האם אפשר לרצוח את הדמוקרטיה? | |||||
גלעד זליבנסקי (יום שישי, 09/11/2007 שעה 11:00) | |||||
|
|||||
http://www.faz.co.il/thread?rep=106690 | |
צודק, אבל | |
אוהד ביתר (יום שישי, 09/11/2007 שעה 13:13) | |
לך תסביר את זה לעדת חסידי הבבא רבין זצוק''ל. לפי תורתם הכול ניתן לרציחה, וברוך השם, מה לא רצחנו להם: את השלום, את הדמוקרטיה, את המדינה, את אוסלו, את ברגותי, את מפת הדרכים, ועוד ידנו נטויה. עבורם כל מי שלא קופץ לדום כל אימת שמוזכר שמו של הצדיק הידוע הוא רוצח, או לפחות משת''פ. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=106691 | |
ערימה של קשקושים | |
עמיש (יום שישי, 09/11/2007 שעה 14:52) | |
החל מהצגת הבעיה ועד לדוגמאות ההיסטוריות והמסקנות. הביטוי ''לרצוח'' דמוקרטיה הנו מטפורה, אפשר לרצוח דמוקרטיה בלי להרוג אף אחד, אין כל קשר הכרחי בין חיסול שיטת משטר לבין רצח בני אדם. הרצח או הנסיון לרצח הדמוקרטיה בישראל אינו בכך שראש הממשלה מת אלא בכך שמישהו (בעידוד מחנה גדול ורחב) החליט לשנות את תוצאות הבחירות ואת רצון העם בבחירת ממשל מסויים ועל ידי רצח העומד בראשה. גם אם לא היה מצליח בזממו, גם אז זה היה נסיון לרצח הדמוקרטיה. לעניין הדוגמאות ההיסטוריות. אם נדבר על אלכסנדר מוקדון - מותו של שליט בעולם העתיק לא היה בהכרח גורם להתפוררות שיטת המשטר, מאות ואלפי שליטים מתו/נהרגו/נרצחו/חוסלו במהלך ההיסטוריה והמשטר או המדינה בראשה עמדו לא התפוררו ולא נעלמו. הסיבה לחלוקת האימפריה של אלכסנדר בידי הדיאדוכים נבעה מסיבות רבות (כגון הקושי בשליטה ממושכת על טריטוריות כה נרחבות בכלי הממשלה היווניים ומסורת הפירוד והפיצול שנהגה ביוון במשך כל הדורות) הדוגמה של הבעיות באימפריה הרומית בזמן הקיסרים אף היא דוגמת הבל. לא היתה שום בעיה בימי הקיסרים שלא היתה גם בזמן הרפובליקה. החל ממרידות עמים כבושים ועד למלחמות אזרחים. ואולם, באימפריה הרומית כן היה מעשה רצח אחד ויחיד, וראשון במינו, אשר סימל את קץ הרפובליקה. הכוונה היא לרצח טיבריוס גראכחוס בשנת 132 לפנה''ס שהיה הרצח הפוליטי הראשון ברומי לאחר כמעט 400 שנה של משטר הרפובליקה שבו כל הבעיות והמחלוקות נפתרו ויושבו באמצעות מנגנוני בחירה מתוחכמים של הקונסולים ושאר פקידי השלטון. ולסיכום, המאמר הנו גיבוב של הבלים, השאלה טפשית, הדוגמאות כוזבות ומוטעות והמסקנות בהתאם. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=106706 | |
ערימה של קשקושים | |
חושף שקרנים (יום שישי, 09/11/2007 שעה 19:31) בתשובה לעמיש | |
תשובתך המתלהמת והמתחמקת מעידה כי הוא תקע לך אותה בגדול. וחוץ מזה מה הקישקוש של: ''ואולם, באימפריה הרומית כן היה מעשה רצח אחד ויחיד, וראשון במינו, אשר סימל את קץ הרפובליקה. הכוונה היא לרצח טיבריוס גראכחוס בשנת 132 לפנה''ס שהיה הרצח הפוליטי הראשון ברומי לאחר כמעט 400 שנה של משטר הרפובליקה .... '' ממתי אתה מתחיל לספור את ה''רפובליקה'' הרומית? | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=106721 | |
עוד קשקשן... | |
עמיש (יום שישי, 09/11/2007 שעה 22:21) בתשובה לחושף שקרנים | |
אבל למען תקנת הציבור אזכיר כי עידן הרפובליקה הרומית נספר משנת גירושו של המלך טרקוינוס סופרבוס בשנת 509 לפנה''ס. משנת 509 לפנה''ס ועד שנת 132 לפנה''ס נמנות 377 שנים. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=106773 | |
