פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
קיומיות ורהב
מיכאל שרון ז''ל (יום ראשון, 29/04/2007 שעה 9:33)


קיומיות ורהב

מיכאל מ. שרון


המאמר הגיע למערכת פא''צ בתאריך 18.4.2007

שגב ומה שמעבר לכך

יום השואה השנה עמד בסימן המחאה העממית המפוקחת כלפי עושק קורבנות השואה ויורשיהם על ידי הממסד בישראל. היה מי שכתב כי לא יעמוד דום בצפירה, וכי יש לו דרכים אחרות לכבד את זכר קורבנות הנאציזם. האם אין משהו מעט צבוע בכך שכל אדם קופץ לדום, תכופות מצוות אנשים מלומדה, כולל פוחחים שאין בליבם רמץ לזכר הניספים והטרגדיה הנוראה? ואחר ממשיכים בגזענות, בהדוניזם רופסני ולעיתים אטום וחמסני, בגזלנות ודיכוי, וכללית, באורח חיים חסר אחריות, לא אחת תוך השענות על דפוסי החיים הטובים של צבירת ההצלחות והיתרונות שמערכות בישראל עשויות לאפשר לבעלי ההתחסדות הנכונה והתברגות הקליקות האפקטיבית. שכן, קשה להתעלם מתרבות הקליקות networking הנפוצה בארץ. מקור הדבר הוא בחלוקת כספי שנור, הקיימת עוד מהתקופה הטורקית. הציונות היתה אף היא פרוייקט המוזן על ידי כספי שנור מחו''ל, שלאחר מכן התגלגלה בחלקה לחלוקת כספי עתק הנבזזים מאזרחי המדינה (בישראל אין תמורה למיסינו. כך, למשל, חרף המיסוי הכבד, אין בישראל מדינת רווחה, אין אוניברסיטאות חינם כמקובל ברוב מדינות אירופה, אין קיום סביר לזקנים), חלוקת כספי סיוע חוץ, המגבית והבונדס, כספי השילומים על השואה שהגיעו לאן שהגיעו. הקליקה היא מוקד הנגישות לכספי השנור.

יש לעיתים כללים מכניים קלים לביצוע, כגון, תפוס ככל יכולתך ונהג בחוסר אחריות מירבית – אך עמוד דום בראש מורכן ובפוזה הנכונה בצפירה. שלא לדבר על כך שהתחסדות קולקטיבית עשויה להכשיר גם פרקטיקה אכזרית וחסרת לב ביום-יום.

יותר מדי השואה משמשת בארצנו למניפולציות ולמטרת הקפצה לדום בשגב נורא, תכופות בידי אלה המשתמשים בזאת לשתק ביקורת, אנושיות, תבונה שקטה ושפויה, וחיוניות פשוטה ויוצרת. לאחרונה ראינו גם כי השגב הזה מזמן מעילה בכספים, או חיי פאר וסעודות במלונות יקרים של עסקני השואה. שגב שייך לעולם המונומנטליזם הפרעוני, משמש להקפאת כוחות החיים בהוד נורא, מתחזק משטרי עריצות, מאופיין בפולחן המוות.

מדוע הארמנים, עם ששני שליש מבניו חוסלו בשואה הארמנית, מדוע להם אין יום סגפנות מלא שגב מקפיא כזה? האם בקמבודיה או ברואנדה קיים יום השואה? האם ברוסיה מכבדים את 8 מיליוני רצוחי המלחמה הפטריוטית הגדולה בצפירה וקדרות, אף שהעם הרוסי איבד במלחמה הנוראה כ-‏17 מיליון מבניו? האם יש משהו דומה בפולין, בה נרצחו 3 מיליון פולנים נוצרים ולמעלה מ-‏2.5 מיליון יהודים פולנים (מכלל 21 מיליון פולנים) וורשה כולה הועלתה באש? אכן מכבדים שם את זכר חללי המלחמה בפאשיזם ובנאציזם, נערכים טקסים המציינים את משמעות ההתרחשויות ההיסטוריות בהקשר המאבק והניצחון ההרואי על הרשע והדורסנות עתירי כוח הקטל ומשביקי הצלם, אך לא סוגדים בהאללה קודרת לאתוס הקורבן, ולא קופאים באורח המוני-קולקטיבי בפני אפר הנירצחים. יש אולי משהו בעייתי ומדלדל בסיסית, המנוגד לרוח ההתקדמות האנושית וטיפוח האדם, בדגשים המרמזים על הניצחון האינהרנטי והמשתק של הרגרסיה הרצחנית עצמה, ולא כלפי המאבק הגדול בה ונארטיב הניצחון המפואר עליה. גם הטרגדיה הקשה מעלה על נס גיבורים ולא קורבנות חסרי ישע.

דומה שהחפץ חיים לא מקפיא את כוחות החיים בשגב נורא, ולא יוצר אווירת קדרות קשה על ידי החשכת כל הפעילות. עמים לא נוהגים לקפוא בקדרות לזכר שואותיהם ותבוסותיהם.

קישור:
ספרד לפני פולין

קיומיות מעורטלת

אנשים יצרניים בעלי רגישות הומנית מרגישים חנוקים נוכח אקלים של צדקתנות היסטרית. שהרי מגמתם לפתוח נתיבים לאדם, ולשחרר את האדם מכבלים ונורמות משעבדות רוח.

הישראליות מצטיירת תכופות כצדקתנית, ובולטים לעין כל הפשעים שנעשים בשם הצדקתנות הזאת, כשבישראל יש חוגים בולטים שבין השאר מאשימים את כולם בשואה ואנטישמיות. זוהי אווירה היסטרית וצפידה, מעין צווחנות מחליאה, כאשר הנושא המרכזי כאן הוא הקיום עצמו והמתנכלים לו.

בקיומיות המוקצנת הזאת, מובלעות גם מכות קשות (בסגנון עין תחת עין הארכאי), וקורטוב של נקם. כל אלה מקנים את התחושה של משהו מדכא מאד, אוכף הומוגניות רוחנית, הממיר את החופש לבנות ולהיטיב עם האדם, בחופש לנקום ולעשות עוולות בשם הקיום.

שעל כן, שיח הקיומיות המעורטלת הזאת מחליא למדי, ומצטייר כשואף לצמצם ולדכא את הרוח. בפרט כשבשמו מבוצעים פשעי מלחמה, התעמרות, דיכוי ונישול.

תפיסת ישראל אכן חורגת ממשקלה היחסי של ישראל בעולם, נעשים פשעים גם במקומות אחרים. אלא שישראל, או לפחות חוגים בולטים בה, מציבים מעין דפוס תרבותי של קיומיות מעורטלת, בעלת גוון היסטרי המדכא את הרוח. וכך, עשוייה להווצר מעין מלחמת תרבות בין מגמות הומניזם בונה ובין נטילת הזכאות הדורסנית לחוסר גבולות בשם הקיומיות גרידה – זו המעורטלת מערך כלשהי, פרט לה עצמה.

ג'נוסייד כאמת מידה?

יש הקובלים על כך כי מבקרי ישראל מגזימים מאד בפשעיה, למשל כינוי הפרקטיקה הישראלית כלפי הפלשתינאים ''ג'נוסייד'', ובכך מביאים לזילות וגימוד השואה.

יומרה השזורה בדורסנות
יומרה השזורה בדורסנות
אלא שהנקודה היא שהשואה לא צריכה להצדיק כל נבלה שאנו עושים. למשל, ביירות 2006, גם אם אין זה ג'נוסייד, עדיין הפצצה מסיבית ומטופשת של אזרחים והרס תשתיות – היא פעולה נתעבת. אין אנו מבצעים ג'נוסייד בערביי הגדה ועזה, אך עם זאת, אנו מתעמרים בהם, ממררים את חייהם ומנשלים רבים מהם מאדמות וקניין. לעיתים מגזימים במכוון במה שנטען כנגד ישראל (ג'נוסייד) – על מנת להצדיק פשעים פחותים מג'נוסייד שישראל דווקא כן מבצעת. בבחינת, עברנו בשלום את עניין הג'נוסייד הנטען כנגדנו, ועכשו אפשר לעשות כל דבר תועבה שאינו ג'נוסייד.

בוצע בנו מעשה תועבה נורא. אלא שהדבר אינו מצדיק תועבות למיניהן מצידנו בשם ''הקיום'' בסגנון – שרדנו ג'נוסייד – העולם איום ונורא – אז אין לנו סיבה להשתית על עצמנו מעצור מוסרי. הישרדות בכל מחיר זה כאן שם המשחק. אלא, שעניין ההישרדות הוא לעיתים מפלטם ומקור כספם ועושרם של הנבלים הגדולים ביותר – כפי שאנו רואים בנושא השחיתות המערכתית בישראל.

הרהב

אנשי ימין קובלים תכופות כי רדיקלים ואנשי שמאל בישראל ובעולם מוצאים דופי רב בישראל, וששים להעצים את פגמיה, ברוח הנראית נגועה באנטישמיות. ניתנים לכך הסברים שונים ומשונים, החל משנאה עצמית וכלה בכך שישראל מטיפה מוסר לעולם כולו ויש השמחים להראות כי המטיף – לוקה הוא עצמו
(ראו בנושא דבריו של הוגה הדעות הגרמני, ישראלי לשעבר, מר אלכסנדר מאן (מוסר בחזקת שלוש).

אלא שיש להבין שהציונות מייצגת גם יומרה ורהב, עוד מראשית הציונות המדינית, יומרה ורהב שעמדו במובלע מאחורי המגמה לבוא במקום העם הילידי ''הפרימיטיבי'' שהוא כביכול כאין לעומת הגדולה היהודית והחזון של ''אנשי המעלה''.
הגישה ההרצליאנית היתה כי היהודים, רבים מהם ''מטובי האנשים'' – כאשר יקימו מדינה משלהם, הרי זו תהיה מדינה הבולטת בהיותה מתקדמת ונאורה. כאן יש הדים לאליטיזם היהודי מלפני המלחמה בו דגלו, למשל, הקומפוזיטור ארנולד שנברג (באופרה ''משה ואהרון'' – היהודים כמעין גזע עליון שינהיג את האנושות). אכן, הדברים התבססו על הצבעה על מצויינות יהודית וגדולי הרוח כאיינשטיין, פרויד, מרקס, ברגסון ורבים אחרים. מאידך, הנצרות ראתה שנים רבות ביהודי אדם שנידון לקלון וסאוב, עקב דחייתו את ישוע. ואם היהודי מצליח – הרי זה פרי מעין חברותא עם השטן. וכך התגלגל הלאה הרעיון שההצלחה היהודית אינה בדין: אולי פרי ''פושריות'' אנוכית, אולי פרי מניפולציות לא כשרות וכיוצא בזה. עם הצלחת היהודים כלכלית, והשתלבותם במערכות הכוח, התרבות והממון לאחר תקופת הנאורות, מתחילה האנטישמיות המודרנית, שעניינה שוב – היהודים מצליחים שלא בדין.

התגובה המוקצנת לשוללנות או לאנטישמיות הזאת, תגובה הקשורה עמה בקשר גורדי ובסימביוזה הדוקה, הינה היומרה אפופת הרהב, השזורה במובלע בזכאות לדורסנות. מול הגימוד מוצבת הענקות, ומול הענקות, מול זכויות-היתר לכאורה של הענקים שקופחו, מה הם ''דברים זעירים של מה בכך'' כגון זכויות העם הפלשתינאי, או אף הזכות לחיים הוגנים של רוב העם בישראל, של קורבנות השואה ויורשיהם, הזקנים והחלכאים החיים בשוליים וכיוצא באלה?

וכך, ישראל כיום מייצגת יומרה – מדינת יומרה – מול שרידי ההנחה המושרשת בעולם הנוצרי שהיהודי נידון לכשלון אונטולוגי, ואם הוא מצליח – הרי זה פרי דברים לא כשרים. האם עלינו לסייע לכך במו ידינו, או להתנתק באחת ממעגל השוללנות והרהב הדורסני הנגדי?


זוכרני בפעם הראשונה, כשבאנגליה ב-Summer School ב-‏1965, בהיותי בן 15, שאלני אוסטרי בן גילי בידידות מאין אני. עניתי בגאווה – ישראל, ולתדהמתי האוסטרי שאל בטון לגלגני – יודה Jude? היתה זו הפעם הראשונה בחיי שנתקלתי בגימודי בגלל שאני יהודי, ויותר מזאת – הפעם הראשונה שבה ראיתי שבניגוד לגישה עליה חונכנו, כאילו ישראל מעניקה ליהודים שחרור מאנטישמיות וזקיפות קומה – בניגוד לכך, ישראל לא מצליחה לעשות זאת. ולמעשה – הציונות רימתה אותנו, וגם עניין האדם הציוני החדש לא ''עובד''.

מדו''ח של המכון לחקר האנטישמיות והגזענות באוניברסיטת תל-אביב שפורסם ב-‏13 באפריל השנה עולה כי בשנת 2006 הוכפלו, בעקר בבריטניה, אוסטרליה, צרפת וקנדה הפגיעות הפיזיות, ומעשי ונדליזם ואלימות ביהודים בהשוואה ל-‏2005. גורם מרכזי המצויין בהקשר לכך היא מלחמת לבנון השנייה, ופשעי ישראל בעזה ובגדה. יוצא איפוא כי מעשי ישראל מסכנים דווקא את שלומה של התפוצה היהודית בעולם, ומעלים את מפלס האנטישמיות, במקום לצמצמם, כפי שגורסת ההנחה שבבסיס הציונות המדינית.

ישראל, בניגוד לאג'נדה הציונית המקורית, היא המקום היחיד בו נשקפת ליהודים סכנת מוות במלחמות, התפוצה היהודית היחידה שיש בה עוני מחריד, הקהילה היהודית היחידה שתלמידיה מפגרים במדעים, במתימטיקה ובהבנת הנקרא (במקום המצויינות היהודית המסורתית), העדה היהודית היחידה שחלק נכבד ממנהיגיה גנבים, ומעילות ענק פוגעות בנכסי חבריה. וגם הקהילה היהודית היחידה שיש בה אלימות כזאת בשיעור כזה בקרב בני נוער, ורבים מזקניה זוכים ליחס מחפיר. שלא לדבר, אם מתייחסים ישירות לניצולי אושוויץ וליורשיהם, על כך שישראל היא המדינה היחידה בה רבים מהם נידונו לחוסר כל, לאחר שהמדינה, הקק''ל והבנקים שדדו את נכסיהם.

כך, איפוא, מדובר ביומרה דורסנית. יומרה זאת, המציגה את אתוס הענקות המושבקת, עם הסגולה המקופד – הופכת את גילויי השוללנות האנטישמית לכלל נוכחות חובקת כל שאין מפלט ממנה. הסבל הטוטלי יוצר כביכול יעוד וזכאות טוטלית.

יתכן אם כן, שדרושה רויזיה של נושא האנטישמיות, הרפיית ההיסטרייה, שכן לאחר הכל אין מדובר במעין חוק טבע, הכרח השורר בכל. אם איני טועה, בין היתר, בצרפת למשל מאז הרינסנס ואף מלפני כן ועד המאה ה-‏18 אין כל זכר לאנטישמיות. כך גם באיטליה מאז הרינסנס, עד התקופה המודרנית. גם בגרמניה במאה ה-‏16, עד המאה ה-‏18 לא היה כל זכר לאנטישמיות. כך גם בהולנד, וגם בארץ קתולית כאירלנד.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  בקיצור  (מהנדס אזרחי) (2 תגובות בפתיל)
  יש הרבה התיחסויות להרצל כיום  (זוהר בדשא) (3 תגובות בפתיל)
  אם היית פוגש את אותו אוסטרי  (צדק) (2 תגובות בפתיל)
  למיכאל שרון  (ענבל בר-און) (5 תגובות בפתיל)
  (ללא כותרת)  (לי-און הדר)
  שמע ישראל יש רק שואה אחת  (האחות אסתר) (37 תגובות בפתיל)
  מכתבי לד''ר בשארה לפני כשבוע והמגמות המצטיירות כיום  (מיכאל שרון)
  כמה תיקונים קלים  (א. פרקש) (34 תגובות בפתיל)
  קיומיות מעורטלת  (א. פרקש)
  ג'נוסייד כאמת מידה?  (א. פרקש) (3 תגובות בפתיל)
  הרהב  (א. פרקש) (19 תגובות בפתיל)
  המניפולציות השקריות של פרקש כלפי מאמרי  (מיכאל שרון)
  מה שבאמת חשוב לעם בישראל  (מיכאל שרון) (8 תגובות בפתיל)
  הערה בשולי ועדת וינוגרד: ציפי ליבני, היחידה בממסד לבנון II ש-  (מיכאל שרון) (4 תגובות בפתיל)
  אלי אשד, הדחקותו לקליקות, והטרמפ על הפלגיאט. רבותי - הקיאו  (מיכאל שרון) (14 תגובות בפתיל)
  הצבת נידבכים מחדש  (מיכאל שרון)
  המעשה הנורא אודות עזמי והשושואים  (מיכאל שרון)
  סקופ: ממצאים חדשים בפרשת רצח רביד  (מיכאל שרון)
  תיקון טעות: איני נוצרי  (מיכאל שרון) (2 תגובות בפתיל)
  החוויה הישראלית - תעוד  (מיכאל שרון)
  תעוד נדיר: אתה שולח מאמר ומופיע פלגיאט במקומו. ואז גם מכפישים  (מיכאל שרון)
  ממליצה בחום  (ש.אילון) (4 תגובות בפתיל)
  המאמר הזה נוגד את תקנות הציבור  (סתם אחד)
  דיון מקיף בסוגיות מרכזיות: זכויות יוצרים וגניבת קניין רוחני  (מיכאל שרון) (5 תגובות בפתיל)
  דיון מעניין  (מספר 666)
  שוב ושוב עולים ביותר ויותר מקומות השמות תומר ליכטש  (מיכאל שרון) (2 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי