פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
סוף העוני?
עגל הזהב / דוד סיון (יום שישי, 06/01/2006 שעה 8:00)


סוף העוני?

ד''ר דוד סיון



In 2002, the U.S. gave $3 per sub-Saharan African. Taking out the parts for U.S. consultant and technical cooperation, food and other emergency aid, administrative costs and debt relief, the aid per African came to the grand total of perhaps 6¢ ……THE COSTS OF ACTION ARE tiny fraction of the costs of inaction.
Jeffrey S. Sachs, The End of Poverty, a book excerpt, Times, page 54.
בשנת 2002, ארה''ב נתנה [סיוע של] 3 דולר לאדם בתת-סהרה. כאשר מורידים את החלקים שהולכים לייעוץ ושיתוף פעולה טכני, אוכל וסיוע חירום אחר, הוצאות מנהל, וסיוע בהסדרת חובות, הסיוע לאפריקאי הגיע לכדי 6 סנט....... עלות הפעולה היא רק חלק קטן מעלות אי העשייה.
ג'פרי סָקְס הוא אדם מוכשר שעוסק בפתרון בעיות של הארצות המתפתחות. בגיל 28 הוא כבר היה (tenured professor) פרופסור ודי מהר מצא את עצמו בראש צוותים שעסקו בפתרון בעיות בעולם המתפתח. היום בגיל 50, בין השאר, בראש פרוייקט המלניום לטיפול בעוני. בקטע מהספר הוא מתאר, על סמך הנסיון הרחב שלו, את הדרך שבאמצעותה אפשר בתוך דור אחד את העוני הקיצוני (האבסולוטי) בעולם.

בשנים האחרונות התרשמנו מאד מהמגמה של גידול במספר המשפחות שנמצאות מתחת לקו העוני. הקו הדמיוני הזה נקבע על כמחצית ההכנסה החציונית למשפחה. ההכנסה החציונית היא ההכנסה שמפרידה את מחצית המשפחות בעלות הכנסות הגבוהות מהמחצית בעלת ההכנסות הנמוכות. במאמר קודם (הפתיון החברתי) הצגתי את המציאות היחסית של העניים בארץ, וגם הצגתי דרכים לפתרון.

אבל רמת העוני שבה עוסק פרופסור סָקְס היא הרבה יותר חמורה וקשה ממה שמראים הנתונים שלנו. יחד עם זאת בעיקרון הפתרון שמציג הפרופסור הוא דומה מאד למה שהצגתי אני. הפעם נתמקד במהות פתרון בעיית העניים בעולם שעבורם שרידות היא ברמת סיכון גבוהה.


לפי נתוני מפקד האוכלוסין האמריקאי (Census Bureau) אוכלוסיית העולם מגיעה כיום לכ- 6.5 מיליארד נפש – מאז 1981 נוספו לנו עוד כ-‏2 מיליארד. על הרקע הזה בולט מאד חלקם של העניים מאד. כדי להמחיש את עומק העוני מחשבים את מספר בני האדם החיים במשפחות שהכנסתן היומית נמדדת בדולרים (מתואמים לכושר הקניה) בודדים ליום. ברמה הכי נמוכה, עוני קיצוני (אבסולוטי), נמצאות משפחות שהכנסתן היומית היא 1.08 דולר, או 370 דולר בשנה. ברמה הזאת כושר ההישרדות הוא בסכנה רבה. זה כך גם בגלל האיכות הירודה של מי השתיה, גם משום ששירותי הבריאות, בתי חולים, מרוחקים אפילו יום הליכה ויותר וגם בגלל חוסר היכולת להשיג (לממש) צרכים בסיסיים אחרים. ברמת העוני השניה נמצאים כל בני המשפחות שהכנסתן הימית היא בין 1.08 ל-‏2.15 דולר, או כ-‏736 דולר בשנה. אלו כבר משיגים את הצרכים הבסיסיים אבל רק בקושי. לוח 1 מציג תמונה כמותית של המעורבים.
לוח 1: נתוני אוכלוסייה במיליארדים
דרגות עוני19812001
$1.091.481.09
$2.152.452.74
סה''כ עניים3.933.83
סה''כ אוכלוסיית העולם4.526.16
מקורות:אוכלוסיית העולם
 מספר העניים

חישוב פשוט על סמך הנתונים (ממוצעים) מישראל של ימינו מראה שמצבו של העשירון הראשון (התחתון) בארץ הוא טוב בהרבה. על פי סקר ההכנסות 2004, ההכנסה החודשית הפנויה הממוצעת למשק בית בעשירון התחתון בישראל היא 2,889 שקלים. זה יוצא כ-‏21 דולר ליום, הרבה מעל ה-‏2.15 דולר ופחות להם זוכים אותם משקי הבית, בשאר העולם, ששרידותם בסכנה או שמתקשים להשיג את צרכיהם הבסיסיים.


מי הם, מה הם העניים הללו ששרידותם בסכנה הרבה יותר גדולה מזו של אחיהם הישראלים? הם אותם אנשים שבגלל חוסר יכולת לקנות אמצעי ייצור כמו דשנים וחומרי הדברה אינם יכולים לגדל מספיק יבול בחלקתם הקטנה. מצד שני אלו אנשים שמבינים את מצבם. במקומות רבים בעולם העניים עניים בגלל שהם ניצבים בפני אתגרים מבניים שמונעים מהם להציב רגל על השלב הראשון של תהליך פיתוח בר קיימא. אלו אנשים שלמרות הרעב התמידי, החשיפה למחלות ושאר הקשיים מסוגלים להציג את המציאות שלהם בצורה מכובדת וברורה. למרות הקשיים הם בעלי יכולת ותושיה.

לכן הם בעלי יכולת לצאת לדרך חדשה אם רק יקבלו את הדחיפה שתעלה אותם אל אותו שלב ראשון שממנו יוכלו להוביל את תהליך פיתוח בר-קיימא. כך בעצם מסכם ג'פרי סָקְס פגישה בת מספר שעות עם אנשים כאלו (עמ' 48 – 49, The End of Poverty) בה השתתף. מאחר שהוא בעל נסיון של שנים בתחום מעניין לראות איזה פתרון לבעיית העוני הקיצוני (הכנסה למשפחה ליום של 1.08 דולר) הוא בעצם מציע.

על פי פרופסור סָקְס טיפול יעיל בבעיות העוני הקיצוני הזה דורש גישה הוליסטית שכוללת התייחסות לגיאוגרפיה, לתשתיות, למבנה המשפחה ולשאר המאפיינים של הקהילה. לכן הפתרון שבאמתחתו הוא פתרון הוליסטי מותאם למציאות הספציפית של הקהילה. באזורים כפריים-חקלאיים הטיפול צריך לכלול:
  • תיגבור החקלאות: השקעות ארוכות טווח באמצעי ייצור (חממות ומיכון חקלאי) והוצאה שוטפת לרכישת אמצעי ייצור (כמו דשנים וחומרי הדברה).
  • השקעה בחינוך ובהכשרה מקצועית – השקעה בהון אנושי.
  • חיבור לרשת החשמל שישפר את תנאי החיים, שישפר את התרומה של ההשקעה בחינוך (אפשרות לקרוא לאחר השקיעה ...), עיבוד תוצרת חקלאית ועוד.
  • שיפור תנאי סניטציה, איכות מי שתייה באמצעות טכנולוגיות פשוטות.
די ברור שיש קשרי גומלין והשפעה חיובית בין הצעדים השונים. אבל חשובה העובדה שעיקר אם לא כל המאמץ מופנה להשקעות והוצאות לשיפור תהליכי הייצור ולא לקצבאות קיום שונות. מאחר והבסיס להצלחת תוכנית פעולה כזאת הוא כושר ההישרדות שלה, ההתמדה של בעלי האמצעים הרי שהיא דורשת:
  • הכנת תוכנית פעולה.
  • הבטחה שכספי הסיוע יגיעו ליעדם - מניעת מצבים כמו זה שמתואר בציטוט הפותח.
  • מחויבות אמת ארוכת טווח.
  • העדפת פיתוח על החזר חובות.
  • השקעה במחקר שתורם לפתרון בעיות העוני.
היתרונות, התרומה של ההוצאה הקטנה של 70 מיליארד דולרים בשנה (70 דולר לנפש) עולים על החסרונות של ההשקעות הללו. התרומה הזאת כוללת הצלת חיים, שיפור השרידות, צמיחה כלכלית על בסיס מקומי, צמיחה שתתדלק את עצמה וכמובן תרומה לשאר העולם מהתרחבות מספר המשתתפים בפעילות השוק הגלובלי.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  תודה דוד, על המאמר המחכים  (יאיר ש) (2 תגובות בפתיל)
  אריק שרון יוק?  (משה צד גימל) (3 תגובות בפתיל)
  רגרסיה או לא  (משה צד גימל)
  העולם הולך ונעשה עני יותר  (פרקש) (11 תגובות בפתיל)
  הרשה לי לענות באנגלית  (רום הראל) (4 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי