פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_38

חשיבה ושפה
יובל רבינוביץ (יום שלישי, 12/03/2002 שעה 21:41)


עד כמה נקבעות דרכי החשיבה שלנו על ידי השפה?
בגיליון החדש של ''קפטן אינטרנט'' מופיעה הכתבה ''הגורו של לוחמי החופש''. בכתבה מסופר על לורנס לסיג, פרופסור למשפטים מאוניברסיטת סטנפורד, שטוען שחוקי זכויות היוצרים הם נוקשים מדי, ובאינטרנט הם פועלים כנגד חדשנות. הוא מנסה לפעול נגדם.

אחת הבעיות שאליהן הוא מתייחס היא ההקבלה בין המלים ''חופשי'' ו''חינם''. אם שפת האם שלו היתה עברית, לא היתה לו בעיה. במאמר משתמשים במונחים free ו-zero cost, בהתאמה. לצורך ההמחשה לקהל הרחב (אמריקאי, מן הסתם) הוא נכנס להסבר מהו ההבדל במשמעות free beer לעומת free speech וכיוצא באלה.

ואני תוהה. לו הרשת לא היתה מתחילה מארה''ב, וחוקי זכויות היוצרים הדרקוניים לא היו שוטפים משם את כל העולם, אלא מתחילים ממקום כמו ישראל, שבו המלים נבדלות לחלוטין - האם זה היה משנה אותם?

האם העובדה שבעברית המלים 'חופשי' ו'חינם' אינן זהות ובאנגלית כן מלמדת משהו על הבדלי מנטליות, או שאין כל קשר בין הדברים?

האם המנטליות קובעת את השפה, השפה את המנטליות או שתמיד יש דיאלוג בין השתיים?

קישורים:
הכתבה ב'קפטן אינטרנט'
האתר של לסיג





http://www.faz.co.il/thread?rep=347
לא קשר לשפה
רועי בלום (יום רביעי, 13/03/2002 שעה 14:17)

בכל העולם אנשים רוצים דברים בלי לשלם עליהם, גם בישראל וגם בארצות הברית וגם באפריקה (אני חושב שגם באפריקה).

באינטרנט יש את האופציה לראשונה לגנוב בלי שממש ינסו לתפוס אותך, אין כאן קשר למי צודק חברות הסרטים התקליטים או שאר חברים, האופציה של היכולת לגנוב היא זו הקוסמת להרבה אנשים, אני אישית מכיר מספיק שמורידים תוכנות לא חוקיות מבלי כלל שהם צריכים אותן, הם צורבים אותן ומשאירים אותן לשכב בארון עם הרבה אבק.

ברגע שיגמר הקסם של הגנבה כנראה כמות ההורדות תקטן, זה קרה גם לי שבימי האינטרנט הראשונים שלי עם המודם העתיק שלי לשעבר הייתי מוריד ומוריד עד שהמחשב היה בוכה, הדיסק היה רק 4 ג'יג'ה. היום שני הדיסקים של 20 מלאים כמעט לחלוטין בעיקר בדברים שאני לא משתמש בהם.
יתכן וזה בשל הצורך לגנוב בידיעה שלא תיתפס, ויתכן שזו המלחמה הראשונה בין בני אדם ללא הרג.
לאנשים נימאס מלהרגיש פרייארים, נימאס מזה שדיסק עולה פי כמה יותר ממה שלפי הערכתם הוא אמור לעלות (אני לא טוען שהערכה שלהם מדוייקת או אפילו קרובה לכך).
האינטרנט נתן להם את היכולת להלחם כך שגם אדם שלעולם לא יחשוב לגנוב מההיפר הקרוב למקום מגוריו יעשה זאת ב'נט .

אולי באם המחירים ירדו מאוד, זאת אומרת שלא כל מי שהעביר דיסק מיד ליד ירוויח 50% או יותר. (אני קניתי את המחשב שלי ישר מהמיבאים במחיר שהוא 60% ממה שהוא היה אמור לעלות בכל חנות כולל הזולות)
עם ניקנה דיסק באינטרנט בחלק מהמקומות הוא יכול להיות הרבה יותר זאת מאשר בכל חנות בארץ.

כוונת המשורר בסופו של דבר הייתה ששנם שני דברים עיקרים שבגלל קיימת הגנבה באינטרנט, הראשון הוא הרגשת הפראיר והשניה יכולת הריגוש והידיע שלא ניתפס.
לא המושג חופש וחינם הם אילו שגורמים לכך.


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.