עוד קשקשן... | |
רוצח אלטלנה (שבת, 10/11/2007 שעה 18:30) בתשובה לעמיש | |
חיסלתם לנו את הדמוקרטיה ואתה אומר הלל? לא נשכח ולא נסלח ! | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=106885 | |
עוד קשקשן... | |
יעקב חבין (יום ראשון, 11/11/2007 שעה 18:09) בתשובה לעמיש | |
אז תחליט 400 שנה או 377 שנה. נדמה לי שזה לא אותו הדבר!!!!!!!!!!!! בכל זאת 23 שנים לא דוהרים על סוסים !!!!!!!!!!!! אז מן הדין שתדייק! | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=106950 | |
ערימה של קשקושים... | |
יוסלה (יום שני, 12/11/2007 שעה 20:57) בתשובה לחושף שקרנים | |
''חושף שקרנים... תקע לך בגדול... קישקוש...'' ...מגלה טפחיים. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=107128 | |
ערימה של קשקושים... | |
מוקי שוקי (יום רביעי, 14/11/2007 שעה 22:37) בתשובה ליוסלה | |
טוב, שכחתי שאתה היסטוריון, תואר ראשון לענייני הרומאים והפסלים. סלח לו. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=106829 | |
ערימה של קשקושים - אפולוגיה | |
גלעד זליבנסקי (יום ראשון, 11/11/2007 שעה 2:29) בתשובה לעמיש | |
נראה שמתבקשת כאן מעין אפולוגיה כדי להצדיק את המסר שלי ואת השימוש במקורות קלאסיים... נתחיל מהיסטוריה העתיקה: הטענה נגדי היא שהתפוררות הממלכה ההלניסטית המאוחדת של אלכסנדר הגדול התרחשה בגלל גורמים שונים שאינם קשורים בהכרח למותו. אומנם היו קשיים רבים שעודדו את המפולת ההלניסטית ואת הפירוד וההתפוררות ואני לא מכחיש את הגורמים שהקטגור הזכיר, אבל עובדה היא שכל חיי אלכסנדר הממלכה נשארה תחת סמכות עליונה אחת וכמו כן השטחים הכבושים של האימפריה הפרסית היו כבר חלק מאורגניזם פוליטי אחד (כפי שכותב גם מקיאבלי בנסיך) ולכן אין תמיהה גדולה שהכובש המאורגן הצליח לשמור על מנגנוני המשטר הקיים ולהוסיף אותם לשאר הטריטוריה שלו. לגבי ערי יוון, אין סיבה להניח שאי אפשר היה בנסיבות היסטוריות אחרות לאחד אותן תחת שלטון יווני ריכוזי לאורך זמן. השליטה וההשתלטות על ערי יוון התאפשרה ללא מאמץ ניכר ותוכננה כבר על ידי אביו של אלכסנדר, כך שנראה שההתרכזות הפוליטית הזאת הייתה רק עניין של זמן. ושלא לדבר על זה שהמאבקים התפתחו בין הדיאדוכים והממלכות שהם הקימו ולא בין הערים הקלאסיות שממילא לא תפקדו יותר כיחידות פוליטיות עצמאיות ומשפיעות (כבר במלחמה הפלופוניסית למעשה כבר ברור שיוון הולכת ומתגבשת לגושים פוליטיים גדולים ושרוב ערי המדינה היו כבר אז רחוקות מלהיות חופשיות). לגבי שאר העמים והמקומות הפחות מתורבתים, אנ ילא רואה קושי עקרוני לספח את כולם לשליט יחיד חזק לאורך זמן. לסיכום ההיסטוריה היוונית: נכון שהיו גורמים שונים לכישלון הממלכות ההלניסטיות, אבל נראה שאי אפשר לשלול אפשרות שבה שליט יחיד או שלטון יציב היה ממשיך לשלוט בשטחים הכבושים של אלכסנדר. אלא שעם הסתלקותו בטרם עת האפשרות הזאת נעשתה בלתי אפשרית בגלל מלחמות הירושה ושאר הגורמים ההיסטוריים. ועכשיו ממערב ליוון... לגבי רומא הקטגור ההיסטורי השאיר אחריו יחסית מעט חומר: טענה שבימי הקיסרים היו לרומא אותן בעיות פוליטיות כמו ברפובליקה וכמו כן הוא מדגיש את התאריך ההיסטורי של רצח טיבריוס גראכחוס על ידי יריביו הפטריקים כמודל לרצח פוליטי מובהק. לגבי גראכחוס, אין ספק שאכן השקיעה של הרפובליקה החלה לפני הסיום הרשמי שלה ושארוע זה מהווה נקודת מפנה משמעותית בהיסטוריה הפוליטית של רומא. אלא שזה לא בהכרח סותר את הדברים שהתייחסתי אליהם בתוך המאמר... זה לא משנה מתי ובאיזו מידה הרפובליקה הפסיקה לתפקד כגוף פוליטי רפובליקני, כי גם תקופת המעבר מרפובליקה לקיסרות מדגימה את הקשיים העקרוניים שבאים לידי ביטוי בשלטון של מיעוט או יחיד לעומת שלטון של רוב או ייצוג גדול יותר של העם. וכמו כן מבחינה היסטורית רומאית, אני עדיין יכול להסתמך על הטענה הידועה לא רק מהיסטוריוגרפיה, אלא גם ממיטב המחזות והפילוספיה והספרות היפה על הנושא של הקיסרים שהם מהווים ללא ספק (לפחות המפורסמים שבהם) דוגמאות קיצוניות של הידרדרות יוצאת דופן של שלטון יחיד. קשה לי להאמין שאחד מאותם קיסרים אלוהיים היה מציל את רומא מאיום קיומי של מעצמת אוייב בקנה מידה של קרתגו. לגבי מלחמות האזרחים, ברור שהן פרצו לפני הקיסרות, שכן בעקבותיה היא נוסדה על הריסות הרפובליקה. והחלק החשוב ביותר: בנוגע לביקורת על עצם הרעיון של המאמר- השאלה שבכותרת באמת טפשית, כי היא מבטאת את מה שהרבה אנשים במדינה מבטאים ביחס לרצח רבין. במקום לתקוף את הרעיון הזה, השתמשתי בו כדי לפתח אותו ולהסביר בדרך זו מדוע הוא לקוי מצד אחד ומהצד השני, על איזה אמת או מושגים פוליטים הוא עשוי להתבסס ובסופו של דבר להפוך למובן מהצד השלילי והחיובי. אם כן, במערכת הערכים והמושגים הציבורית, רצח הדמוקרטיה קשור ברצח של אדם ולכן גם השתמשתי במטפורה שמדגישה את המובן הכפול, כלומר המילולי והמטאפורי. לגבי הטענה שכל הטיה של רצון העם ''הכללי'' לכאורה (כלומר הרצון ''הכללי'' של ראש הממשלה לאחר שזכה בבחירות) מהווה רצח של הדמוקרטיה לא מתאימה לדעתי למושג וגם לא משקפת את כוונת הזעקות על הרצח הכפול (של האדם ושל הדמוקרטיה שלו). לדעתי רצח של דמוקרטיה אמור להתייחס לפחות בטווח הארוך לפגיעה עמוקה בשיטה הדמוקרטית ולא רק להטייה של החלטה מסויימת או פגיעה נקודתית בפעילות השוטפת של המנגנון הדמוקרטי. אם מדובר רק בהשפעה על פעולה מדינית אחת בנקודת זמן מסויימת שלמעשה אפשר לחזור עליה בהקדם באמצעות הנציגים הנבחרים המוסמכים לכך, אין הצדקה להתמש במטאפורה של רצח לגבי הדמוקרטיה... לכל היותר זוהי תקיפה שנטרלה אותה לזמן מסויים... אלא שהמבכים את מר גורלם רואים ברבין מדינאי שאובדנו הבלתי הפיך משול לרצח של הדמוקרטיה שהיא רצון העם וזו בדיוק הסתירה שבה עסקתי במאמר. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=106852 | |
ערימה של קשקושים | |
עמיש (יום ראשון, 11/11/2007 שעה 9:16) בתשובה לגלעד זליבנסקי | |
קל מאד לקחת איזה ביטוי ולתלות בו כל מני בוקי סריקי. לעניין ממלכת אלכסנדר, אכן אי אפשר להוכיח כי אילו נשאר בחיים עוד כמה עשרות שנים הוא לא היה מצליח לקיים את רוב האימפריה. אני מעריך שהוא לא היה מצליח מאחר ובשיטת השלטון שלו לא היו בידיו המנגנונים הנדרשים לכך, וזאת בניגוד לאופן בו נבנתה האימפריה הרומית במשך מאות שנים. לעניין המשטר הקיסרי, היו ביניהם חכמים וטובים והיו רעים וטפשים או סתם גרועים. מאחר ושיטת המשטר הקיסרית על האימפריה נמשכה כמעט 400 שנה קשה מאד להכליל את כל התקופה בהגדרה אחת ממצה. היו להם עידנים טובים של צמיחה והתחזקות (גם בימי הקיסרים המטורפים) והיו להם עידנים של דריכה במקום ונסיגה. מה שכן ברור הוא כי כל בעיה שהיתה להם בימי הרפובליקה הופיעה בזמן זה או אחר גם בתקופת הקיסרים. חלק מהבעיות אף החריף מאד, החל ממאבקי שלטון אלימים ומלחמות אזרחים וכלה במרידות עמים, רעב, אנומיה ולבסוף התפוררות כללית. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=106948 | |
ערימה של קשקושים | |
גלעד זליבנסקי (יום שני, 12/11/2007 שעה 20:28) בתשובה לעמיש | |
אחרי הכל אנחנו מסכימים לגבי המסגרת ההיסטורית וזה סוג של הישג אנושי ותקשורתי... לגבי הדברים שהוספת על רומא הקיסרית, לדעתי ראוי לקחת בחשבון את העובדה שבשלב ההיסטורי של הקיסרות רומא כבר הספיקה להשתלט על העולם המתורבת שהיה מוכר לה ולכן מבחינה מסויימת הרפובליקה הייתה תקופה של עלייה לשיא שדורשת שימוש משמעותי ופורה יותר במדינה ובמשאבים שלה, בעוד שלאחר מכן כל מה שנדרש היה שמירה על ההישגים שכבר הושגו לקראת השקיעה... אני סבור שבתקופה של ההתקדמות המהירה בימי הרפובליקה קיסר גרוע אחד או שניים היו יכולים לגרום להפסד בלתי הפיך, למשל לקרתגו שבגללו יתכן שרומא לא הייתה מצליחה להגיע למעמד הבכורה המפורסם שלה. בקיצור: אני מודה בכל הקביעות שבתגובה השנייה שלך, אבל לדעתי לרומא של הקיסרים היה קל יותר לשמור על יציבות אחרי שממילא כבר כל העולם נשלט על ידיה וניתן לה בירושה מהרפובליקה. אם שוקלים את ההבדל הזה בנקודות המוצא ההיסטוריות של שני המשטרים, נדמה לי שאפשר להדגים את היתרונות והחסרונות שלהם, לפחות אם מנסים להציב את הקיסרות במקום הרפובליקה באותם תנאים קיצונים (לפני או אחרי ההשתלטות על כל שטח האימפריה). | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=106697 | |
לא כל עם, ולא בכל מצב אפשרית דמוקרטיה. | |
חזי (יום שישי, 09/11/2007 שעה 16:41) | |
תראה רק מה קורה בעיראק ''הדמוקרטית''. עבור העם העיראקי היה עדיף משטר דקטטורי של סדאם ולא הדמוקרטיה הזו. עוד דוגמא: אם במדינת ישראל יסתמן רוב ''דמוקרטי'' לערבים, אני משוכנע כי רוב רובם של היהודים כאן יעדיפו שלטון דיקטטורי... כבר כתבתי כאן מזמן, בשלטון דמוקרטי תקין, צריך לתת לחלק מהתושבים יותר משקל מאשר לאחרים. קח לדוגמא את יוון העתיקה. לא לכל אחד נתנו שם זכות הצבעה... | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=106707 | |
לא כל עם, ולא בכל מצב אפשרית דמוקרטיה. | |
חושף שקרנים (יום שישי, 09/11/2007 שעה 19:32) בתשובה לחזי | |
אז אולי כדאי להכין את הדיקטטורה הפרוגרסיבית? | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=106830 | |
לא כל עם, ולא בכל מצב אפשרית דמוקרטיה. | |
גלעד זליבנסקי (יום ראשון, 11/11/2007 שעה 2:37) בתשובה לחזי | |
דמוקרטיה לטוב ולרע היא תלוית תרבות ותלויה בעם ובכושר ההתארגנות הפוליטי שלו. משום מה מתבצעים בתקופה שלנו ניסיונות חובבנים להפוך עמים או סתם אספסוף וערב רב לאזרחים דמוקרטים, כשלמרבה הצער הנססיינים שוכחים שהמערב המודרני וגם יוון העתיקה היו מוכרחים לעבור הרבה מאוד שינויים תרבותיים וחברתיים כדי להבשיל. ישראל או הציונות במובן מסויים ייבאה את הפרי המערבי הזה למולדת ההיסטורית. אבל יש הרבה מאוד בני אדם היום שעדיין אינם בשלים מבחינות שונות למשטר דמוקרטי. אם תשתנה האמונה התפלה הנאורה הזאת, ניתן יהיה לגשת לבעיות הפוליטיות והאנושיות בצורה כנה. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=106801 | |
השמאל רצח אותה. בישראל אין דמוקרטיה. | |
צדק (שבת, 10/11/2007 שעה 20:08) | |
השמאל פורע חוק, מבצע כל פשע שבעולם ולא נענש. זה אפשרי רק במשטרים טוטליטריים, בהם הפושעים והרוצחים בעלי החסינות הם אנשי השלטון. מעצרים וחקירות על דיבורים, מעצרים מנהליים, רדיפה פוליטית. כל אלו קיימים במשטרים טוטאליטריים בלבד, ברית המועצות, גרמניה הנאצית, צ'ילה של פינושה....... כלי תקשורת המדברים בקול אחיד, ומהוים כלי תעמולה בידי מיעוט כוחני. בדמוקרטיה לא יתכן יצור כזה. ואם רוצים לבדוק אם מדינה היא דמוקרטית, זו הדרך הקלה ביותר גם למי שאינו מכיר אותה. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=106806 | |
אפשר לרצוח את הדמוקרטיה | |
לוי (שבת, 10/11/2007 שעה 21:23) בתשובה לצדק | |
היטלר רצח את הדמוקרטיה . סטלין רצח את הדמוקרטיה . מפאי רצחה את הדמוקרטיה . בזמנו הדמוקרטיה נרצחה במדינות הגוש הסוביטי . בסין נרצחה הדמוקרטיה . בצפון קוריאה . בוויטנאם . במדינות דרום אמרוקה . במדינות ערב . וכו' וכו' ....... רבין דפק את הדמוקרטיה . מי שרצח את רבין לא רצח את הדמוקרטיה הוא רצח ראש ממשלה אשר היה בובה בידי שרלטנים כל שהם . | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=106881 | |
אפשר לרצוח את הדמוקרטיה | |
לוי (יום ראשון, 11/11/2007 שעה 16:41) בתשובה ללוי | |
אהרון ברק וחבר מרעיו רצחו את הדמוקרטיה . | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=106868 | |
האם אפשר לרצוח את הדמוקרטיה? | |
מהנדס אזרחי (יום ראשון, 11/11/2007 שעה 12:58) | |
יש שאלה יותר חשובה שצריך לשים לב אליה והיא: האם אפשר לרצוח את רוחניות העם היהודי? הוידיאו הבא יתן לכם תשובה. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=106952 | |
? | |
יוסלה (יום שני, 12/11/2007 שעה 21:13) בתשובה למהנדס אזרחי | |
הווידיאו אכן מביא תשובה: מהנדס אזרחי חושב שדחפור שחופר בארץ ישראל מזיז למישהו. הרי הכל כאן חופרים ומדחפרים, ולא רק בשטחים פתוחים. הצבא כבר דיחפר אלפי בתי מגורים ביהודה ושומרון, ומה שלא עשו הדחפורים עושים החבלנים של צה''ל וטילים ממסוקים. אך בשם הרגישות למורשת היהודית ואהבת הארץ המהנדס מתחלחל למראה דחפור קטן שאפילו אינו הורס בית. אולי הדחפורון מזכיר למהנדס שבית שלישי כבר לא ייבנה בזמן הקרוב, ושהמתנחלים בקרוב יעזבו את יהודה ושומרון בדרכם לקנדה. אכן 'רצח רוחניות העם היהודי'. אולי עוד נדבך בפולחן האדמה, העצים והאבנים. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=107129 | |
? | |
מוקי שוקי (יום רביעי, 14/11/2007 שעה 22:43) בתשובה ליוסלה | |
המתיישבים היהודים ביו''ש מממשים את החזון היהודי. אתם מתרפקים על האדמה ה'פלסטינית' שהיא בעבורכם יודנריין. האין זה ''נדבך בפולחן האדמה''? אתם כורתים עצים ומאשימים את היהודים! אתם זורקים אבנים בשטחים ובגדרות וצה''ל הגיבור לא פותח עליכם אש. הייתי אומר שזה נצחון הרוח על הביריונות הבולשביקית. | |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |