פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_3229

טֹהַר הַלוֹחַמָהּ עַל הַיָּקָר
מיכאל שרון ז''ל (יום ראשון, 20/11/2005 שעה 14:11)


טֹהַר הַלוֹחַמָהּ עַל הַיָּקָר

מיכאל שרון




עוֹד מַסֶּכֶת הַסֶּבֶל לֹא תָּמַהּ
כִּי מַלְּאוּ שָׁדְּמוֹתֵינוּ בַּדָּם הַטָּהוֹר
אוֹתָם שֶׁאָהַבְנוּ - הַלַּשָּׁוְא יְצִירָתָם נָדַמָּה?
עֵת יוּסַג מִפָּעֳלֵנוּ אָחוֹר?

עִם עַתִּיק, יָגֵעַ, נִסָּה פֹּה לִבְנוֹת
בְּרוּחַ צְעִירָה, מִתְחֲדֶשֶׁת, דּוֹרוֹת פֹּה עָמַלְנוּ,
בָּאֲדָמָה הַזֹּאת, בְּזֶה הַנּוֹף בַּגּוֹרָל כָּאן לִשְׁלֹּט
הֶרֶף לְשׁוֹאוֹת וּפְרָעוֹת - כֹּה כָּמַהֲנּוּ

כִּי כָּבֵד הַמְּחִיר בְּאוֹתָם הַדּוֹרוֹת,
אַךְ מָתוֹק הוּא, קָטָן הוּא
מֵהֱיוֹת צֹאן לַטֶּבַח,
בְּאֶרֶץ קְדֻשָּׁתֵנוּ שׁוּב יְּרָצְּדּוּ הָאוֹרוֹת
הַכִּי נִצֹּר פֹּה לַבֶּטַח?

בְּאֵין בִּטְּחָה, הוֹ אַחַי, מָה תִּקְשֶּׁה הַמְּלָאכָה
כִּי מַסֶּכֶת הַסֶּבֶל לֹא תָּמַהּ
אַךְ טֹהַר עַם לוֹחֵם עַל זְכוּתוֹ הַבְּרוּכָה
יָאִיר אֶת דַּרְכֵּנוּ פִּי כַּמָּה.

אֵין בִּטְּחָה, גַּם יוּסַג מִפְעַלֵנוּ אָחוֹר,
הֵן מְלָכִים עַל חַרְבָּם פֹּה נָפַלוּ,
אַךְ לִלְחֹם עַל חַיֵּינוּ, לִנְסּוֹק אֵלֶי דְּרוֹר,
חֶרְפַּת גָּלוּת וּבִזּוּי הֵן גָּאֲלוּ.

תְּכוּפוֹת יֵשׁ כָּאן חֶסֶד, לְעִתִּים - הַמְּאֵרָה
אַךְ מְאוֹס וְנִיקְּלוּת אַט יִתָּמוּ
כִּי עַם אוֹחֵז בְּחַרְבּוֹ בְּתוֹכְכֵי יְצִירָה
שְׁאוֹן רוֹדִים וְרוֹדְפִים בּוֹ יִדָּמוּ.








http://www.faz.co.il/thread?rep=70291
אז אמר השטן
צדק (יום ראשון, 20/11/2005 שעה 14:22)

[* הוסר קטע בגלל זכויות יוצרים]

עד שלא ננצח את השטן ואת עובדיו, הסבל ימשך.

http://www.faz.co.il/thread?rep=70318
יש בדבריך משהו
מיכאל שרון (יום ראשון, 20/11/2005 שעה 19:59)
בתשובה לצדק

האכזריות והסאוב - האם הם הכרח?

פולחן השטן בישראל ומקורותיו בעת החדשה
ליליפוט - מתוך מסעות גוליבר (מותאם לקורא העברי) בליווי איורים

http://www.faz.co.il/thread?rep=70327
המשורר הלאומי מיכאל שרון
רמי נוי (יום ראשון, 20/11/2005 שעה 21:57)

( מה קרה למם השני?) מפליא לנבא על אדוות מה שיקרה אם וכאשר מישהו יבין אי פעם מה הוא בכלל רוצה מאיתנו.

בהתקוממו נגד הפרע של אוהדי השטן והאולעגרכיה המתנכלת לו מפליא הפובליציסט מ שרון, כאשר לצידו החוקר הנודע והמועמד לפרס נובל שרון מיכאל, מגן הצדק והעיתונאי החוקר האמיץ מם מם שרון, השמאלימני מ ( מיקי) שרון ועמם עוד רבים המצטטים זה את זה, להפיח רוח חיים במחנה הגדול הנאבק נגד הפרע הסוציאל אוליגרכו פאשיסטי, העם הרקוב, ממשלת הזדון המושחתת , אי הצדק הבולשביקי , עובדי כת השטן, אלי אשד והפרענקים באשר הם.

יחי הלוחם האמיץ למען הצדק מיכאל מם שרון!!
הבוז למשטינים ולמלעיזים!!!

http://www.faz.co.il/thread?rep=70339
שכחת להזכיר גם: מ. שרון - משורר התקומה; משורר חירות ישראל
מיכאל שרון (יום ראשון, 20/11/2005 שעה 22:53)
בתשובה לרמי נוי

משורר קוממיות האומה; לוחם את מלחמת העשוקים, הנידכאים עלי אדמות, וכמובן, זועק ברמה ובקול גדול את זעקתם של ניפגעי פולחן השטן...

הודה שהשיר הזה עשה לך משהו...

הודה שכשאתה קורא שיר שלי, ורק שיר שלי, אתה ניצב לבדך מול מצפונך. שירי הם ראי לרמי נוי.

שירת האדם הבודד, תרועת החיים של האינדבידואל באשר הוא, קולם הצלול של ההמונים. אבל גם צעקתם הניחרת של הרעבים.

פשוט, מה שדוברת מגרונך היא קנאת משוררים, שכן גם אתה כותב שירים ומקאמות כהנה וכהנה.

דווקא חשבתי שתכתוב שיר נגד, אך כנראה נחה עליך רוח עצלות. או שאתה חושב שעכשו שפרץ עלה, הגעת אל המנוחה והנחלה, ואין עוד צורך לעמול ולטרוח.

http://www.faz.co.il/thread?rep=70340
רמי, איני דוגל בקונפרונטציה ימין- שמאל אך גם לא ב''יחד'' דביק
מיכאל שרון (יום ראשון, 20/11/2005 שעה 23:26)
בתשובה לרמי נוי

הגורמים הבונים כאן צריכים לפלס דרך במאמץ משותף, כל אחד ומטענו הוא, שכן אנטגוניזם רעיוני הוא גורם מפרה.

וצריך להאבק בעשבים שוטים חברתיים ובגורמי בלימה. אין דרך אחרת למצות את הפוטנציאל האנושי כאן.

אבל אני כבר עייף לפרט.

רוח לוחמנית, הן שמאלנית והן ימנית זה דבר מצויין, והניגודים לא תמיד כה גדולים בדברים מהותיים.

רבים מאנשי הימין הלוא אינם כה פאשיסטים, שהרי אינם דוגלים במנהיג יחיד (שמת לב?) ותכופות - מוכוונים לביקורת רדיקלית. וכך גם גורמי שמאל כנים.

יש איכשהו להפוך את הסצינה הפוליטית מרב-מלל ומניעת משאבים מהגורם ''האחר'' למשהו בונה ויעיל יותר.

http://www.faz.co.il/thread?rep=70341
עדיין לא ברור לי כיצד אתה מגדיר עצמך כאיש ימין
רעיה (יום ראשון, 20/11/2005 שעה 23:37)
בתשובה למיכאל שרון

אינך מייצג את הימין. אני סבורה שגם את השמאל אינך מייצג שכן דעותיך (לפחות על סמך התרשמותי במקומות בהם הנך כותב) שנויות מאד במחלוקת ונמצאות בשולי השוליים של המפה הפוליטית, אם בכלל.

http://www.faz.co.il/thread?rep=70351
ימין או שמאל!
Israeli101 (יום שני, 21/11/2005 שעה 1:20)
בתשובה לרעיה

אין אדם חייב לעמוד משמאל או מימין!
יעמוד היכן שיחפוץ.
אין אני דוגל ברבים מדעותיו של שרון, אך חייב
אדם חופשי להילחם על זכות הפרט באשר היא, כל עוד
אינה מסכנת את כור האומה מול אויב.

http://www.faz.co.il/thread?rep=70350
המשורר הלאומי מיכאל שרון
Israeli101 (יום שני, 21/11/2005 שעה 1:13)
בתשובה לרמי נוי

את מסכת כאב חזון שירו של שרון הבנתי,
את תסבוכת לשונך, לא!

http://www.faz.co.il/thread?rep=70368
לא בדיוק תסבוכת לשון אלא
פסח (יום שני, 21/11/2005 שעה 5:40)
בתשובה לIsraeli101

תסבוכת הנפש יש למר נוי

,והתסבוכת מפיקה הרבה הרבה רוע .

http://www.faz.co.il/thread?rep=70507
בחזרה לימי אלתרמן ושלונסקי
יהודית מליק-שירן (יום חמישי, 24/11/2005 שעה 7:53)

שלום מר שרון,
כשקראתי את מילות השיר חשתי בפאתוס המליצי בכל שורה. הקפדה על חריזה ריבועית.

באשר לשיר עצמו, הוא הזכיר לי את כתיבתם של אלתרמן, שלונסקי ורחל בתהליך כתיבה הבורא מילים מתוך יצירה. כמו ייבוש ביצות בעבודה חלוצית לברוא אדמה ולעבדה.

יש גם ריתמוס פנימי לכל בית שירי:''בְּאֵין בִּטְּחָה, הוֹ אַחַי, מָה תִּקְשֶּׁה הַמְּלָאכָה

כִּי מַסֶּכֶת הַסֶּבֶל לֹא תָּמַהּ

אַךְ טֹהַר עַם לוֹחֵם עַל זְכוּתוֹ הַבְּרוּכָה

יָאִיר אֶת דַּרְכֵּנוּ פִּי כַּמָּה.'' המשקל והחרוז מוקפדים, אך יש לשים לב לניקוד הבורח מהמילה ומקשה את הקריאה. ונושאו של השיר מאוד תואם את מה שמתחולל בחברה הישראלית, בה אנו חיים. איש הישר בעיניו יעשה. אין אמונה באדם. יש אטימות חברתית הפורצת לכל עבר. בכוחו של היוצר להלחם כנגד תופעת האדישות, האטימות, האכזבה דרך מילותיו ומסריו.

השאלה כמובן היא, האם מישהו מתוך ההנהגה שלנו היושבת בירושלים רואה את כאבו של הזולת או יושב עכשיו ומנסח בעזרת יועצי התדמית שלו את המצע לבחירות? לזה יש כסף, הון עתק, לרפא את העוני בשכבות מצוקה זה רק מילים יפות לנאום בחירות. והשיר מדבר על כך, שאין ביטחון, אין יציבות ואין אמונה כל עוד החברה שלנו משוסעת מבפנים ויש לה פיצול אישיות לגבי עצמה, אין פתרון באופק, יש התעלמות מוחלטת.

http://www.faz.co.il/thread?rep=70508
פילוס נתיבים מול שירת-ימי-קטנות
מיכאל שרון (יום חמישי, 24/11/2005 שעה 7:54)
בתשובה ליהודית מליק-שירן

גב' שירן היקרה,

האדם עשוי לשאוב כוח מהרוח הכללית, מהעם, אך בבוא ימי קטנות על העם, ממה ישאב כוח?

כך, חלק גדול מהשירה העיברית כיום הפכה, מאז המרד של נתן זך נגד אלתרמן, ב-‏1959, לשירת ליליפוט, תרועת ימי קטנות. זהו מעין מסע לניבכי האני, כשהאני משמש כאן עילה להצבת כל קפריזה מילולית וכל לבירינט מושגי, ורלטיביזם ערכי.

שירה טובה חייבת להעצים את החיים, ולא לרטון בנירגנות כנגדם בתרועת פרע עויינת וגודמת את החיים. שירה אמורה לפלס נתיבים חדשים לפני המעשה והרוח, ולא להציב בפניהם לבירינטים שרירותיים. שירה צריכה להיות צלולה כמים, לאמר בקול צלול את דברו של העם, אך גם לזעוק ברמה את דברם הניחר - את צעקת העשוקים, הנידכאים עלי אדמות, הרעבים.

כן, לעיתים שירה צריכה להיות גדולה מהחיים, להיות מצפן. כאלה היו אומנם אלתרמן ושלונסקי, שלונסקי, שהיה לי הכבוד להיות מבאי ביתו כילד, שכן גר קומה אחת מתחתינו, ברחוב גורדון 50 בתל אביב, ובילדותי שהיתי רבות בדירתו של המשורר שאהבני.


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.