פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
אתאיסט ואגנוסטי – מי כופר טוב יותר?
גלעד זליבנסקי (שבת, 03/11/2007 שעה 13:40)


אתאיסט ואגנוסטי – מי כופר טוב יותר?

גלעד זליבנסקי



ההיגיון הפשוט מצביע מטבעו על ניגודים ועל הפכים כעל אוייבים טבעיים שתהום מפרידה ביניהם. הדבר נכון במידה מסויימת לגבי כל תפיסה של שני קצוות מנוגדים שיוצרים ביניהם מתח, אבל טעות זו בולטת בעיקר בממלכת הניגודים של האדם, כלומר בייחוס של אנטגוניזם שורשי ואף של איבה עמוקה ומבוססת לפער שבין שני רעיונות, פילוסופיות, השקפות או אמונות שנתפסים כשני ערכים קוטביים שהמשמעות המילולית של כל אחד מהם היא ההיפך המילולי מזו של השני.

אומנם יתכן שיש טעם מעשי בהבחנה מקובלת זו שלמעשה מהווה יישום של הערכה דואליסטית שמסדרת עולם ומלואו לפי ערכים של טוב ורע, שביניהם עומד הניגוד וכל שנותר הוא להבדיל ביניהם ולקבוע לאיזה צד שייך כל דבר מהחיים. אכן אם בוחנים את העיקרון הזה במונחים תועלתיים, קל להעלות על הדעת הסברים מתורת האבולוציה והביולוגיה החברתית שיראו עד כמה ההבחנות השטחיות הללו חשובות להישרדות ולארגון החברתי של בעל החיים האנושי, בעיקר אם מתייחסים אליו בתור מין שלם שהוא רוב הזמן בעל צרכים שטחיים ומעשיים לא פחות. קל להבין את החשיבות של ההקצנה הדוגמטית של מערכת הערכים כפי שהיא התבטאה באידאולוגיות העריצות של המאה ה-‏20 ולפני כן תחת חסותן של דתות וכתות רצחניות ובאירוניה של ההיסטוריה, עיקר התורה הקנאית הזאת חדרה לליבה של הפילוסופיה החדשה והיא זורמת בתוכה כמו דם עד היום.

כל הרקע הזה נועד, מעבר לנושא הכותרת להציג את העומק ואת העוצמה שיש לאמונה בכוחם של הניגודים ולטעות שהם יוצרים במקרים מסויימים של מבחן, כמו במקרה שלמעלה:
בהתאם למערכת הערכים המקובלת, אתאיזם נתפס כניגוד המוחלט של תאיזם, או אמונה דתית, ולכן סביר שרוב התאיסטים בהיסטוריה יוקיעו את האתאיסטים יותר מכל סוג אחר של כפירה, ולכן הם יראו בהם את מחללי הקודש הגדולים ביותר מבחינה לוגית והם יהפכו את השם שלהם לקללה, כפי שלמשל ברוך שפינוזה שהיה פנתאיסט באמונתו נקרא בתקופתו ''אתאיסט'', כדי לציין את כפירתו בעקרונות של המונותיאיזם.
אגנוסטי, לעומת זאת, כפי שהיו רבים בין השאר בעידן האורות כמו דיויד יום, וולטר ואחרים, נחשב בדרך כלל למעין כופר מתון, שאינו אוייב של הדתות, אבל גם אינו בעל ברית, לא של המאמין ולא של הכופר הקנאי. נטרליות דתית מזוהה בטעות כמתינות וסובלנות פושרת ואפילו ענווה שקרובה כל כך לזרמים רחבים בנצרות וביהדות. אלא שהטעות חלה כאן בגלל התרכזות פשטנית במונחים של ניגודים ובקביעת היחס בין שני מושגים, לפי המיקום שלהם במפת הניגודים, יחסית לקטבים הלוגיים, במקום על פי היחסים הפנימיים והמורכבים יותר שמתקיימים ביניהם.

אין כאן טענה שאדם שמגדיר את עצמו כאגנוסטי אינו יכול להיות נטרלי מבחינה דתית, שכן זוהי עשויה להיות דווקא הגרסא הנפוצה, כאשר הגדרה זו של אגנוסטיות רווחת ונגישה יותר, אבל היא לא המילה האחרונה. שכן אגנוסטיות בגרסא הפחות הידועה מתעמקת במניעים הפילוסופיים שהובילו אותה למסקנה שעל שמה היא נקראת, כאשר הנטרליות שלה היא לא מחווה של חסד וענווה, אלא תוצאה בלתי נמנעת של ספקנות קרה למופת. שכן לפי תפיסה זו, לא רק שהדת היא היסטוריה של שקרים, כפי שטוען האתאיסט, אלא שעצם מושגי היסוד ועיקרי האמונה המונותיאיסטים הם חסרי משמעות וריקים מתוכן כשמנסים לתפוס אותם ולפענח את הרעיונות שלהם בצורה רציונלית. מבחינה ערכית, האגנוסטיציזם מהמין הזה רואה בדת מבחינה אינטלקטואלית דבר שהוא גרוע יותר משקר, מפני ששקר לפחות מכיל תוכן הגיוני וכמעט תמיד יש בו גם גרעין של אמת, או משמעות שיש לה ערך כלשהו, אבל רעיונות דתיים בסיסיים במונותאיזם מצטיירים בראייה מפוכחת כאוסף של פרדוכסים שיש בהם יותר סתירות חסרות תקנה ואמונות אבסורדיות מבכל סיפורי האגדות.

לפי ניטשה, אדם שרואה במישהו אוייב שלו, צריך לכבד אותו כאוייב ואם הוא איננו מכבד אותו אז הוא לא אמור להחשיב את אותו אדם לאוייב שהוא יריב מכובד, אלא לחיה שמאיימת על גופו, אבל איננה ראויה להתייחסות מעבר לזהירות ולאדישות מכל שאר הבחינות. בדומה לכלל ההתנהגות הזה, ניטשה שידוע בציבור כאתאיסט, דווקא טען שהוא אגנוסטי, אלא שהוא נהג בדת ובאלוהים באותה דרך שבה כתב שיש לנהוג באדם שאינו ראוי להיות אוייב. ובניגוד לרושם השכיח, את כתבי ההתקפה שלו הוא ייעד למטרות אנושיות ולהגות אנושית. ואם הוא התייחס לעיקרי האמונה בדרך קצרה או עקיפה, זה תמיד נעשה בתור שעשוע שמיועד למעשה להשתעשע עם הרוח של האדם והוא אף פעם לא העלה על הכתב התכחשויות אתאיסטיות. להיפך: בספר הרצון לעוצמה הוא טוען שאי אפשר אף פעם להפריך את יסודות הדת בשום צורה ונותר לו אך ורק לבקר את ההשפעה של האמונה על דרכי האדם.

ניטשה היה ללא ספק אחד הכופרים הרדיקליים ביותר בהיסטוריה של הפילוסופיה והוא אינו אתאיסט אלא אגנוסטי.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


אתה יודע מה משמעותה של ''להעריך אוייב''?
קלאוס פון מאוס (שבת, 03/11/2007 שעה 15:22) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

להעריך את האוייב משמעותו להעריך את יכולותיו, כוונותיו ומעשיו כנגדנו ולא להעריך אותו דווקא כבן אדם. כי יש לנו הרבה אוייבים שהם אינם בני אדם.

אנחנו צריכים לעשות הפרדה בין חומרה לתוכנה. עלינו להעריך את האוייב כ''חומרה'' - מעשיו, מחשבותיו, התנהגותו, התבטאויותיו. אבל בודאי אסור לנו להעריך את האוייב כ''תוכנה'', כמוסרי, כהתגלמותהאנושיות.

כשמערבבים בין השניים, אנשים טובים מתדרדרים למחלת השמאלנות, הויתור, הריקוד על הגדר, הזילזול וכו' מתוך הריסת גדר ההפרדה שבין שני המונחים.

המודיעין לעומת זאת מתמקד ב''חומרה'' שלו כדי להכיר היטב את האוייב. ואת ה''תוכנה'' הוא שומר ומגן עליה כדי שוירוס התעמולה המוסלמית לא ידבק ויהרוס את המערכות המוסריות של איש המודיעין, של הציוני, של בן האדם.
_new_ הוספת תגובה



אני מקבלת בשלמותם את כל הדברים שאמרת
יונה הנביאה (יום שלישי, 06/11/2007 שעה 18:43)
בתשובה לקלאוס פון מאוס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ורואה בשמאלנות אי הבנה בסיסית של משמעות הסכסוך בעיניים של הפלסטינים. השמאלנים מוליכים שולל את עצמם וגוררים את כולנו למפץ הגדול בתנאים הכי פחות טובים.
_new_ הוספת תגובה



אתה יודע מה משמעותה של ''להעריך אוייב''?
גלעד זליבנסקי (יום שישי, 09/11/2007 שעה 16:14)
בתשובה לקלאוס פון מאוס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מניח שאני מבין את הכוונה שלך בהסתייגות מהערכת האוייב ובהבחנה בין תוכנה לחומרה במובן הזה, אבל לדעתי וגם לפי מה שאפשר להבין מכתבי ניטשה בתרגום של ד''ר ישראל אלדד, ההערכה של האוייב בכל המובנים אינה מפריעה למלחמה אלא דווקא מעדנת אותה לדרגה גבוהה יותר ובכך למעשה מעודדת אותה בדומה לפילוסופיה ולאומנות יפה.
אם לא נתרחק מההקשר של ניטשה שאותו הבאתי, לא תהיה שום בעיה של ''התאהבות'' באוייב בגלל הזדהות וכדומה...
מבחינה מוסרית ממילא מערכת הערכים של ניטשה שונה מזו שאתה מזדהה איתה בתגובה שלך... מוסר מוערך אצלו בצורה שונה מזו שמקובלת במסורת שלנו ושל הנוצרים, קצת יותר כמו האתיקה הפגאנית, אבל אנחנו לא צריכים להתעמק בזה לצורך ההקשר שלנו באתר הזה.
מספיק יהיה לציין שברמת המודעות העצמית והערכית הגבוהה ביותר שבאה לידי ביטוי בהתפתחות אינדיבידואלית בריאה שמכירה בהתפתחות של אוייב מכובד, מדובר בשלמות רוחנית וקנאית מטבעה שלא תרצה ממילא להזדהות עם רעיונות או אנשים שמנוגדים לרוח שלה.
השמאל לא יכול להסתמך על ניטשה בשום עמוד, אלא אם כן הוא מסלף אותו הופך אותו ל''פוסטמודרניסט'' מהמאה ה-‏19.
ואגב בכרך השני של הרצון לעוצמה, ניטשה טוען שגם אם האדם העליון יפגוש אדם שמשתווה אליו, סביר שהם ירמו אחד את השני, כלומר יהפכו לאוייבים או לא יכירו זה את זה.
אהבת האוייב שאתה מדבר אליה מאפיינת אישיות חלשה או מנוונת מאוד, אבל נכון שרוב אוכלוסיית העולם המערבי דומה לה יותר מאשר לניטשה.
_new_ הוספת תגובה



הרהור של רגע
אלכסנדר מאן (שבת, 03/11/2007 שעה 22:29) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני אכן אגנוסטי לפי הגדרות אלה, שכן מעודי לא הייתי בעצם אתאיסט, ובכל זאת: יש בי אפילו כבוד מסויים לחידה ששמה אלוהים ולסוציאליזציה המתקשרת אליה, שכן הדבר הזה חשוב לתקופת הילדות והזקנה, ולרגעים הקשים בהם מחפש כל אדם מזור לנפשו. עקרונית, במידה והייתי מצוי בעולמות של אמונה, הרי שתפיסות עולם פוליתיאיסיות מדברות אליי יותר, אם כי אני בהחלט מבין את היחוד המונותיאיסטי שמבקש שלא להשתקע בחומר.

לעיתים אני מוצא עצמי מעוניין להאמין בכוח עליון, אולם אני ממשיך בספקנותי – ואולי בשל כך מעודי לא חשתי כדאיסט. (ראה גם http://mann.blog.lab.co.il/story_107 ).

אולי זוהי גם הסיבה שיש כה מעט אגנוסטיים ביחס לאלה המצהירים תמידית על האתיאיזם המצוי בהם.
_new_ הוספת תגובה



הרהור של רגע
זוהר בדשא (יום שני, 05/11/2007 שעה 20:54)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש לי סיפור ממלחמה : ברגע מסויים כאשר נחלצנו ממצב ביש כולנו בלי יוצא מהכלל חוץ ממני כמובן, הניחו תפילין לבקשתו של הדתי בפלוגה,שעבר מאחד לאחד בסבלנות עם התפלין וסידור התפילה, בפלוגה היה רוב מוחלט חילוני בני קיבוצים וכל מה שקשור בזה , ו כולם גם ברכו את ברכת הגומל, אני לא כי אז חשבתי שאם איני מאמין זו זילות וחוסר כנות לבקש נחמה ממנו למעלה, וחשבתי שזו התרסה גדולה אז כי מה פתאום אני מעז לותר על הכיף הנורמטיבי הזה של ולו שבריר רגע של מגע עם משהו מעבר לוילון. והיה משהו מנחם ויפה ברגע הזה של ההודיה שאפילו נראית כעיסקה חשאית שמראש מנסה להניח שהכל אפשרי.

אבל אני לא בטוח שהיום הייתי מסרב, בכל זאת קצת התבגרתי.
_new_ הוספת תגובה



הרהור של רגע וחצי
אלכסנדר מאן (יום שלישי, 06/11/2007 שעה 20:37)
בתשובה לזוהר בדשא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אינני בא לשפוט אדם במצב של מלחמה, שכן במצב מסוג זה ''אם הבוג רוצה – גם מטאטא יורה''. אם זה הדבר שמעלה את המוראל וגורם לניצחון וריסוק כוח האוייב, אדרבא ואדרבא. בכלל, במלחמה אין הרבה מקום לרגשות קוגנטיביים מעבר לשיקולים תועלתניים בטווח בינוני, והמקום להכנסת האוקולטי כמקדם מוראל בתנאי שדה של שרידות נטו ברמת המיקרו הלוחם – נראה לי עוד איכשהו סביר, לפחות כל זמן שהאוקולטי אינו עוסק בשאלות רטוריות שמשמעותן רפיון שרירים. יחד עם זאת אסור לשכוח כי גיוס האוקולטי ברמת המאקרו הנו מתכון להפסד בטוח, שכן היסמכות על ניסים ונפלאות חייבת להיות מופרטת ככל האפשר. לשון אחר: היחיד חייב להאמין שיחזור בשלום מהתופת.

נפוליאון גרס שהצבא צועד על קיבתו – וזה כמובן נכון לכשעצמו, אך ברור שצבא באשר הוא זקוק לתחושת ה- cum dei, ולא בדמות ריטואלים מהסוג האמור שכל משמעותם אינה אלא ''אנחנו או הם''. ארנסט יונגר, כך נראה לי, הבין נקודה אחרונה זו היטב.

עקרונית נראה לי שעדיף להיות חכם ולא להיכנס לבעייה שפיקח אולי יודע איך לצאת ממנה, אך מלחמות הן דבר שקורה ולא רק דבר שמתכנן עצמו לדעת – ועל כן יש מקום לסלחנות אמוציונלית במצב מסוג זה, שכן מצב זה בכללותו אינו רחוק ממצוקה ילדות ו/או מזקנה חסרת תקווה.
_new_ הוספת תגובה



משאבי חירום רוחניים
גלעד זליבנסקי (יום שישי, 09/11/2007 שעה 16:30)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בנוגע לחישול או התאמה של הרוח למטרות מעשיות וניווט של הספינה הרוחנית בסערות הנפש, צר לי שבני האדם שיש להם כלכך הרבה משאבים מההיסטוריה הרוחנית עם אפשרויות להתפתח בתחום הזה מסתפקים בברירות מחדל ממוסדות ופשטניות.
אני מכיר בתרומה העצומה של הדתות המונותאיסטיות להתפתחות הרוחנית והפילוסופית של המערב מהעת העתיקה ועד היום, ולמעשה אפילו ניטשה כתב שהנצרות הייתה צריכה להיכנס להיסטוריה כדי שאפשר יהיה להתגבר עליה בעתיד.
הבעיה היא שאין כמעט השכלה לגבי תורות אפשרויות רוחניות אחרות חוץ ממה שפלוני שמע בבית או בשכונה שבא הוא גדל.
אי אפשר לזלזל בצורך ולמעשה בהכרח במובנים שונים בבסיס רוחני, דתי או חילוני... אבל מצד שני מי שבקיא מעט בהיסטוריה האינטלקטואלית והדתית של המערב יודע שיש הרבה דרכים אפשריות, אינדיבידואליות, מסורתיות, פילוסופיות ואחרות להשיג את המטרה הזאת עבור עצמו בדרך הטובה ביותר.
הרי רוב הפילוסופיה לפחות בתקופות מסויימות סיפקה כלים ואמצעים מתקדמים מאוד ולפעמים היא העמיקה הרבה מעבר לדתות שנפוצות אצל ההמונים של ימינו או אפילו מעבר לשורשים האותנטיים של הגירסאות של הדתות בנות זמננו.
כל אדם יכול ללמד את עצמו את הדרך שמתאימה לו בלי לחשוש מהחברה או מהאינקוויזיציה הספרדית, אבל בכל זאת הוא פשוט צורך את הרוח מהסביבה שלו או מחרים אותה, בדיוק כמו מוצר פיזי.
_new_ הוספת תגובה



אני תמיד דחיתי
עמיש (יום שלישי, 06/11/2007 שעה 22:15)
בתשובה לזוהר בדשא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ביותר או בפחות נימוס את כל טפילי התפילין הללו.
באותה מלחמה כששכבתי קצת חסר אונים בבית חולים הגיע אלי איזה טרדן חבדניק והתחיל ללפף אותי.
מזל שאבא שלי הגיע והעיף אותו לכל הרוחות אחרת עוד היה מבצע את זממו.
_new_ הוספת תגובה



אני תמיד דחיתי
זוהר בדשא (יום שלישי, 06/11/2007 שעה 22:27)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זו לא המלחמה שאני השתתפתי בה לדעתי.

אבל נכון הרגשתי שאט נפש מהרגש היהודי ההומה אז, ואני די אוהב יהודים למרות הכל, היה בקטע הזה משהו מזוייף את זה אני מבין .

אולי חבל שלא לפלף אותך בתפילין לך תדע מה היה משתנה .
_new_ הוספת תגובה



על הדחייה של הדת והפולחן
גלעד זליבנסקי (יום שישי, 09/11/2007 שעה 16:37)
בתשובה לזוהר בדשא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לדעתי דחייה קטגורית, גם אני מאוד מזדהה איתה ולפעמים אני נמשך אליה בעצמי, היא לדעתי סימן היכר של אתאיסט ולא של אגנוסטי מהסוג שתיארתי או מהסוג הנטרלי והסובלני.
עצם הכעס על הדת, כשלא מדובר בהתמקדות שלו במניפולציות פוליטיות באמצעות הדת או בשימוש לרעה בדת כקרדום, אמור היה אצלי ואצל אגנוסטים מהמין שתיארתי לא להתקיים, כשבמקומו צריכה להיות הרגשה של אירוניה ועליצות אינטלקטואלית.
זוהי במפורש הרוח שניטשה מכוון אליה בכה אמר זרתוסטרא כשהוא טוען שיש להמית את רוח הכבדות ויש להמית אותה בצחוק...
הכעס וההתנגדות הרצינית מעניקים לדת כוח גדול מידי ובסופו של דבר משחקים לידיה שכן בעיקרה היא מבוססת על שילהוב יצרים ועל מחוות תאטרליות.
_new_ הוספת תגובה



בדיחות עם זקן
אלכסנדר מאן (יום שלישי, 06/11/2007 שעה 23:27)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בסדר, אבל אתה בכל זאת דתילוני בהקשרים אחרים.

היכן עובר הגבול לשיטתך? מדוע ליל סדר כן ותפילין-של-רגע-אחד לא? מדוע להתבשם במעט יידישקייט מרגיע ולדחות את מבטו האבהי של ארוך זקן המבקרך בבית החולים? מדוע ללכת 'בלי' ולבקש לרצות להיות 'עם'?

ממה כל הפחד בעצם?

מדוע ברגעי ההכרעה של קבלת דין אזרחי לחוקי אישות מקבלות כל המפלגות המתקראות חילוניות-ציוניות רגליים קרות ועיניים לחלוחיות?

האיש הדתי שבא לבקר את הפצוע אינו הבעייה, האמן לי, אלא אם כן אתה מאמין כי שבו אותך בגיל הינקות וקיימת סכנה שארוך זקן זה יחלצך מכך, לשיטתו.
_new_ הוספת תגובה



למה אני צריך שיטה עם גבולות?
עמיש (יום שלישי, 06/11/2007 שעה 23:56)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני חייב משהו למישהו?
מכל מקום, המטיפים המקצועיים למיניהם מביאים לי את הקריזה.
(זה כולל בודקי ומתקני מזוזות שמצלצלים אצלי בדלת)
_new_ הוספת תגובה



למה אני צריך שיטה עם גבולות?
גלעד זליבנסקי (יום שישי, 09/11/2007 שעה 16:46)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לדעתי העניין או חוסר העניין בדת עלול לשקף בעיה רוחנית עמוקה יותר.
לא רצוי עד כמה שאני מבין לבחור מכל האפשרויות דווקא את האמונה ההמונית והוולגרית ביותר שנמצאת כרגע בסביבה, במיוחד כשהיא מתיימרת לשקף את הנצח ולא את האופנה הנוכחית, כמו שהיא מתגלמת בפועל ולא בהכרח נעשית יפה יותר מהדגמים הישנים שלה...
אבל עדיין אני מעריך שאדם צריך שיהיו לו מקורות רוחניים, רצוי לא דוגמטיים ולא אתנוצנטרים, אלא כאלה שמייצגים אותו ואולי גם את השורשים העמוקים שלו.
אפשר גם לאסוף רעיונות משיטות שונות ולשלב אותם בצורה הגיונית, אבל עדיין חשוב מאוד להבחין בין חוסר שיטה לבין שיטה חופשית במובן הרוחני, שכן ללא רוח בכלל, אפילו הדתות האורתודוכסיות נעלות יותר.
כל אדם יכול לפתח בעצמו את השקפת העולם שלו ולמצוא את העקרונות שלו משתקפים בפילוסופיות, תורות מזרחיות, דתות, מיסטיקה וכדומה.
_new_ הוספת תגובה



אם תיתן 5 שקלים אז הם יסתלקו מהר מהבית שלך
מתו שלח (שבת, 10/11/2007 שעה 18:43)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גידי, אני במקומך לא הייתי משאיר את כתובתי לליצנים האלה. הם אוספים כספי גמילחות חסדים לכיסם
_new_ הוספת תגובה



בדיחות עם זקן
אריק פורסטר (יום רביעי, 07/11/2007 שעה 3:03)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הסדר וחגי ישראל הם חלק מהתרבות שלי, לא הדת שלי. התפילין אינם חלק מתרבותי, וגם לא הקפוטה והשטריימל על הראש.
_new_ הוספת תגובה



בדיחות עם זקן
זוהר בדשא (יום רביעי, 07/11/2007 שעה 14:52)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לכל אחד דרך התמודדות שונה , יש לזכור שנניח בטיול באסיה נזיר בודהיסטי לו פנה אלי והיו מסבירים לי שעלי לעשות לו מחווה של רצון טוב, הייתי עושה את זה מתוך דרך ארץ כלפיו וזאת מבלי שאני מבין על מה מדובר וגם לא מתיימר שאני בודהיסט , לכן באותו אופן אני חושב שאני צריך לנהוג באיש עם תפילין, יש מנהגים יהודיים שאינם מובנים אבל הם לא שונים ממנהגים של עמים אחרים , אני מניח שנוצרי חילוני נוהג ללכת לבית כנסיה לשמוע זמירות ולראות ואולי גם כי זה נעים במובן מסויים .

כך הייתי נוהג בכנסייה ובמיסגד לו בקשו ממני לחלוץ נעליים ואו לשים כיסוי ראש ואפילו להתפלל לישו לא איכפת לי , הרי איני עושה זאת לשם מלכות שמיים אלא לתת כבוד לבן אדם שמבקש את המחווה הזו.
_new_ הוספת תגובה



בדיחות עם זקן
אריק פורסטר (יום חמישי, 15/11/2007 שעה 0:10)
בתשובה לזוהר בדשא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

במשך השנים יצא לי להכיר יהודים, נוצרים ומוסלמים אדוקים ביותר. ביניהם היו אנשים נפלאים, אך דבר אחד שהאדיקות נתנה לכולם היה מין שגעון פנימי שמפעם לפעם התפרץ החוצה. לדעתי, תוך פחות מ-‏50 שנה תסווג הפסיכיאטריה את הדתיות כמצב סוציופאטי.
_new_ הוספת תגובה



בדיחות עם זקן
גלעד זליבנסקי (יום חמישי, 15/11/2007 שעה 2:05)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לפי המצב המוזר שבו נמצאת כיום הפסיכולוגיה שמתיימרת לטפל בהשקפות רוחניות בלי שה''מטפלים'' מקבלים אפילו השכלה הומניסטית בסיסית, סביר יותר שבעתיד הנראה לעין הדת המתגברת תגדיר את הפסיכולוגיה ככפירה או כדיבוק ולא להיפך (ובמידה רבה של צדק ולצערנו הרב).
_new_ הוספת תגובה



בדיחות עם זקן
אריק פורסטר (יום חמישי, 15/11/2007 שעה 2:39)
בתשובה לגלעד זליבנסקי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''דת'' הסיינטולוגיה כבר עשתה זאת.
_new_ הוספת תגובה



שטויות
עמיש (יום שישי, 16/11/2007 שעה 11:18)
בתשובה לגלעד זליבנסקי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

טיפול פסיכולוגי או פסיכיאטרי אינו עוסק בשום השקפות רוחניות אלא בהתנהגות של בני אדם.
_new_ הוספת תגובה



שטויות
אריק פורסטר (יום שישי, 16/11/2007 שעה 22:14)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תקרא את קרל יונג.
_new_ הוספת תגובה



קראתי גם קראתי
עמיש (שבת, 17/11/2007 שעה 18:30)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לכל פעולה אנושית יש איזה בסיס או רקע פילוסופי עיוני, אצל יונג זה קצת יותר מובהק ומרוחק.
מאידך, הטיפול עצמו אינו עוסק בפילוסופיה אלא בפרקטיקה של ההתנהגות ושנוי ההתנהגות.
_new_ הוספת תגובה



אני תמיד דחיתי === גמני !!!!!!!
עמישלינג (שבת, 10/11/2007 שעה 18:38)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אם יש כופר ''טוב''
צדק (יום ראשון, 04/11/2007 שעה 12:54) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אז זה רק כופר השומר את שקריו לעצמו ואינו מנסה להחטיא את הרבים.

סוגי הכופרים הם כמו סוגי הנוכלים, כל אחד ושיטתו המיוחדת להונאת הבריות.
_new_ הוספת תגובה



דתו של ניטשה
אריק פורסטר (יום ראשון, 04/11/2007 שעה 23:57) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ניטשה תיעב את הנצרות, בה ראה ''מוצר רכרוכי שנוצר על ידי היהדות, שהיא דת העבדים''. הוא היה אתיאיסט, אך אמר שלו היה מחליט לאמץ דת כלשהי, היה בוחר בדת המיתולוגית הנורדית.
_new_ הוספת תגובה



דתו של ניטשה
חושף שקרנים (יום שני, 05/11/2007 שעה 6:29)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא מפתיע בכלל. מה כבר יכול איש גרמאני-ויזגוטי לעשות באמונה? הוא צריך פגאניזם שפיתח את האמונה בגמדים, טרולים, ענקים ודרקונים. מתאים לו.
_new_ הוספת תגובה



דתו של ניטשה
יערה (יום שני, 05/11/2007 שעה 10:27)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

התקפתו של ניטשה היתה התקפה על הנצרות ולא על ישו
זו אכן היתה התקפה אלימה ומלודרמטית-כיון שהוא עצמו חונך ע''י כמרים והוא בא מתוך העולם התיאולוגי הנוצרי
אביו היה שרת-קדש לותרני ,ואימו רצתה שהוא יהיה כהן דת
ניטשה אף העריץ את האפיפיורים לבית בורג'ה
כך שהעמדה שלו לא חפה מאינטרסים
הוא לא היה איזה סתם מטיף לאתיאיזם רדוד, אלא פילוסוף המעורב אישית

ניטשה הכריז במפורש על הערצתו ליהודים,ועל תיעובו העמוק את האנטישמיות
_new_ הוספת תגובה



דתו של ניטשה
יערה (יום שני, 05/11/2007 שעה 11:53)
בתשובה ליערה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם נניח שניטשה השלים את המשימה העצומה שנטל עצמו-
קרי:תורות המוסר,הערכים ואמות המידה שירשנו ושהיו מבוססים על אמונה באל,
שנועדו לאדם הפשוט,יחליפו אותם ערכים שיועדו לבני תמותה ''עליונים''
הרי שנראה שלא רק שלא הצליח להביא חלופה אחרת
שתעמוד במבחן המציאות,אלא שאפילו שמשה במידה מסוימת בסיס-לפחות
בחוגי האינטלקטואלים-
לכמה מן הדוקטרינות הפוליטיות השערורתיות ביותר בזמננו,
ולכמה מן השיטות הפאשיסטיות של תחילת המאה 20
_new_ הוספת תגובה



דתו של ניטשה
אלכסנדר מאן (יום שני, 05/11/2007 שעה 20:19)
בתשובה ליערה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ניטשה לא הכריז על הערצתו ליהודים כמחמאה, אלא כדי להבדיל את גודל הכישלון הנוצרי בבשורה לעולם, לשיטתו. יחסו ליהודים אמביוולנטי ומאוד לא מחמיא, בלשון ההמעטה, שכן כידוע החיה הבלונדית אינה מחפשת תלמידי חכמים עם פיאות מסולסלות ופילפולי תלמוד לקינוח. לשון אחר: אם לא אהב את תורת המוסר הנוצרית המיועדת לעבדים, על אחת כמה וכמה לא חיבב את העבדות היהודית אל ה- Bog בהקשר זה.

ניטשה העריך את הפנתיאון הנורדי, ככל הנראה, ועל כן גם את הבשורות הבוקעות משם.
_new_ הוספת תגובה



דתו של ניטשה
סתם אחד (יום שני, 05/11/2007 שעה 21:25)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יצירתו המאוחרת של ניטשה ה''על אדם'',הוא מושג שהוליד הרבה אי הבנות
אנשים קישרו אותו עם הארי הטהור מן המיתולוגיה של היטלר,ועם החיה הבלונדינית מן הקרקטורות האנטי-נציות
כמובן שאין שום קשר בין כל זה ,ובין מה שניטשה התכוון.
העל אדם יכול להיות תוצר של כל תרבות שהיא.
העל אדם הוא אדם שבאופן טבעי לא חש תחושות של טינה.
כך שנדיבות הרוח הנוצרית לא כל כך רחוק מעולם המושגים של ניטשה.
_new_ הוספת תגובה



דתו של ניטשה
יערה (יום שני, 05/11/2007 שעה 21:42)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זו פעם שניה שהכינוי ''סתם אחד'' מחליף את שמי

למחשבים פתרונים...(ולתשומת לב המנהלים!)

ההודעה לעיל היא שלי

תודה -יערה
_new_ הוספת תגובה



יקירתי, אם את משאירה את השורה ''מאת: .... '' ריקה
סתם אחד (יום שלישי, 06/11/2007 שעה 18:46)
בתשובה ליערה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אז המחשב ה''חכם'' שלך ממלא אותה ב''סתם אחד'' כברירת מחדל. הינה דוגמה שלי: יונה הנביאה.
_new_ הוספת תגובה



יקירתי, אם את משאירה את השורה ''מאת: .... '' ריקה
יערה (יום שלישי, 06/11/2007 שעה 20:18)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תודה ''סתם אחד '' יקר

אקח זאת לתשומת ליבי...
_new_ הוספת תגובה



יקירתי, אם את משאירה את השורה ''מאת: .... '' ריקה
יערה (יום שלישי, 06/11/2007 שעה 20:20)
בתשובה ליערה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ואכן
נפלאות דרכי האל...
והמחשב
_new_ הוספת תגובה



דתו של ניטשה
אלכסנדר מאן (יום שלישי, 06/11/2007 שעה 20:49)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אינני רואה שום אי הבנות. יש לקרוא את ניטשה במקור ולהבין שלא הלך סחור-סחור כדי להבהיר את עמדותיו, אלא קלע ביד בטוחה ובזרוע נטוייה במטרה, לשיטתו, ללא כל עכבויות מיותרות.

בכלל, כל הניסיון האפולוגטי הזה ''לגייר'' את ניטשה ולהפכו ל- judenfreundlich נראה לי פתאטי ומייגע. ניטשה נשאר בראש ובראשונה נאמן לעצמו ול- ''רעיון הבלונדיני [1]'' שליווה אותו, ולא חילק שום מחמאות לדת העבדים המקורות (יהדות) שלשיטתו הולידה את דת העבדים הבאה (נצרות). הראשון היה בעיניו טריפה והשני נבלה, עם או בלי קומפלימנטים טאקטיים.

דבר זה לכשעצמו לא הופך את ניטשה ל''נאצי'', אבל הבחור היה בהחלט מאוהב ברעיונות שנלקחו מהפאנתיאון הנורדי, גם אם מפרשיו היהודים והישראלים גורסים משום מה אחרת, וזאת במסגרת חיפוש ''נקודות הזכות'' בו.

---------------

[1] כנראה שלא שיער שבמאה ה-‏21 רוב בני האדם יבקשו לצבוע שיערם לבלונד הרצאסיבי, ואף ימצאו את הנוסחה הכימית לכך.
_new_ הוספת תגובה



דתו של ניטשה
זוהר בדשא (יום שלישי, 06/11/2007 שעה 22:07)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הבלונד יעלם לפי הסברה שפורסמה לא מזמן, המין האנושי הופך לכהה בהדרגה , כלומר תוך כמה מאות שנים, לא ישארו בלונדיים בכלל , ואז מה בעצם יובן ע''י קוראים בעוד כמה מאות שנים על הנטיה הזו לבלונד של ניטשה.
_new_ הוספת תגובה



נצחונה של החיה הבלונדינית
אלכסנדר מאן (יום שלישי, 06/11/2007 שעה 23:16)
בתשובה לזוהר בדשא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה טועה.

הבלונד אמנם יעלם, אך כמות הבלונדיניים תגדל. אם אינך מאמין לי, הצץ מבעד לחלון דירתך ורשום את רשימת הנשים הבלונדיות מכל הגילים שעוברת מולך... ייתכן שגם כמה גברים יהיו ביניהם. ייתכן שזו היתה גם הסיבה לשמחה הגלוייה לגבי העלייה הרוסית של שנות ה-‏90 של המאה שעברה: כמות הבלונדיניים האמיתיים גדלה.

מסתבר שהחייה הבלונדינית של ניטשה ניצחה, לפחות בתעשיית הקוסמטיקה. גברים מעדיפים בלונדיניות ונשים מעדיפות להיות בלונדיניות. מסתבר שגם ב''ז-הרצל היה בדיעה ספציפית זו, אם הדבר מעניין אותך, ולא רק הוא: הפיאה הנמכרת ביותר בשוק החרדי היא הפיאה הבלונדינית.

אם יהיה ביקוש לדבר ייתכן שאעלה סברות שונות לנצחון הבלונדיני בעולם שהולך ונעשה נטול בלונדיניים...
_new_ הוספת תגובה



לאיפה ייעלם הבלונד?
אוברמישמישפוץ (יום חמישי, 08/11/2007 שעה 11:33)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מי רוצה להשמיד אותו?
_new_ הוספת תגובה



תיקונים לקריאה בכתבי ניטשה
גלעד זליבנסקי (יום שישי, 09/11/2007 שעה 17:16)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כמובן שקראתי אותו בעברית, בתרגומו של ישראל אלדד ואולי כמה מהמגיבים הם במקרה קוראי גרמנית ברמה פילוסופית, אבל בכל זאת אני מניח שיש עקרונות בסיסיים שברורים גם בתרגום העברי ואולי לא ברורים לקוראים שלא ניגשים אליהם בצורה מרוכזת...

1. ניטשה מעריך את היהדות הקדומה ואת עקרונותיה שמתוארים בתנ''ך, בחוק המקראי וברוח העלילות של גיבורים ומלכים. מן הסתם בסביבות תקופת התלמוד היהדות נעשתה קרובה בערכיה לנצרות הקדומה וברור שניטשה לא אוהב את זה.

2. ניטשה העריך את היהודים המאוחרים בתור מעין סופיסטים דתיים שיוצרים תפיסת עולם מופרכת ורבת עוצמה כדי לשרוד ולשמור על כוח שורשי ורוחני. אני די הזדהיתי איתו כשקצת קראתי על התלמוד ולמשל על הטיפול המפורסם ב''בן שורר ומורה''.

3. לקשור בין ניטשה למיתולוגיה נורדית זאת טעות שנובעת מהקשירה שלו לואגנר (שהייתה מוגבלת אפילו לפני שנפרד ממנו) וללאומנים הפרה-נאצים.
כל אחד שמבין בהיסטוריה של הפילוסופיה ושל האינטליגנציה במערב יודע שהמיתולוגיה הנורדית היא ברברית וכמעט חסרת ערך בהשוואה למיתולוגיה היוונית, לתנ''ך ואפילו לברית החדשה.
ניטשה היה בהכשרתו פילולוג קלאסי והושפע כמו כל אינטלקטואל שמכבד את עצמו מספרות ופילוסופיה עתיקה ביוונית ולטינית וכמובן ממחברים אירופאים שונים מהרנסנס ועד ימיו ומהמסורת הפילוסופית המורדנית.
_new_ הוספת תגובה



איפה המיתולוגיה הנורדית?
גלעד זליבנסקי (יום שישי, 09/11/2007 שעה 17:23)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קראתי בתרגום את רוב הכתבים של ניטשה בשנים האחרונות ואף פעם לא נתקלתי שם באלילים הנורדים כלכך הרבה פעמים כמו בפורום הזה.
אפשר למצוא אצל ניטשה מבחר עשיר של מסורות ומוטיבים מיתולוגיים ותאולוגיים, אבל הוא מתמקד בעיקר בנצרות, גם ביוון העתיקה, מעט ביהדות... אבל אין כמעט בכלל מיתולוגיה נורדית וברור שהרעיונות הפילוסופיים שלו נובעים מעיסוק בנצרות ובחלזרה לערכים קלאסיים מסויימים מהעולם היווני רומי... הוא חושף את המקורות האלה ברצון לעוצמה ובעוד כמה כתבים שלו.
_new_ הוספת תגובה



God is back
מיכאל שרון (יום שלישי, 06/11/2007 שעה 1:56) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

God is back
After years of disbelief, Antony Flew has changed his mind. It is up to atheists to prove their case, he says.

Mark Vernon
http://commentisfree.guardian.co.uk/mark_vernon/2007...

MichaelSharon
Comment No. 905293
November 4 6:27

ISR
If you believe in the Grace of God, and if you are Christian, then you must acknowledge the importance of corporeal, material things in this world in their various forms, and recognize that the beauty in this world is not a vain matter, as some religions preach. But rather, beauty wherever available is life-enhancing and is a grace offered for turning away from defilement matters and willfuly accept the gifts of God and Christ. And if you are open to the beauty of this world wherever it is, you must resist atavistic forms of defilements that extinguish and shrink enlightened life and purport to minimize the presence of the holy spirit in your life and work. These terms may sound to some of you here as alienating religion-content-specific, yet they are well integrated and explicate every-day experience in an elaborate and refined, exact terms.

It follows that if non defilement of true life-enhancing forms is dear to you as well as Divine Grace, you have to resist oppression and atavistic-kind defilement and shrinkage of the soul as well as deprivation of vital resources for living, as they are practiced by Israeli oppression in the occupied areas.

Please note the appeal of the Latin Patriarch of Jersualem to all christians and truely religious beings of the world:

JERUSALEM (Catholic Online) - The occupation of Palestinians imposed by the Israeli government must be ended, said Jerusalem's Catholic Latin-rite patriarch, noting that the continuation of the conflict endangers the ''present and future of Christians'' in the Holy Land.

http://www.catholic.org/international/international_...

Some of his words:

Despite all the signs of solidarity mentioned above, it seems that all the churches are not sufficiently aware of this ministry and of this obligation, either by negligence or by fear of involving themselves in the aspect of the conflict that concerns Judaism and the Jewish people.

Christians of the Holy Land, the land of the redemption itself, wait for more awareness, more courage, and more concerted and decisive action on the part of the churches

Some U.S. congressmen, these days, have shown interest in our survival and believe we are endangered by our Muslim society. Others think we can be a disincarnated and purely religious community, belonging to nothing. They offer to help us, to protect us, as a special community, independently of the conflict, while the overall occupation, oppression and injustices are taking place. We say: uprooting us from our Palestinian society is not the way to help us. It is the way to kill us. We keep saying: we are human beings; we are part of our society, of those who die, of those who go to prison, and of those whose houses are demolished. All these people are part of us, and we are part of every human being, of Muslims and Jews alike. We are part of this land. We are part of the conflict because it is not a conflict between Muslims and Jews; it is a conflict about the dignity of the human person, and about human
rights and freedom. Christians cannot and must not be set apart as mere spectators entitled to enjoy an ''inhuman disembodied'' life, while others are paying the price of freedom by their life or their daily suffering

Again we say to those political leaders interested in helping Christians: you must understand that the best support you can offer us is to get involved in the process of reconciliation between the two peoples because this is the true and real condition for our survival, and this is our vocation and our mission in this land.

Brought by M.S. http://www.cogiss.com
http://www.cogess.com

_new_ הוספת תגובה



God is back
חושף שקרנים (יום שלישי, 06/11/2007 שעה 14:43)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למה, מתי הוא הלך?

אתה מוכן לספר לנו קצת על הקישקוש שכתבת?
_new_ הוספת תגובה



God is back
יונה הנביאה (יום שלישי, 06/11/2007 שעה 18:44)
בתשובה לחושף שקרנים
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הוא לא כתב כלום. הוא נוהג לעשות C&P גם של עניינים שאינם קשורים לויכוח והוא מאריך בהם, וככל שהוא מאריך וחוזר על עצמו ככה דעתו פחות נחשבת בעיני עצמו, וגם בעיני קוראיו.
_new_ הוספת תגובה



God is back
עמישראפוץ (שבת, 17/11/2007 שעה 21:43)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה מוכן לתרגם את זה לנו?
_new_ הוספת תגובה



יום הדין של המדוכאים - ''פשעי'' יום הדין בהאג
מיכאל שרון (יום רביעי, 07/11/2007 שעה 9:28) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דורון אלמוג לא לבד - ''פשעי'' יום הדין בהאג

ה''פשעים'' ביום הדין

איני מבין אנשים טובים וחסודים מה העניין כאן.

החוכמה ותחושות הצדק העממיות בנו קונסטורקצייה דימיונית הנקראת ''יום הדין'' בה הפושעים ונבלות החלאה עלי אדמות יערפו, ישופדו בקלשונים, ויעונו לנצח כשבאפם ריח גפרית מבאישה. אין עונשם של חלאות האדם בידי המדוכאים והמעונים, מאופס משום שהחלאות יזמו את הדיכוי והעינוי.

השתגעתם? משום שחלאות ומדכאים יוזמים פשיעות, אז טענתכם היא שזו המציאות הנורמטיבית, ולכן אין להענישם בידי המדוכאים לשעבר? ולכן אין יום הדין של המדוכאים עלי אדמות? יום הדין שעושים המרצים האנגלים, התובעים האירופים, והפלשתינאים, מוצדק כי הוא בבחינת יום הדין.

מאידך, פשעי בלגיה, ארה''ב ומדינות אימפריאליסטיות וקולוניאליסטיות אחרות, חייבים להענש, כל אחת, בכל הזדמנות שתבוא, בכל הזדמנות שתקרה, בחוזק יד, באומץ אנושי, בתחושת צדק נוקבת. ואין לשעות לטענות משוגעי הזדון האומרים כי אין להעניש את ישראל עד שלא תוענש בלגייה. טענת ''קודם הימלר ורק אחר כך, אייכמן'', היא לגלוג השטן. שום פושע מלחמה או פורע אקדמייה ומטיף ג'נוסייד בלבנון בעיתון ישראלי לא צריך לחוש בטוח מיום הדין של המדוכאים, רק משום שכמה ליצני שטן כותבים בגדה השמאלית ומנסים לבלבל את מלאכי יום הדין מיכאל וגבריאל (על דרך האנלוגיה, כמובן...)
_new_ הוספת תגובה



אתה אדם חכם ואמיץ מיכאל שרון
אוברמישמישפוץ (יום חמישי, 08/11/2007 שעה 11:37)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה ראוי לפרס שלנו על שאתה לא נרתע
מלהציב את ישראל בחזית הפשע הבין
לאומי.תמיד טענתי שציונות היא האחות
הקטנה של הנאציזם,ואני ממש מאושר שגם אתה
תומך בעמדתי המוסרית הזאת
_new_ הוספת תגובה



אז אולי גם אתה תתנצר?
עמישלינג (שבת, 10/11/2007 שעה 18:39)
בתשובה לאוברמישמישפוץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ותהיו לזוג !!!!!?!!!!!!
_new_ הוספת תגובה



אני חיסלתי 4 מחבלים ובתוך כדי כך הרגתי נער
מתו שלח (שבת, 10/11/2007 שעה 18:41)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כבן 17 עם חגורת נפץ סביב מותניו.

אז יש לי שאלה אליך: האם גם אני זכאי שישפטו אותי בהאג של הנוצרים?
_new_ הוספת תגובה



יום הדין של המדוכאים - ''פשעי'' יום הדין בהאג
כהן (שבת, 17/11/2007 שעה 21:46)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה זה ''''פשעי'' יום הדין בהאג''??????

איזה פשעים?
איזה יום הדין?
איזה האג,או חג של שמאלנים?

כמה ק''ג ט.נ.ט יספיקו כדי למוטט את חרפת האג לדעתך?
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי