פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
רק פתרון אחד לתאונות הדרכים
מיכאל שרון ז''ל (יום רביעי, 14/03/2007 שעה 9:49)


רק פתרון אחד לתאונות הדרכים

מיכאל מ. שרון



יש רק פתרון אחד לתאונות הקטלניות- הרחבת תשתית הכבישים, מחלפי גשרים עיליים. השאר - ישראבלוף.

מחקרים בעולם מוכיחים כי יש רק פתרון יעיל אחד למזעור שיעור תאונות הדרכים - הרחבת תשתיות, כבישים מעולים, מחלפי גשרים עיליים, הבטחת זרימת התנועה במקום פקקים אין סופיים ורימזור אין סופי, הנוגסים בעצביהם של הנהגים, מתישים אותם, וגורמים להם לפגיעה בקשב תוך שיבוש שיקול הדעת הנהגי של תנועה יעילה במרחב.

אבל בישראל, חרף מיסוי העתק על רכב והקשור בו (אגרות הרכב באירופה הן חצי ממה שגובים בארץ, המיסוי נמוך מזה - אבל שם כן משקיעים בתשתיות), בישראל בנושא התעבורה משתולל ישראבלוף והפניית הכספים לאי-שם עלום, במקום השקעה של מליארדים בתעבורה.
מיעוט השקעה בתשתיות
מיעוט השקעה בתשתיות

הפתרון הזול שננקט בישראל, במקום השקעה של מליארדים - השקעה של כמה מאות אלפים בפירסום הקורא לנהיגה זהירה. בארה''ב, אם אתה נוהג לאט ובולם את התנועה, עוצרת אותך ניידת, השוטרים פורסים את ידיך על מכסה הרכב, ועושים לך בדיקות סמים ושיכרות. ואילו כאן הנהג האיטי והבולם הוא הדמות הנורמטיבית.

והשיטה כאן בנוסף היא עודף שילוט ועודף תקנות, שמחקרים מראים כי הם רק מבלבלים ומשבשים את התנהגות הכביש היעילה של הנהג. לא נמצא כל קשר בין מהירות גבוהה ותאונות, ולחילופין, נמצא כי נהיגה איטית בכבשים בין עירוניים, בפרט בשעות הלילה, מביאה להגברת התאונות.

בשלוש השנים האחרונות גברו מאד פעולות האכיפה והטרור כנגד הנהגים והתוצאה הבלתי נמנעת - לא רק שלא קטן שיעור התאונות, אלא אף עלה בעשרות אחוזים.

יש לזכור כי בישראל, שעור הרכבים ל-‏1000 נפש נמוך בהרבה מאשר במערב, ואין כל הצדקה לשיעור התאונות שהוא מהגבוהים במערב, פרט לבחירה בדרך ''ישראבלוף'' של תקנות ואכיפה אין סופיים וחליבת כסף מנהגים, כתחליף להצבת תשתית תעבורתית יעילה.

כרגיל בישראל, במקום לפתור את בעיית יעילות התעבורה על ידי השקעות בתשתיות, מאשימים את הנהגים, והופכים את המצוקה למנוף עצום לגביית קנסות וחליבת הנהגים.

ישראבלוף ובזיזה כלכלית כבר אמרנו?

בנוסף, ישראל היא המדינה המודרנית היחידה בעולם, בה אין רכבת תחתית, שלא לדבר על חשמליות, דבר המוציא שלא לצורך מאות אלפי רכבים לנסיעה תוך עירונית. שילוט הדרכים מבולבל ולא עקבי, בעוד במערב, בכל ארץ אירופית, אתה יכול להגיע לכל נקודה רצוייה על סמך שילוט הדרכים. וכאן, השלט מורה לך על פתח תקווה או ישוב אחר, או על דרך משה דיין, ואחר כמה קילומטרים, ודווקא בהתפצלות, ''פתח תקווה'' או ''משה דיין'' דווקא אז נעלמים להם משלט הדרכים, כאילו מציבי השלטים סובלים משיבוש בכושרם המוחי לתפיסת מרחב. מבצעי האכיפה הרבים נועדו להטיל טרור על הנהגים, להשליט טון צדקתני ו''צודק כזה'', תוך שיבוש התנועה, וזאת כתחליף זול להפליא להשקעה בתשתיות ולשימוש בכוח אדם משטרתי ללוחמה בפשע, במקום כגובי כספים מנהגים. רגולציית יתר של תקנות והנחיות שרירותיות (כגון, בכביש התלת מסלולי הנושק לנהריה ממזרח, כאשר יש תמרור אודות שטח בנוי, והגבלת מהירות של 70 קמ''ש, ומוצבים שם בדרך קבע שוטרים הרושמים דוחות בשפע וגורפים מכיס האזרח הנוהג כסף רב) רק מגבירה את האתוס החתרני (סובוורטיבי) של פיתוי לנהיגה עבריינית.

כבישי ישראל פקוקים למדי. מחקרים מראים כי צפיפות מעלה את רמת התוקפנות.

נכון אמנם כי יש נהגים עבריינים לא מעטים, שמפרים כל כלל סביר ואין להם חוקי משחק, אלא מפגינים פראות רבה בכביש. אך קחו למשל את הנהג המסומם שגרם בימים אלה ל-‏6 הרוגים: לא היתה כאן אגרסייה, אלא ירידה תלולה בכושרו לנהוג. עצרתי פעם לפני רמזור, וכעבור 30 שניות נכנס בי רכב מאחור. לא היתה כאן עבריינות, אלא טשטוש הריכוז של הנהג, והמשכתו בנסיעה מתוך אינרצייה. פעם כמעט נהרגתי, כאשר נהגת במכונית ספורט חצתה צומת באור אדום במהירות כשהיה לי אור ירוק. היתה כאן פגיעה ביכולת הקשב והריכוז שלה. מאידך, שמתי לב שלעיתים יש פורעים, שבחסות התנהגות חוקית כביכול, ניצמדים אליך מאחור, ואינם מאפשרים לך לנסוע רוורס כשהדבר דרוש, מתוך סדיזם ורשעות גרידה. הגברת הטרור האכיפתי בדרכים , רק תביא מצידה, להערכתי, להגברת ההתנהגות הפורעת, שחלקה מחתרתי. יש לשחרר צפיפות ופקקים, ולא להגביר את ''המשטר האכיפתי'' בתוכם.

פגשתי גם בטעון, שיש להגביל מהירות כיוון ש''מכוניות רבות, בסביבות 120 קמ''ש - מאבדות מיציבותן''. אלא שהשאלה היא האם אנשים לא מסוגלים בעצמם לחוש מתי רכבם מאבד יציבות ולנהוג בהתאם? יש אמנם מיעוט ''קרימינלי'' ובטל בששים של עברייני כביש מסוכנים, אך הרוב הינם קרבן למדיניות תעבורה המגבירה את התאונות מתוך איוולת, הקשורה בטמטום הגורס, שאם תטיף מוסר, תמזער תאונות. אך תאונה היא עניין של בעיות קשב, אי שליטה טובה, היעדר תפיסה מרחבית טובה, הסחת קשב. בקיצור, זו בעייה של יכולת ולא של מוסר.

אין לערבב נהיגה גרועה עם נטייה לפשיעה.

הנהג הקשוב לכל תמרור כתובת וסימון ונוהג לאט, הוא תכופות הנהג הקטלני - שכן אין הוא מפעיל שקול דעת נהגי, ועל כל מצב לא צפוי הוא מפעיל בלמים וגורם לשיבוש תנועה ולתאונות. עבריינות פלילית היא דבר אחד, ונהיגה גרועה - הקשורה בחוסר אירגון מרחבי והיפגעות הקשב - היא דבר אחר לחלוטין. אלא שכאן נוהג השילטון לנזוף באזרח נו נו נו על כל מחדל של השילטון. משהוא בנוסח ''כולנו אשמים'' בעקבות מחדלי מלחמת 1973.

אם תגביר את האכיפה פי 3 ותאיט מאד את מהירות הנהגים, התוצאה תהיה הן שיבוש התעבורה והן הגברה אקספוננציאלית של מספר התאונות עקב עצבים שחוקים ואובדן אוריינטציה מרחבית. ונא לא לשכוח שתעבורה חייבת להיות יעילה ולזרום במהירות סבירה. שהרי אחרת ניתן למנוע תאונות באופן פשוט: הן שיבוש התעבורה על ידי רמזור בכל פינה, והן איסור 5 ימים בשבוע על אזרחים לנהוג...




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  פתרון לתאונות הדרכים כמטאפורה של גדר הפרדה  (רון בן-יעקב) (15 תגובות בפתיל)
  אמירה מוזרה  (יובב) (3 תגובות בפתיל)
  מיכאל שרון, הפתרון נמצא במקום אחר  (חזי) (6 תגובות בפתיל)
  גם לי מגיע ישוב חינם  (עמית כריש אדום)
  צודק צודק צודק (מאת קוראת בעלת הכינוי ''משקיפה'')  (מיכאל שרון) (7 תגובות בפתיל)
  הסיבות לתאונות  (לוי) (8 תגובות בפתיל)
  פטיש כבד מדי לגודלי  (האחות אותליה) (27 תגובות בפתיל)
  בקשר למהירות ובכלל  (אדם חושב) (9 תגובות בפתיל)
  תאונות דרכים  (עדי נילי)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי