פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הָלוֹךְ הָלְכוּ הָעֵצִים, לִמְשֹׁחַ עֲלֵיהֶם מֶלֶךְ
ישראל בר-ניר (יום שני, 26/12/2005 שעה 7:00)


הָלוֹךְ הָלְכוּ הָעֵצִים, לִמְשֹׁחַ עֲלֵיהֶם מֶלֶךְ

ד''ר ישראל בר-ניר



במלים אלו נפתח משל יותם בספר שופטים בתנ''ך:
הָלוֹךְ הָלְכוּ הָעֵצִים, לִמְשֹׁחַ עֲלֵיהֶם מֶלֶךְ; וַיֹּאמְרוּ לַזַּיִת, מָלְוכָה (מָלְכָה) עָלֵינוּ. וַיֹּאמֶר לָהֶם, הַזַּיִת, הֶחֳדַלְתִּי אֶת דִּשְׁנִי, אֲשֶׁר בִּי יְכַבְּדוּ אֱלֹהִים וַאֲנָשִׁים; וְהָלַכְתִּי, לָנוּעַ עַל הָעֵצִים. וַיֹּאמְרוּ הָעֵצִים, לַתְּאֵנָה: לְכִי אַתְּ, מָלְכִי עָלֵינוּ. וַתֹּאמֶר לָהֶם, הַתְּאֵנָה, הֶחֳדַלְתִּי אֶת מָתְקִי, וְאֶת תְּנוּבָתִי הַטּוֹבָה; וְהָלַכְתִּי, לָנוּעַ עַל הָעֵצִים. וַיֹּאמְרוּ הָעֵצִים, לַגָּפֶן: לְכִי אַתְּ, מָלְוכִי (מָלְכִי) עָלֵינוּ. וַתֹּאמֶר לָהֶם, הַגֶּפֶן, הֶחֳדַלְתִּי אֶת תִּירוֹשִׁי, הַמְשַׂמֵּחַ אֱלֹהִים וַאֲנָשִׁים; וְהָלַכְתִּי, לָנוּעַ עַל הָעֵצִים. וַיֹּאמְרוּ כָל הָעֵצִים, אֶל הָאָטָד: לֵךְ אַתָּה, מְלָךְ עָלֵינוּ. וַיֹּאמֶר הָאָטָד, אֶל הָעֵצִים, אִם בֶּאֱמֶת אַתֶּם מֹשְׁחִים אֹתִי לְמֶלֶךְ עֲלֵיכֶם, בֹּאוּ חֲסוּ בְצִלִּי; וְאִם אַיִן--תֵּצֵא אֵשׁ מִן הָאָטָד, וְתֹאכַל אֶת אַרְזֵי הַלְּבָנוֹן.
שופטים פרק ט, ח' – ט''ו
משל יותם מתייחס לסיפור התנ''כי על אבימלך, צאצא של השופט גדעון מ''אם נוכריה'', שנטש את משפחתו, בה היה עליו להתמודד עם 70 מועמדים מתחרים בדרך להשגת השילטון. הוא פנה אל ''בעלי שכם'' (קרובי אמו) ושיכנע אותם שעדיף לחיות תחת שלטון יחיד [שלו] מאשר תחת השלטון הקולקטיבי של 70 מתחריו. לחיזוק דבריו הוא הוסיף ''וזכרתם כי עצמכם ובשרכם אני''. ''בעלי שכם'' סיפקו את המימון שהיה דרוש כדי לשכור ''אנשים ריקים ופוחזים'' ש''ילכו אחריו''. בעזרתם של אלה האחרונים נפטר מהמתחרים בני משפחתו, ומשנותר מועמד יחיד ללא מתחרים בעלי שיעור קומה, הוא הומלך ע''י ''בעלי שכם''.

למעט העובדה שהשיטות בהן נפטרו מיריבים פוליטיים בתקופת התנ''ך היו קצת יותר דרסטיות ממה שמקובל בימינו, אפשר לראות את המתרחש במציאות הפוליטית של מדינת ישראל במאה ה-‏21 כגירסא מודרנית של סיפורו של אבימלך. כדי להימנע מהצורך להתמודד בשנית על מעמדו כמנהיג הליכוד, נטש אריק שרון את מפלגתו ואסף סביבו מקבץ של גרוטאות פוליטיות שכדי להמשיך וליהנות ממנעמי השילטון, ''ילכו אחריו'' קדימה. בעזרת הסיסמה של ''רק אריק יכול'', התקשורת עמלה לשכנע את הציבור שעדיף שלטון יחיד של אריק שרון מאשר שלטונם של מתחריו בהנהגת הליכוד.

וינס לומברדי (Vince Lombardi), אחת הדמויות הציוריות בעולם הספורט האמריקאי, טבע את האימרה שבספורט ''לזכות זה לא הכל, זה הדבר היחיד'' (Winning isn't everything, it's the only thing). בפוליטיקה, לעומת זאת, המצב שונה. הסיפור לא מסתיים עם הזכיה. בפוליטיקה, כשזוכים, הסיפור רק מתחיל.

כנאמר בסיפא של משל יותם, אחרי שממליכים את האטד, יש לחסות בצילו.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


אז?
ע.צופיה (יום שני, 26/12/2005 שעה 7:40) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



לדבריך
ישראל בר-ניר (יום שני, 26/12/2005 שעה 8:37)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה מסתפק בוודאות של 70 אחוז שהאטד בכלל יהיה על מנת שתוכל לחסות בצילו . . .
_new_ הוספת תגובה



לדבריך
ע.צופיה (יום שני, 26/12/2005 שעה 8:51)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

70% זה עדיין פי 2.33 מהסיכוי האחר.
אתה ודאי יודע שזה הרבה מאוד.
לאור ההיצע במשתלה,כנראה שרבים,רבים כמוני,בלית ברירה יחסו בצילו ויתפללו לטוב.
אגב,מי הם הזית,התאנה והגפן בנמשל ש ל ך ?
_new_ הוספת תגובה



משל העצים שלי
דוד סיון (יום שני, 26/12/2005 שעה 11:33)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האטד שלנו ''קצת'' חולה וגם הזית, התאנה, הגפן ועצים אחרים רוצים במלוכה........ זה רק על פני השטח.

הבעיה שלנו היא שאין לנו ממש מושג מה בעצם קורה בבית השורשים של האטד. אנחנו יכולים קצת לנחש איזה שורשים יטפח האטד אם שוב יזכה במלוכה. מצד שני, אם מחלתו תחמיר הרי שלא נדע בבירור מה יש בבית השורשים של האטד היורש. הרי איננו יודעים בכלל מיהו ומה יקרה לחורשת האטדים אם מחלת האטד המולך עלינו תחמיר......

אבל הבעיה האמיתית היא שרמת הידע שלנו על בית השורשים של העצים האחרים עוד יותר ירודה ודלה. מכאן שכל האלטרנטיבות לא ''בריאות'' וקשות ללעיסה. הכי גרוע שהזמן קצר ואין זמן לבשל את האלטרנטיבות.......

טוב שזה רק משל. לא?
_new_ הוספת תגובה



אני רואה את הדברים
ע.צופיה (יום שני, 26/12/2005 שעה 14:40)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בצורה פשוטה יותר.
שרון שינה את עמדתו המדינית וביצע את ההתנתקות בכדי להקדים ''מכה'' ללחץ בינלאומי ולא להראות כנכנע לו.
המצב הזה לא השתנה, ובעיקר אם יזכה ב''גדול'' בבחירות,דבר שיוכיח לו(ולאחרים) כי גם העם תומך בכך.
יש רווח מההתנתקות וזו הכרה (בעיקר של האמריקאים,אך גם של הארופיים)כי אין חזרה לקווי 67.
וזה הרבה מאוד.
בהמשך כנראה ישאף שרון לקבל הכרה כזו מהפלסטינאים כנגד התנתקות נוספת.
מנגד,נתניהו נדחק לפינה הימנית של הזירה ובמידה ולא יחלץ משם,יובס בבחירות.
עמיר פרץ ילמד כי תושבי הפריפריות תומכים במצע העבודה ומצביעים לליכוד או לתחליפיו.
הציבור מודע לבעיתיות שבהצבעה לשרון,אך אין לו ברירות אחרות.
קדימה היא תופעה חולפת,אך הרוב מקוה שעד שתחלוף תספיק לבצע עוד צעד לשלום.
_new_ הוספת תגובה



הבחנותיך הן מאוד חכמות ומוזרות
פרקש (יום שני, 26/12/2005 שעה 20:30)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אז כמה שאלות:
מהיכן אתה יודע כיצד ולמה שינה שרון את מדיניותו? על איזה לחץ בינ''ל אתה מדבר ושלא היה ידוע עד כה לאף אחד ואפילו לא לשרון? איזו מדינה אירופאית ''הכירה'' שאין חזרה לגבולות 67' ואם תמצא לי שבריטניה, למשל, הכירה - אז מה שווה באמת הכרתה? האם ה''הכרות'' האלה לא יכולות להשתנות עם הזמנים והמאורעות וכל הבנות, אם בכלל היו, יתפוגגו?

איזו הכרה שואף שרון לקבל מהפלסטינים? האם אתה באמת חושב ששרון כזה תמים?

כיצד זה שביבי שנשאר במקומו במרכז הימין פתאום להבנתך ''נדחק לפינה הימנית'' ? ואולי דווקא אם ביבי יצטייר כ'ימני' למה אתה חושב שקולות יברחו מהליכוד?
ואני אחסוך את השאלה המתבקשת על עמיר פרץ. אני לא רוצה להתעלל בו.
_new_ הוספת תגובה



הבחנותיך הן מאוד חכמות ומוזרות
ע.צופיה (יום שלישי, 27/12/2005 שעה 2:37)
בתשובה לפרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מקבל בתודה את הגדרתך לאבחנותי כחכמות ודוחה ב''שאט נפש'' את הגדרתך כמוזרות.
איך אני יודע? אני הקריש(אומרים שזה היה כריש)שהסתובב במוחו ויודע מה מתחולל שם.
ההבחנות שציינת הן מאוד אישיות שלי ונובעות כמובן מפרשנות אישית שלי למאורעות או הצהרות או מעשים שונים שמתחוללים מזה שנים בזירה הפוליטית העולמית,המזה''ת,והמקומית.
_new_ הוספת תגובה



אז נרגעתי.......
פרקש (יום שלישי, 27/12/2005 שעה 9:03)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אז גם אני (: --
דוד סיון (יום שלישי, 27/12/2005 שעה 10:10)
בתשובה לפרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



לדעתי, התאנה זה האחד
פרקש (יום שני, 26/12/2005 שעה 20:21)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עם השפם.
_new_ הוספת תגובה



לדעתי, התאנה זה האחד
ע.צופיה (יום שלישי, 27/12/2005 שעה 2:29)
בתשובה לפרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ומי היתר?
_new_ הוספת תגובה



לדעתי, התאנה זה האחד
פרקש (יום חמישי, 29/12/2005 שעה 14:22)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שרון - הוא הפומלה.
ביבי - הוא פונץ' הבננה.
ביילין - הוא הלימון.
_new_ הוספת תגובה



אתה צודק בהחלט
ע.צופיה (יום חמישי, 29/12/2005 שעה 17:53)
בתשובה לפרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הלימון הוא היחידי שיש בו שימוש ומביא תועלת מעשית .
פונץ בננה-רק במסיבות ולבליינים מומחים.
פומלה? רק אישתי אוכלת.
מסקנה-רק ביילין!!!
נ.ב.
או האטד.
_new_ הוספת תגובה



אתה צודק בהחלט
פרקש (יום שישי, 30/12/2005 שעה 0:11)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

התועלת היחידה שיש לביילין היא שהוא ממש חמוץ. בהחלט אפשר לקבל שהוא יעיל יותר בשתיית תה מאשר בעשיית שלום.
נ.ב
או האטד.
_new_ הוספת תגובה



לא כל הנראה כלימון, לימון הוא
ישראל בר-ניר (יום שישי, 30/12/2005 שעה 5:28)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נסית פעם לסחוט מיץ מאתרוג?
_new_ הוספת תגובה



לא כל הנראה כלימון, לימון הוא
ע.צופיה (יום שישי, 30/12/2005 שעה 5:36)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא.
אבל ניסיתי מלימון ולרוב הצלחתי.
חפש את האתרוגים אצל חובשי הכיפות ,שם תמצא אותם,תרתי משמע.
_new_ הוספת תגובה



אכן הם המציאו את המושג
דוד סיון (יום שישי, 30/12/2005 שעה 6:47)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היה זה ישראל הראל מראשי המתנחלים שהוא בעל טור קבוע ב''הארץ'' שהמציא את המושג ''עדיפה השחיתות שלי? במאמר שכתב בתחילת 2003. אברמוביץ, בשנת 2005, רק שיכלל את המושג וקרא לו בשם קצר יותר ''אתרוג''.
_new_ הוספת תגובה



אכן הם המציאו את המושג
ע.צופיה (יום שישי, 30/12/2005 שעה 6:50)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הם גם הצרכנים הגדולים של האתרוג.
תרתי משמע.
_new_ הוספת תגובה



לא נותר לי אלא לאחל לך
ישראל בר-ניר (יום שישי, 30/12/2005 שעה 7:33)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שתשתה מיץ אתרוגים לרוויה אתרי ה 28 למרץ.
_new_ הוספת תגובה



מעניין מה אתה תשתה אחרי ה-‏28 למרץ?
דוד סיון (יום שישי, 30/12/2005 שעה 10:01)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



דיאט קוקה קולה
ישראל בר-ניר (יום שישי, 30/12/2005 שעה 20:55)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

את זה אני שותה כבר עכשיו . . .
_new_ הוספת תגובה



למה? מה עשיתילך?
ע.צופיה (יום שישי, 30/12/2005 שעה 10:11)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



גנבת לו את האתרוג
פרקש (יום שישי, 30/12/2005 שעה 13:46)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ולקחת אותו קצת שמאלה.
_new_ הוספת תגובה



שפת סתרים של שמאלנים.... ?
דוד סיון (יום שישי, 30/12/2005 שעה 14:02)
בתשובה לפרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



גנבת לו את האתרוג
ע.צופיה (יום שישי, 30/12/2005 שעה 14:13)
בתשובה לפרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה היה לו אתרוג?
או שהוא בעצמו אתרוג.
_new_ הוספת תגובה



לך יש אתרוג, ועבורו כנראה גם תצביע בבחירות
ישראל בר-ניר (יום שישי, 30/12/2005 שעה 20:58)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני בסך הכל מצטט מהחדשות בארץ.

גם בחג הסוכות, לימון עונה על כל הצרכים שלי ואינני נזקק לאתרוג . . .
_new_ הוספת תגובה



לך יש אתרוג, ועבורו כנראה גם תצביע בבחירות
ע.צופיה (יום שישי, 30/12/2005 שעה 21:09)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למען השקיפות:בחיים לא קניתי אתרוג ולא הצבעתי לאתרוג.
אך אם אתה כבר מצטט-צטט נכון ,בהגינות וביושר.
_new_ הוספת תגובה



למען ההגינות
סתם אחד 3 (יום שישי, 30/12/2005 שעה 21:43)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני גדלתי בישוב שהתחיל להיבנות בגלל
פרדס אתרוגים..... אבל אלו הקדושים.
_new_ הוספת תגובה



אם הדבר נכון לגבי ''קדימה''
רום הראל (יום חמישי, 29/12/2005 שעה 12:19) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הוא נכון גם לגבי הליכוד. הוא נכון לגבי מפלגת העבודה. ובכלל הוא מצביע על ''פרופיל הפוליטיקאי'' הכללי ולא על פוליטיקאי זה או אחר.

ואם כותב המאמר אינו מבין זאת שפוליטיקה היא קנוניה בין בעלי ההון [עשירי שכם] אנשים ריקים ופוחזים [ממליכי המלכים וחברי מרכזי מפלגות באשר הם] ואטדים שמתעתדים לשלוט עלינו ''בלית ברירה'', אזי הוא יכול לבחור לעצמו שיוך בהתאם לאחת מהקבוצות הנ''ל.

דאשל האמט היה זה שאמר פעם [אם זכרוני החמקמק אינו מתעתע בי] ש''זה תמיד אותו סיפור: הפושעים השוטרים והעשירים''. והפוליטיקאים יכולים לבחור ''להתאטד'' באחד מהתפקידים הללו....

עצוב מאד, ואחד נארגומנטים הכי חזקים לחופש אנרכי של אותם ימים [להזכירכם: ''איש הישר בעיניו יעשה'']
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי