פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
תולדות הקיקיון
טורקיז קטן / יובל רבינוביץ (יום חמישי, 24/11/2005 שעה 4:24)


תולדות הקיקיון

ד''ר יובל רבינוביץ



הסקר האחרון של עתון „הארץ” חוזה למפלגת האחריות הלאומית של אריאל שרון ניצחון אדיר של 30 מנדטים, אחריה מפלגת העבודה עם 26 מנדטים והליכוד משתרך במקום השלישי עם 15 מנדטים במקום ה-‏40 שהיו לו.

לפני פתיחת בקבוקי השמפניה של אחוות החווה, כדאי בכל זאת ללמוד קצת על היצור הזה: מפלגה שקמה סביב מנהיגותו הכריזמטית של מנהיג שלא מצהיר על אידיאולוגיה ברורה.

כרטיס חבר ברפ"י
כרטיס חבר ברפ''י. מקור: ויקיפדיה
בשנת 1965 הזדעזעו אמות הסיפים; דוד בן-גוריון, שרק שנתיים קודם לכן התפטר מראשות ממשלת ישראל, הקים תנועה פוליטית חדשה, היא רפ''י. הוא הביא איתו נבחרת כוכבים של ממש: המצביא המהולל משה דיין, איש החינוך רב הפעלים יצחק נבון, המנכ''ל הצעיר והמוכשר של משרד הביטחון שמעון פרס, הסופר הידוע ס. יזהר, הרמטכ''ל לשעבר צבי צור ויו''ר מרכז השלטון המקומי מרדכי סורקיס.

ראש הרשימה הממלכתית
ראש הרשימה הממלכתית
עם תותחים כבדים כאלה אי אפשר להפסיד, נכון? כך סבר דוד בן-גוריון, כך חשב בתחילת עונת הכדורגל הנוכחית לוני הרציקוביץ שהרכיב את קבוצת הכדורגל של מכבי תל-אביב מכוכבי על, וכך גם בטוח כיום אריאל שרון.

בינתיים רפ''י של 1965 ומכבי תל-אביב של 2005 נחלו כשלונות צורבים. הכשלון של אריאל שרון טמון אי שם בעתיד הקרוב. רפ''י זכו אז ב-‏10 מנדטים, הרבה פחות מהתחזיות המוקדמות. מפא''י לא הוכתה. היא עלתה מ-‏42 מנדטים ל-‏45. בהמשך הבינו השותפים שהספינה לא תמשיך לצוף. על כן עשו מעשה וחזרו הביתה, אל המערך. רק הקברניט הזועף נשאר לנווט את סיעת היחיד שלו במים השקטים מדי של האופוזיציה. הוא ניסה שוב את כוחו בשנת 1968 והריץ את „הרשימה הממלכתית” בראשותו. הפעם הגיע רק ל-‏4 מנדטים. בהמשך פרש.

מנהיג תל"ם
מנהיג תל''ם
נראה שרוב הפוליטיקאים חייבים ללמוד את הלקח בדרך הקשה, עם הראש בקיר. בשנת 1981 החליטו משה דיין ויגאל הורוביץ להרים את הכפפה. הם הצליחו להכניס לכנסת רק את עצמם (סיעת תל''ם).

מקים תנועת יחד
מקים תנועת יחד
בשנת 1984 ניסה את כוחו עזר וייצמן. לא סתם אחד: שייך למשפחת האצולה המקומית, אחד ממלכי תנועת הליכוד, בעל עבר צבאי מפואר ורקורד מוכח של עשיה למען השלום. כל זה בצד הכריזמה הוייצמנית הספיקו בדוחק לשלושה מנדטים. שמות חברי הכנסת של תנועת „יחד”: עזר וייצמן, שלמה עמר (לא אותו שלמה עמר המכהן כרב הספרדי הראשי כיום) ובנימין בן-אליעזר (פואד). בהמשך הם חברו למפלגת העבודה. שניים מהם הגיעו אכן למעמד בכיר בה. עמר נעלם לאחר קדנציה בודדת.

אריאל שרון לא פורש בפעם הראשונה. בשנת 1977 עזב את הליכוד, רץ בראשות מפלגת שלומציון לכנסת, נכנס עם שני מנדטים והצטרף שוב לליכוד תוך שדרוג מעמדו.

ראש סיעת שלומציון
ראש סיעת שלומציון
כלומר – יכול להשתלם לרוץ בנפרד כדי לחבור למפלגה גדולה בתנאים מועדפים.

זה, אגב, בדיוק מה שעשה עמיר פרץ. הוא רץ בראשות תנועת „עם אחד” ולאחר משא ומתן מפרך עם מפלגת העבודה נכנס במעמד בכיר וכבש את ראשות המפלגה. לאריאל שרון זה לקח הרבה יותר זמן.

הגדול מכולם
הגדול מכולם
אבל ספק אם מישהו יכול להתחרות בגמישות הפוליטית של הגדול מכולם – דוד לוי.
דוד לוי פרש מהליכוד והקים את תנועת גשר יחד עם דוד מגן בשנת 1995. בשנת 1996 חבר שוב לתנועת הליכוד לריצה משותפת לבחירות לכנסת. לקראת הבחירות של שנת 1999 עבר מהליכוד למפלגת העבודה. לאחר הבחירות התפצל ממנה לסיעה בת 3 מנדטים. בשנת 2003 חבר שוב לתנועת הליכוד. למעשה – תנועתו לא הועמדה מעולם במבחן הבוחר. הוא תמיד העריך נכונה מי עומד להתרסק ועבר חיש קל למחנה שמנגד, תוך גילוי גמישות רעיונית מפתיעה.

מי עוד היה בסרט הזה? כן – אסף יגורי.
אסף יגורי היה איש צבא, מג''ד במלחמת יום הכיפורים שנפל בשבי המצרי. הוא ניהל פרוייקטים כלכליים שונים ונבחר בשנת 1977 לכנסת במסגרת ד''ש. לאחר מכן הרגיש, כנראה, שד''ש קטנה עליו. הוא פרש כסיעת יחיד (יעד), ניסה את כוחו בבחירות 1981 והתרסק. אני עדיין זוכר את תשדירי הבחירות שלו. מעולם לא הבנתי מדוע הוא חושב שכדאי לי לבחור בו. מתברר שלא הייתי היחיד.

המג"ד של יעד
המג''ד של יעד
אם נחזור לאריאל שרון, נראה שהוא הכניס הרבה פלפל למערכת. צמרת הליכוד התדלדלה בבת אחת. הואקום שנוצר כבר שואב אליו את המנהיגות הבאה. פתאום הקרב בליכוד נראה הרבה יותר מעניין. חשוב מכל – נראה שלמתמודדים יש סדר עדיפויות ברור. אנחנו כבר יודעים מה דעותיהם של נתניהו, לנדאו ואפילו סילבן שלום. התמודדות בבחירות לכנסת בין העבודה בראשות פרץ לבין הליכוד בראשות נתניהו היא קרב ימין-שמאל קלאסי. נראה שהאידאולוגים נותרו בליכוד ובמפלגת העבודה. במפלגת שרון נותרו הפוליטיקאים. כשיגיע הזמן להציג אידאולוגיה ברורה יתברר שאין באמת משהו שמחבר בין חיים רמון לאריאל שרון. האחד לא סובל את פרץ, השני את נתניהו. עם זה לא הולכים לקלפי.

ועוד לא הזכרנו את החטוטרת המביכה: עמרי שרון. הוא הופך סדרי עולם. מקובל אצלנו שאדם נעשה שר, לאחר מכן מוגש נגדו כתב אישום, ולאחר גרירת רגליים הוא מועף החוצה או נכנס לכלא. נראה שעמרי שרון החליט לעשות את הדברים בסדר הפוך. אתם יכולים להיות סמוכים ובטוחים שאם השרון לא יצנח במהירות בסקרים, יהיה מי יזכיר לנו השכם והערב מיהו ומהו עמרי שרון.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  טוב שסיכמת עבורנו את המצב, אבל  (דוד סיון) (2 תגובות בפתיל)
  הרמייה נמשכת  (רמי נוי)
  תיקון טעות יובל  (רמי נוי) (7 תגובות בפתיל)
  איך נזהה שמרן ?  (סתם אחד) (3 תגובות בפתיל)
  לא צריך להיות גאון  (רוני קליין) (13 תגובות בפתיל)
  הקיקיונים  (עדיני) (6 תגובות בפתיל)
  בְּדֶרֶךְ כְּלָל אֲנִי נֶהֱנֶה לִקְרֹא אֶת מַאֲמָרֶיךָ  (אריה פרלמן) (2 תגובות בפתיל)
  יובל, עשית עבודה יפה מאד. אבל -  (מיכאל שרון) (2 תגובות בפתיל)
  האם יזכה נתניהו?  (אבי גולדרייך) (6 תגובות בפתיל)
  המחוייבות לדרך: קדושה עיוורת  (מירב רבינוביץ) (14 תגובות בפתיל)
  מה עם אתר אינטרנט?  (יובל רבינוביץ) (13 תגובות בפתיל)
  דברי חוכמה אמיתיים ומוכחים של  (רפי אשכנזי) (12 תגובות בפתיל)
  מוקדם להספיד את הליכוד  (פרקש) (3 תגובות בפתיל)
  הנהירה של כל ה''שמנא וסלטא'' של מיפלגת העבודה  (ישראל בר-ניר) (4 תגובות בפתיל)
  הקיקיון שלא היה  (אלכסנדר מאן) (5 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי