פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_4467

(עקב סז) חינוך זה דו שיח בין עבר לעתיד
טלית של תכלת / נסים ישעיהו (יום שישי, 03/08/2007 שעה 5:18)


(עקב סז) חינוך זה דו שיח בין עבר לעתיד

נסים ישעיהו



לא רק שאין לנו זכויות משל עצמנו שיקנו לנו את הזכות לשלוט בארץ והכל הוא בזכות אבות, אלא שאנחנו מתנהגים הפוך מהנדרש מאתנו.
ושוב יוזמות חינוכיות או ''חינוכיות'' עלו לראש סדר היום. זה קרה בעקבות ההחלטה לאשר את לימודי ה'נכבה' הפלשתינית במקביל או במקום לימוד המאבק הישראלי לעצמאות. כבר כאן הח''מ מבקש להדגיש כי אינו רואה עצמו צד בויכוח זה. בעיני זה מסוג הויכוחים שתכליתם היא התחמקות מן העיקר, מִשְּאֵלַת ההגדרה למונח הזה ששמו חינוך, ומיעדיו. כי כל עוד לא הגדרנו מהו חינוך, לא כל כך משנה מה ילמדו בבית הספר, הכשלון החינוכי מובטח. וגם, מה שלומדים או לא בבית הספר, גם הוא נגזר מן היעדים החינוכיים (או מהעדרם) כאשר אלה נגזרים מההגדרה שלנו את החינוך.

בנושא זה דשנו בעבר לא אחת בהקשרים שונים אבל למרבה הצער הוא עדיין אקטואלי, שהרי עדיין לא מזהים שום שיפור בתוצאות, יש שיאמרו בתוצרים, של מערכת החינוך. להפך, אפילו נראה שהמצב מחמיר והולך. מזמן לזמן שומעים על תכנית מהפכנית, כמו זו האחרונה מן הסדנא של שרת החינוך, שתשפר את התוצאות החינוכיות ותזקוף את גוום של המתיימרים לחנך, אבל שוב ושוב חולף זמן לא ארוך והאשליה נמוגה. לא מתנפצת ברעש גדול למזלנו, אבל נמוגה.

ובאמת, כיצד ניתן להגיע לתוצאות טובות בחינוך? כלומר, מהו התהליך הנדרש כדי לקבל תוצאות כאלה? ובכן, דומה כי בפרשת השבוע שלנו עונה משה רבנו בדיוק לשאלה הזאת, והתשובה שלו מתאימה לנו בדיוק באותה מדה שהתאימה לאנשים ששמעו אותו פיזית. צריכים רק להקשיב ולהפנים. כך זה מתחיל:
(דברים ז') יב וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן, אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה, וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם, אֹתָם–וְשָׁמַר ה' אֱלֹקֶיךָ לְךָ, אֶת-הַבְּרִית וְאֶת-הַחֶסֶד, אֲשֶׁר נִשְׁבַּע, לַאֲבֹתֶיךָ. עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן, אונקלוס מתרגם חֲלָף דִּתְקַבְּלוּן. כלומר, עֵקֶב מלשון תמורה. רש''י מפרש: והיה עקב תשמעון. אם המצות הקלות שאדם דש בעקביו תשמעון: גם אז מדובר בתמורה, השאלה היא תמורה למה. אונקלוס אינו מתעכב על כך בעוד רש''י כן, וזו הסבה שהוא מפרש כאן באופן שונה מפירושו במקומות אחרים. דיברנו על כך לפני כשנתיים די באריכות, אבל הפעם שמנו לב שיש עוד עֵקֶב בפרשה.
כאן זה הלעומת זה של הפסוק הפותח את הפרשה:
(דברים ח') יט וְהָיָה, אִם-שָׁכֹחַ תִּשְׁכַּח אֶת-ה' אֱלֹקֶיךָ, וְהָלַכְתָּ אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים, וַעֲבַדְתָּם וְהִשְׁתַּחֲוִיתָ לָהֶם–הַעִדֹתִי בָכֶם הַיּוֹם, כִּי אָבֹד תֹּאבֵדוּן. כ כַּגּוֹיִם, אֲשֶׁר ה' מַאֲבִיד מִפְּנֵיכֶם–כֵּן, תֹּאבֵדוּן: עֵקֶב לֹא תִשְׁמְעוּן, בְּקוֹל ה' אֱלֹקֵיכֶם.
בתורה מופיעה מלה זו עוד שלוש פעמים, ומעניין לבדוק אם יש מכנה משותף בין הפעמים בהן משתמשת התורה במלה זו, ואם כן – מהו אותו מכנה משותף. ה' מתגלה לאברהם לאחר שהוא עומד בנסיון העקדה:
(בראשית כ''ב) טז וַיֹּאמֶר, בִּי נִשְׁבַּעְתִּי נְאֻם-ה': כִּי, יַעַן אֲשֶׁר עָשִׂיתָ אֶת-הַדָּבָר הַזֶּה, וְלֹא חָשַׂכְתָּ, אֶת-בִּנְךָ אֶת-יְחִידֶךָ. יז כִּי-בָרֵךְ אֲבָרֶכְךָ, וְהַרְבָּה אַרְבֶּה אֶת-זַרְעֲךָ כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם, וְכַחוֹל, אֲשֶׁר עַל-שְׂפַת הַיָּם; וְיִרַשׁ זַרְעֲךָ, אֵת שַׁעַר אֹיְבָיו. יח וְהִתְבָּרְכוּ בְזַרְעֲךָ, כֹּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ, עֵקֶב, אֲשֶׁר שָׁמַעְתָּ בְּקֹלִי.
בדור הבא משתמש ה' באותו מטבע לשון בדבריו ליצחק בן אברהם. הנה הדברים:
(שם כ''ו) ב וַיֵּרָא אֵלָיו ה', וַיֹּאמֶר אַל-תֵּרֵד מִצְרָיְמָה: שְׁכֹן בָּאָרֶץ, אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיךָ. ג גּוּר בָּאָרֶץ הַזֹּאת, וְאֶהְיֶה עִמְּךָ וַאֲבָרְכֶךָּ: כִּי-לְךָ וּלְזַרְעֲךָ, אֶתֵּן אֶת-כָּל-הָאֲרָצֹת הָאֵל, וַהֲקִמֹתִי אֶת-הַשְּׁבֻעָה, אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי לְאַבְרָהָם אָבִיךָ. ד וְהִרְבֵּיתִי אֶת-זַרְעֲךָ, כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם, וְנָתַתִּי לְזַרְעֲךָ, אֵת כָּל-הָאֲרָצֹת הָאֵל; וְהִתְבָּרְכוּ בְזַרְעֲךָ, כֹּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ. ה עֵקֶב, אֲשֶׁר-שָׁמַע אַבְרָהָם בְּקֹלִי; וַיִּשְׁמֹר, מִשְׁמַרְתִּי, מִצְו‍ֹתַי, חֻקּוֹתַי וְתוֹרֹתָי.
בפעם השלישית כתובה מלה זו בסיומה של פרשת המרגלים. ה' מודיע כך:
(במדבר י''ד) כב כִּי כָל-הָאֲנָשִׁים, הָרֹאִים אֶת-כְּבֹדִי וְאֶת-אֹתֹתַי, אֲשֶׁר-עָשִׂיתִי בְמִצְרַיִם, וּבַמִּדְבָּר; וַיְנַסּוּ אֹתִי, זֶה עֶשֶׂר פְּעָמִים, וְלֹא שָׁמְעוּ, בְּקוֹלִי. כג אִם-יִרְאוּ, אֶת-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי, לַאֲבֹתָם; וְכָל-מְנַאֲצַי, לֹא יִרְאוּהָ. כד וְעַבְדִּי כָלֵב, עֵקֶב הָיְתָה רוּחַ אַחֶרֶת עִמּוֹ, וַיְמַלֵּא, אַחֲרָי–וַהֲבִיאֹתִיו, אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר-בָּא שָׁמָּה, וְזַרְעוֹ, יוֹרִשֶׁנָּה.
בהשקפה ראשונה נראה כי השמיעה, במשמעות של קבלה פנימית כתרגומו של אונקלוס, היא המכנה המשותף לכל הפעמים בהם מופיעה מלה זו, אבל זה לא הכל. ההשוואה מעלה כי יש מכנה משותף עמוק יותר, הקשר לירושת הארץ. שלושת הציטוטים שהבאנו, קודמים לפרשתנו, ובכולם הקשר לירושת הארץ כתוב בפירוש.

להשאר מחוברים לשורשים

אכן, גם בפרשה שלנו ההקשר הישיר הוא ירושת הארץ. זו המשמעות המיידית של שמירת הברית והחסד שנשבע ה' לאבותינו, אותה מבטיח לנו משה רבנו עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן, וההפך עלול לקרות ח''ו עֵקֶב לֹא תִשְׁמְעוּן. השאלה היא אם יש איזה מרשם שיסייע לנו בשימור הברית הזאת. לאו דוקא תרופת פלא, אבל איזה תרגול יומיומי שיעזור לנו להשאר בצד הנכון של הקשר עם הרבונו של עולם. ובכן, בהמשך למה שדיברנו בשבוע שעבר אודות המודעות החינוכית והחינוך למודעות, ממשיך משה רבנו בהצעת מהלכי תרגול גם בפרשה שלנו.

בחלק הראשון של הפרשה הוא פורש בפנינו את ההבטחות לכיבוש קל של הארץ ולהתבססות כלכלית נוחה. אלא שתוך כדי כך הוא מתאר בדיקנות מופתית ונצחית את תהליכי החשיבה האנושיים וצופה כי יעמעמו את הקשר שלנו עם הבורא יתברך עד שנשכח אותו כליל ח''ו. על כן הוא מצווה אותנו לזכור את ה' בכל צעד שעושים, בעיקר כאשר מרגישים שטוב לנו: (פרק ח') י וְאָכַלְתָּ, וְשָׂבָעְתָּ–וּבֵרַכְתָּ אֶת-ה' אֱלֹקֶיךָ, עַל-הָאָרֶץ הַטֹּבָה אֲשֶׁר נָתַן-לָךְ. רק בדרך זו תשמור על קשר חיובי עם בוראך. אחרת ח''ו, יא הִשָּׁמֶר לְךָ, פֶּן-תִּשְׁכַּח אֶת-ה' אֱלֹקֶיךָ, לְבִלְתִּי שְׁמֹר מִצְו‍ֹתָיו וּמִשְׁפָּטָיו וְחֻקֹּתָיו, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם. אין דרך ביניים.

עד כאן מדובר בהתנסות אנושית יומיומית; מה שנקרא נסיון העושר. אדם זוכה לעושר ובאופן טבעי הוא טופח לעצמו על השכם או על הכרס ובטוח כי יז כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי, עָשָׂה לִי אֶת-הַחַיִל הַזֶּה. על כן הוא נדרש לתירגול יומיומי, המוצע מיד בהמשך: וְזָכַרְתָּ, אֶת-ה' אֱלֹקֶיךָ–כִּי הוּא הַנֹּתֵן לְךָ כֹּחַ, לַעֲשׂוֹת חָיִל: לְמַעַן הָקִים אֶת-בְּרִיתוֹ אֲשֶׁר-נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ, כַּיּוֹם הַזֶּה. זה לא בזכות מעשיך הטובים, השפע שיש לך, זה רק בזכות אבותיך הקדושים. חשיבה כזאת, יש בכוחה להביא את האדם לענווה ברמה שתשאיר אותו דבק בה'. אלא שזה לא פשוט בכלל כידוע, כי אף אחד לא אוהב לחשוב שלא כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי, עָשָׂה לִי אֶת-הַחַיִל הַזֶּה.

כדי להתגבר על נטיה זו מציע לנו משה רבנו (פרק ט') סוג חדש של התבוננות, הנמכת האגו. והוא מדגים:
ד אַל-תֹּאמַר בִּלְבָבְךָ, בַּהֲדֹף ה' אֱלֹקֶיךָ אֹתָם מִלְּפָנֶיךָ לֵאמֹר, בְּצִדְקָתִי הֱבִיאַנִי ה', לָרֶשֶׁת אֶת-הָאָרֶץ הַזֹּאת: וּבְרִשְׁעַת הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה, ה' מוֹרִישָׁם מִפָּנֶיךָ. ה לֹא בְצִדְקָתְךָ, וּבְיֹשֶׁר לְבָבְךָ, אַתָּה בָא, לָרֶשֶׁת אֶת-אַרְצָם: כִּי בְּרִשְׁעַת הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה, ה' אֱלֹקֶיךָ מוֹרִישָׁם מִפָּנֶיךָ, וּלְמַעַן הָקִים אֶת-הַדָּבָר אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבֹתֶיךָ, לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב. ו וְיָדַעְתָּ, כִּי לֹא בְצִדְקָתְךָ ה' אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לְךָ אֶת-הָאָרֶץ הַטּוֹבָה הַזֹּאת–לְרִשְׁתָּהּ: כִּי עַם-קְשֵׁה-עֹרֶף, אָתָּה.
כאן אומר לנו משה רבנו כי לא רק שאין לנו זכויות משל עצמנו שיקנו לנו את הזכות לשלוט בארץ והכל הוא בזכות אבות, אלא שאנחנו מתנהגים הפוך מהנדרש מאתנו. ואילולא רשעת הגויים יושבי הארץ ביחד עם זכות האבות, לא היינו זוכים כלל לרשת את הארץ. וכאן הוא ממשיך בסקירה היסטורית המאמתת את דבריו בשלמות:
ז זְכֹר, אַל-תִּשְׁכַּח, אֵת אֲשֶׁר-הִקְצַפְתָּ אֶת- ה' אֱלֹקֶיךָ, בַּמִּדְבָּר: לְמִן-הַיּוֹם אֲשֶׁר-יָצָאתָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, עַד-בֹּאֲכֶם עַד-הַמָּקוֹם הַזֶּה, מַמְרִים הֱיִיתֶם, עִם-ה'. ח וּבְחֹרֵב הִקְצַפְתֶּם, אֶת-ה'; וַיִּתְאַנַּף ה' בָּכֶם, לְהַשְׁמִיד אֶתְכֶם.
וכך הוא ממשיך בסקירתו ההיסטורית, סקירה היוצרת תשתית חינוכית יציבה לעם ישראל בכלל ולכל יהודי בפרט. כאמור, ההיסטוריה מלמדת שלא מגיע לנו דבר בזכות עצמנו כי תמיד היינו מרדנים כלפי הקב''ה. מכיוון שכך, קצת צניעות והתמקדות בעיקר עשויה לשפר במשהו את הקשר שלנו עם הבורא יתברך (פרק י'): יב וְעַתָּה, יִשְׂרָאֵל–מָה ה' אֱלֹקֶיךָ, שֹׁאֵל מֵעִמָּךְ: כִּי אִם-לְיִרְאָה אֶת- ה' אֱלֹקֶיךָ לָלֶכֶת בְּכָל-דְּרָכָיו, וּלְאַהֲבָה אֹתוֹ, וְלַעֲבֹד אֶת- ה' אֱלֹקֶיךָ, בְּכָל-לְבָבְךָ וּבְכָל-נַפְשֶׁךָ.

רק על המצע ההיסטורי השלם, כולל ההקשרים הפחות מחמיאים לנו, עשוי לצמוח יעד חינוכי בר השגה. ומעניין שהיעד שמציב בפנינו המחנך הגדול מכולם הוא:
(...) לְמַעַן תֶּחֶזְקוּ, וּבָאתֶם וִירִשְׁתֶּם אֶת-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַתֶּם עֹבְרִים שָׁמָּה, לְרִשְׁתָּהּ. ט וּלְמַעַן תַּאֲרִיכוּ יָמִים עַל-הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבֹתֵיכֶם לָתֵת לָהֶם וּלְזַרְעָם–אֶרֶץ זָבַת חָלָב, וּדְבָשׁ. כמובן, לצורך כך חייבים לקיים את התנאי: ח וּשְׁמַרְתֶּם, אֶת-כָּל-הַמִּצְוָה, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ, הַיּוֹם.
הנה כי כן, רצפט חינוכי מושלם בפרשת השבוע ששמה 'עקב'. כי כמו שהסברנו בשנים קודמות, כדי לזכות לכך צריכים לקבלת עול של העקב בגוף. בכך זוכים לסיום תקופת עקבתא דמשיחא ומגיעים לגאולה האמתית והשלמה מיד ממש.

ואז באמת יהיה רק טוב ליהודים.







http://www.faz.co.il/thread?rep=101714
סרת החינוך מחוברת מאד למסורת
צדק (יום שישי, 03/08/2007 שעה 12:00)

היא קבעה שט''ו בשבט איננו חג שמקורו בתורה.,
זהו חג שהומצא מאוחר יותר, אמרה.

עם סרת חינוך כזו מה יכול לצאת ממשרד החינוך.

http://www.faz.co.il/thread?rep=101853
חוששני שהבעיה עמוקה הרבה יותר
נסים ישעיהו (יום ראשון, 05/08/2007 שעה 21:54)
בתשובה לצדק

בס''ד.

מרבית העוסקים בחינוך הם עצמם תוצרי מערכת החינוך ועל כן ספק אם הם מסוגלים למנות את חמשת חומשי התורה לפי סדר, שלא לדבר על סדר הפרשות בתוך הספרים.

וזה נכון כנראה גם בחינוך הממלכתי דתי.

את תולדות הציונות הם יודעים פחות או יותר, אבל כל מה שקדם לסטיה הזאת - כאילו אינו נוגע לנו.

http://www.faz.co.il/thread?rep=101869
חוששני שהבעיה עמוקה הרבה יותר
ח''חת (יום שני, 06/08/2007 שעה 9:06)
בתשובה לנסים ישעיהו

יש צפרדע כחולה שכשמוצצים אותה נוצרת צפיפות שלילית בגוף ואז נוסעים אחורה בזמן.
לפני שנתיים נסענו, היתה חוויה. שיחזרנו את עצמינו בשלב האוראלי עם אמא שלנו. אחר כך הקמקסיקאים ימח שמם התחילו להעלים את הצפרדעים, ובגלל זה הצפרדעים הכחולות החליטו שהן לא עוזרות יותר לאנשים לנסוע בזמן.
חבל.

http://www.faz.co.il/thread?rep=102073
שמואל אלון (יום שישי, 10/08/2007 שעה 13:39)

נסים ישעיהו יקר
כמה דברים למאמרך העמוק
אתה די מתעכב ב- ''עקב''. אני עדיין לא משוכנע שיש בזה משהו מעבר לצורת הכתיבה של העילוי שכתב פרקים אלו בתנ''ך. לדעתי זה לא יותר מאשר זה נשמע: עקב, כלומר, בעקבות, יען כי, זאת בהמשך ועוד.
סתם צורת כתיבה ללא כל משמעות אחרת, או מסתירה.
ואני אומר זאת ''עקב'' ההתעמקות שלך בזה 

עוד משהו, אתה די מעמיק שם בייסורי המאמין. הצורך הבלתי ניתן לסירוס של דרכו כיהודי מאמין. ה -''והיה אם תשמור'', לעומת ''וזה אשר יקרה אותך באשר לא תשמור''. וזה די נורא. מחמיר עד ניכור. אולי זאת הסיבה שאני חילוני. האי יכולת שלי לעמוד בתנאים כה חמורים. כופים עד אימה. חסרי פשרות.
אולי מן הסתם גם מערכת החינוך החילונית מתקשה בזאת. . ומכאן, שאותה שרת חינוך, הראויה לכל גנאי, מוצאת את עזות המצח הבזויה שלה לעשות את תורתה קרדום לחפור בו. וכרגיל, בלא כל תגובה נחרצת מצידנו. אישית אגב, אני מכנה את שלטונה – ''שלטון-זר''. על כל המשמעויות.

דבר אחרון, יש לי הרושם שכבודו מעט פספס מציאות. מציאות שגדולי המוחות של השמאל ההוזה והבוגדני טרחו לתקשר בעמנו. יום-יום, רגע-רגע. והם די הצליחו. הבוז שהעם הזה רוחש לערכיו ולאנשי האמת שבו מדהים. השנאה העצמית נחלה לה עמדה מוצקה.
אם תביט מעט סביבך אולי תגלה שרבים נפלו במערכה הזאת, של כפירה בכל סממן של יהדות, ציונות, מורשת ושאר ירקות. ואולי לו נקפיד מעט להגיב אחרת להם, בצורה חילונית מעט יותר הרווח יהיה שלנו. כי מאמרים מהסוג הזה רק אני וכמותי טורחים לקרוא. ההמון לא

http://www.faz.co.il/thread?rep=102168
מה אתה פרימיטיבי?
מהנדס אזרחי (יום ראשון, 12/08/2007 שעה 10:41)
בתשובה לשמואל אלון

אתה יודע איך מפחידים אותך כדי שתהייה חילוני?

מדביקים לך סטיגמה של ''פרימיטיבי'' וכך בפשטות אתה נופל ברשת של החילונים.

יותר טוב תפתח ספר ותלמד אל תהיה חילוני וגם פרימיטיבי

http://www.faz.co.il/thread?rep=102172
מה אתה פרימיטיבי?
שמואל אלון (יום ראשון, 12/08/2007 שעה 11:30)
בתשובה למהנדס אזרחי

אני מקווה שאתה לא באמת רציני...

האמת, אני סתם מבליג ולא עונה לך באותה המטבע.

http://www.faz.co.il/thread?rep=102209
מה אתה פרימיטיבי?
מהנדס אזרחי (יום שני, 13/08/2007 שעה 7:31)
בתשובה לשמואל אלון

מה יש?
לפתוח ספר מפחיד אותךָ?

אתה מבליג... מה אתה שלום עכשיו?
מה זה...הבלגה זה סימן לעוצמה? עליונות?

אל תהיה חילוני, פרימיטיבי וגם פאתאטי

http://www.faz.co.il/thread?rep=102210
מדוע אתה פוחד?
סתם אחד (יום שני, 13/08/2007 שעה 7:51)
בתשובה למהנדס אזרחי

מתי פתחת ספר כל שהוא? מה מפחיד אותך? אל תהיה דתי, פרימיטיבי, פאתאטי וגס רוח

http://www.faz.co.il/thread?rep=102262
הערות נכבדות הערת
נסים ישעיהו (יום שני, 13/08/2007 שעה 21:21)
בתשובה לשמואל אלון

בס''ד.

בשנים קודמות כבר התייחסתי להערותיך במאמרים לפרשת השבוע.

ראה למשל כאן: http://www.faz.co.il/story_1642
וגם כאן: http://www.faz.co.il/story_3068

וכדי לא להכביד אומר בקיצור כי, בעקבות קדמונינו, הנחת היסוד שלנו היא כי כל מלה בתורה מדויקת ומכוונת. כל התורה שבעל פה מיוסדת על דיוקים אלו במלים של התורה ואין אנו מחדשים דבר.

http://www.faz.co.il/thread?rep=102325
הערות נכבדות הערת
שמואל אלון (יום שלישי, 14/08/2007 שעה 7:54)
בתשובה לנסים ישעיהו

קראתי אף את שני מאמריך האלו.
ואגב, ענית שם, אך לא לי.
אגב, סביר שאתה הצודק וה''עקב'' שם הוא באמת מכוון ומדייק ואני זה המקל בו ראש. למרות שאני עדיין סבור שהתעכבות על כל פסיק תנכי הופך את הדישה בתנ''ך לדיון אין סופי לדורות.
לסיכום: התנ''ך הוא ספר שירה. כך אני רואה אותו. ויש משוררים הכותבים במזיד שירה עלומה. לא מובנת דיה. כתובים הניתנים לפירושים לכל כיוון. לכל דורש. הפוך בספר הזה ככל שתרצה, הוא תמיד יגלה לך פנים שנעלמו ממך בקריאות הקודמות. וזה כל היופי הנצחי שבו.
ובהזדמנות זאת אחדד מעט: כל שאני רומז הוא שאל למחנה הלאומי הדתי להקל ראש ביהודים החילוניים. כי מהחילוניים תצא להם הישועה. וללא החילוניים הם ימשיכו להיות מחנה שולי בפאתי מחנות גדולים מהם בהרבה. לו ידע המחנה הלאומי-דתי לקרב את החילוניים הלאומיים בנפשם אליו, מצבם היום היה שונה לחלוטין.

http://www.faz.co.il/thread?rep=102361
הערות נכבדות הערת
ישעיהו נסים (יום שלישי, 14/08/2007 שעה 23:42)
בתשובה לשמואל אלון

בס''ד.

גם בכך אני יכול להסכים אתך ברמת העקרון. אל נא תשכח שהדתיים לאומיים כהגדרתך, ניסו לשמש גשר בין החרדיות לחילוניות. לא שמו לב שגשר הוא דו כיווני במהותו ואין שום ערובה לגבי כיוון התנועה.

חוץ מזה, בין אם התנועה לכיוון זה ובין אם לכיוון אחר, על הגשר דורכים.

לאחרונה חווינו כולנו את הדריכה הזאת במלוא עוצמתה, אבל דומני שדווקא אלה שעל גופם דרכו, מסרבים להתפכח.


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.