פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
פינת האנקדוטה - בהעדר ציפור שיר, גם...
ישראל בר-ניר (יום חמישי, 10/11/2005 שעה 20:14)


בהעדר ציפור שיר, גם... העכבר הוא זמיר

ד''ר ישראל בר-ניר



לאחרונה התגלה שלא רק בני אדם, אלא גם עכברים ממין זכר, פוצחים ברינה ושרים סרנדות על מנת לזכות בחסדיהן של בנות המין היפה. השירה ממלאת תפקיד חשוב בתהליך החיזור אצל עופות, חרקים ואצל יצורים אמפיביים כגון צפרדעים וקרפדות. בין היונקים התופעה היתה ידועה עד היום רק אצל בני אדם, לוייתנים, דולפינים ועטלפים (אצל האחרונים בתחום העל קולי – Ultra Sound).

התופעה שעכברי מעבדה זכרים פולטים ציוצים בתחום העל קולי כאשר הם מריחים נוכחות של נקבות היתה ידועה לחוקרים זה זמן רב. ד''ר טימותי הולי (Timothy Holy) וד''ר ז'ונגשנג גואו (Zhongsheng Guo), מהמרכז הרפואי של אוניברסיטת וושינגטון בסיינט לואיס (St Louis), במיסורי, ארה''ב, חקרו את התגובות של עכברי מעבדה ממין זכר למרכיבים הכימיים בשתן של נקבות. הם הקליטו את הציוצים ובאמצעים אלקטרוניים העבירו אותם לתחום השמע של אוזן האדם. להפתעתם, התברר להם שהצלילים אינם אקראיים, אלא שהעכברים משתמשים בקבוצות מסודרות של צלילים עם חזרות, בצורה שמזכירה מאוד את שירת הציפורים.

למרות שכל העכברים שלקחו חלק בניסוי היו זהים מבחינה גנטית וכולם היו באותו גיל, היה שוני רב בין השירים שהושמעו ע''י עכברים בודדים. בעוד שאצל הציפורים ידוע שבחירת בן הזוג ע''י הנקבה מושפעת מאיכות השירה שלו, החוקרים עדיין אינם יכולים לומר בוודאות אם פאבארוטי של העכברים נהנה מעדיפות כלשהי על מתחריו.

בשל העובדה ששינויים גנטיים, באמצעותם ניתן ללמוד על תיפקודם של גנים ספציפיים, קלים לביצוע בעכברי מעבדה, החוקרים מאמינים שהתגלית החדשה תאפשר ללמוד על התפתחות הדיבור ותאפשר טיפול בליקויי דיבור אצל בני אדם.

התגלית עוררה עניין רב, והוזכרה בכמה מאמצעי התקשורת:
בקישור האחרון אפשר להאזין לשירת העכברים כפי שהוקלטה ע''י החוקרים.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  שוב, על חסידי ''האבולוציה האקראית''  (חזי) (29 תגובות בפתיל)
  שמעתי את השיר, ומייד התעורר בי  (רמי נוי)
  צחוק העכברים  (מיכאל שרון)
  מייד יפיקו בערוץ 2 תוכנית חדשה: עכבר נולד  (יאיר ש) (2 תגובות בפתיל)
  נסויים בעכברים  (ניצה)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי