פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
החשדות לשחיתות והחברות
עגל הזהב / דוד סיון (יום חמישי, 04/10/2007 שעה 11:00)


החשדות לשחיתות והחברות

אהוד אולמרט, דן מרגלית וטומי לפיד גם

ד''ר דוד סיון



אני מודה שקשה לי לזכור בעל פה את כל הפרשות בהן חשוד ראש הממשלה, אהוד אולמרט. נכון ראש הממשלה הוא איש שראוי לאפשר לו לעשות את עבודתו גם אם התוצאה היא דחיה ''סבירה'' בחקירת הפרשות הללו.

אינני מבין מדוע בירור וחקירה של הפרשות הללו עדין נמשך ולא רואים את הסוף. אני מבין שכאשר מדובר בחקירת ראש ממשלה יש להיזהר שהחקירה לא תפגע ביכולתו לבצע את תפקידו בצורה מיטבית. אבל זה גם ברור שהזמן הוא אמצעי הגנה מאד מוצלח, במיוחד עבור מי שיכול (מבחינה כלכלית) לגייס עורכי דין וצוות הגנה מהשורה הראשונה. בהקשר הזה, בדרך כלל לא מתקיים מבחן בוזגלו: את בוזגלו עוצרים מייד כשעולה חשד, ואילו את ראש הממשלה מפחדים לעמת עם העובדות והחשדות לפני שמתבזבז זמן יקר.

בעיני זה ברור לגמרי שהחקירות בענייניו של אולמרט נמרחות והוא המרוויח מכך משום שהוא קיבל מספיק זמן להכין סיפורי כיסוי. ובמקרה מהסוג הזה הזמן שעובר מרחיק את הסיכוי, אם היה בכלל, לאמת את החשדות בפרשות השונות. אם אני צודק והסיכוי, היכולת, לברר את האמת נשחק עם הזמן, הרי שאנחנו-הציבור והמלחמה בשחיתות נפגעים.



מעניין להדגיש שהפרשות שנקשרו בשמו של אהוד אולמרט עלו לדיון ציבורי בגלל עמדותיו הפוליטיות. הן עלו לדיון ציבורי על ידי חוקרים ותחקירנים בסמוך לשינוי עמדתו המדינית וביתר שאת כאשר נעשה המועמד לראשות הממשלה. חלק מאלו שעוסקים ועסקו בפרסום הפרשות אמרו במפורש למראיין ברדיו שמניעת בחירתו של אולמרט הוא היעד שלהם. לכן הסקתי שבמקרה הנדון ''השחיתות היא קרדום לחפור בו''. מכאן שאמינות פרטי הפרשות חשודה.

בציבור הישראלי יש תופעה מעניינת מאד: בדרך כלל מסתדרים המחנות בעד ונגד החשוד לפי העמדות הפוליטיות של החשוד. אם החשוד מוגדר כאיש הימין אנשי השמאל ממהרים לדרוש חקירה מהירה שתגיע למיצויה במהירות. כמובן שאם החשוד הוא איש שמאל, אנשי הימין הם אלו הדורשים למצות את החקירה במהירות ואנשי השמאל טוענים שאין לדברים בסיס. גם דפוסי ההצבעה בבחירות לא ממש משתנים בגלל השחיתות.

דוגמה טובה בהקשר הזה הן הפרשות שנקשרו בשמו של אריק שרון. כל עוד הוא היה מוגדר כאיש ימין, בעיני מצביעי ימין הן לא עוררו מחשבה שניה; הם לא ממש עצרו לחשוב על משמעות הפרשות הללו. לעומת זאת מצביעי שמאל הקימו צעקות במיוחד כאשר התקרב מועד הבחירות. מה שבלט אז מאד היה מאמר של ישראל הראל שהוא איש ימין מובהק, עדיפים כבר המושחתים שלי, שהביע תמיכה במעשי שחיתות של אנשי ימין. אבל כאשר התברר ששרון החליט לפעול למסירת שטחים לפלשתינאים החלו פתאום מצביעי ימין לעסוק בפרשיות השחיתות. פתאום המנהיג שבחרו בו למרות פרשיות שחיתות הפך למושחת בעיניהם. לא זכור לי שאנשי ימין כמו ישראל הראל היכו על חטא או הביעו חרטה. מצד שני בין מצביעי שמאל צצו רעיונות חדשים - האתרוג של אמנון אברמוביץ היה הביטוי המובהק של עמדתם.



בעניין הפרשות בהן חשוד אולמרט בולט דבר נוסף: ידידיו מתחלקים בין המחנות. דן מרגלית, שהיה במשך שנים חבר טוב מאד של אולמרט, הפסיד את החברות משום שהשליך יהבו לטובת מצדדי החקירות; משום שלפי הבנתו, הטענות נגד אולמרט הן בעלות משקל שראוי שיחקרו היטב ובהקדם. לעומת זאת, חבר אחר של מרגלית ואולמרט, טומי לפיד, בחר להתייצב בצד השני של המתרס. לטענתו של לפיד, האינטרס הציבורי הוא להניח לראש הממשלה לעסוק בדברים החשובים באמת שעומדים על הפרק. את החשדות נגד אולמרט אפשר יהיה לחקור כאשר יסיים את תפקידו כראש הממשלה (להפסיק את החקירה!).

בניגוד למר לפיד אני חושב כי השחיתות יכולה לגרום לקריסת המדינה עוד הרבה לפני שאויב חיצוני יצליח. הסכנה הזאת גבוהה יותר כאשר, כמו במקרה של אולמרט, מדובר על קשרים לא ראויים בין הון לשלטון. לכן אני חושב ששליחי ציבור, כולל ראש הממשלה, צריכים להיות נקיים מרבב. אם דבק בהם רבב או יש חשד כזה, פעולת הניקוי-הטיהור קודמת. כאשר תופעת השחיתות מתעוררת עוסקים בביעורה לפני הכל. רק אחר כך שואלים מי הרוויח או מי הפסיד בתהליך הטיהור.

השלב הראשון בהקשר הזה הוא החקירה שצריכה להתנהל בלי עיכובים ותרגילי השהייה. זה במיוחד נכון כאשר מריחת החקירה פוגעת באפשרות לברר את האמת.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  חדל מדיניות האתרוגים של ברנע את אברמוביץ  (אוברעמישיגענעפוץ) (6 תגובות בפתיל)
  מערכת שילטונית מושחתת המגובה ע''י תקשורת מכורה  (לוי)
  סיוון, הנושא מורכב ועקרוני  (ראובן גרפיט) (7 תגובות בפתיל)
  זה רק טיבעי שהדשא של השכן,היריב הפוליטי, ירוק יותר  (קלאוס פון מאוס) (5 תגובות בפתיל)
  המריחות באות מצידו של אולמרט  (צדק) (6 תגובות בפתיל)
  (ללא כותרת)  (מוריס כיכר הלחם)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי