פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
שקדים מרים
ישראל בר-ניר (יום שני, 19/03/2007 שעה 7:20)


שקדים מרים



מדובר לא בסתם שקדים מרים, אלא בשקדים מרים כלענה, ציאן קאלי. על אחד מהוגי הדעות של השמאל הנאור בישראל, רן אדליסט, נחה הרוח והוא החליט להפיק סרט. הרבה על הרקע שלו כמפיק סרטים לא שמעתי (למען האמת, מעולם לא שמעתי עליו בהקשר פילמאי כל שהוא), אבל באווירה של היום ''עשה לך סנסציה ותפוש כותרות'' הוא צו השעה. באווירה הזאת גם רן אדליסט הוא במפיקים.

בסרט, שאמור להיות דוקומנטרי, רן אדליסט מתאר רצח של שבויי מלחמה מצריים, 250 במספר, על ידי לוחמי סיירת שקד בפיקודו של בנימין בן אליעזר (פואד) במהלך מלחמת ששת הימים. לא ראיתי את הסרט של רן אדליסט על סיירת שקד במלחמת ששת הימים, ולכן לא אתייחס לתוכן הסרט, ולנכונות או אי נכונות העובדות אותן הוא מתיימר לתאר. מה שבטוח זה שסרט כזה ב-résumé מהווה כרטיס כניסה טוב לעולמה של הממלכה השביעית בהוליווד בה מעמדה של ישראל אינו זוכה לתמיכה רבה. כ''מנה ראשונה'' בתפריט המפיק וודאי יזכה לשורה של הזמנות לסיבובי הרצאות בעולם הרחב בפני ציבור רחב של ''אוהדים'' שרק מצפים לשמוע מכלי ראשון על פשעי ישראל.

אתיחס כאן רק לדברים שנאמרו מפיו של המפיק עצמו על הסרט, כפי שהם צוטטו בג'רוסלם פוסט מה 9 במרץ, 2007 (Shaked filmmaker admits). דברים דומים הופיעו גם בעיתונים אחרים.

לדבריו של כוכב ההפקות החדש הכל הוא ''אי הבנה'' אחת גדולה (כמה פעמים שמענו בעבר את הסיפור הזה מפיהם של זבלני השלום מהשמאל?) אלה בכלל לא היו שבויים מצריים, אלא לוחמים מגדוד של פדאינים פלשתינאים מרצועת עזה שנהרגו במהלך מרדף שבו כלל לא ברור אם הם באמת נכנעו, או שהם רק ''השליכו את נשקם'' על מנת להקל על בריחתם מחיילי צה''ל שרדפו אחריהם או שהם המשיכו להלחם. מאחר וגדוד הפדאינים היה תחת פיקוד מצרי, אז טכנית לפחות אפשר לאמר שמדובר בצבא מצרי. זה כנראה הדבר היחיד שקרוב לאמת בסרט. מפיק הסרט מתנצל על ה''טעות'' ועל ''אי ההבנה'' שבגללה נוצר הרושם שמדובר בצבא מצרי של ממש. מפיק הסרט גם מודה שהתמונות המלוות את התאורים בסרט נלקחו מארוע אחר, עוד ''אי הבנה''. הסרט הוקרן בטלוויזיה הישראלית, וקרוב לוודאי שמספר לא מבוטל של עותקים נשלח להקרנות חוזרות ברחבי העולם. נכון לעכשיו הסרט זכה להדים רבים, שלא לדבר על התגובות במצריים.

ממפיק של סרט דוקומנטרי ניתן לצפות שיבדוק ביסודיות את החומר התעודי עליו הוא מסתמך. לא פחות מהמפיק, על הנהלת הטלוויזיה שבחסותה נעשתה ההפקה מוטלת חובה ראשונית לוודא את אמיתות הפרטים. אלא מה, אם לא היה מדובר ב''רצח שבויים'' או ב''פשע מלחמה אחר'', את מי זה היה מעניין? על מה ספירו היה כותב?

אינני יודע אם עד היום מי שהוא מחוץ לגבולותיה של מדינת ישראל שמע על רן אדליסט. כמו ישראלי אחר, פרופ' טואף מאוניברסיטת בר אילן ש''עשה'' כותרות בזמן האחרון, עכשיו שמו ידוע ברבים.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  הוא  (ע.צופיה)
  כן, אבל  (יובב) (49 תגובות בפתיל)
  שטויות - בסרט לא נאמר שנרצחו שבויים מצריים  (רמי נוי) (5 תגובות בפתיל)
  לא ראית את הסרט, אבל אתה יודע מה יש בו?  (נו באמת)
  הוליווד  (ד''ר לי–און הדר) (12 תגובות בפתיל)
  בקיצור  (עמיש) (3 תגובות בפתיל)
  רן אדליסט הוא רק סמפטום  (אבי גולדרייך)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי