פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מסטולים
אורי אבנרי (יום ראשון, 06/08/2006 שעה 19:00)


מסטולים

אורי אבנרי



זה היה בשבילי רגע של התגלות מבהילה.

הקשבתי לאחד הנאומים היומיים של ראש-ממשלתנו. הוא אמר: ''אנחנו עם מופלא''. הוא אמר: במלחמה הזאת כבר ניצחנו, זהו הניצחון הגדול ביותר בתולדות המדינה. הוא אמר: שינינו את פני המזרח התיכון. ועוד כהנה וכהנה.

נו טוב, אמרתי לעצמי, זהו אולמרט.

אני מכיר אותו מאז שהיה בן 20 ומשהו. הייתי אז חבר-כנסת, ואולמרט היה נושא-הכלים (תרתי משמע) של חבר-הכנסת. מאז אני עוקב אחריו. מעולם לא היה שום דבר חוץ מעסקן מפלגתי, פוליטיקאי זוטר שכוחו במניפולציות, דמגוג בינוני. בדרך החליף מפלגות כמה פעמים, היה ראש-עירייה עם ציון של מספיק-בקושי, עד שעלה על העגלה של אריאל שרון. לגמרי במיקרה זכה בתואר ''ממלא-מקום ראש-הממשלה'' וכאשר לקה שרון בשבץ המוח, קרה לאולמרט דבר שאיש לא חלם עליו: הוא הפך לראש-הממשלה. בכל שלבי הקאריירה הזאת היה ציניקן גמור, חרותניק בהשקפתו אך מציג פני ליברל לאנשי-שמאל.

אז זה עוד נאום ציני, אמרתי לעצמי. אך פתאום היכתה אותי מחשבה נוראה: לא, האיש מאמין במה שהוא מדבר!

קשה להאמין, אבל נראה שאולמרט באמת משוכנע שזוהי מלחמה מוצלחת. שהוא מנצח. שהוא שינה את מצבה של ישראל ללא-הכר. שהוא בונה מזרח תיכון חדש. שהוא מנהיג דגול, שהוא עולה פי כמה על אריאל שרון (שהוכה בלבנון ושהניח לחיזבאללה לבנות את מצבור הטילים.) ושככל שיינתן לו להמשיך במלחמה, כן תגדל דמותו בהיסטוריה.

אהוד אולמרט התנתק בעליל מן המציאות. הוא חי בבועה משלו. נאומיו מעידים עליו שיש לו בעיה חמורה.

מכל הסכנות המאיימות עכשיו על ישראל, זוהי הסכנה הגדולה ביותר. כי איש זה מחליט עכשיו, פשוטו כמשמעו, על גורלם של מיליונים: מי ימות, מי יהפוך לפליט, עולמו של מי ייחרב עליו.

אך שגעון-הגדלות של אולמרט הוא כאין וכאפס לעומת מה שקרה לעמיר פרץ.

לפני תשעה חודשים בדיוק, אחרי בחירתו כיו''ר מפלגת-העבודה, נאם פרץ בכיכר רבין והכריז על חלומו: שבשטח ההפקר בין ישראל ורצועת-עזה ייבנה מגרש כדורגל, שבו תיערך התחרות בין ילדי שדרות לבין ילדי בית-חנון הסמוכה. מרטין לותר קינג הישראלי.

אחרי תשעה חודשי הריון נולדה לנו מפלצת.

בבחירות לכנסת הופיע פרץ כמהפכן חברתי. הוא הודיע שישנה את פני החברה הישראלית, יקבע סדר-עדיפויות לאומי חדש, יקצץ מיליארדים מתקציב הביטחון ויעביר אותם לחינוך, לפנסיות, לצמצום הפער הממאיר בין עשירים ועניים. כאיש-שלום ותיק הוא יפעל, כמובן, להשגת שלום עם הפלסטינים ועם כל העולם הערבי.

על סמך המצע הזה הוא קיבל את הקולות שקיבל, גם ממצביעים שלא חלמו אף פעם לתת את קולם למפלגת-העבודה.

ההמשך ידוע: הוא התפתה כאשר הציע לו אולמרט את תפקיד שר-הביטחון. זה היה עדיין אולמרט הציני. הוא ידע, כמונו, שפרץ נכנס למלכודת, שכאזרח חסר ניסיון צבאי הוא יהיה טרף קל לאלופים. אבל פרץ לא נרתע. מטרתו העליונה בחיים היא להיות ראש-הממשלה, וכדי להיות מועמד רציני לתפקיד זה הוא חייב להצטייר כאיש-ביטחון.

מאז הפך פרץ לגדול מחרחרי-המלחמה במדינה. הוא לא רק מאשר את כל דרישות הגנרלים. הוא לא רק משמש להם כדובר. הוא גם עזר לדחוף את המדינה למלחמה, ומאז הוא דורש להמשיך, להרחיב, להעמיק, להרוג יותר, להרוס יותר, לכבוש יותר. היעד: ''נסראללה לא ישכח את השם עמיר פרץ!'' כמו ילד הרושם את שמו על אתר-תיירות.

כרגע הוא משתדל להיות יותר קיצוני אפילו מאולמרט. בעוד שראש-הממשלה חושש להתקדם יותר, מחשש שמספר ההרוגים בקרבות הקרקע ומירי הטילים יעיב על הישגיו המזהירים, הרי ששר-הביטחון רוצה להגיע לפחות עד הליטאני, יהיו האבידות אשר יהיו. אין ברירה, מי שרוצה להיות ראש-ממשלה צריך לדרוך על גוויות.

כך נולדה לנו מפלצת. הבייבי של רוזמארי.

היום, היום ה-‏25 של המלחמה, אפשר לערוך מאזן-ביניים. מה היו המטרות, מהן התוצאות.

0 ''לחסל את חיזבאללה''.

מי היה מאמין, אבל ביום ה-‏25 חיזבאללה עומד ולוחם. כמה אלפי לוחמים מול הצבא החמישי בכוחו בעולם. איש אינו מדבר עוד על חיסולו. לא אולמרט, לא פרץ וגם לא דן חלוץ - הצלע השלישית במשולש הבלתי-קדוש.

0 ''להחליש את חיזבאללה''.

זוהי צורה ממותנת של המטרה הראשונה. היא הרבה יותר נוחה, מכיוון שאי-אפשר למדוד אותה. הרי כל מלחמה מחלישה את שני הצדדים. אנשים נהרגים ונפצעים, נשק מושמד, מתקנים נפגעים. אך בעוד שצה''ל יכול לגייס עוד אוגדה ועוד אוגדה, והאמריקאים מחישים לנו עוד פצצות, האם חיזבאללה יכול לספוג אבדות כאלה?

איש אינו יודע כמה מלוחמי הארגון נהרגו. צה''ל מפיץ מספרים, בלי כל יכולת להוכיח אותם, ואילו הלבנונים מדברים על מספר הרבה יותר קטן, וגם לזה אין הוכחה.

אך לא זה העיקר. לארגון כמו חיזבאללה, המושרש עמוק באוכלוסייה, אין כל בעיה לגייס עוד ועוד מתנדבים ל''מלחמת-הקודש''. יהיו האבדות אשר יהיו, אחרי המלחמה יאמן הארגון לוחמים חדשים ככל שיידרש לו. גם המחסנים יתמלאו מחדש בנשק שיזרום מסוריה ומאיראן. הגבול ארוך, ואי-אפשר לאטום אותו.

0 ''להרחיק את חיזבאללה מהגבול.''

זוהי המטרה המצומקת, אחרי ששתי הקודמות התבדו. גם היא לא תושג, מפני שאינה ניתנת להשגה. לוחמי חיזבאללה הם בני הערים והכפרים של דרום לבנון, והם ימשיכו להיות שם, בגלוי או במחתרת. שום כוח בינלאומי לא יוכל למנוע זאת, וצבא לבנון לא כל שכן.

אפשר להרחיק את הרקטות. כמה קילומטרים? עשרה? עשרים? זה לא יסיר את האיום על נהריה, חיפה ותל-אביב - מה גם שטווח הרקטות גדל בהתמדה.

0 ''להרוג את חסן נסראללה.''

בינתיים, כך התברר, השמועות על מותו היו מוגזמות מאוד, כאימרתו המפורסמת של מארק טוויין. אמנם, במין פארודיה של מבצע אנטבה נשלף חסן נסראללה מבית-חולים בבעלבק, אבל זה היה חסן נסראללה אחר. אופס, טעות.

בינתיים נסראללה המקורי משגשג. מול הנאומים המתלהמים של אולמרט, עם הקלישאות והקיטש והמהלומות המתורגלות על השולחן, מנהיג חיזבאללה מצטייר דווקא כדובר שקול, ענייני ולרוב אפילו די אמין.

0 ''להחזיר לצה''ל את כוח ההרתעה.''

איש לא פיקפק בכך שצה''ל הוא צבא מקצועי טוב, המסוגל לנצח צבאות סדירים. אך מלחמה זו מוכיחה שהוא לא מסוגל להשיג הכרעה נגד ארגון גרילה מוכשר, בעל לוחמים נחושים. אם חיזבאללה חי ובועט אחרי 25 ימים של לחימה, ההרתעה של צה''ל נחלשה - ולא חשוב מה יקרה הלאה.

מבחינה זו, המלחמה פגעה קשה בביטחון המדינה. היא הוכיחה שהעורף הישראלי פגיע, שלוחמי חיזבאללה אינם נופלים מחיילי צה''ל, שאין מלחמה דה-לוקס, שחיל-האוויר אינו יכול לנצח בלי כוחות-הקרקע. אפילו לא בתנאים אידיאליים, כאשר לצד השני אין בכלל הגנה אנטי-אווירית.

יש המתנחמים בכך ש''הערבים ראו שאנחנו משוגעים''. על פרובוקציה מקומית קטנה אנחנו מגיבים בהשתוללות של הרג והרס, בהחרבת ארצות שלמות, מין ריצת-אמוק לאומית. אבל ריצת-אמוק אינה מדיניות. היא לא פותרת שום בעיה. היא רפלקס בלתי-נשלט. היא לא מאפשרת שיקול-דעת. היא מאפשרת לצד השני להפעיל אותנו באמצעות פרובוקציות מחושבות.

0 ''הצבת כוח בינלאומי לאורך הגבול.''

זהו מין מוצא לשעת-חירום, אחרי שכל המטרות האחרות עלו בעשן. אולמרט עצמו התנגד לכך בתוקף בראשית המלחמה, כדי לשמור על חופש-הפעולה של צה''ל. ברור ששום כוח בינלאומי לא יעז לבוא אלא אחרי הפסקת-אש, ובהסכמת חיזבאללה. איש לא יהיה מוכן להיכנס לאש צולבת. לכן יצטרך הכוח לשרת גם את מטרות חיזבאללה, מחשש שמא תתחיל מלחמת-גרילה נגדו. האם לשם כך הוקרבו כל הקורבנות?

0 ''ניצור מצב חדש במזרח התיכון.''

מטרה זו אכן הושגה - אך לא כפי שאולמרט תיאר לעצמו (ולנו).

התוצאות לטווח הארוך של המלחמה אינן נראות לעין. הן שייכות למה שכינה ביסמארק בשם ''אימפונדרבילים'' - דברים שאינם ניתנים לשקילה.

עשרות מיליוני ערבים ומאות מיליוני מוסלמים רואים יום-יום מעל מסכי הטלוויזיה את תמונות הזוועה של תינוקות מרוטשים, את מראות ההרס המחריד. אלה נצרבים עמוק בתודעת ההמונים וישאירו אחריהן מצבור של שינאה וזעם, שהוא מסוכן יותר ממצבור של רקטות. ב-‏25 ימים אלה נולדו אלפי מתאבדים חדשים. וככל שעולה יוקרתו של נסראללה כגיבור העולם הערבי, כן יורדת לשפל המדרגה יוקרת המשטרים ''המתונים'', שארצות-הברית וישראל תולות בהם את תקוותיהם ל''מזרח תיכון חדש''.

אחרי היום ה-‏25 יבוא היום ה-‏26, ועוד יום ועוד יום. הנשיא בוש, שדחף אותנו למלחמה הזאת מלכתחילה, דוחף אותנו להמשיך בה (''עד החייל הישראלי האחרון'', כאימרה השגורה). כמו אולמרט, חי גם הוא בעולם דמיוני.

בוש, אולמרט ודומיהם יכולים להסית ולמשוך אחריהם את ההמונים, עד שהקריאות ''המלך עירום'' מוצאות להן אוזניים קשובות.

אחד המראות הופכי-המעיים ביותר של המלחמה הוא תמונת הדיפלומטיה העולמית, האמריקאית והאירופית, העושות את הכול כדי שאולמרט ושות' יוכלו להמשיך במלחמה. האו''ם הפך מזמן לסוכנות של הבית הלבן. הצביעות וההתחסדות חוגגות, בשעה שחיים נהרסים ומתים נקברים משני עברי הגבול.

אולמרט משתוקק ''להרוויח'' עוד כמה ימים של לחימה. מה נשיג בהם? אנחנו כובשים את דרום-לבנון, כמו שזבובים כובשים נייר-זבובים. גנרלים מציגים מפות עם חיצים מרשימים ומראים איך אנחנו דוחפים את חיזבאללה צפונה. זה היה מרשים - אילו היה מדובר בחזית ובצבא סדיר, כמו שלמדו בבית-הספר לפיקוד ומטה. אבל זוהי מלחמה אחרת לגמרי. בשטח שנכבוש יישארו אנשי חיזבאללה, וחיילינו נחשפים לפיגועים מהסוג שחיזבאללה הצטיין בו מאז יומו הראשון.

אז נגיע לנהר הליטני. אחריו יש עוד נהר, ועוד נהר. לבנון ממש משופעת בנהרות שאפשר להגיע אליהם

אולי כדאי שאולמרט ופרץ, שני המצביאים החדשים, יפסיקו להיות מסטולים וילמדו להבין את המפה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


אני חותם על הדזרטציה על אולמרט את פרץ
א. פרקש (יום ראשון, 06/08/2006 שעה 19:39) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הם לא 'כוס הקפה שלי'. אבל בשעה זו אנחנו תומכים בהם, כי אין לנו שני ראשי ממשלות ושני שרי ביטחון, אלא רק אחד ועוד אחד. נדבר על זה אחרי המלחמה.

1 ''לחסל את חיזבאללה''.

חזבאללה נפגע קשות. השאלה האמיתית היא אם מעמדו אחרי המלחמה בלבנון ייפגע או יתחזק. תפקיד ישראל וארה''ב, המדינות שוחרות הדמוקרטיה, להראות לממשלת לבנון את הדרך להשתחררות מצבא החזבאללה, פירוקו מנישקו והחזרת היציבות לאזור. בזה תיבחן הדרך הצבאית, שהמלחמה סללה לה רק את כביש הגישה הכי טוב שהצמרת המדינית יכלה.

2 ''להחליש את חיזבאללה''.

קצת נתונים. ישנן הערכות די סבירות לגבי הרוגי החזבאללה. בינתיים סופרים אותם בסביבות ה-‏400 בדרום לבנון. הרבה מאוד תשתיות חזבאללה נהרסו ועוד ייהרסו בימים הקרובים. נאסראללה מתחבא מפחד בבריחתו מהפיקל של המטוס. מרבית הנפגעים הם חזבאללה ותומכי מאמץ המלחמה של חזבאללה ולא אזרחים תמימים. כמו שליהגו ושיקרו שבכפר קאנא נהרגו 57 איש, כך הם מגזימים ביתר הרוגיהם האזרחים ומסתירים את הפגיעה הקשה בטרוריסטים שלהם. האופוזיציה הפנימית הולכת וצומחת בשקט כרגע בלבנון והיא תפרוץ בסוף המלחמה עם לחץ האירופאיות (לפחות חלקן) ובעיקר ארה''ב וישראל לפירוק צבא החזבאללה. נאסראללה יישאר עם שבר כלי אבל עם יכולת דמגוגית מדהימה לכסות על המפלה. אבל לא לאורך זמן. והרבה מותנה בקשיחותה של ישראל ועמידה נחושה על מימוש פירוק צבא החזבאללה.

הזרמת ההספקה צריכה להיפסק ע''י לחץ אגרסיבי על סוריה. סוריה חייבת לשלם על הזנת החזבאללה.

3. ''להרחיק את חיזבאללה מהגבול.''

חזבאללה צבאי - נשק - אסור שייכנס מדרום לקו הליטאני. חזבאללה כמפלגה פוליטית יוכל להתקיים. כל איתור אמצעי לחימה צריך להיות מטופל ע''י יוניפי''ל מתוגבר. במידה ולא - ישראל תהיה רשאית לטפל נקודתית בכל בעיה. המשך קיום הבעיות חייב להקרין על מצבה הפנימי והכלכלי של לבנון. כלומר, כל אי מילוי הסכם ע''י לבנון חייב להיות מכאיב לה.

אי שיגור רקטות מכל מקום בלבנון יהיה מושג רק אם צבא החזבאללה יפורק כדין ואם ההתרעה השיראליתתהיה גדולה, ברורה ומובנת לאחרון זקנקני החזבאללה. וכך זה יהי.

4. ''להרוג את חסן נסראללה.''

אם לא עכשיו, מחר.

5. ''להחזיר לצה''ל את כוח ההרתעה.''

צה''ל מסוגל להכריע את המערכה. אם קודוקודיו והממשלה היו נותנים הוראה לגיי מילואים מתחילת המשבר היום צה''ל יכול היה לשבת שוב על הררי ביירות ולצפות ל'דאחייה' מלמעלה. אבל זו לא היתה מטרתה מלחמה. הממשלה החליטה על מהלך איטי, בשל ההסכמה הבינ''ל למלחמה, והעדיפה פגיעה בתשתיות בטרם הכנסת כוחות קרקעיים מוגבלים בגודלם לדרום לבנון. צה''ל עמד ועומד במשימה, שוחק ומחריב בועות של טרור. צריך לזכור שעיקרו של הכוח החזבללאי הלוחם היה נמצא מקו צור ודרומה (בדזרה המערבית והמרכזית) ובגזרה המזרחית בעיקר ב-‏10 הק''מ לאורך הגבול המפותל. לכן, התוכנית הצה''לית מתבעת כתיקנה וע''פ המתוכנן. צה''ל בנוי לתפוס את קו הליטאני או הזהראני בזמן קצר לפי הוראת ממשלה לפני הפסקת אש, אם הממשלה תחליט. אבל זה לא העניין העיקרי של המלחמה. ההישג העיקרי כבר הושג - צה''ל ניפץ את קו המוצבים של החזבאללה, פגע קשות התשתיות הארגון, הרג הרבה מחבלים כולל מפקדים ברמת הביניים. מצב זה מספיק כדי להטיל על ממשלת לבנון, ארה''ב והאיחוד האירופאי לפרק את החזבאללה. אם הם לא יצליחו, תישאר האופציה הצבאיתשוב בידי ישראל.

מבחינה זו, המלחמה פגעה קשה בביטחון המדינה. היא הוכיחה שהעורף הישראלי פגיע, שלוחמי חיזבאללה אינם נופלים מחיילי צה''ל, שאין מלחמה דה-לוקס, שחיל-האוויר אינו יכול לנצח בלי כוחות-הקרקע. אפילו לא בתנאים אידיאליים, כאשר לצד השני אין בכלל הגנה אנטי-אווירית.

העורף הישראלי לא פגיע - הציבור עומד בגבורה בלחץ ונותן קארד בלאנש לממשלה. וזה מכעיס את נאסראללה. שאלת ההרתעה- כבר דיברתי עליה באשכול למטה.

6. ''הצבת כוח בינלאומי לאורך הגבול.''

צרפת תתגבר בכוחות את יוניפי''ל ויוניפי''ל ייקבל מנדאט חדש מהאו''ם. לא יעמדו במשימה - הדרך לצה''ל תמיד תישאר פתוחה.

7. ''ניצור מצב חדש במזרח התיכון.''

מזרח תיכון חדש זה מזרח תיכון של האסלאם הקיצוני.תפקחדה של ישראל להילחם נגד המזרח תיכון הזה.
_new_ הוספת תגובה



היגע הזמן אורי שפשוט תשתוק !!!!!
soria (יום ראשון, 06/08/2006 שעה 20:35)
בתשובה לא. פרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לאחר המטח היום 8:00 p.m בחיפה רצוי שלתקופה תשתוק כי בין דיבורים למעשים והנעשה בשטח המרחק רב . בבקשה פשוט תשתוק . סוריא
_new_ הוספת תגובה



אורי מענין שארגון ''אמנסטי''
soria (יום ראשון, 06/08/2006 שעה 20:47)
בתשובה לsoria
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הודיע כי שימוש החיזבאללה בנשק לפגיעה המונית, ובעיקר הכדוריות, הוא ''פגיעה באזרחים חפים בפשע והפרה של החוק הבינלאומי .מה הבעיה שלך לצאת בגדול נגד החיזבאלה בכתבה מאמר מספיק להיות חד צדדי פקח את העינים ולא תראה כסוס כשעיניו ....סוריא
_new_ הוספת תגובה



אני חותם על הדזרטציה על אולמרט את פרץ
Israeli101 (יום רביעי, 09/08/2006 שעה 8:26)
בתשובה לא. פרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''הרוגי החזבאללה. בינתיים סופרים אותם בסביבות ה-‏400''

על פי מטכ''ל, קרוב ל-‏500 , ומספר זה לא כולל את נבזי
הכי-זבלה הקבורים תחת הריסות מפקדותיהם ושוחותיהם!
לא אתפלא כל עם מספר הרוגי הכי-זבלה עבר מזמן את
ה- 1000.
_new_ הוספת תגובה



אני חותם על הדזרטציה על אולמרט את פרץ
Israeli101 (יום רביעי, 09/08/2006 שעה 8:28)
בתשובה לIsraeli101
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בתגובתי למעלה, צריך לקרוא - 'לא אתפלא כלל אם מספר הרוגי הכי-זבלה עבר מזמן את ה- 1000.
_new_ הוספת תגובה



בערך. אין מספרים מדוייקים
א. פרקש (יום שישי, 11/08/2006 שעה 1:13)
בתשובה לIsraeli101
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כי חלק מניזקי המלחמה משוערכים ע''פ הודעות תקשורת או מקורות מידע היומינטי. אני מבין שגם החזבאללה לא יודע מה מידת הנזק האמיתי שנגרם לו.
_new_ הוספת תגובה



בערך. אין מספרים מדוייקים
Israeli101 (שבת, 12/08/2006 שעה 8:28)
בתשובה לא. פרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני משוכנע שתחת הריסות השוחות, חמלים, בניינים
ומפקדות, קבורים מאות הכי-זבלה.
ההיגיון מצווה, ש-‏7000 גיחות חיל אוויר, 30.000 פגזי
155ממ' ואלפי פעולות של כוחות רגלים, תרמו את חלקם
בהדברה משמעותית של שטופי המוח!

אני גם מאמין, שאוכלוסיית, ישראל לא היתה מוכנה לכניסה
מסיווית ללבנון בשבועות הראשונים, וזאת(ובצדק) מחשש
לחזרה למצב ששרר בשנת 2000.
רק בשבוע 10 ימים האחרונים, לאחר טפיחת מציאות, הישתנתה
האווירה ברחוב הישראלי, עובדה שלא הלכה לאיבוד בדרג
המדיני הקובע, שאיפשרה לבסוף לצה''ל לצאת למערכה כפי
המציאות מצריכה! טוב מאוחר, מאף פעם!

אני מאמין שמציאות זו הייתה מהווה גורם מכריע בהחלטת
כל ממשלה!! ומשרבטי עיתון ''הארץ'' ושמאלני ספִין תיקדבקה היו כותבים את שטויותיהם בכל מקרה, ובכל מצב.
_new_ הוספת תגובה



בערך. אין מספרים מדוייקים
ישראל בר-ניר (שבת, 12/08/2006 שעה 18:30)
בתשובה לIsraeli101
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''אני משוכנע שתחת הריסות השוחות, חמלים, בניינים
ומפקדות, קבורים מאות הכי-זבלה.
ההיגיון מצווה, ש-‏7000 גיחות חיל אוויר, 30.000 פגזי
155ממ' ואלפי פעולות של כוחות רגלים, תרמו את חלקם
בהדברה משמעותית של שטופי המוח!''

זה היה (צריך רק להחליף כי-זבלה בוייטקונג) הדיווח הכמעט יומי של הגנרלים האמריקאים בוייטנאם, ביחוד הקטע אודות ה''אני משוכנע'' ואודות ''ההיגיון מצווה''.

איך זה הסתיים אפשר לקרוא בכל ספרי ההיסטוריה.
_new_ הוספת תגובה



בערך. אין מספרים מדוייקים
Israeli101 (שבת, 12/08/2006 שעה 19:48)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''הדיווח הכמעט יומי של הגנרלים האמריקאים בוייטנאם,''

בדיעבד היתברר שדיווחים אלו היו קרובים למציאות, אלא
שיכולת הוויטקונג לתגבור קמעת אין סופי, הפתיע.

אם מספרם העצום של נפגעי הוויטקונג היה ידוע לך,
לא היית מעלה השוואה זו על דל שפתותיך!!

שבת שלום.
_new_ הוספת תגובה



אינני יודע מהיכן אתה שואב את המידע שלך
ישראל בר-ניר (שבת, 12/08/2006 שעה 22:45)
בתשובה לIsraeli101
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבל הפער בין ההערכות של הצבא האמריקאי של אבדות הוייטקונג לבין המספר האמיתי של האבדות היה עצום. הם פשוט ספרו כל כפר שנמחק כ''וייטקונג'' (כולל נשים, ילדים וזקנים). מרבית הכוח הלוחם של הוייטקונג חי במערכות מבוצרות של מחילות מתחת לאדמה.

הוייטקונג ספג באמת הרבה אבדות, שבמושגים אמריקאיים היו בחזקת ''חיסול'' (בצבא האמריקאי מקובל לראות יחידה שאיבדה שליש מהכוח הלוחם כיחידה שיצאה שכלל שימוש), אבל כושר הלחימה שלו נפגע מעט מאוד.

גם אצל האמריקאים היו הרבה מקרים בהם יחידות המשיכו להלחם עם מספרים הרבה יותר גדולים של אבדות, אבל מה לעשות, בבתי הספר לקצינים ''פתרון בית הספר'' זה מה שקובע.
_new_ הוספת תגובה



אינני יודע מהיכן אתה שואב את המידע שלך
Israeli101 (שבת, 12/08/2006 שעה 23:33)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עד כמה שידוע, 2 מיליון אבדות הינו מספר עצום בכדי עצמו.
ישראל-Aside of that, you have some good points

_new_ הוספת תגובה



כבר כתבתי לך שלא כל ההרוגים
ישראל בר-ניר (יום ראשון, 13/08/2006 שעה 0:47)
בתשובה לIsraeli101
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שנספרו כ''אבדות של הוייטקונג'' באמת היו כאלה. המספר הנקוב מתייחס לסך הכל האבדות של הוייטנאמים במלחמה. זה כולל הרבה אזרחים דרום וייטנאמים וכן נפגעים מההפצצות של צפון וייטנאם. אבדות הוייטקונג עצמו היו גדולות, אבל בהחלט לא פגעו בכושר הלחימה שלו.
_new_ הוספת תגובה



כבר כתבתי לך שלא כל ההרוגים
Israeli101 (יום ראשון, 13/08/2006 שעה 4:14)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא טענתי אחרת.
_new_ הוספת תגובה



אחרי הויכוח המעניין שלכם
א. פרקש (יום שני, 14/08/2006 שעה 10:19)
בתשובה לIsraeli101
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נחזור רגע ללבנון. מאחר שמספר החזבאללונרים שנהרגו אינו ברור סופית, ישראל צריכה לקחת את המספרים הידועים לה שנאספו מכוחות צה''ל בשטח בעת לחימה ולהכפיל אותם ולהפיץ את המספרים האלה בתקשורת הערבית, הלבנונית, ברחבי האינטרנט הערבי והאיראני כדי להנמיך את הפרופיל של החזבאללה. ההפצה צריכה להיות מלווה בדיווחי אמת, תמונות, סירטונים והיות צמודה להאשמת האלימות של החזבאללה בכל תוצאות המלחמה. כל זה צריךלהעשות ע''י גופים מתנדבים מרחבי העולם כדי שלא ייווצר קשר ישיר לישראל, וזה יתן לדברים עוצמה גדולה יותר. זה מה שנקרא מלחמה פסיכולוגית לייט.

ישראל צריכה לחרוט בתודעת הערבים והעולם שהמלחמה הזאת היתה הפסד גדול של החזבאללה ונצחון גדול של ישראל, כאשר לבנון בתוון משלמת את מחיר חדלונה, אבל יוצאת מורווחת משיקומה.
_new_ הוספת תגובה



אחרי הויכוח המעניין שלכם
יהודה-אודי דוכן (יום שני, 14/08/2006 שעה 12:41)
בתשובה לא. פרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד

איפה היית בחודש האחרון,מר פרקש?

''...שהמלחמה הזאת היתה הפסד גדול של החיזבאללה...'',

עדיין ממשיך לאכול לוקשים?

כמה נחמד ונעים לטמון את הראש בחול.

מדינת ישראל וצה''ל הגדול והחזק לא מסוגלים לנצח כמה חיזבאלולים ללא מטוסים וללא טנקים.

לא החזרנו את החטופים.
לא חיסלנו את נסראללה.
לא ''מחקנו'' את החיזבאללה.
לא העצמנו את כוח ההרתעה שלנו.

בקצור- תבוסה טוטאלית.

ואתה רואה בזה- ''נצחון גדול של ישראל...''?

אין לי חשק אפילו לצחוק.
_new_ הוספת תגובה



אני במקרה הייתי ועודני עושה מילואים
א. פרקש (יום שני, 14/08/2006 שעה 15:21)
בתשובה ליהודה-אודי דוכן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

וכל מה שאני אומר לך נראה לי קרוב יותר למציאות ואמין מטענות מבוזרות של אחרים. אני שולל את כל הנחותיך לגבי מטרות המלחמה כפי שצה''ל הגדיר. אם יש פער בציפיות תפנה את שאלותיך לאולמרט שהבטיח גבוהות בתחילת המלחמה כי הוא לא מדינאי מן הסוג הטוב שראשו ברקיע אבל רגליו על הקרקע.

בסך הכל ישראל השיגה הישגים טובים. היא היתה יכולה להיות בעלת הישגים גדולים יותר, כפי שטענתי למעלה. אבל גם איך שיצאנו יצאנו עם נצחון ברור, פגיעה קשה בחזבאללה, הסכמים שמפסיקים את אספקת הנשק לחזבאללה ופירוק החזבאללה לאחר מכן. נכון שבינתיים זה על הנייר בשתי החלטות או''ם, אם ההחלטותלא תבוצענה זה נותן לישראל יתרון אדיר מבחינה מדינית ויכולת מימוש חד צדדי של אינטרסים צבאיים. זה מקרין גם על תפיסת האו''ם את איראן ומוסיף עוד נדבך לביסוס עתידי של תקיפת מנע נגד הגרעין האיראני.

כדאי שאנחנו נצחק בסוף. לכן תימנע מלצחוק עכשיו.
_new_ הוספת תגובה



אני במקרה הייתי ועודני עושה מילואים
מהנדס אזרחי (יום רביעי, 16/08/2006 שעה 7:22)
בתשובה לא. פרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מר פרקש הלכת לקריה נו ומה עשית בטח ישבת במשרד והחיילות היו מכינות לך קפה כל הזמן נו כמו שאומרים הטובים לקריה...

מדינת ישראל לא השיגה שום דבר עובדה
אבל מה שחשוב באמת הוא שהם האירנים לומדים לקחים ובפעם הבאה, והיא תבוא על בטוח, הם כבר יראו לך ''מאיפה משתין הדג'' איך אתה יכול לדבר ככה שישראל יצאה עם ניצחון ברור מה קרה לך?

יהירות של דרג מדיני
יהירות של דרג צבאי
= הפקרות של לוחמים והעורף

שמעתם שהשאירו בשטח טנק מרכבה שלם?!!
הראו היום באל מנאר ובערוץ 10
איך אנשים חיזבאללה מצלמים טנק שלם נטוש על מערכותיו כולל נשק

צה''ל ניצח רק את אזרחי לבנון החסרי אונים בזה שהוא טבח בהם והרס את בתיהם . . אבל הוא נכנע והושפל בידי אנשי חיזבאללה שעשו לו בית ספר בלחימה בדרום לבנון עם האומץ ומקצועיות שיש להם ...

זה קטע של לוחם שכתב מה שכתב:

כל הקודקודים צריכים להתפטר לא בגלל טעויות שביצעו אלא בגלל חוסר הידיעה של מה קורה באמת בשטח והנסיון היום ליצור מצג שווא שהכל היה מושלם.
הציוד שקיבלנו היה לא מתאים בעליל.
מחסניות של גליל לרובי M16
ביגוד במידות קטנות ''ק''
ציוד במצב מחורבן ושום אמצעי חדיש לראיית לילה.
במשך יום וחצי היה מחסור קשה במים ולא היה אוכל כלל.
הקרב התנהל בצורה מבולבלת ואף אחד לא הבין מדוע יש להכנס לבתים לפני שח''א משטח אותם.
אין ספק שהחיזבללאה ניצח והשפיל אותנו בצורה רצינית למרות כל הנסיונות של התקשורת/פוליטיקאים/אלופים לייצר ניצחון דמי.
מה שנכון הוא שאנחנו למרות חוסר האימונים (קיצוצים) ,הציוד המיושן וכל שאר המחסור לחמנו כמו אריות אבל זה היה בשבילנו ולא בשביל שום פוליטיקאי/אלוף וכול'.
בסך הכל רצינו לחזור הביתה בשלום ,לראות את האשה ולחבק את הבנות הקטנות.

מילואימניק לוחם ,
_new_ הוספת תגובה



אני במקרה הייתי ועודני עושה מילואים
Israeli101 (יום רביעי, 16/08/2006 שעה 9:27)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''אבל הוא(צה''ל) נכנע והושפל בידי אנשי חיזבאללה שעשו לו בית ספר בלחימה בדרום לבנון עם האומץ ומקצועיות שיש להם''

לך ספר את זה ליותר מ-‏1000 הכי-זבלה שסורחים במיתתם
את אדמת לבנון!
_new_ הוספת תגובה



אני במקרה הייתי ועודני עושה מילואים
מהנדס אזרחי (יום חמישי, 17/08/2006 שעה 7:20)
בתשובה לIsraeli101
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה בטוח ש1000 נהרגו?
מה ספרת?
מה היית שם?

מי אמר לך? סר הבטחון? או הרמטכ''ל? שדאג למניותיו שלו ולא לחייליו (הפריירים שהלכו למות בשבילו)?

תיקרא את הקטע של אותו חייל שהלך וגויס ומספר בגוף ראשון על חויותיו בלבנון עוד פעם.
_new_ הוספת תגובה



אני במקרה הייתי ועודני עושה מילואים
Israeli101 (שבת, 19/08/2006 שעה 4:50)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם זה לא היה כל כך עצוב, הייתי צוחק!?

חייל, או מספר חיילים בדרגות זוטר, לעולם לא ידעו
או יבינו מטרות אסטרטגיות. לעיתים, לאחר לחימה, כאשר
פירושים ובאורים למכביר צצים להם, מתחיל להיתקבל רושם
מסויים. אבל לקחת תחלס דברי חייל פה ושם, לא ישיג דבר.

מדהים עוד יותר תלונות חיילים אחדים על חוסר מים, אוכל
או ציוד מסויים!? אז מה! לא היינו אנחנו באותם מצבים
פעם אחר פעם! תמיד הייה הכל!!! הצחקתהוני. מי שרוצה
הכל, שיתגייס למרינס, 'אולי' שם ימצא פורקן לנפשו.
מה גידלנו פה בשנות השפע פלאפון ולוקסוס!!?

בכל במלחמה, בילבול לא חסר, טעויות נעשות, זו טיבעה
של טרגדיית מלחמה. אולי פשוט נחליף את מלחמות הקיום במלחמות כוכבים,
מדע בדיוני ומשחקי וידאו בו ניתן להשיג תוצאת 100 מבלי לאבד את יקירנו.
אבל כך זה לא, גורלו של עם ישראל להילחם על קיומו עד
אחרית הימים, קבל זאת עם כל הכאב, ועשה את הטוב שניתן
במסגרת קיומית זו.

פיקחון עין ונפש מאוחר, טובה מאף פעם!!
_new_ הוספת תגובה



אני לא מקבל את קביעתך
א. פרקש (יום רביעי, 16/08/2006 שעה 18:25)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שישראל לא השיגה שום דבר. אני מקווה שאתה קורא ביתר עיון את דברי.
_new_ הוספת תגובה



אחרי הויכוח המעניין שלכם
Israeli101 (יום שלישי, 15/08/2006 שעה 21:05)
בתשובה ליהודה-אודי דוכן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אלו ישראל(חס וחלילה) היתה נראית כמו לבנון והכי-זבלה
דהיום! היית טוען, ובצדק מוחלט, שזו תבוסה טוטאלית!

אך ככל הנשמע, גם אתה הולעטת לוקשים של יהירות בלתי
מבוססת, שלחימה נגד אויב נחוש למות עלי קרב!! קלה היא!
אוייב חפרפרת!
שאל רק את האמריקאים על הוויטקונג, ועל שנות לחימה
ארוכות(לא 4 שבועות!!) נגד חפרפרות, שצצות פה ושם,
שאל את מעצמת הרוסים על שנות אפגניסטן!
ואולי, רק אולי, תבין, שהמצב בדרום לבנון היום, שונה
ברובו המכריע לטובת ישראל, וזאת לאחר שבועות ולא שנים!

גורלה של ישראל, להילחם עבור זכות הקיום עד אחרית הימים,
טול קורה(ואתך רבים וטובים בארץ) ראה מציאות עקורה,
ולמד לראות בחיוב את חצי הכוס המלאה, מכיוון שזה
מה שייש.
_new_ הוספת תגובה



אחרי הויכוח המעניין שלכם
יהודה-אודי דוכן (יום שלישי, 15/08/2006 שעה 22:28)
בתשובה לIsraeli101
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד

שאל את עצמך מר...מר...לא חשוב,שאל את עצמך נגד כמה לוחמים נלחמו האמריקאים בוויטנאם ונגד כמה הרוסים באפגניסטן. שאל את עצמך מה המרחק של וויטנאם מארה'ב ועד כמה היא היוותה לה איום קיומי.

אין חולק על כך שזכותה של ישראל להלחם על עצם קיומה,השאלה היא- האם האנשים המתאימים הם המוליכים את העם למלחמה.

אם תרצה או לא,עם ישראל שרד מצבים גרועים פי אלף ממצבנו היום וזאת ללא מטוסים וטנקים.

צה''ל הגדול והחזק לא הצליח להסיג אף אחת מהמטרות שהוא הציב עם תחילת הלחימה מול קומץ קטן של לוחמים משום שמולו עמדו אנשים עם אמונה חזקה,ונגד אמונה שום טנק ושום פצצה לא יכולים לעמוד.

לראות בחיוב את חצי הכוס המלאה זה טוב רק בתנאי שאתה מודע לכך שמהעבר השני- חצי הכוס ריקה.
_new_ הוספת תגובה



אחרי הויכוח המעניין שלכם
Israeli101 (יום רביעי, 16/08/2006 שעה 3:51)
בתשובה ליהודה-אודי דוכן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''לראות בחיוב את חצי הכוס המלאה זה טוב רק בתנאי שאתה מודע לכך שמהעבר השני- חצי הכוס ריקה''.

קח סיבוב מעל דרום לבנון או דרום בירות - שממה ירחית!
יקח שנים ועשרות מיליארדים להפוך שממת גיהנום זו
למקום נאות! שלא לדבר 1000 או יותר נבלות שסורחות מת!
לדאבוני, אתה רבים וטובים אחרים - טועים.
ימי הזבנג וגמרנו חלפו ללא שוב, זו המציאות.
לו רה''מ אתה, במציאות טרם לחימה, לא היית עושה הרבה אחרת? כל מנהיג בישראל רץ בין ברירות, מחסומים ועובדות,
והתוצאה - מה שאתה רואה.
_new_ הוספת תגובה



אחרי הויכוח המעניין שלכם
יהודה-אודי דוכן (יום רביעי, 16/08/2006 שעה 13:12)
בתשובה לIsraeli101
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד

הטעות שלך ושל רבים בישראל היא שאתה חושב במונחים מערביים ולא ערביים.

כדי לקיים את ציווי הקוראן להשמיד את כופרי העולם ובראשם את מדינת היהודים,מוכנים הערבים להקריב קצת יותר מכמה שטחים מופצצים וחרֵבים באיזה מדינונת לא חשובה.

ההתגאות הזאת של הפצצת כמה ערים במדינה שאין לה אמצעי הגנה אוויריים ראויים לשמם,שלא השתמשה נגדנו בטנקים ושחייליה יכולים,מקסימום,לנצח אותנו בשש בש,ההתגאות הזאת היא כמו שמייק טייסון יתגאה בנצחון בנקודות בסיבוב ה-‏15 על וודי אלן.

על זה בדיוק נאמר - עוד נצחון כזה ואבדנו.
_new_ הוספת תגובה



אחרי הויכוח המעניין שלכם
Israeli101 (יום רביעי, 16/08/2006 שעה 22:12)
בתשובה ליהודה-אודי דוכן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''כדי לקיים את ציווי הקוראן להשמיד את כופרי העולם ובראשם את מדינת היהודים,מוכנים הערבים להקריב''

קודם שיקיימו ''את ציווי הקוראן '' !!!

Koran 17:104, The Night Journey

''And thereafter We said to the Children of Israel: 'Dwell securely in the Promised Land. And when the last warning will come to pass, we will gather you together in a mingled crowd,''' the Koran says in 17:104, The Night Journey.
_new_ הוספת תגובה



מה שאתה מציע זו משימה בלתי אפשרית
ישראל בר-ניר (יום שני, 14/08/2006 שעה 18:26)
בתשובה לא. פרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''ישראל צריכה לחרוט בתודעת הערבים והעולם שהמלחמה הזאת היתה הפסד גדול של החזבאללה ונצחון גדול של ישראל''.

כמה השגים חסרי משמעות ברמה הטקטית אינם יכולים להפוך את התבוסה המוחצת (כואב להודות, אבל לשקר לעצמנו לא יעזור) שישראל נחלה ל''ניצחון גדול''.
_new_ הוספת תגובה



אחרי הויכוח המעניין שלכם
אלכסנדר מאן (יום שני, 14/08/2006 שעה 19:53)
בתשובה לא. פרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

פרקש ידידי,

כפי שבוודאי שמת לב נצרתי את לשוני בתקופה האחרונה, שכן המוזות אמורות לשיטתי להיות מעט זהירות יותר, בבואן לדון על מלחמות שמתרחשות ממש ברגע זה. עכשיו, לאחר ''הסכם'' הפסקת אש שטיבו אינו ברור, אני מרשה לעצמי להעיר הערה אחת ויחידה בקשר למשפט מרכזי שכתבת כאן בתגובתך זו:

[...] ''ישראל צריכה לחרוט בתודעת הערבים והעולם שהמלחמה הזאת היתה הפסד גדול של החזבאללה ונצחון גדול של ישראל, כאשר לבנון בתוון משלמת את מחיר חדלונה, אבל יוצאת מורווחת משיקומה'' [...]

האמת היא שמפאת כבודך לא אכנה משפט זה בתואר הראוי לו, אך לצערי ישראל לא יצאה מנצחת מהתמודדות זו, וכל נסיון צריבה תודעתית מצד ישראל שהמדובר ''בנצחון גדול'' – לפחות בהסברים רשמיים ליבשת אירופה – נראה מגוחך ונלעג, ועלול אף להיות בעייתי בשלב הסקת המסקנות הפנים-ישראלית.

עדיף לשמור בשלב זה על פרופיל נמוך שפירושו התרכזות בבית שנפגע די קשה. ההסברה הישראלית בחו''ל נראית כבר שנים כסוכן-מכירות המנסה למכור תאי הקפאה לאסקימואי, או לחילופין חול לאיש סעודיה – כך שכדאי שכולנו נחריש מעט עם דברי הרהב ונאסוף מעט כוח לעתיד.

הדרג המדיני, מכל מקום, חייב להסיק מסקנות אישיות ברמות שונות, ממש כמו הדרג הצבאי. אמנם לא לכך פיללנו, אך זה מה יש.
_new_ הוספת תגובה



אחרי הויכוח המעניין שלכם
יהודה-אודי דוכן (יום שני, 14/08/2006 שעה 22:27)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד

''הדרג המדיני..חייב להסיק מסקנות אישיות..ממש כמו הדרג הצבאי..''

באמת מר מאן,זה בהחלט לא הזמן לכתוב בדיחות.
_new_ הוספת תגובה



אחרי הויכוח המעניין שלכם
אלכסנדר מאן (יום שלישי, 15/08/2006 שעה 1:43)
בתשובה ליהודה-אודי דוכן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

פשוט שאבין: אתה מאמין שלא יוסקו מסקנות?
_new_ הוספת תגובה



אלכס, האם ראית אי פעם מקרה בו
ישראל בר-ניר (יום שלישי, 15/08/2006 שעה 2:42)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הדרג המדיני הסיק מסקנות?

היו מקרים שהציבור הסיק עבורם והביע את זה בבעיטה במקום רגיש, אבל בצורת המשטר הנהוגה בישראל זה לא כל כך קל לביצוע.

אל תשכח שמה שאתה מכנה ''דרג מדיני'' עדיין שרוי באופוריה של ניצחון במלחמה. יש גם כמה בין הכותבים כאן בפורום השותפים לתחושה הזאת.

אינני יודע מה המצב בקרב הציבור, אבל תהליך שטיפת המוח כבר החל להתגלגל לפי מה שאני קורא.
_new_ הוספת תגובה



אחרי הויכוח המעניין שלכם
יהודה-אודי דוכן (יום שלישי, 15/08/2006 שעה 15:27)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד

יוסקו מסקנות ולאחר מכן תוקם ועדה שתבדוק את המסקנות וועדה שתבדוק את מסקנות הועדה הקודמת ולבסוף יכנס לכלא הש''ג של הקריה.
_new_ הוספת תגובה



היי אלכסנדר
א. פרקש (יום שלישי, 15/08/2006 שעה 20:07)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מודע לבעיית ההסברה של ישראל. העליתי זאת בעסבר בפורום כשדיברנו על הדרך להתמודד ולנצח את האסלאם הפונדמנטליסטי הקיצוני. ולכן הרושם כעת הוא שלכאורה ישראל הפסידה רק משום שלא השיגה את יעדיה המוצהרים עם סיום המלחמה. אבל זאת טענה מופרכת, כי בקהיליה הבינ''ל, בהבנה בין ממשלות, לבנון חייבת לספק את הסחורה. החלטה 1701 טובה, לא מספיק טובה בגלל כשלון הממשלה החובבנית, אבל ביחד עם החלטה 1559 אנחנו מקבלים תנאי משחק די טובים.

כמו שאמרתי, ממשלות ישראל כולן נדמות לבריון רחוב צר מצח שעומד מול המראה כל יום ואומר לעצמו שהוא יפה, חזק וצודק. אבל זה לא משמעותי כאשר אנחנו מתמודדים עם תקשורת עויינת בחו''ל. והממשלה לא מבינה זאת ולא גייסה גופים שיפעלו בעבורה באופן מקצועי וילעיטו את הציבורים השונים באינפורמציה רלוונטית על ישראל, המזרח התיכון והמשברים השונים במרחב הזה. ולכן שם אנחנו נוחלים כשלונות. אבל כשלון בתודעה הציבורית בגרמניה נניח, אינה פרמטר לבדוק את המציאות המדינית והבטחונית בישראל-לבנון ובמזה''ת. הצלחה במלחמה בדעת הקהל בגרמניה היא מנוף ליצירת רשת בטחון שגרמניה תתנהג נכון בענייננו ומבחינתנו. בינתיים, עם דעת קהל כזו וא אחרת, גרמניה לדוגמה מבינה את ישראל ומקבלת רבות מטענותיה.

עדיין ישראל חייבת לחרוט את כשלון הערבים בתודעת הערבים/מוסלמים כיעד עיקרי ובתועת אירפה וארה''ב כיעד מישני, אבל חשוב.
הצהרות אחמדינאג'אד http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3291635,00.h... נסאראללה http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3291223,00.h... ואסד http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3291496,00.h... ב-‏24 השעות האחרונות מעידה שאכן מצבם שלהם קשה.
הצהרות בוש (תמיכה אדירה בישראל והדגשת ניצחונה http://www.nrg.co.il/online/1/ART1/465/234.html , http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?... ) , קנדה, אוסטרליה, חלק ממנהיגי אירופה (אם גם בכיווץ שרירים), מנהיגי ערב, מנהיגים לבנוניים וקולות רעננים בחברה הלבנונית מעידים שהחזבאללה נפגע קשות במלחמה ויש תקווה שמעמדו ייחלש לא רק בגלל ישראל אלא בעיקר מאפוזיציה לבנונית וערבית בכלל.

לכן אינני מבין מדוע אתה תמה לטענתי שישראל צריכה לפעול בתודעת עמי ערב שהחזבאללה נכשל, נפגע וכוחו הצטמצם. הרי זו בדיוק מטרתה של המתקפה לייצר תודעה חדשה שתשרת את מטרותיה של ישראל.

================

''האמת היא שמפאת כבודך לא אכנה משפט זה בתואר הראוי לו,... '' מעניין ביותר איזה ביטוי היית מצמיד לי.....

מבחינתי אתה יכול לומר. אל חשש, כבודי איתן ולא ייפגע מכל ביטוי זילזלי או קסאמי... (-:
_new_ הוספת תגובה



היי פרקש
אלכסנדר מאן (יום רביעי, 16/08/2006 שעה 22:40)
בתשובה לא. פרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הביטוי שהייתי מצמיד למשפט זה קשור לתחום רקיחת החלומות והשיקויים האלכימיסטים, המבקשים להפוך חול לזהב...

הבט, אני מקבל את הניתוח שלך בקווים כלליים, אולם ברי לך כי התנהלותה של המלחמה נראית לי ולרבים באירופה כחובבנית וחסרת תכנון רציני, וכי בנק המטרות שהיה אמור להיות מושג עבר שינויים תמידים בלהט פומפוזי חסר כל אחריות ציבורית. רוצה לומר: אם אינך יודע מהן מטרות המלחמה ואם אינך יכול לדאוג לאוכלוסייה במצוקה בזמן אמת מאיזור צפת בואכה צפונה – לא כל שכן לספק מזון, שתייה וציוד בסיסי לחיילי מילואים מסביב לשעון – הרי שישנם כמה דברים משובשים שאין לכסות עליהם במשפטי הרמת מוראל מסוג זה. לשון אחר: אם אינך מבין שהצבא צועד על קיבתו ועל אהבתו למולדת הריבונית שהשאיר מאחורה, שפירושו הוריו, חבריו ושכניו – הרי שאין שום טעם לצאת למלחמה, ממש כפי שאין טעם להגיע אל המשחקים האולימפים ללא הכנה מדוקדקת מראש.

החיזבאללה אמנם נפגע קשה, אך לא ברור אם המחיר היה שווה את כל ההתנהלות האמורה, שכן לא מן הנמנע שכבר בקרוב נתבשר על חילופי שבויים ביחס הרצוי לאוייב, ומכאן שכל האקציוניזם הצבאי הנ''ל היה יכול להימנע מלכתחילה, גם אם הצדק כולו עומד לצד ישראל: בחיים עדיף להיות לעיתים גם חכם ולאו דווקא צודק, במיוחד אם אתה מדינה קטנה. ישראל אינה ג'יימס בונד או מיכאל קולהס, ולא היה מזיק להגביל מבצע זה למספר ימים על פני ההתנהלות שאפיינה אותו בהמשך.

זאת ועוד: ההסברה הישראלית הטובה ביותר – ויש בדעתי לכתוב על כך בהמשך – נעשית על ידי אנשים שכלל אינם קשורים למשרד החוץ הישראלי, משרד שבשנים האחרונות הפך לבבואה של החברה הישראלית בכללותה, ולאו דווקא ליחידים המצטיינים בה, שפירושו: מקום בינוני ורגיל, בנסיבות שמצריכות דווקא אנשים מעולים ומצויינים.
כך יוצא כי האנשים שעושים את ההסברה הטובה ביותר לישראל הם על פי רוב אנשים מקומיים ומשכילים, שמצליחים להסביר בלשון די פשוטה מדוע ישראל צודקת, ומדוע יש לעמוד לצידה. הם לא מתוגמלים על ידי איש, ולעיתים כלל לא מוכרת להם תודה על תמיכתם הבלתי נלאית בארץ ובנראטיב שמקדם את ענייננו.
דיברת על גרמניה וזוהי אולי דוגמה לא רעה למשפט האחרון בפיסקתי הקודמת, שכן כמות האנשים שמוכנה שם לעמוד לימין ישראל אינה בטלה בששים, ויש בה משכילים רבים שמבינים היטב את הבעייה שישראל והמערב ניצבים מולה, ומעלים זאת בעל פה ובכתב. אני מוצא עצמי לעיתים מתשאה על החריצות והדמיון שמושקעים בהסברים מסוג זה, גם אם אישית ופרטית אינני מקבל את כולם.

מה שישראל צריכה להבנתי לבצע היא צריבת תודעה פנימית בליווי הסקת מסקנות אופרטיבית, שמתוכה יושלך על החיצוני, היינו קביעת גבולות הקונצנזוס והגופים המחליטים על יציאה למלחמה, ושאלת הגדרת מטרותיה – שכן גם 1000 מסבירים פרו-ישראלים וחדורי תחושת צדקתה של ישראל, לא יצליחו ממש להעביר. הייתי שמח לדעת מהו מקומה של המועצה לביטחון לאומי בסיפור זה, והיכן עומדים הגופים האחרים שאמורים להחזיר מקבלי החלטות חסרי נסיון אל מסלול פני ההתנהלות המציאותית בשטח. את זה יש לחקור, ועל כך יש להסיק מסקנות פנימיות.

מאחר ולשיטתי הסיבוב הנוכחי באיזור טרם הסתיים, ומאחר ולקראת סוף החודש תדון מועצת הביטחון בסנקציות המתקרבות על איראן, הרי שיש מקום רב לדאגה בתחום זה ובנספחים הנלווים לו מכיוון הענף הסורי. ישראל תנהג בחוכמה אם תעסוק בראש ובראשונה במתן תשובות לשאלות רבות לעצמה עד היכן היא מוכנה לסולידאריות וללכידות לאומית במצבי חירום של ממש, ומהי הגדרת הקאזוס-בלי בשלב זה, בהתחשב במכלול הנסיבות העכשוויות והעתידיות; הסתמכותה של החברה הישראלית על כושר אילתור מיתולוגי בסגנון ''סמוך הגדול'' כמו גם על תרומות פרטיות של נדיבים מקומיים – חייבת להיפסק, ויש לשוב אל מצב שבו המדינה מתנהגת ועורכת את שיקוליה כריבון בעל אחריות וסדר עדיפויות לאומי, ולאו דווקא כוועד גבאים השוכר את שירותיו הטובים של הפרוטאגוניסט מ''תעלת בלאומילך'' ו/או לחילופין העוסק בחיפוש תרומות לנצרכים.

ארגו: הביטחון הטוב ביותר יבוא מבפנים, ולא [רק] רק על ידי קבלני הסברה של רצון טוב מבחוץ.
_new_ הוספת תגובה



היי פרקש
א. פרקש (יום חמישי, 17/08/2006 שעה 8:42)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גם אני מסכים עם רבות מטענותיך. למשל:

* הסברה: ההסברה הטובה ביותר היא כל האנשים והגופים הפרטיים התומכים בישראל ומפרסמים מאמרים ומגיבים על הודעות אנטי ישראליות ומופיעים בטלויזיה.
כאן לדעתי עדיף שישראל לא תתערב ישירות בעבודתם כדי שישארו אותנטיים ומשכנעים יותר. כאן תפקידה של ישראל הוא רק לפרס נתונים ועובדות שיעזרו להם להעלות את עניינם בצורה מדוייקת יותר. גם לכך יש מספר דרכים - ישירות או בעקיפין.

עדיין ישראל צריכה להעסיק מסבירנים פורמליים בארץ ובחו''ל לכל אורך השנה ולעסוק את זה לעסק משגשג, אמין וכדאי.

* מסקנות אופרטיביות: רק הצבא יכול להוציא מסקנות אופרטיביות בתהליכי תחקיר פנימי, שכבר החל. כל יחידה , ממחלקה ומעלה עורכת מהשבוע תחקירים. חיילי מילואים לפני שחרורם מילאו שאלונים, ומפקדיהם ינהלו בירור מקיף ויעלו למעלה במסגרות הפיקוד עד לדיון מטכ''ל מסכם ולימוד הכשלים וההצלחות. במקביל שר הבטחון מינה ועדת חקירה חיצונית לצה''ל בראשות רא''ל ליפקין-שחק שגם כשיש שטוענים שהיא ועדת טיוח, אני מאמין שמבחינה מקצועית מול הצבא היא תעשה עבודה טובה שתתמודד בסופו של ויכוח אל מול הממצאים שיעלה הצבא. מגוון דיעות הוא חיוני.

בינתיים איננו יודעים כיצד יוסקו מסקנות ברמה האסטרטגית - צבאית ומדינית, כיצד יבחנו הממשלה והמטכ''ל וקבלת ההחלטות אצלם. נחכה ונראה אילו ועדות יוקמו לכך.

* איראן צריכה לקבל טיפול אחר. מועצת הביטחון היא רק הכנת הקרע לטיפול הזה. אבל כמובן שאסור לבנות על סנקציות כלשהן אם יוטלו על איראן כפתרון הבעיה.

* בנק המטרות: כמו כל בנק ומניות (ואין לי כל כוונה לפגוע בדן חלוץ) גם מטרות המלחמה - (במובן של יעדים לפגיעה ולא היעדים האסטרטגיים להשגה) - המצב משתנה ומטרות חדשות נוצרות כל הזמן. יש מטרות טקטיות - מקומות הסתתרות של אנשי חזבאללה ואמצאי שיגור שנוצרים תוך כדי המלחמה. גם מטרות החזבאללה בדרום ביירות הן מטרות שמיוצרות תוך כדי מלחמה. 'בנק המטרות' הראשוני שהוכן לפני המלחמה נפגע בימים הראשונים, בעיקר בתיזמון ע''פ מודיעין. ואז אנשי החזבאללה נדדו ממקום למקום וצה''ל בעקבותם. זה נכון לחוליות הנ''ט והרקטות בדרום וזה נכון לאנשי צמרת החזבאללה בביירות.

גם מטרות התשית נפגעו בתחילת המלחמה, אבל הלבנונים הכשירו מעקפים שגם הם נתקפו בעקבות כך. בינתיים צה''ל איתר דרכים עוקפות להחדרת אמל''ח בגבול סוריה לבנון והוא עבר לתקוף גם שם. כולל את ציר החוף מסוריה לטריפולי.

מה שאני רוצה לומר שבנק המטרות מתעדכן כל הזמן כי הוא משתנה בטח. ולכן המשימה היא ארוכה. ארוכה - בגלל שהיא חייבת להיות נקודתית בגלל שאנחנו רצינו לפגוע רק בחזבאללה ולא סתם בלבנונים והיינו צריכים לבנות את המטרות ע''ב מודיעין איכותי וזמין.

מעבר למטרות חזבאללה ישראל תקפה מטרות לבנוניות ששירתו את החזבאללה, כמו כבישים, גשרים, מצבורי דלק, ש''ת וכו'.

מטרות המלחמה: מטרות המלחמה היו ברורות ואולמרט אמר אותן מלכתחילה. לצערי הוא היה קצת מתלהם ולא נועץ כמחוייב עם הצבא, יועצים אסטרטגיים ותקשורתיים ולכן נוצר הרושם שיש פער גדול בין מטרות המלחמה לבין מה שהשגנו בפועל. אולמרט מתלמד על הזקן שלנו.

הפגיעה בחזבאללה: הפגיעה בחזבאללה היתה קשה, גם בהיבט התשתיתי ואובדן חיי אדם שלו וגם בהיבט מעמדו בלבנון. בעוד השניים הראשונים הם נתונים ספירים הרי שהשלישי זה תהליך שהחל כבר לנוע אבל ישראל צריכה לפעול באופן שכל הנוגעים בדבר לא יירדמו בשמירה. ישראל צריכה להבהיר ללבנון שהיא אינה צריכה להעלים עין מהתחייבותה והיא צריכה למלא אחר סעיפי החלטות האו''ם בעניין. זה קשה. זה מצריך כלים מדיניים ואופרטיביים, אבל זה אפשרי. דיברתי גם על תהליכים חברתיים בתוך לבנון שמסתייגים מהחזבאללה. בעוד שהצגת ה'עובדה' כאילו ''90%'' של הלבנונים תומכים בחזבאללה הוא שיקרי (שהרי לא נערך כל סקר אמיתי בקרב תושבי לבנון, ומצד שני רוב האנשים מפחדים מהחזבאללה ולכן לא יאמרו את דעתם האמיתית בשידור טלויזיוני חי או בשיחת רחוב עם עיתונאי ערבי או זר). קיימת הבנה שהנזק שהושת על לבנון הוא בגלל פעילות החזבאללה. ויותר ויותר מובן להם שחזבאללה הוא אורגן לא טיבעי במסגרת המדינה. הוא לצד היותו מפלגה ותנועה דתית-חברתית הוא גם הצבא החזק ביותר בלבנון שהוא גם צבא פרטי שמקבל פקודות מאיראן. וזה דבר ששום מדינה, בטח לא ''דמוקרטית'' יכולה לחיות איתו בשלום ובביטחון.
_new_ הוספת תגובה



אורי אבנרי, מה אתה מציע לעשות ?
חזי (יום ראשון, 06/08/2006 שעה 20:02) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אולי להשאיר את חיזבאללה במצב של ''נצחון'' נוסף (כפי שהתרברב אפילו בשבוע האחרון),
ולתת לו להוסיף ולצבור טילים אשר יתעופפו בעתיד נגד היהודים בישראל ?

חוץ מאשר לתמוך באויבי המדינה היהודית,
אתה לא עושה שום דבר בשנים האחרונות...
_new_ הוספת תגובה



'' כי מצפון תפתח הרעה...''
יהודה-אודי דוכן (יום ראשון, 06/08/2006 שעה 21:47) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד

יש הרבה אמת בדבריך אולם נראה לי שהינך חושש לגעת בשורש הבעיה משום שזה יוביל אותך למסקנה הבלתי נמנעת - אין פתרון למצב.
אתה לא טיפש מר אבנרי,נהפוך הוא,אתה אדם חד וחריף המנתח מצבים בצורה מדויקת למדי אלא שיש לך בעיה עם המסקנות.
אנני יודע מה מקור שינאתך לממסד הישראלי אולם דבר אחד ברור לי,שינאתך מעוורת את עיניך מלראות,או יותר נכון מלהודות,שלא חשוב באמת מה השלטון בישראל יעשה-המצב לא ישתנה.
שני אנשים קראו את המפה האזורית במדויק ושניהם נרצחו - הרב כהנא ורחבעם ''גנדי'' זאבי הי''ד.
אין זה הוגן וגם לא חכם להוליך את העם שולל באשליות שווא של שלום, רק משום שזה מתסכל לחשוב שאין מוצא מה''פלונטר'' המזרח תיכוני.
נכון,ראש הממשלה יכול בקלות להתחרות על תואר האינפנטיל המצוי, ושר הבטחון על תואר האימפוטנט הגאה אבל כל זוג מוזר אחר לא היה מצליח להוציא את מדינת ישראל מהבוץ שהיא הולכת ושוקעת בו וזאת מהסיבה הפשוטה- ''רבות מחשבות בלב איש ועצת השם היא תקום''.
תורת ישראל ניתנה לפני למעלה משלושת אלפים שנה והיא מעודכנת יותר מכל דו'ח של ''מומחים'' שנכתב אך לפני חצי שעה.
אחרית הימים זו לא תקופה בעוד אלף שנה - זה עכשיו. העולם הולך ומתגלגל לקראת מלחמה עולמית שתשמיד שני שליש ממנו ואין אחד שיכול לעצור את התהליך.
תהליך זה יכול להמשך חודש,שנה או עשר שנים אבל הוא בלתי נמנע.
_new_ הוספת תגובה



'' כי מצפון תפתח הרעה...''
מהנדס אזרחי (יום שני, 07/08/2006 שעה 9:22)
בתשובה ליהודה-אודי דוכן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הלמוט כתב מאמר נכון הפעם ואני מסכים איתך.

כתוב שדור המשיח יהיה ''דור כפני כלב''.
אחד מהפרושים שלו הוא, שכמו שמרביצים לכלב עם מקל והכלב ינשוך את המקל ולא יראה שיש יד שמחזיקה במקל כך דורנו זה רואה ומרגיש מכות קטנות וחושב שהכי-זבאלה ואירן הם (המקל) ''הרעים'' שצריכים למחוק מהמפה אבל אינם רואים את ''היד'' שנותנת להם כוח להכות בנו.
הנה היום אנו רואים שכוחי ועוצם ידי לא יכול להגן עלינו ממכות קטנות אלו. ועדיין אנו רואים כיצד העם מגיב בהתלהמות של שחרור יצרים בהמיים לקריאות מלחמה על ''המקל...''

דרך אגב מלחמת ''בין המיצרים'' החלה בי''ז בתמוז בדיוק כשמדינת הציונים (שחרטה על דיגלה להוציא תורה מישראל) הוציאה יהודים מביתם בדרך מבישה וקלוקלת לפני שנה.
_new_ הוספת תגובה



'' כי מצפון תפתח הרעה...''
Israeli101 (שבת, 12/08/2006 שעה 8:44)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא ''בין המיצרים'' ולא 'שפריצרים' !?
היתה מלחמת לבנון-א, וכעת מלחמת לבנון-ב.
ובעתיד(שלא נדע מצרות) ג. ד וכן הלאה!

לעולם לא תיהיה 'מנוחת לוחמים' לשמה,
זו גורלו של העם הניבחר.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי