פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
בר-און נגד נתניהו
עגל הזהב / דוד סיון (שבת, 03/11/2007 שעה 20:00)


בר-און נגד נתניהו

ד''ר דוד סיון



לפני כשנתיים נבחר עמיר פרץ לראשות מפלגת העבודה, לא מעט בזכות הנושא החברתי. הנושא החברתי הפך לאחד הבולטים בקמפיין לקראת הבחירות לכנסת ה-‏17. גם פוליטיקאים שלא היו ידועים כ''חברתיים'' החלו לעסוק בנושא כאילו עשו זאת תמיד. הכרטיס החברתי היה לצו האופנה של אותם ימים. כולנו יודעים מה קרה בסופו של דבר – לאחר הבחירות האופנה התפוגגה.

נראה שבימים אלו מתפתח צו אופנה חדש המגמה הירוקה. לפני מספר שבועות זה היה חה''כ יוסי ביילין שהכריז שנהיה ירוקים, אבל לא רק (המהפך הירוק של מרצ). כמה שבועות אחר כך, לפני כשבועיים, עלו על גל האופנה החדש נתניהו וחבריו (הליכוד בירוק). נתניהו הוסיף כי: בכוונתו להציב יעד צמיחה של 8%, וכל זאת תוך איזון צרכי הצמיחה והכלכלה בשיקולי סביבה, בריאות ואיכות חיים. נתניהו שוב מסבך עצמו באתגרים בלתי אפשריים. בניגוד להזדמנויות קודמות, גם שר האוצר הנוכחי מעלה טענה דומה.



על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (מתאריך 22.8.2007) המשק צומח בשיעור ממוצע של כ-‏5.3% מאז ראשית 2006 (הודעה לעיתונות-אוגוסט). גם ההמשך צפוי להיות דומה. תחזית הצמיחה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לכל שנת 2007 עומדת על שיעור של 5.2%. גם רמת החיים, התוצר המקומי לנפש (תמ''ג), צפויה להשלים עליה שנתית של כ-‏3.4% (הודעה לעיתונות-אוקטובר). מאחר והמגזר העסקי צומח, וצפוי להמשיך לצמוח, בקצב גדול יותר הרי שגודלו היחסי (ביחס לתמ''ג) של המגזר הציבורי ממשיך לרדת ובימים אלו כבר הגיע לכדי 44.6% וממשיך להתקרב לרמות שמקובלות במשקים המפותחים.

בגלל הצמיחה ירד הגודל של החוב הציבורי ביחס לתוצר, משיעור של 101% לפני כ-‏5 שנים לכדי 81.5% (נאום הנגיד) משתי סיבות לפחות. הראשונה, בזכות זה שצמיחת התוצר הגדילה את הפער בין השנים. הסיבה השניה, היא שבגין גידול בהכנסות גדל קצב תשלום החובות בניכוי יצירת חובות חדשים. ולכן גם גודל החוב ביחס לתוצר ירד. לא פלא שלמרות הרבה טענות, הסביבה העסקית בישראל היא אטרקטיבית ומדורגת במקום מכובד, 24, על ידי האקונומיסט (על הדירוג). יוצא שבסה''כ מצבו הכללי של המשק טוב משהיה בתקופה לפני שנתניהו היה שר האוצר.

על הרקע החיובי הזה, ההבטחה החוזרת של נתניהו שכאשר הוא יהיה ראש הממשלה הוא ''ידאג'' שהתמ''ג יצמח בשיעור שנתי של 8% עשויה להישמע מציאותית. כאילו כדי של נטעה בא רוני בר-און שר האוצר הנוכחי ומבקר:
יעד צמיחה של 8% בשנה זה יעד ריאלי בסין. נתניהו הוא כרגע שר האוצר לשעבר והליכוד יצטרך להמתין עד חזרתו לשלטון כדי לממש את חזונו. אז אולי נבין איך הוא מתכוון לעשות את זה.
לכל אחד מהשנים, שהיו פעם חברי מחנה אחד בליכוד, הערכה אחרת לגבי הצפוי לנו. לפני שנחליט מי מהשניים יותר מציאותי אנחנו צריכים לקחת בחשבון עובדות נוספות.

עלינו לקחת בחשבון את גורמי הצמיחה במשק הישראלי. בעבר הלא רחוק הצגנו מחקר שנערך בבנק ישראל שמצא שהגורם העיקרי של הצמיחה בשנים האחרונות אינו בשליטה של שר האוצר או ראש הממשלה שלו. כשני שלישים מהצמיחה נגרמת על ידי גורמים חיצוניים שלא מושפעים מהמדיניות הכלכלית של ישראל (גורמי הצמיחה הכלכלית). מכאן שהבטחתו תלויה באותם גורמים חיצוניים כמו צמיחה במשקים אחרים.

זוהי הבטחה בעירבון מוגבל מאד משום שהתחזיות על המשק העולמי צופות ירידה בשיעורי הצמיחה. זה במיוחד כך לגבי המשק האמריקאי שהוא הקטר העיקרי שמושך את המשק שלנו. זאת משום שהשוק העיקרי של המגזר שמוביל את הצמיחה, ההיי-טק, הוא בארה''ב. בין הגורמים החיצוניים בולטת גם השפעת עליית מחירו של הנפט הגולמי (שהוכפל) ומחירי מוצריו בשנתיים האחרונות. ראשית זה פוגע בשיעורי הצמיחה במשק העולמי הקטר שמושך את המשק שלנו. שנית התהליך הזה מייקר את הגלם שרוכש המשק הישראלי.

אבל זה עוד לא הכל, הרי נתניהו מוסיף תנאים שבהגדרה מרחיבים את ההגבלה על שיעורי הצמיחה: ... שיקולי סביבה, בריאות ואיכות חיים.מערכת השיקולים הנוספת משפיעה גם על הביקושים למקורות אנרגיה ולכן על מחירם. לכן עם המגבלות הללו הסיכוי של נתניהו לממש את ההבטחה של 8% קטנים עוד יותר קטנים.



כמקובל פוליטיקאים אמורים להציג את היעדים שלהם לפני הבוחרים כדי שאלו ידעו במי לבחור. נתניהו כבר מזמן מדבר על יעדי צמיחה שלא מהעולם הזה - ההבטחה לא מציאותית. בעצם הביקורת של שר האוצר בר-און היא במקום, ראויה. קשה להניח שנתניהו לא יודע את ''האמת'' הזאת. אבל למרות זאת הוא בוחר להטיל מגבלות משלו על הסיכוי להשיג יעדים אלו.

בימים אלו צו אופנה חדש, שיקולי סביבה, מפעיל את קסמיו בין הפוליטיקאים שלנו. הקורבן מרצון בסיפור שלנו היא קבוצה של נבחרי ליכוד. ועוד לא הזכרנו את הרקורד העלוב שיש לנבחרי הליכוד בהקשר הסביבתי (אנו מחויבים לנושאים סביבתיים).




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  לא הייתי שם את בר-און באותה הסקאלה של נתניהו  (קלאוס פון מאוס) (61 תגובות בפתיל)
  (ללא כותרת)  (מהנדס אזרחי)
  מה אתה בכלל משווה בין השניים  (יונה הנביאה)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי