידיים ... רק אתמול התברר חוש ההבנה של שורת אומנים . הם נפלו בחלקת לשונה של נוכלת שהתחזתה לחולת סרטן ו''הגאונים'' לא עשו צעד אחד לבחון עובדות . אחר כך הם אורים ותומים בפוליטיקה ... אפילו אתה , שאינני יודע מה כישוריך מציג כאן ''עמדה מוסרית'' ולא מסוגל לבחון אותה באופן לוגי . רגשותיך ודעותיך העתיקים גוברים על ההגיון הקר . | |||
_new_ |
קצת צניעות האדון ד''ר | |||
|
|||
אתה מדבר שטויות שרק מביישות אותך. האם אתה לפעמים גם קורא את מה שאתה כותב? | |||
_new_ |
קצת צניעות האדון ד''ר | |||
|
|||
אין שום יתרון מובנה בדיעותיהם של ידוענים . הם לא יותר חכמים מאחד העם .לפרופסורים וכמה משכילים אחרים יש יותר יכולת לנתח מצבים ולהסיק מסקנות מזמרים שחקנים ואפילו סופרים ועיתונאים . לידך אני מגדלור . לא כי אני חכם או מוכשר , כי אני לא .זה בגלל שאתה נר דקיק . במבחן הראשון התמוטטת . אז כשאתה מזכיר שטויות זכור שזה אתה . | |||
_new_ |
קצת צניעות האדון ד''ר | |||
|
|||
משום מה נדמה לך תמיד שעוסקים בך. זה שאתה לא חכם גדול אתה מוכיח כמעט בכל פעם שאתה פותח את הפה. אך הפעם עסקנו בברנדשטטר, שטוען שגם לו מגיע. ובאמת מגיעה לו ביקורת לא כל-כך חיובית על כתיבתו הספרותית, וביקורת עוד פחות אוהדת על הפובליציסטיקה שלו - ביחוד היות והשימוש העיקרי שהוא עושה בכתיבה הוא בתור קרדום. משום מה נוצר אצלך הרושם שכאשר נמנעים מלענות לך, ניצחת בוויכוח. זו טעות נפוצה בקרב אנשים שנדמה להם שהם תמיד נושא הדיון. לא נראה לי שלמישהו איכפת באמת מה קורה לך, ואני יכול רק לשער שאתה מקדיש את כל עיתותיך לכתיבה באתר כי גם בבית לא נותנים לך תשומת לב. מיום שהחילות לכתוב כאן תגובות לא קיבלתי ממך תגובה אחת עניינית. גם כאשר ניסית פעם אחת לכתוב את עמדתך בענייני מוסר, התוצאה היתה מבולבלת ביותר. הרושם הוא לא רק שלא למדת באופן מסודר מעולם, אלא שתהליכי החשיבה שלך נעים במעגלים סגורים - אין בא ואין יוצא. כמו 'אנציקלופדיסטים' אחרים שעברו באתר בעבר (פרקש ובר-ניר לדוגמא) - מכבירי העובדות - כך גם אתה פולט עובדות ללא קשר הסטורי או מדעי בכל הזדמנות. צניעות מינימלית אינך יודע. גם אינך מבין עד עכשיו מדוע יש מקום להתנצלות בפני ענבל בר-און על שעלבת בה בפומבי. וההשתלחויות שלך באנשי רוח רבי הישגים פתולוגיות. כל מה שיוצא ממך נודף ממנו ריח של כוחנות ודעתנות שאין להם כלל כיסוי. כי אינך חזק. יש לך צורך עצום להשתלט על האתר. אתה עונה לכל מי שכותב, ללא קשר וללא הקשר. אתה כל-כך 'טעון' שיש הרגשה שאתה הולך להתפוצץ עוד מעט. אני לא מומחה, אך אני בכנות חושב שכדאי שתלך לטיפול לפני שיהיה מאוחר מדי. | |||
_new_ |
ח ח ח ח ח | |||
|
|||
_new_ |
הבערה המוסרית של יוסלה ועמישלה | |||
|
|||
אומרת דרשני. כנראה שברנדשטטר פוצץ להם את הפרונקל בטוסיק | |||
_new_ |
שאלות תם? | |||
|
|||
1. האדון ברנדשטטר עסק בעיקר בהשמצת הצלחתו הספרותית של עמוס עוז. ברנדשטטר מתחיל בכך כאשר הוא מציג ''יכולתו הספרותית'' (הנושא הראשון הוא הרי קנאת סופרים) ומשתמש בה לצורך השמצה. כעת בא יוסלה ומבקר את ''יכולתו הספרותית'' של ברנדשטטר לגופה בלבד. מכאן שיש מקום לביקורת על ''יכולתו הספרותית'' של ברנדשטטר. 2. התיקשורת נותנת עדיפות לאנשים שיש להם מעמד ציבורי (מוכרים בציבור). כך יוצא שרק לעיתים רחוקות התיקשורת נותנת ביטוי לדעתם של אנשים לא ידועים (בעל מכולת, רואה חשבון, עו''ד או רופא). תנאי נוסף הוא שהאדם יהיה בולט בתחומו. התנאי הנוסף הזה קשור במעשיו הטובים או הרעים של אותו אדם - ה''איכות'' של מעשיו. כך למשל עו''ד נדב העצני מקבל יותר זמן במה מאשר בעל חנות מכולת אלמוני; כך למשל פרופסור אומן מקבל או קיבל יותר זמן במה מבעל המכולת; כך למשל מקבל עמוס עוז יותר זמן במה מבעל חנות המכולת האלמוני וכן הלאה. הטענה שדעתם הפוליטית של סופרים ידועים מקבלת זכות קדימה כלל לא מבוססת. זה במיוחד נכון כאשר משווים את היחס לו הם זוכים לעומת היחס לו זוכים פרופסורים (כמו עמוס עוז, אומן ועוד) בעלי שם בתחומם. | |||
_new_ |
שאלות תם? | |||
|
|||
עירן כתב על ''סופרים ידועים שמאלנים''! | |||
_new_ |
יופי נחמה | |||
|
|||
עדין עירן טועה בגדול. | |||
_new_ |
שנעשה סקר ? | |||
|
|||
_new_ |
תעשה איזה סקר שאתה רוצה | |||
|
|||
_new_ |
תעשה איזה סקר שאתה רוצה | |||
|
|||
אתה צודק. העובדות הרי לא ישנו את דעתך. | |||
_new_ |
יופי לחמניה שבודה מדמיונך כל מיני שטויות | |||
|
|||
_new_ |
יופי לחמניה שבודה מדמיונך כל מיני שטויות | |||
|
|||
אתה יכול לכתוב שלחמניה חמה בודה מדמיונו שטויות . אבל. . . לבצע איזה סקר קטן כדי לבסס את עמדתך על הידוענים אתה לא מוכן לעשות . כך יוצא שהשטויות הם אצלך . | |||
_new_ |
כרגיל, אריה, העובדות לא מפריעות לך | |||
|
|||
האמת היא כרגיל אחרת ממה שאתה מתאר. אבל אני כבר רגיל לתרגילי הבלופים שלך. כתבתי שהטענה שלך לא מבוססת: הטענה שדעתם הפוליטית של סופרים ידועים מקבלת זכות קדימה כלל לא מבוססת. זה במיוחד נכון כאשר משווים את היחס לו הם זוכים לעומת היחס לו זוכים פרופסורים (כמו עמוס עוז, אומן ועוד) בעלי שם בתחומם (תגובה 112467). אתה הצעת לעשות סקר ואני בירכתי על כוונתך לבדוק את העובדות. כעת אתה רומז בצורה בולטת שבכלל לא התכוונת לבצע סקר. זו בעיה שחוזרת על עצמה אצלך: יש לך בעיה של אמינות, אריה עירן, ועליך לפתור אותה לבד. | |||
_new_ |
כרגיל, אריה, העובדות לא מפריעות לך | |||
|
|||
אני שאלתי ''שנעשה סקר ? '' ואתה שלחת אותי לסקור את זה לבד . אלה הן העובדות . | |||
_new_ |
כרגיל, אריה, העובדות לא מפריעות לך | |||
|
|||
כרגיל, אינך מספר את כל העובדות כפי שאני ניסיתי (תגובה 112599). עוד משהו: אף אחד לא שלח אותך לעשות דבר. הגיע הזמן שתגבה את היוזמות הפרטיות שלך במעשים לפני שאתה דורש מעשים מאחרים. | |||
_new_ |
תעזוב עובדות! למי זה חשוב | |||
|
|||
בעיקר /שאתה אומר את דעתך וזה מה שחשוב! ואל תירתע מעוד ימנמן קופצני וצעקני כי מספיק עשו לנו את זה עם רבין (כמו ששרון כתב) אסור לנו לתת להם שנית לחזור על הטעות ולגנוב לנו את המדינה! רק אנחנו יודעים את האמת ורצוי להשאיר אותה אצלנו! | |||
_new_ |
העבודה משחררת . | |||
|
|||
_new_ |
[•] העבודה משחררת . | |||
|
|||
גמני רוצה לעודד ולתמוך בעבודתו הקדושה של דוד סיון במלחמתו הבלתי נפסקת במתקפות הימין הקשה שרק רוצה לעשות את מצבנו לעוד יותר קשה סיון, אריק פ. וע.צופיה הם הנשמה והחיים של המדינה | |||
_new_ |
תעזוב עובדות! למי זה חשוב | |||
|
|||
סיכום ביניים . 1- בשנת 1939 חיו 17 מיליון יהודים וכיום חיים 13.2 מיליון יהודים . 2- התוצאה מזה היא הדעה שלי שצריך להרבות בילודת יהודים כדי לתקן את ניזקי השואה . 3- לא מדובר בגידול עצום ומחניק נפשית וכלכלית . אני מציע גידול מתון של ילד אחד נוסף לממוצע הכללי . 4- המחיר התקציבי לשנה של 50.000 ילדים הוא מיליארד שקלים . מיליארד אחד . 5- אני ממליץ לנהל מול תושבי רצועת עזה מדיניות ''פינוי תמורת פיצוי'' . 6- להערכתי המחיר יהיה 18 מיליארד שקלים . 7- לדעתי , בהמשך ירי על שטח ישראל מרצועת עזה לעוטף עזה יש לבצע מהלך מדיני . סיפוח חלק מצפון הרצועה למדינת ישראל . 8- מהלך זה ניתן להיעשות על ידי שימוש בצהל ללא כיבוש כל הרצועה ובאבידות מזעריות . 9- לדעתי , יש לבצע הפרדה מוחלטת של שטח הרצועה מישראל . את צרכיהם של התושבים שם שיחפשו במצרים . מזון , מים ,תרופות , דלק וחשמל . | |||
_new_ |
אריה, דוד גם יכול וגם עושה | |||
|
|||
והוא אכן בודה מדימיונו שטויות. | |||
_new_ |
|
|||
ראוי ש''סופר'' (לפחות בעיני עצמו) ידע שספרים שואלים מן הספרייה, לא ''משאילים''. זוהי הספרייה שמשאילה לך ספר. לו זו הייתה היחידה בטעיותיך, ניחא. אבל לקרוא לעמוס עוז פוסט-ציוני זו שטות מוחלטת. יש לו ביקורת על הפוליטיקה של ישראל, ועל פעולתיה הצבאיות. אבל הוא נותר ציוני-בן-ציונים, שמייחל לעם יהודי חזק במדינתו הריבונית. והוא חוטף בגלל זה על הראש מה''פוסטים'' למיניהם שמשתלטים אט-אט על האקדמיה והתקשורת. | |||
_new_ |
תדבר בשם עצמך סתם | |||
|
|||
ולא בשם אחד אחר! אם הספריה השאילה לו ספר אז למה אתה מתערב וטוען שהוא השאיל?! | |||
_new_ |
מרטין בובר מתהפך בקברו | |||
|
|||
קטע מכתבה של יובל אזולאי, היום ב'הארץ': ''הצמדת מפזר חום לגופם של עצורים פלשתינים, חשיפת איברי מין ותיעוד של מעשי התעללות במצלמת הטלפון הסלולרי - אלה הם רק חלק ממקרי ההתעללות הקשים שנחשפו בחודשים האחרונים בחטיבת ''כפיר''. ''עובר עלינו צונאמי'', מודה קצין בחטיבה, החטיבה הגדולה ביותר בצה''ל שאחראית על הלחימה היומית בגדה המערבית, בהתייחסו לאירועים שבזכותם החטיבה זכתה לכותרות בחודשים האחרונים, ''אני מניח שלכל חטיבה יש את תקופת הגאות והשפל שלה ואנחנו כרגע בתקופת השפל''.'' | |||
_new_ |
מרטין בובר מתהפך בקברו | |||
|
|||
זכותם של המחבלים לחטוף זפטה. | |||
_new_ |
מרטין בובר מתהפך בקברו | |||
|
|||
בעיניך, ובעיני יהודים גזענים נוספים כל התושבים הפלסטינים של עזה, יהודה ושומרון ואפילו ישראל פרופר, הם 'מחבלים'. יש בכך בדיוק אותה מידה של הגיון כמו האמירה הגזענית ש'יהודים אוהבים רק כסף'. ראה את 'לוי', המוצא 'אנטישמים' בכל פינה. זה פתולוגי. | |||
_new_ |
מרטין בובר מתהפך בקברו | |||
|
|||
לוי חושף את האנטישמים גם כאשר הם מנסים להתחפש לציבור נאור או לעוות את החוק . | |||
_new_ |
מרטין בובר מתהפך בקברו | |||
|
|||
כולם אצלך 'אנטישמים'. אני חושב שאתה כנראה לא מבין את משמעות המונח. | |||
_new_ |
מרטין בובר מתהפך בקברו | |||
|
|||
אנטישמים הם הילדים של אנטיגונה ואנטיפאטר . מה לא ברור ? | |||
_new_ |
מרטין בובר מתהפך בקברו | |||
|
|||
מישהו שאל לדעתך בכלל? מה קרה, שתית יותר מדי קפה? | |||
_new_ |
מרטין בובר מתהפך בקברו | |||
|
|||
מה קרה יוסלה , אני ער (עירן) בשעות האלה . ואתה כותב בשעה 3 לפנות בוקר ? | |||
_new_ |
מרטין בובר מתהפך בקברו | |||
|
|||
לא כולם אנטימים אצלי . המחשבות שלך מעוותות . | |||
_new_ |
תמשיך לכתוב - אתה לא בין הבודדים | |||
|
|||
שרואים את האמת ומרגישים לחוצים בין הכשרונות של עמוס עוז וחייו.אני חושב שכילד לקחו אותו לפסיכולוגית והיא אמרה לו אחרי שיחה אחת - למה שלא תכתוב את הדברים האלה - אין לך מה לבוא לפה יותר.אני אוסרת... | |||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |