פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
המלכודת העיראקית - חשבון המוות
דוד סיון (יום ראשון, 12/11/2006 שעה 9:25)


המלכודת העיראקית - חשבון המוות

ד''ר דוד סיון



החדשות על תוצאות הבחירות האחרונות הבהירו שהמפלגה הדמוקרטית היא המנצחת הפעם 229 מושבים (מתוך 435) בבית הנבחרים וכנראה 51 מושבים בסנאט – רוב בשני בתי הקונגרס. למיטב הבנתי בין הגורמים החשובים לשינוי הזה היתה תוצאת הפלישה-כיבוש משנת 2003. כנראה שמספר החיילים האמריקאים שנהרגו בעיראק, כ-‏2,800, היה גורם חשוב. עוד אחד דבר שבלט בפרסומים בהקשר הזה במהלך השנים האחרונות היה מספר הקורבנות ''האזרחיים'' שמצאו את מותם מאז ובגלל המהלך האמריקאי שביצע ממשלו של בוש. לכן יצאתי לחפש את הנתונים על מספר הקורבנות הללו.

אז נזכרתי שאצלנו עלה הנושא בעקבות מאמר שכתב ד''ר ישראל בר-ניר (סטטיסטיקה עיראקית). המאמר הציג מחקר אקדמי (Mortality before and after the 2003 invasion of Iraq) שנכתב על ידי קבוצת מחקר, פורסם בעיתון מדעי יוקרתי, The Lancet, ואת הביקורת על שיטות המחקר ולכן על התוצאות. היתה שם גם ביקורת על הדרך שהעיתונות היומית הציגה את תוצאות המחקר. בכל מקרה תוצאת המחקר העיקרית היתה שבודאות של 95% מספר ההרוגים הוא בתחום 8,000 – 194,000. החוקרים הוסיפו שהם חושבים שמספר האזרחים ההרוגים הוא 100,000 או יותר. אבל המשמעות האמיתית של התוצאה שגם קביעה כמו 'אנחנו חושבים שמספר ההרוגים... הוא 15,000 או פחות' אמינה באותה המידה.

עוד נתון שהוזכר אז בדיון היה התחום שבין 27,383 – 30,892. התחום הזה היה מבוסס על ניתוח של יותר מעשרת אלפים פרסומים בתקשורת בין מרץ 2003 ומרץ 2005.

למרות הביקורת על המחקר הראשון מסתבר שקבוצת מחקר דומה פרסמה באוקטובר האחרון מחקר חדש (Mortality after the 2003 invasion of Iraq: a cross-sectional cluster sample survey). גם הפעם המחקר התפרסם ב-The Lancet היוקרתי. החוקרים מדווחים מספר הרוגים אבל גם על התייחסות לגל הביקורת בעקבות המחקר הקודם. בין שאר השיפורים הם מציינים שהמדגם הפעם גדול יותר כך שרמת הודאות של התוצאה עלתה. הפעם התוצאה העיקרית היא שברמת ודאות של 95% מספר ההרוגים נמצא בתחום 426,369 – 793,663. המאמר מציג יותר פירוט על איך הושגה התוצאה וניתוח של תקופות משנה. הוא גם טוען שטענת ה-‏100,000 מהמחקר הקודם נתמכת למרות הזמן שעבר ולמרות שסקר-האשכולות החדש בוצע בנקודות שונות מאלו בסקר הקודם. המקור השני מציג את התחום שבין 46,915 – 52,021 הרוגים מאז הפלישה-כיבוש (The IRAQ BODY COUNT Database, בסיס הנתונים של סופרי הגופות בעיראק, 11.11.2006).



אפשר די בקלות לטעון שכל מי שאוסף ומפרסם נתונים על מספר ''האזרחים'' שנהרגו בעקבות פעולה כלשהי הוא גם מתנגד לאותה פעולה. זה נכון כמובן גם לגבי הפלישה-כיבוש של עיראק. במקרה שלנו המאפיין הזה בולט מאד בין דפי האתר Iraq Body Count. באמצעות הנימוק הזה אפשר לטעון כך גם לגבי המחקר המבוסס על סקר-אשכולות, שפורסם ב-The Lancet בשתי הורסיות שלו. יחד עם זאת גם העובדה שיש אפשרות להעריך את מספר הקורבנות היא חשובה בעיקר אם הסיכוי שהדיווח הרשמי לוקה מאד בחסר הוא גבוה. בכל זאת הדבר הבולט מנתוני שני המקורות הוא שמגמת הגידול במספר הקורבנות המצטבר נמשכת. חשובה גם העובדה שהתקשורת הציגה לא מעט דיווחים (גם בעיתונים כמו Financial Times ו- the Economist) על תוצאות המחקר כאשר חוות הדעת, גם החיוביות וגם השליליות, על שיטת המחקר לא ממש בולטות. לבסוף, גם השנה המחקר ב-The Lancet התפרסם כחודש לפני הבחירות בארה''ב.

בסמוך לפרסום תוצאות הסקר, דחו הנשיא בוש וגם נציגי הצבא את תוצאת המחקר. אבל לאחר שנודעו תוצאות הבחירות נמסר ששר ההגנה, דונלד ראמספלד, הועבר מתפקידו.
האם פירוש הדבר שלאחר הבחירות הנשיא מכיר בתוצאות המחקר?
האם הפכה עיראק למלכודת עבור הנשיא ומפלגתו?




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  ישנה בעיה להעריך נכון את מספר ההרוגים בעיראק  (א. פרקש) (3 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי