פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
גויסו בעל כורחם
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 01/11/2005 שעה 15:29)


גויסו בעל כורחם

ד''ר דוד סיון



תקציב הביטחון קוצץ ב-‏650 מיליון שקל בלבד, לעומת 1.5 מיליארד, כפי שדרשו באוצר. הקיצוץ יתבטא במתן קצבאות לנכים ולמשפחות שכולות של חיילים ששירתו בפעילות צבאית וביטחונית בלבד. גם אלמנות צה''ל שחיות עם ידוע בציבור ייפגעו, ולא יהיו זכאיות לקצבת שארים.
השבוע שוב הגיע אלי בדוא''ל המכתב שמזכיר לנו את נדיבותנו כלפי קבוצה של נבחרי ציבור, בכירים במערכת הציבורית שלנו וגמלאי צה''ל. בין אלו ישנם גם ראש הממשלה ושרים שמקבלים שכר על עבודתם בשרות המדינה, פנסיה של שר, פנסיה של אלוף וגם קיצבה של הביטוח הלאומי. הכל על חשבוננו – הציבור. בכל הקיצוצים שעשו בשנים האחרונות בתקציב המדינה לא טרחו לקצץ בעודף הזכויות הללו.

ראש הממשלה ושר הביטחון גם לא הסכימו לקיצוץ בתקציב הביטחון שהציע שר האוצר היוצא, בנימין נתניהו. לא חשוב שרמת המשימות של צה''ל משתנה, הממשלה מתקשה לקצץ בתקציב הביטחון. הפעם הבינו נבחרינו שבלי קיצוץ אי-אפשר. לכן הם הסכימו לקיצוץ ''סמלי'' של 650 מיליון שקל. כמעט שהתחלנו לחגוג. אבל אז מגלים לנו שהקיצוץ יבוא על חשבון אלמנות צה''ל והנכים. אם הדברים יתקבלו אלמנות צה''ל רבות יפסידו את קצבת השאירים שלהן אם בעוונותיהן יש להן ידוע בציבור. לא מציעים לנו לקצץ את הפנסיה של אלוף שיש לו גם פנסיה של שר ומשכורת כראש ממשלה. מדוע?

מדוע רוב האזרחים שעובדים לא יכולים לקבל גם תשלומי פנסיה אבל הנבחרים כן?
מדוע בכלל עולות ההצעות הללו בקשר לאלמנות והנכים?

נדמה לי ש''הסוד'' טמון בעובדות הפחות בהירות לציבור על תקציב הביטחון. אחת מהן שאנחנו יותר מוכנים לקצץ בשכרם של עובדי המדינה האחרים מאשר בשכר המשולם מתקציב הביטחון. מסתבר שכאילו לא איכפת לנו שהפקיד לובש המדים זכאי לתנאים יותר טובים מפקיד שלא בגלל ששכרו של הראשון משולם על חשבון תקציב הביטחון ושכרו של השני מתקציב משרד החקלאות. אנחנו גם לא כל כך רוצים לדעת שמרבית חשבון השכר בתקציב הביטחון משולם לעובדי משרדים בעורף (מופז, החברתי).

סיבה נוספת היא ששר הביטחון וראש הממשלה פועלים תחת ניגוד אינטרסים. מצד אחד הם לא יתנו יד להעלאת הרעיון לקצץ בעודף הזכויות שלהם עצמם. אבל הם גם לא ממש רוצים לתמוך בקיצוץ תקציב הביטחון בכלל. כמו העומדים בראש מערכות ציבוריות בכלל הם רואים את שימור המצב כיעד חשוב, בודאי מול כוונות לקצץ תקציבים. שרידות המערכת וצמיחתה כאילו יותר חשובים מיעדיה.

לכן הם נותנים להצעות המקוממות, כמו לפגוע בקצבת השאירים של אלמנות צה''ל, לעלות בפני הציבור. הם כנראה מקווים ומצפים שזעקת הציבור תעיף את הקיצוצים ה''לא אנושיים'' הללו ותמזער את הקיצוץ בתקציב הביטחון. כך מלאכתם של ''צדיקים'' תעשה על ידי אחרים.



האלופים והנבחרים לא רוצים להילחם בגלוי נגד הקיצוץ בהטבות שלהם ומעדיפים לגייס ''חיילים אחרים. האלמנות והנכים גוייסו בעל כורחם, כך נראה, להילחם את מלחמתם של האלופים בקיצוץ הממשמש ובא.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  אין חדש תחת השמש  (צדק) (27 תגובות בפתיל)
  סערה בכוס מים  (פרקש)
  שאלה  (ישראל בר-ניר) (6 תגובות בפתיל)
  דויד הלו זה מה שכתבתי  (מהנדס אזרחי)
  אין לקצץ בתנאי אנשי הקבע  (רמי נוי) (20 תגובות בפתיל)
  (ללא כותרת)  (גבי בחן) (2 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי