פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נח סח) זכר צדיק לברכה
טלית של תכלת / נסים ישעיהו (שבת, 13/10/2007 שעה 19:17)


(נח סח) זכר צדיק לברכה

נסים ישעיהו



לא רק שבחים של הקב''ה חושפים כוחות נעלמים, גם אנחנו יכולים. לומדים את זה מפירושו של רש''י לפסוק הראשון בפרשת השבוע.
לאחרונה עלתה על סדר היום מצוקתם של ניצולי שואה החיים בתוכנו. כדרכנו נתייחס אך ורק לרובד האנושי במימד העקרוני; נתבונן בפרשת השבוע בניסיון להבין, למה ניתן לצפות ממי ששרד שואה נוראה וממשיך את חייו לאחריה. הרי, לכאורה, זה בדיוק מה שקרה לנח ובני ביתו; הם שרדו את המבול בדרך נס וכשיצאו מן התיבה, ראו עולם חדש, כזה שלא הכירו קודם.

הפרשה מתחילה בפסוק (בראשית ו'): ט אֵלֶּה, תּוֹלְדֹת נֹחַ–נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה, בְּדֹרֹתָיו: אֶת-הָאֱלֹקִים, הִתְהַלֶּךְ-נֹחַ. בשנים קודמות דיברנו לא מעט על נח ודמותו כפי שהיא מצטיירת בכתובים ובמדרשי חז''ל. כאן ננסה להבין את פירוש רש''י: אֵלֶּה, תּוֹלְדֹת נֹחַ–נֹחַ אִישׁ צַדִּיק – הואיל והזכירו ספר בשבחו שנא' (משלי י) זֵכֶר צַדִּיק, לִבְרָכָה. ד''א (דבר אחר) לִמֶדְךָ שעיקר תולדותיהם של צדיקים מעשים טובים. לכאורה, מן הפסוק שמצטט רש''י, לא מובן שיש לספר בשבחו של הצדיק; לברכו כן, אבל לספר בשבחו, מניין? גם לרש''י זה היה קשה ועל כן הוא מביא את הפירוש השני, למדך, שעיקר תולדותיהם של צדיקים – מעשים טובים.

עוד צריכים לזכור כי מאוחר יותר, אכן זוכה נח לברכה ישירה מפי הקב''ה (פרק ט): א וַיְבָרֶךְ אֱלֹקִים, אֶת-נֹחַ וְאֶת-בָּנָיו; וַיֹּאמֶר לָהֶם פְּרוּ וּרְבוּ, וּמִלְאוּ אֶת-הָאָרֶץ. חוץ מזה, הרי גם לפני נח נזכרו כמה צדיקים בשמותם ולא מצאנו שהתורה תספר בשבחם. שתברך אותם, כן. בעיקר האבות הקדושים, אברהם יצחק ויעקב. לספר בשבחו של צדיק? מה מיוחד בנח שזכה למה שלא זכו קודמיו (וגם לא הבאים אחריו)? אפשר עוד להאריך בנקודה זו, אבל נסתפק בכך.

אפשר לומר שהמיוחד בנח היא העובדה שנותר צדיק תמים בדור בו יא וַתִּשָּׁחֵת הָאָרֶץ, לִפְנֵי הָאֱלֹקִים; וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ, חָמָס. יב וַיַּרְא אֱלֹקִים אֶת-הָאָרֶץ, וְהִנֵּה נִשְׁחָתָה: כִּי-הִשְׁחִית כָּל-בָּשָׂר אֶת-דַּרְכּוֹ, עַל-הָאָרֶץ. חָמָס אנחנו יודעים מה זה פחות או יותר, אבל מהי ההשחתה? על כך אומרים חז''ל ומובא ברש''י:  וַתִּשָּׁחֵת – לשון ערוה ועבודה זרה. ובפסוק הבא:  יב כִּי-הִשְׁחִית כָּל-בָּשָׂר – אפי' בהמה חיה ועוף נזקקין לשאינן מינן.

אמנם גזר דינם נחתם על הגזל, אומרים לנו חז''ל, אבל התורה טורחת להזכיר את ההשחתה המינית כגורם מרכזי בהבאת המבול כי בנסיבות שנוצרו, קיום יחסי מין להנאה בלבד בלא כל מחשבה על המשכיות קיום העולם, גם בלי המבול העולם היה נחרב. זה התחיל בקטן, בפרשה הקודמת (פרק ד): יט וַיִּקַּח לוֹ לֶמֶך, שְׁתֵּי נָשִׁים; שֵׁם הָאַחַת עָדָה, וְשֵׁם הַשֵּׁנִית צִלָּה. (רש''י):  שְׁתֵּי נָשִׁים(מדרש רבה) כך היה דרכן של דור המבול, אחת לפריה ורביה ואחת לתשמיש. זו שהיא לתשמיש, משקה כוס של עקרין כדי שתעקר, ומקושטת ככלה, ומאכילה מעדנים, וחברתה נזופה ואבלה כאלמנה.

להישאר צדיק תמים בנסיבות כאלה, זה באמת משהו מיוחד. האם זה מספיק לתורה כדי לחרוג ממנהגה ולשבח אותו? לא נראה כך. היו עוד צדיקים שעמדו בנסיונות, קשים אפילו מזה של נח, והתורה לא דיברה בשבחם. יוסף הצדיק, שהזכרנו לא מזמן, לדוגמא. בארץ מצרים, במקום הכי ירוד מבחינה רוחנית, הוא שמר על צדקותו. אז במה זכה נח שהתורה תטרח לספר בשבחו? מסתבר לומר שלא זכותו עמדה לו לעניין זה, אלא המשימה שהוטלה עליו. ולהבין זאת יש להקדים:

כאשר מדברים על מישהו, משפיעים עליו הן לטוב והן למוטב. בצד השלילי, זוהי החומרה היתרה בה רואה התורה את מה שקרוי 'לשון הרע' עד כדי כך שאומרים חז''ל כי היא מסוגלת להרוג שלושה; את המְסַפֵּר, את השומע ואת מי שדיברו עליו. כי בפנימיות, הדיבור מוציא לאויר העולם את מה שקודם היה נעלם. ואם חלילה מדברים סרה במישהו, הדיבור מגלה את השלילה אצל כל ה''שותפים'' לעניין; המדבר, השומע והמדובר. ואם כך בדיבור שלילי, קל וחומר בדיבור חיובי שהוא מסוגל לגלות אצל שותפיו כוחות נעלמים ולהוציאם לאור העולם.

בפני נח עמדה משימה שהיא למעלה מכוחותיו של בן אנוש, לשרוד את המבול ולהתחיל מחדש. הקב''ה מודע כמובן לכובד המשימה שהוא מטיל על נח, ויכול היה לעשות הכל בדרך נס, בלי שנח יתאמץ בכלל. אבל הכוונה היתה אחרת; הכוונה היתה שנח יעשה הכל בכוחותיו הוא. לצורך כך יש לחשוף את כוחותיו הנעלמים, אלה שאפילו הוא עצמו אינו מודע להם, אז משבחים אותו והכוחות עולים אל פני השטח.

נח ראה עולם חדש

המשימה של נח לא הסתכמה בהבטחת שרידותה הטכנית של האנושות או של הנבראים בכלל. המשימה שלו היתה מורכבת יותר. עד נח, העולם לא היה מסוגל לתקן את עצמו. כיוון שהתקלקל מעבר לרמה מסוימת, נחרב. לא היה לו שום סיכוי לשרוד. על נח הוטל להתחיל מהלך חדש בו העולם יהיה מסוגל לתקן את עצמו, להשתיל בעולם מעין מנגנון תיקון עצמי. והעולם אכן יתקן, כך שלא יחרב שוב.

נח, האיש שחי שש מאות שנה בתוך השחיתות בלא להיסחף בזרם, לא העלה בדעתו כי תיתכן אפשרות כזאת של תיקון עצמי, וחשש שאין טעם במאמצי השרידות שלו. הוא אמנם בנה את התיבה בהתאם לציווי, אבל בלבו לא היה שלם עם המהלך. כל אחד יכול להבין שהלך רוח כזה אינו עשוי להועיל לביצוע המשימה שעמדה בפניו. לכן באו השבחים, מחמאות החושפות את כוחותיו הנעלמים שיאפשרו את ביצוע המשימה.

מן האמור עד כאן אפשר כבר להבין עד כמה חשוב הדיבור החיובי, עד כמה חיוני לשבח את הזולת. לא רק שבחים של הקב''ה חושפים כוחות נעלמים, גם אנחנו יכולים. לומדים את זה מפירושו של רש''י לפסוק הראשון בפרשת השבוע. כמובן, לא תמיד די בשבחים. בדרך כלל צריכים תמיכה גם בהמשך, וגם את זה למדים מפרשת השבוע, כדלהלן:

לאחר שנגמר המבול, הקב''ה נשבע שלא יחריב עוד את העולם. נח יצא מן התיבה, בנה מזבח והקריב עולות, והתוצאה (פרק ח'): כא וַיָּרַח ה', אֶת-רֵיחַ הַנִּיחֹחַ, וַיֹּאמֶר ה' אֶל-לִבּוֹ לֹא-אֹסִף לְקַלֵּל עוֹד אֶת-הָאֲדָמָה בַּעֲבוּר הָאָדָם, כִּי יֵצֶר לֵב הָאָדָם רַע מִנְּעֻרָיו; וְלֹא-אֹסִף עוֹד לְהַכּוֹת אֶת-כָּל-חַי, כַּאֲשֶׁר עָשִׂיתִי. בפסוק זה יש שבועה של הבורא יתברך שלא יחריב עוד את העולם. הרי הנביא (ישעיהו נ''ד) אומר כי ה' נשבע על כך: ט כִּי-מֵי נֹחַ, זֹאת לִי, אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי מֵעֲבֹר מֵי-נֹחַ עוֹד, עַל-הָאָרֶץ. וחז''ל שואלים, היכן נשבע? בכפילת הלשון לֹא-אֹסִף לְקַלֵּל, וְלֹא-אֹסִף עוֹד לְהַכּוֹת אֶת-כָּל-חַי, בפסוק דלעיל.

אלא שנח לכאורה אינו יודע משבועה זו, אז מיד אחר כך ה' כורת עמו ברית על כך שהעולם יתקיים לעולם. זוהי ברית הקשת בענן. בעבר התייחסנו לעובדה שהמלה 'ברית' נזכרת שבע פעמים ביחס לקשת והקבלנו זאת לשבע המדות בנפש. מעניין שזה מקביל גם לשבעת גווני הקשת, אבל זה היה מאמר מוסגר. מה שעוד חשוב לציין זה שנח זכה כעת למודעות חדשה, שה' הוא האלוקים. עד אז רווחה התפיסה שהעולם מתנהל על פי טבע, תחת שם א-להים בגימטריא הטבע, והוי-ה אינו מתערב בניהול השוטף.

כעת מתגלה לנח העובדה הנ''ל וזה קורה במקביל לשבועה ולברית. כי נח בנה מזבח לה', ומי שמדבר אליו מיד אחר כך זה אלוקים; כך מתברר לו באיזה כח ישרוד העולם לנצח, בכוחו של הוי-ה המהווה תמיד את כל העולמות, שהוא הוא האלוקים. כי כאשר מדובר בתהליכים טבעיים בלבד, מה שנשלט לכאורה ע''י שם א-להים, הרי 'כל הווה נפסד' כידוע. חוק האנטרופיה אינו מושעה לרגע. כאשר מודעים לכך שה' הוא האלוקים, משתנה היחס לכל הבריאה ולכל הנבראים. גם לאחר השבחים ולאחר המבול, נח מתקשה להשתחרר מהשקפות העולם הישן, שאלוקים לחוד והוי-ה לחוד, והוא זקוק לתמיכה כדי להתחבר לעולם החדש שראה בצאתו מן התיבה, עולם שקיומו מובטח לנצח.

התמיכה המוגברת בנח לא השיגה את כל יעדיה כידוע, והשינוי האמיתי מתחיל עשרה דורות אחר כך, עם אברהם שעוד זכה להכיר את נח. לאברהם נתייחס בע''ה בשבועות הבאים, ובינתיים חשוב להדגיש שחלקיות ההצלחה עם נח, אין בה כדי למעט, חלילה, ולו במשהו, את עוצמת הלקח עבורנו. חשוב מאד, ממש חיוני לשבח את הזולת ובכך להעניק לו כוחות (פרטיים שלו) לבצע את משימותיו, וגם להעניק תמיכה במהלך ולאחר ביצוע המשימה. ברור שיש להמנע בכל הכח ממתיחת ביקורת על הזולת, ובטח לא ביקורת באזני אדם שלישי, מה שנקרא לשון הרע. דיבור כזה עלול חלילה להזיק וקודם כל למדבר.

לא פשוט לבנות הכל מחדש אחרי טראומה נוראה. המודעות כי ה' הוא האלוקים יכולה לעזור, אבל, כפי שראינו, אפילו נח התקשה בכך מאד. מצד שני, גם מי שהמודעות שלו אינה שלמה עדיין, מלות עידוד ותמיכה יכולות בהחלט לעזור לו. אלמלא התייחסו אל ניצולי השואה כאל אבק אדם; אילו קיבלו אותם כגיבורים ששרדו את התופת בכוחות על אנושיים, סביר להניח שהרגשתם היתה משתפרת מאד, וגם תיפקודם.

ומכיוון שהשבת זה גם ראש חודש, זו הזדמנות עבורנו להתחדש באמת, להתחיל לשבח במקום לחפש ולחשוף מומים.

וכך סוף סוף, יהיה רק טוב ליהודים.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


מאמר משובח
מהנדס אזרחי (יום ראשון, 14/10/2007 שעה 5:08) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מהו מקור הסבל?
על כך מדובר
במפטיר יונה:

ביום הכיפורים נהוג לקרוא בבתי הכנסת את ההפטרה שנקראת ''מפטיר יונה''. סיפורו של יונה הנביא, הוא משל למשימתו של עם ישראל כלפי העולם כולו. יונה נשלח להושיע את תושבי נינווה מדרך הייסורים ולהביאם אל חיים שלמים ומאושרים. למרבה הצער, כמו שיונה ניסה לברוח מהמשימה שהטיל עליו הבורא, גם אנו מתמהמהים בביצוע משימתנו החשובה ובשל כך אנו סובלים. ביום הכיפורים, תקופה של ''חשבון נפש'', על עם ישראל להבין את המקור לסבלו ולקבל על עצמו את השליחות שהוטלה עליו.
_new_ הוספת תגובה



יצא לי לראות קטע וידאו וחשבתי לשאול לדעתך
מהנדס אזרחי (יום שישי, 19/10/2007 שעה 7:51) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קישור להרצאה (של רבנים) המשלבת קטעי וידאו של מצלמה קירליאנית (מצלמה המצלמת את ההילה האנרגטית שמסביב לאדם- אור מקיף)

עד כמה זה נכון?

_new_ הוספת תגובה



יצא לי לראות קטע וידאו וחשבתי לשאול לדעתך
נסים ישעיהו (שבת, 20/10/2007 שעה 22:46)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד.

לכאורה זה מרתק, אבל לענ''ד זה מצמצם את העניין למה שהעין מסוגלת לקלוט (בעזרת מכשירים) כאשר האמת היא עמוקה הרבה יותר.

במלים אחרות, יש תועלת בהצגת הדברים ויבורכו העושים במלאכה, אבל מן הראוי להדגיש (כמו בסיום בעניין הצדקה) שהתועלת האמתית עדיין אינה ניתנת להשגה בכלים הקיימים.
_new_ הוספת תגובה



יצא לי לראות קטע וידאו וחשבתי לשאול לדעתך
מהנדס אזרחי (יום ראשון, 21/10/2007 שעה 9:10)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תודה
_new_ הוספת תגובה



שאלה למבינים, בעניין כינויים לאלוהים.
חזי (יום שלישי, 23/10/2007 שעה 15:22) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עברתי על קטעים ממגילות ים המלח,
והופתעתי כי מגילות שונות שומרות על כינוי אחיד לאלוהים.

אחת המגילות כותבת תמיד ''אל'' אחרת תמיד ''אדוני'' אחרת ''יהווה''.

אני משוכנע כי יש לדבר זה משמעות עמוקה, אשר נוהגים להתעלם ממנה.

למי שהוא יש הסברים או הפניה למקורות ?
_new_ הוספת תגובה



יא אללה.
אופל בעשב (יום שלישי, 23/10/2007 שעה 18:52)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



שאלה למבינים, בעניין כינויים לאלוהים.
מהנדס אזרחי (יום רביעי, 24/10/2007 שעה 8:14)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''אני משוכנע כי יש לדבר זה משמעות עמוקה, אשר נוהגים להתעלם ממנה.''

למה אתה רוצה לדעת את המשמעויות?
_new_ הוספת תגובה



שאלה למבינים, בעניין כינויים לאלוהים.
חזי (יום רביעי, 24/10/2007 שעה 15:04)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא תאהב לשמוע את הסיבה, אני מבטיח לכה...
_new_ הוספת תגובה



שאלה למבינים, בעניין כינויים לאלוהים.
מהנדס אזרחי (יום רביעי, 24/10/2007 שעה 21:56)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נו תספר כבר
_new_ הוספת תגובה



שאלה למבינים, בעניין כינויים לאלוהים.
חזי (יום רביעי, 24/10/2007 שעה 23:48)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש פה מספיק אנשים ששונאים אותי...

אספר לכה סיפור אמיתי:
יש לי ידיד אשר מנגן על פסנתר, ואפילו מורה לפסנתר.
הוא נהנה מאוד מהנגינה.

כמו רוב נגני הפסנתר, הוא מנגן לפי תוים.
שאלתי אותו, האם כאשר אתה מנגן ללא תוים, אתה מנגן לפי הרגש או לפי התוים שאתה זוכר ?
ענה שהוא מנגן לפי התוים שהוא זוכר.

עניץי לו: זו אינה נגינה של מוזיקה, אלא נסיון לחקות מוזיקה שמישהו אחר ניגן, וכתב עבורה תוים.
מוזיקה אמיתית אי אפשר לנגן לפי תוים אלא לפי הרגש...

מאז הוא שונא אותי...
_new_ הוספת תגובה



שאלה למבינים, בעניין כינויים לאלוהים.
צדק (יום חמישי, 25/10/2007 שעה 7:39)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש רמות שונות של מוסיקאים, כפי שיש בכל תחום שהוא.
מוסיקאי מחונן מסוגל לנגן על פי רגש, אלו הם בדרך כלל גם מלחיני המוסיקה הכותבים את התוים עבור אחרים.

גם במקצועות שאין בהם רגש, מקצועות מדעיים,
יש כאלו ששליטתם בחומר היא מוחלטת,
הם מבינים את החומר לעומק ויודעים להשתמש בו באופן מעשי,
ויש את הרוב שרק יודעים את החומר, ידקלמו לך מידע,
אך תנסה לשאול אותם שאלה הבנויה על שני קטעי מידע שונים,
והם לא ימצאו את ידיהם ורגליהם.
_new_ הוספת תגובה



שאלה למבינים, בעניין כינויים לאלוהים.
חזי (יום חמישי, 25/10/2007 שעה 21:47)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא מדובר ברמות של מוזיקאים.

מדובר ''במוזיקה'' שהיא חיקוי של מוזיקה ואינה מוזיקה אמיתית.

מוזיקה המנוגנת לפי תוים אינה מוזיקה, אלא חיקוי של מוזיקה שנכתבה.
מוזיקה אמיתית היא מוזיקה של רגש ושל נשמה, ואת זה אי אפשר לעשות לפי תוים,
כמו שאי אפשר לעשות סקס לפי הוראות שבספר.

אגב מוזיקה, אני שואל שאלת תם: מדוע צריכים בימינו תזמורות עם עשרות נגנים ?
כאשר לא היתה הגברה אלקטרונית, הדבר היה חיוני...

בתזמורות גדולות אובד האפקט של רגש שבמוזיקה.
_new_ הוספת תגובה



שאלה למבינים, בעניין כינויים לאלוהים.
צדק (יום שישי, 26/10/2007 שעה 6:41)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כל המוסיקאים הגדולים, המלחינים הגדולים, הם מוסיקאים של רגש.
אין ביניהם אחד שהוא מוסיקאי של תוים...

בקשר לתזמורות, אני חולק עליך לחלוטין.
ניתן להבחין היטב באיכות שתזמורות מוסיפות,
כאשר זמר המופיע בדרך כלל עם נגנים מועטים, מופיע עם תזמורת.

מוסיקה ערבית מנוגנת עם תזמורות בדרך כלל.
ואתה רוצה לספר לנו שאין בה רגש?
_new_ הוספת תגובה



צדק, כרגיל, אנחנו לא מדברים באותה השפה....
חזי (יום שישי, 26/10/2007 שעה 9:05)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דיברתי על תזמורות עם עשרות מנגנים.
בעיקר התכוונתי לאותן תזמורות ''סימפוניות'' שמנגנים בהן לפי תווים.
מה שחשוב במיוחד במוזיקה (מה שלא תמיד מבינים את זה) היא ההרמוניה.
הנהרמוניה מושגת בעיקר ע''י ''סינכרון'' לקצב, בין כל נגני התזמורת.

סינכרון כזה קשה להשיג בתזמורת שמנגנת לפי תווים...
_new_ הוספת תגובה



קישקוש בלבוש
סתם אחד (יום שישי, 26/10/2007 שעה 10:01)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה שמונחים התווים לא מעיד שהנגנים לא ''מכירים'' ומרגישים את המוזיקה. הרי בלי התווים קשה להשיג את ה''סינכרון'' עליו אתה מדבר.

אולי החבר שלך שהצגת למעלה הוא מאלו שלא מרגישים את המוזיקה ומשחק בעצם תפקיד של טכנאי. אבל לא כך נוהגים נגני תזמורות שונות. יש לי חבר טוב שמוזמן לנגן בכל העולם והוא לא מעיז לא להניח את התווים לפניו. אלא שזה כלל לא מפריע לו לבטא את רגשותיו המוזיקליים... כמובן שכאשר הוא מנגן בתזמורת רגשותיו המוזיקליים מקבלים ביטוי קטן יותר בתוך המכלול.

בקיצור דבריך הם קישקוש ומעידים שאינך מכיר את המטריה.
_new_ הוספת תגובה



קישקוש בלבוש
חזי (שבת, 27/10/2007 שעה 19:51)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לט שווה תגובה...
_new_ הוספת תגובה



ממילא התגובות שלך יחריפו את מצבך
סתם אחד (שבת, 27/10/2007 שעה 21:19)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דבריך על תזמורות, תווים ומוזיקה מעידים על הבנה מוגבלת מאד בנושא
_new_ הוספת תגובה



שאלה למבינים, בעניין כינויים לאלוהים.
חושף שקרנים (שבת, 27/10/2007 שעה 9:50)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה לא מבין באלוהים ולא מבין במוזיקה
_new_ הוספת תגובה



שאלה למבינים, בעניין כינויים לאלוהים.
חזי (שבת, 27/10/2007 שעה 19:53)
בתשובה לחושף שקרנים
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תוכיח שאתה מבין באלוהים ומבין במוזיקה, נו ...
_new_ הוספת תגובה



שאלה למבינים, בעניין כינויים לאלוהים.
מהנדס אזרחי (יום חמישי, 25/10/2007 שעה 9:10)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קודם כל תדע לך שאנני נמנה על שונאיך ח''ו.

שנית, זה טוב לספר סיפור אמיתי ולא ציזבאט.

שלישית, דווקא אהבתי את תשובתך...

זה טוב לדבר גלויות עם ידידים ואם הנ''ל התוסף על קהילת

שונאך, כדברך, אזי צריך לפייס אותו. אתה חייב את זה

לעצמך.

השמות, שאת משמעותם אתה מחפש, כתובים בתוך ספרי הקודש

שלנו. אסור לשחק עם זה אבל חייבים ללמוד אותם.

אבל הדבר הראשון צריכים אמונה מעל הדעת כדי ללמוד אחרת

הספק ילחם בך כל הזמן.

לדוגמא:
פרשת וירא

וירא אליו ה' באלוני ממרא. שואל, למה באלוני ממרא ולא במקום אחר. ומשיב, אלא משום שממרא נתן לו עצה על ברית מילה שלו. כי בשעה שאמר הקב''ה לאברהם, שימול את עצמו, הלך אברהם להיוועץ עם חבריו.

ועוד

מה שהזהר אומר, ''שאברהם הלך להיוועץ עם חבריו'', הוא גופו עצמו של אברהם. שהגוף צריך לקיים את המצוה, לכן שאל את הגוף, מה דעתו. בכדי לדעת מה עליו לעשות. היינו, אם הוא צריך ללכת בכפיה עמו, או שהם מסכימים למה שהקב''ה אמר לו. ומה שאומר, שהלך להתייעץ עם חבריו, הכוונה על ג' נפשות שישנם בהגוף שלו, שהם החברים שלו, שהוא נמצא עמהם ביחד תמיד.
_new_ הוספת תגובה



שאלה למבינים, בעניין כינויים לאלוהים.
חזי (יום חמישי, 25/10/2007 שעה 12:48)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש לנו מחלוקת עקרונית.

אתה אומר ''הדבר הראשון צריכים אמונה מעל הדעת'',

אני טוען ההפך...
_new_ הוספת תגובה



שאלה למבינים, בעניין כינויים לאלוהים.
אופל בעשב (יום חמישי, 25/10/2007 שעה 10:11)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אדם חכם הוא שונא אותך בצדק
_new_ הוספת תגובה



שאלה למבינים, בעניין כינויים לאלוהים.
חזי (יום חמישי, 25/10/2007 שעה 12:45)
בתשובה לאופל בעשב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מסכים שהוא שונא אותי בצדק, אבל הקביעה שלכה שהוא אדם חכם היא מוזרה.

בעניי, אדם חכם הוא מי שמחפש את האמת, גם אם היא לא נעימה...
_new_ הוספת תגובה



שאלה למבינים, בעניין כינויים לאלוהים.
אופל בעשב (יום חמישי, 25/10/2007 שעה 15:18)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הוא חכם בגלל שהוא יודע את האמת
_new_ הוספת תגובה



שאלה למבינים, בעניין כינויים לאלוהים.
נסים ישעיהו (יום שישי, 26/10/2007 שעה 9:20)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד.

לשאלתך, אולי זה דיון 1938 יעזור במשהו.
_new_ הוספת תגובה



שאלה למבינים, בעניין כינויים לאלוהים.
נסים ישעיהו (יום שישי, 26/10/2007 שעה 10:11)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד.

ועוד קישור דיון 1773 שיכול לעזור
_new_ הוספת תגובה



שאלה למבינים, בעניין כינויים לאלוהים.
חזי (יום שישי, 26/10/2007 שעה 10:33)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תודה נסים, אבל בשני הקישורים אין הסבר לסיבה לשימוש בשמות רבים לכינוי האלוהים.
_new_ הוספת תגובה



שאלה למבינים, בעניין כינויים לאלוהים.
נסים ישעיהו (יום שישי, 26/10/2007 שעה 12:20)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד.

כל שם מבטא מדה אחרת של הבורא יתברך. ומכיוון שהוא כולל הכל, טבעי שיש לו הרבה שמות.

שם הוי'ה (המהווה הכל) מבטא רחמים.

שם א-ל מבטא חסד (ורמוז בשמו של אברהם לחלק לשמונה שווה א-ל)

שם א-להים מבטא גבורה ועוד ועוד.

זה כתוב במאמרים שהצעתי, אם כי בדרך אגב ובקיצור, כי לא זה היה הנושא שלהם.
_new_ הוספת תגובה



שאלה למבינים, בעניין כינויים לאלוהים.
חזי (יום שישי, 26/10/2007 שעה 14:17)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נסים,
תשובה זו הינה התחמקות, בעייני.

זה לא מסביר, מדוע במגילות ים המלח, יש כינויים יחידים עקביים בכל מגילה,
כאשר כינויים אחרים לא מוזכרים.
_new_ הוספת תגובה



שאלה למבינים, בעניין כינויים לאלוהים.
נסים ישעיהו (שבת, 27/10/2007 שעה 19:48)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד.

היססתי אם להשיב לך ומסתבר שהיתה סיבה.

אינני יודע אילו מגילות ראית, אבל יש להניח שהטכסט בכל אחת מהן אינו ארוך יותר מזה שבסיפור הבריאה, פרק א' בבראשית, שם נזכר שם א-להים לבדו.

תוכן הטסקט, המסר הפנימי שלו, הוא הקובע איזה שם פועל בו, כפי שניסיתי להראות בקישור השני שהצעתי לך.

לא הייתי מסתמך על מחקרים בנושא זה, אם בכלל יש כאלה, כי זה לא נושא טכני בו המדע יכול לחקור. זהו נושא מהותי שכדי להגיע אליו יש להשקיע קצת יותר מכמה שעות במעבדה.
_new_ הוספת תגובה



שאלה למבינים, בעניין כינויים לאלוהים.
חזי (יום שישי, 26/10/2007 שעה 14:57)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האם יש מחקר אשר מסכם את השימושים בשמות שונים מבחינת:
זמן כרונולוגי, שכיחות בספרים מסויימים, שכיחות במקומות מסויימים, וכיוצא בזה קריטריונים ?
_new_ הוספת תגובה



שאלה למבינים, בעניין כינויים לאלוהים.
מהנדס אזרחי (יום ראשון, 28/10/2007 שעה 3:36)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חזי
אם יש לך שונא
הפתרון:

בס''ד

כך כותב האריז''ל בספר הליקוטים - פרשת וירא - פרק יח
וירא אליו ה' דע, שמפסוק זה יוצא שם קדוש, והוא אוריא''ל, ויר''א אלי''ו אריא''ל, וישאר וי''ו, והוא שם של ע''ב. ויש לו כמה סגולות, האחד, כשיראה האדם שתקפו יצרו, יכוין בוי''ו של ע''ב, ויזכיר שם הנז' י''א פעמים. הב', אם יש לו שונא, יכתוב זה השם על כלי חרס עם שם שונאו, ויזכיר השם כ''א פעמים, כמנין הו''י אריא''ל, וישליך בכח החרס, כדי שישבר, בפתח השונא או במקום שיעבור השונא, ותראה נפלאות. השלישי, כשיטבול, אחר ההפסקה יזכיר זה השם רמ''ב פעמים, כמנין אריא''ל, ובזכות זה יהיה עבור טוב לנשמתו. והרביעי, כשיקום בבקר ממטתו, יזכיר זה השם רמ''ב פעמים, כמנין אריא''ל, ובכח זה יבין כל מה שיעיין באותו היום. החמשי, בחצות הלילה, אחר שיעשה התיקון ויתודה, יזכיר אותו י''א פעמים, וג''כ בשומע תפילה. וג''כ בכל פעם ופעם שיתודה, מיד יזכירו י''א פעמים, יועיל הרבה לתיקון הנפש. הששי, יזכיר אותו רמ''ב פעמים, כמנין ארי''א''ל, מועיל הרבה לגילוי עינים, ויש בו תועלות הרבה, ולא זכיתי לראות השאר, והשי''ת יאיר עינינו במאור תורתו:
את השם אריאל מותר להזכיר משום שהוא מלאך שנקראים בו שמות בני אדם.
להדליק נר למלאך לא מקובל.

ואכמ''ל
_new_ הוספת תגובה



שאלה למבינים, בעניין כינויים לאלוהים.
חזי (יום ראשון, 28/10/2007 שעה 4:06)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

במה זה שונה מרופאי אליל ???
_new_ הוספת תגובה



שאלה למבינים, בעניין כינויים לאלוהים.
מהנדס אזרחי (יום ראשון, 28/10/2007 שעה 4:20)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם סודות (שמות) אתה מחפש

אזי תקרא שוב את מה ששלחתי לך

יש שם עינינים שלא כולם יודעים בלשון המעטה.

וכמו שכתבתי מקודם, בלי אמונה בשם יתברך חבל לי על

הטירחה כי אנני רוצה שתנאץ דברי תורה על גבי מזבח העגל

(לעג) בשבילך
_new_ הוספת תגובה



שאלה למבינים, בעניין כינויים לאלוהים.
מהנדס אזרחי (יום ראשון, 28/10/2007 שעה 8:09)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עוד עינין על מוזיקה:

מוסיקה היא כלי של הנשמה ולא לכל אדם יש נשמה ,ישנם בעלי חיים שקולם נשמע רק למשל שאגת אריה זה קול משהו השועל והתן חתולים כל בעלי החיים משמיעים קול או צליל ורק בעל נשמה ידע לאהוב את כל הקולות , גם זעקת שבר יש בה משהו מהנשמה , לב שבור ונדכא אלוקים לא תבזה
חמוד תקשיב היטב לקולות ,ותבין שבורא עולם נתן לך כלי יקר אוזן לשמוע ןתודה לו על זה
_new_ הוספת תגובה



שאלה למבינים, בעניין כינויים לאלוהים.
חזי (יום ראשון, 28/10/2007 שעה 8:53)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אנחנו חוזרים להתחלה.

אמרתי מראש שאני לא מחפש עוד שונאים...
_new_ הוספת תגובה



שאלה למבינים, בעניין כינויים לאלוהים.
מהנדס אזרחי (יום ראשון, 28/10/2007 שעה 9:46)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין פה עינין אישי

אלא חורה לי שבאמצעות מקלדת ומחשב מנאצים את תורת ישראל על ימין ושמאל.

''אנא בכוח''
לחץ על PLAY

הינה אתן לך עוד לינק למוזיקת נשמה של הצדיק הרב שלמה קרליבך זצ''ל!!!

''השושנה''

_new_ הוספת תגובה



שאלה למבינים, בעניין כינויים לאלוהים.
חזי (יום ראשון, 28/10/2007 שעה 10:10)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה מערבב מין בשאינו מינו.
''מוזיקת נשמה'' היא אכן היסוד של המוזיקה.
גם אם היא נכתבת עם תוים, היא אינה מבוצעת ממש כמו בתוים אלא ''עם נשמה''.

אין פסול בתוים אם הם משמשים לזכור את הלחן, ומהוים רק ''מסגרת'' כללית.

מה זה קשור לתורת ישראל ?
_new_ הוספת תגובה



שאלה למבינים, בעניין כינויים לאלוהים.
מהנדס אזרחי (יום ראשון, 28/10/2007 שעה 10:51)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה שאלת על משמעויות של שמות בתורה

ואז נתתי לך קצת קטע ואתה, לעומת זאת, הכנסת תגובה

לעגנית ופוגענית
_new_ הוספת תגובה



שאלה למבינים, בעניין כינויים לאלוהים.
חזי (יום ראשון, 28/10/2007 שעה 13:41)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה, כמו דתיים אחרים כאן, מקובעים ואינם פתוחים למחשבה חדשה.
אתה נשאר בתחום הפלפול לפי המקורות הישנים, ולא מוכן לראות דברים חדשים.

זה חבל, כי היהדות מטבעה אוהבת לדרוש ולחקור.
לא אוסיף להגיב בעניין זה !!!
_new_ הוספת תגובה



שאלה למבינים, בעניין כינויים לאלוהים.
אריק פורסטר (יום שלישי, 30/10/2007 שעה 6:45)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ידוע מלוחות אוגרית שהכנענים כינו את האל העליון בפנתיאון האלים שלהם בשם ''אל עליון'' (ממש כך - בעברית כנענית). אל עליון היה אביו של בעל. ניתן לשער שאבותינו העתיקו כינוי זה של ה' מהכנענים.

עוד דבר שהתגלה באוגרית היה מקדש לבעל שהיה זהה בתכניתו לבית המקדש הראשון - וקדם לו ב-‏400 שנים.

דרך אגב, כמעט כל מה שידוע היום על התרבות הכנענית בא מהספריה המלכותית של אוגרית, עיר כנענית-פיניקית שחורבותיה התגלו לפני כ-‏80 שנה בצפון-מערב סוריה.
_new_ הוספת תגובה



קדמונינו לא העתיקו מאף אחד בבחינה
גולדה (יום שלישי, 30/10/2007 שעה 8:23)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא מהכנענים ולא מהמצרים.

ככל שהמחקר ההיסטורי מתקדם יש לנו יותר ויותר עדויות שהאמונה באל אחד היא אמונה עברית-ישראלית-יהודית. היא לא נולדה בכנען או במצרים אלא יואה ע''י שבטי החבירו שהיגרו ממסופוטמיה לארץ כנען.

הכינוי האוגריתי (והמצרי) 'אל עליון'' היה שייך לפסל אל כל האלים. במצבות אוגריתיות יש שירים המציגים את ה''אל עליון'' כ''אל השמש'' וזה ביטוי נרדף לו. יותר מכך, מלכי מסופותמיה ומצרים היו עצמם אלים הכפופים ל''אל עליון''. במצרים ניתן לאלהותו של פרעה גיבוש תיאולוגי מובהק יותר: ראש האלים דואג להקמת יורש המלוכה הארצית; לשם כך לובש הוא צורתו של המלך החי ומנדב את הזרע, שממנו עתיד לצאת ''בנו של רע''. העובדה, שהאל חייב לעשות זאת כל זמן שהמלך החי הוא עדיין במלוא אונו, אינה קושיה לגבי התיאולוגיה המצרית.

ולכן עלינו לפרש את המונח הזה בקונטקסט האוגריתי במשמעו הראשוני: עבודת אלילים. אין לזה כל קשר למונותאיזם.

אינני מבינה את הנטיה בשנים האחרונות ללחוץ על ההדק בששון ולפרש כל דבר בנסיון לתקוף את מורשת ישראל, התנ''ך, הציונות וחיינו בכלל כיהודים. זה מעשה אנטי אינטלקטואלי ואני מוסרי.
_new_ הוספת תגובה



קדמונינו לא העתיקו מאף אחד בבחינה
יאפה ירדני (יום שלישי, 30/10/2007 שעה 10:51)
בתשובה לגולדה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני לא מבינה למה יהודיה עובדת אלילים שכמותך אכפת לה בכלל.
_new_ הוספת תגובה



קדמונינו לא העתיקו מאף אחד בבחינה
גולדה (יום שלישי, 30/10/2007 שעה 12:29)
בתשובה ליאפה ירדני
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

באמת שלא איכפת לי ממךָ!
_new_ הוספת תגובה



קדמונינו לא העתיקו מאף אחד בבחינה
יאפה ירדני (יום שלישי, 30/10/2007 שעה 12:41)
בתשובה לגולדה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה הבעיה של המתנחלים .חוץ מעצמם הם לא רואים כלום.

אוסף של רשעים בזויים
_new_ הוספת תגובה



קדמונינו לא העתיקו מאף אחד בבחינה
מהנדס אזרחי (יום רביעי, 31/10/2007 שעה 9:06)
בתשובה ליאפה ירדני
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

את משתמשת במלים קשות ורעות מה קרה לך ככה מדברת אישה הגונה?

שאוהבת את בני עמה היהודים?

קצת תרבות ואהבה בעיקר
_new_ הוספת תגובה



שאלה למבינים, בעניין כינויים לאלוהים.
אריק פורסטר (יום שלישי, 30/10/2007 שעה 6:50)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בתגובה לחזי - דעתי הפרטית היא שכל המאמינים בקמיעות, לחשים והעלאת אובות אינם יהודים כלל. הם עובדי אלילים שמשום מה קוראים לעצמם ''יהודים''.
_new_ הוספת תגובה



נכון,
גולדה (יום שלישי, 30/10/2007 שעה 8:25)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יהודים לא מאמינים בקמיעות, לחשים, משכב זכר והעלאת אובות ויש איסור חמור על כך. יהודים שנופלים לידי המנהג הרע הם עדיין יהודים אבל יהודים חוטאים.
_new_ הוספת תגובה



נכון,
אריק פורסטר (יום שלישי, 30/10/2007 שעה 19:22)
בתשובה לגולדה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

את מסכימה אם כך שהתורה מרשה לאשה לקיים יחסים לסביים עם אשה אחרת.
_new_ הוספת תגובה



לא נכון,
גולדה (יום שישי, 02/11/2007 שעה 7:10)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם היא איננה אוסרת המפורש אין הדבר אומר שהיא מתירה.
לכן יש את הפירוש לתורה שאוסר גם את התועבה הזאת.
_new_ הוספת תגובה



נכון,
אריק פורסטר (יום שלישי, 30/10/2007 שעה 19:26)
בתשובה לגולדה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זאת אומרת שכל מי שקיבל ''דולר ממוזל'' מהרבי מלובאביץ' או קנה קמע מבאבא מוטק'ה הוא חוטא? אם כך, פורום זה מלא בחוטאים מהסקטור הימני ההזוי.
_new_ הוספת תגובה



נכון,
מהנדס אזרחי (יום רביעי, 31/10/2007 שעה 9:09)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ספר התורה הוא ספר האמת ואנחנו נלך על פי הכתוב שם מילה במילה פסיק ופסיק ולא אתה תקבע לנו מהי האמת.

אנחנו מאמינים בב-ורא עולם זה מה יש
_new_ הוספת תגובה



נכון,
מהנדס אזרחי (יום רביעי, 31/10/2007 שעה 9:10)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ספר התורה הוא ספר האמת ואנחנו נלך על פי הכתוב שם מילה במילה פסיק ופסיק ולא אתה תקבע לנו מהי האמת.

אנחנו מאמינים בב-ורא עולם זה מה יש
_new_ הוספת תגובה



לא נכון,
גולדה (יום שישי, 02/11/2007 שעה 7:13)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אינני רואה הבדל בין חוטאים שמאלנים לחוטאים ימנים בעניין תאוות לכסף. לא רק רבנים מסויימים מחלקים קמעות. גם פוליטיקאים שמאלנים.
זו תועבה התאווה וזו תועבה התאווה.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי