פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
עירטול וביזוי אינטלטואלים יהודים בטריזנשטאט
מיכאל שרון ז''ל (יום שלישי, 11/06/2002 שעה 14:51)


מהיכן ומה מקורה של הגישה, להשפיל את גדולי האינטלקטואלים של עם, במקום להשמידם, כפי שנהגו הרוסים באיזור הכיבוש הפולני?

הדבר בא על מנת לרפות אמונתו של עם בעצמו. הבבלים למשל, ברצונם לשעבד את האוכלוסיה היהודית, הגלו את כל ה''מוחות''. הרוסים, ניסו לרצוח אותם, במקרה של פולין. ואילו הגרמנים נהגו בשיטה מתוחכמת יותר: ביזוי גדולי האינטלקטואלים, תוך הצגתם כרפי שכל מבחינה מסויימת, בטריזנשטאט, בטירה עתיקה, שם עסקו במעין ריפוי בעיסוק.
השטאזי המזרח גרמנים, אימצו את השיטה הנאצית: אינטלקטואלים שלא רצו לעבור דרך הצינורות הבירוקראטים הרגילים, הופעלה נגדם שיטה שנקראה ''פרוק הצלם''. הם הוצגו כבעלי בעיות נפשיות קשות ואנטי חברתיים, אך נשארו במקומם, בניגוד לשיטה הסוביטית של גרוש ל''גולגים''. כך, הפכו למעין עבדים אינטלקטואליים שעבודותיהם נמסרו ליקירי הממסד והופיעו תחת שמם.
נראה שגם לישראל היגיעה שיטה זאת ויושמה בהרחבה. שיטה זאת יובאה לארץ על ידי בחירי ממסד שלמדו באקדמיות שונות במזרח גרמנייה בשנות ה- 50 וה-‏60 , או על ידי יהודים אנשי השרות החשאי הפולני שנמלטו להמוניהם לארץ, בשנים 56 ו- 57 , עם גבור המגמה הלאומית של שליט פולין הקומוניסטי גומולקה.
אולי אלכסנדר יכול לומר מילה או שתיים אודות ''שיטת טריזנשטאט'' הנאצית של הצגת גדולי היוצרים היהודים כ''רפי שכל ובעייתיים''

חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי